Bukefalos 28 år!

Måste bilen köras varje vecka?

Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Tack för alla svar! (Även de, hrm, mindre seriösa sådana). Nu handlar det alltså om att bilen ska stå i kanske två veckor eftersom jag ska ta tag i övningskörningen igen så fort min fördjupning i skolan är över. Så det är ju ingen lång tid det handlar om!
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Klart att bilen mår bra av att användas regelbundet men de två veckor du pratar om är en piss i havet. Flera i min omgivning har 2 bilar, en sommarbil och en vinterbil. Sommarbilen står (visserligen i garage) ca 7 månader om året och dom funkar fint ändå! :)
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Jag för min del tycker att det är väldigt tråkigt när folk svarar oseriöst i seriösa trådar. Hålla på och dilla om rost liksom... (smirk) Vad tror de att det är, en spik eller? :confused:
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Jag hade velat ha den under tak om den skulle stå ett par månader eller mer, men annars är det ju lugnt! Den är ju ny. :D Min lilla bil kan jag tänka mig blir ledsen efter några veckor, 14 år gammal som den är. ;)
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Inga problem. Låt bilen stå du. Våra vinterbilar står nästan hela vintern. Ibland kanske vi startar och tinar lite.

Om man vill kan man ju ta loss batteriet, men om det handlar om två veckor eller två månader hade jag inte brytt mig.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Det är bra att bil får rör på sig! Oljorna åker runt och smörjer där dom ska. Ytrost ifrån bromsarna försvinner. Bensinen/drivmedlet får går runt. Och en massa mer!

Visst milmätaren tickar! Men exempelvis motoroljan ska/bör bytas (nu vet jag inte riktigt hur dina serviceintervaller är! Om det är longlife eller vanligt. Men om jag utgår efter vad som är vanligt) per 800- 1000 mil vid kortkörningar, 1500 mil vid långkörningar eller om inte ens 1000 mil gått på 1 år ska oljan bytas!

Men, det handlar inte om att bilen ska köras ett varv runt kvarteret. Utan motorn ska bli varm. Så vi snackar om att köra minst 2-3 mil!
Korta rundor är värre än att din bil står stilla! Generatorn hinner dessutom inte börja ladda batteriet => Sliter på ditt batteri.

Vi stod inför en liknade situation för ett tag sedan. Sambons föräldrar åkte utomlands i 2 mån. (Saab 9-3 - 2011) Min vardagsbil var lite bitter och det var inte tid att ta upp sommarbilen ifrån garaget än. Så tanken var att jag skulle låna deras bil! Njo tjena. När vi drar igång Saaben (stått still 1mån) så hostade den och gick ryckigt. Denna välservade och välvårdade bil fick bärgas till verkstad. Tydligen var bensinpumpen less på att stått med bensin i sig och bensinfiltret tappat sin funktion .. Dom hade tydligen kört upp till Ica och hem igen innan dom åkte.. En sträcka på 400 m sammanlagt....

Min vardagsbil (Äldre bil! 1996) hade inte klarat stå mer än 4 dagar, då blir han sur och bitter. :D (läs: trött, seeeeg, hostig, svårtstartad, hög bensinförbrukning mm)
Sommarbilarna blir rejält avkörda och får service innan dom nanas! Batterierna kopplas in på underhållsladdning. Sen åker dom in nytvättade i varmgarage och väntar på våren. :D Vi plockar aldrig upp dom vintertid pga. salt och sommardäck, men vi har inga problem med start eller mående efteråt!

Om dom använder din bil, så får dom väl tanka och tvätta den efter sig? :)
Annars ställ den under tak på ett jämt underlag, den klarar 2 veckor! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Tog också körkortet nyss. Inte för jag lär köpa bil nu med en gång. Men tankarna finns ju. Bara undrar vad kostade kärran? :)
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Min gamla häck gjorde lite samma lika i november/december. Jag flyttade den bara inom samma parkeringsplats i princip och tänkte inte mer på det. Det var kall, fuktig väderlek och dagen efter startade icke bilen. Det var dock inget fel på den, den behövde bara stå inomhus (efter att ha blivit bogserad till verkstaden...) i några dagar tills verkstaden körde den på startmotorn tills den startade. ;)

Sedan dess känner jag att korta sträckor där bilen inte blir varm är mycket värre (för min bil iaf) än att den står ett tag.
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Jag köpte den för 89.000:-, valde att ta billån. Det var det eller en äldre, rostig "herre". Efter noga övervägande kändes det mer värt att lägga pengar på lån till en ny bil (pengar som tjänas in eftersom den är skattefri tre år till och har sedan väldigt billig skatt och drar hälften så mycket som en äldre herre), än en gammal billig sak. Har ju inga duktiga meckare i släkten, så jag tjänar ju inte på det på det sättet att jag kan fixa alla småfel själv. Så för min del var det värt med en ny! Dessutom är den perfekt i storlek (liten)!
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Vad har ni för sommarbilar och varför har ni det? :)

Vi har en Ford Sierra (dock projektbil!) och Golf vr6. Planen är att byta någon av dom till en äldre Saab 9000 cab! (Vi har bara två garageplatser så! :p) Anledningen? Det är rätt roligt att ta fram en snygg bil med lite mer pollar till sommaren! :D Dessutom cirkulerar vi runt på rätt mycket bilträffar och tycker om att mecka tillsammans.

Våra vardagsbilar är mest slit&släng och det gör inget ifall det rostar eller slits!
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Köpte en Hyundai i10, -11, för någon månad sedan. Jag har inget körkort än och har använt den till att övningsköra lite, men nu har jag inte gjort det på kanske två-tre veckor, bland annat pga ögonskada. Mamma kör bilen en gång i veckan just nu (om inte mer...) för hon och mormor säger att det är viktigt att bilen körs minst en gång i veckan och inte bara står för då kan den gå sönder. Snåljåpen i mig har därför skuttat fram och jag känner hur miltalen tickar på i onödan, bensinen tar slut och bilen blir smutsig... MÅSTE en bil köras en gång i veckan? Varför? Vad händer om den får stå tills jag börjar övningsköra ordentligt igen eller har körkort?

Jag är alltså inte överförtjust i att andra kör min bil. Speciellt inte om något händer med den.

De får ju lov att tanka den om de ska använda den! Samt tvätta förstås.
Jag kan ju absolut inget om bilar (trots att jag är bilansvarig i vår familj, totalt oförklarligt...:angel:) men nog ska väl en ny bil palla att vara okörd under två veckor?!
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Fast mår bra av att stå gör dom inte heller. Bromsar rostar etc.
Men farligt är det knappast, så vill du inte att de inte ska köra den, så säg ifrån.

Stämmer bra.

Alla former av motorer mår bäst av att regelbundet användas och så även bilar
 
Sv: Måste bilen köras varje vecka?

Kl

Hehe, vi har runt nio bilar på två pers, två av dom används regelbundet, dom andra är bara att vrida på nyckeln och starta, det låter som att någon e avis och vill nyttja din fina nya bil ;)
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 738
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 150
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 304
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 908
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp