Utnyttjad av sambo, vakuumet efteråt, hur gör man nu?

Fast jag tycker nog att det är lite fel vinkel att tänka att du ska låta honom ta konsekvenserna av sina handlingar.

Det viktiga är att du inte ska ta på dig att ta konsekvenserna när det är han som gör fel! Det är inte du som ska lotsa honom fram, det är inte du som ska kämpa med att återfå förtroendet för honom, det är inte du som av hänsyn ska låta bli att låtsas om hur illa han har betett sig.

Om han sedan gör något åt sig själv eller inte, är upp till honom. Poängen är du att inte ska ta hans jobb på dig, varken genom att jobba med dig själv eller genom att försöka jobba med honom.

Jag menade definitivt inte att ts skulle ta några konsekvenser genom att säga att han borde ta dem. Jag bara varnade för faran att bagatellisera för att man tycker synd om folk som uppför sig så korkat att man skäms över dem.
 
Nu är det en envis sida av mig som känner att jag lagt så mycket tid, engagemang och själ i vår relation och det vore väl själva fan om det var bortkastat. Jag vet att det inte är så, jag vet. Men tankarna går dit av sig själva emellanåt ändå och så får man tänka om. Tack för ditt svar och att du bryr dig! :heart
det är många år sen jag ledsnade på DrPhil, men det finns en del bra saker han sagt - bland annat (fritt ur minnet) att det enda som är värre än att leva ihop med en partner som inte kan respektera en i (t.ex) 5 år är att leva med partnern i 5 år och en dag...
Hur mycket du än har investerat i er relation så är det väl ändå så att hela den investeringen har gått åt pipsvängen och relationen är satt i konkurs. Relationens startkapital är förverkat. Och, för att fortsätta med metaforer - ska man bygga ett hus behöver det stå på en stabil grund. Precis samma gäller för relationer. Att bygga en relation på en ostadig grund kommer ge ett bräckligt förhållande. I ert fall trodde du att huset var byggt på en stabil grund, men grundpålarna har visat sig vara av ruttna gamla stockar och nu rämnar huset...

(jag kan inte ens förstå att du är kvar under samma tak som honom...)
 
Jag och sambon hade ett ordentligt snack igår iallafall. Jag var skitledsen och ifrågasatte varför han inte tagit upp ämnet alls på dessa månader trots att det var dealen. Sa att nu när det är skarpt läge så är det ju faktiskt verkligen dags att verkligen skärpa sig och anstränga sig.
Han sa att han har tänkt ta upp det och till och med planerat att ta upp det massor av gånger men klarar det inte. Han fixar det inte.
Så där sätter han ju faktiskt ribban. För jag kan ju inte göra något åt det.

Jag har bett honom läsa första inlägget jag skrev i tråden, skrev ut det. Och sa att det är tung men nödvändig läsning.
Så han läste det
När han var klar frågade jag honom vad han kände kring det och han sa inte så mycket. Som vanligt.
Han att det måste varit jobbigt att skriva och att det var tungt att läsa. Han sa också att det ju inte är några nyheter där i utan han vet ju det.

Han sa också att han tycker att det känns som att det är dags för oss att gå i terapi tillsammans, parterapi. För att kunna komma vidare. Men jag sa att jag inte håller med om det för dels så är det han som har problem han måste ordna innan det ens kan komma på kartan att vi ska jobba på oss som OSS, ihop. Om det ens gör det. Och så sa jag att jag tror det ändå mest kommer bli jag som får sitta där och berätta och prata (och att jag tror det är därför han så starkt känner att det var bättre om jag vore där) och att jag inte är beredd att göra det nu. Jag är färdig med det.

Kändes väldigt ledsamt men bra. Jag är ju ledsen på honom för att han låtit det bli såhär såklart. För att han gjort såhär. Och jag tycker det är trist att han inte kan reflektera mer över vad jag skrivit men ska jag vara riktigt ärlig mot mig själv så förväntade jag mig nog egentligen inte något annat heller. Även om jag såklart alltid hoppas lite.
Gud vilken vedklabb han är.

Det finns väl inget kvar att vara kär i?
 
Jag undrar om din sambo lärt sig att komma undan obehagligheter genom att bete sig så träaktigt som du beskriver, eller om han verkligen inte förmår bättre?

Jag tycker inte att du ska se det som bortkastad tid att du lagt ner så mycket på det här förhållandet som inte höll, utan se det som att du har fått livserfarenhet. Man kan inte dra någon annan hur länge som helst och i vilka situationer som helst.
 
det är många år sen jag ledsnade på DrPhil, men det finns en del bra saker han sagt - bland annat (fritt ur minnet) att det enda som är värre än att leva ihop med en partner som inte kan respektera en i (t.ex) 5 år är att leva med partnern i 5 år och en dag...
Hur mycket du än har investerat i er relation så är det väl ändå så att hela den investeringen har gått åt pipsvängen och relationen är satt i konkurs. Relationens startkapital är förverkat. Och, för att fortsätta med metaforer - ska man bygga ett hus behöver det stå på en stabil grund. Precis samma gäller för relationer. Att bygga en relation på en ostadig grund kommer ge ett bräckligt förhållande. I ert fall trodde du att huset var byggt på en stabil grund, men grundpålarna har visat sig vara av ruttna gamla stockar och nu rämnar huset...

(jag kan inte ens förstå att du är kvar under samma tak som honom...)
Han sa också , you teach people how to treat you
 
Eh, var det där ett skuldbeläggande av TS?! Herregud, hon har blivit utnyttjad i sömnen för sjutton!

Dessutom ska inte TS (eller någon annan) behöva lära en annan människa att behandla en med respekt. Eller att låta bli att utsätta en för sexuella övergrepp.
Ska man inte säga ifrån om nån behandlar en som man inte vill? Vad är alternativet?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 611
Senast: Tofs
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 583
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 530
Senast: Imna
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 572
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp