Mat utan lök?!

athena_arabians

Trådstartare
Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men jobbar mot laktosfritt vilket inte är ett problem).

Men ingen lök?! Lök är typ grunden i allt jag lagar. Jag vet ännu inte om det är all lök eller om det bara är problem med mängden men spånar på helt lökfritt (får besked imorgon, maten ska ätas på måndag).

Jag tänkte kött, potatis och grönsaker, med sommar/grilltema (kött är inget problem, båda gästerna gillar kött). Förslag?! Själv kan jag inte äta paprika så inget med paprika helst.
 
Är det ingen lök som i "allergisk mot lök" eller äter personen t ex enligt FODMAP där lök undviks?
Om det är det senare, ska ramslök funka som ersättning. Där är det ju bladen som används och är snällare mot magen än vanlig lök/vitlök.
 
Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men jobbar mot laktosfritt vilket inte är ett problem).

Men ingen lök?! Lök är typ grunden i allt jag lagar. Jag vet ännu inte om det är all lök eller om det bara är problem med mängden men spånar på helt lökfritt (får besked imorgon, maten ska ätas på måndag).

Jag tänkte kött, potatis och grönsaker, med sommar/grilltema (kött är inget problem, båda gästerna gillar kött). Förslag?! Själv kan jag inte äta paprika så inget med paprika helst.

Kött, potatis och grönsaker låter ju super! Jag har perioder jag inte tål lök och tycker det är rätt trist faktist. Men just grillat kött, grönsaker och någon slags potatisrätt är ju perfekt för sådant. :)
 
Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men jobbar mot laktosfritt vilket inte är ett problem).

Men ingen lök?! Lök är typ grunden i allt jag lagar. Jag vet ännu inte om det är all lök eller om det bara är problem med mängden men spånar på helt lökfritt (får besked imorgon, maten ska ätas på måndag).

Jag tänkte kött, potatis och grönsaker, med sommar/grilltema (kött är inget problem, båda gästerna gillar kött). Förslag?! Själv kan jag inte äta paprika så inget med paprika helst.
Hos mig går det också åt säckvis av röd-, gul- och vitlök. Stapelvara nummer ett.
 
Även salladslök och purjolök ska fungera, bäst är de gröna delarna.
Just det! Kanske även gräslök stod med där? Jag och sambon försökte med FODMAP ett tag, men märkte ingen större skillnad och saknade för många saker... T ex lök och vitlök. 😉
Jag är redan så begränsad i vad jag kan äta pga allergier, så det kändes som att jag fick leva på vatten och luft.
 
Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men jobbar mot laktosfritt vilket inte är ett problem).

Men ingen lök?! Lök är typ grunden i allt jag lagar. Jag vet ännu inte om det är all lök eller om det bara är problem med mängden men spånar på helt lökfritt (får besked imorgon, maten ska ätas på måndag).

Jag tänkte kött, potatis och grönsaker, med sommar/grilltema (kött är inget problem, båda gästerna gillar kött). Förslag?! Själv kan jag inte äta paprika så inget med paprika helst.
Om du ska grilla, så kan du inte bara grilla kött och grönsaker, och så ha potatisklyftor eller nåt till? Och så ta andra grönsaker än lök och paprika då, men det finns ju många grönsaksalternativ.

Grillat kött, grillade grönsaker, klyftpotatis och valfri mjölkfri sås.
 
Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men jobbar mot laktosfritt vilket inte är ett problem).

Men ingen lök?! Lök är typ grunden i allt jag lagar. Jag vet ännu inte om det är all lök eller om det bara är problem med mängden men spånar på helt lökfritt (får besked imorgon, maten ska ätas på måndag).

Jag tänkte kött, potatis och grönsaker, med sommar/grilltema (kött är inget problem, båda gästerna gillar kött). Förslag?! Själv kan jag inte äta paprika så inget med paprika helst.
Aubergine, tomat och zuccini är en god kombination. Annars är ju sparris i säsong nu, gröna bönor i tomatsås är gott. Röra på avokado, citron och salt. Tomat och avokadosallad är gott med lite hackad koriander om ingen är känslig för det.
 
Om du ska grilla, så kan du inte bara grilla kött och grönsaker, och så ha potatisklyftor eller nåt till? Och så ta andra grönsaker än lök och paprika då, men det finns ju många grönsaksalternativ.

Grillat kött, grillade grönsaker, klyftpotatis och valfri mjölkfri sås.

Man kan ju alltid grilla löken på sidan av, på spett eller kryssad med kryddsmör ovanpå.

Mycket bra förslag men tyvärr är min grillyta begränsad (jag kommer inte att vara hemma, då hade det inte varit något problem) så det kan blir svårt att grilla grönsaker och kött.

Förslag på sås utan lök? Laktosfritt är som sagt lätt att fixa.
 
Mycket bra förslag men tyvärr är min grillyta begränsad (jag kommer inte att vara hemma, då hade det inte varit något problem) så det kan blir svårt att grilla grönsaker och kött.

Förslag på sås utan lök? Laktosfritt är som sagt lätt att fixa.
Jag kollade upp lite och hittade förslag på att göra tzatziki utan vitlök samt en variant med creme fraiche, lime och honung. Den tycker jag lät spännande!

1 burk crème fraiche
Saft + skal från en halv lime
Någon tsk honung
Salt
 
Jag är förvånad! :D Jag kan göra typ allt utan lök-biffar, köttbullar, köttfärssås osv, så har väldigt svårt att se ett problem här :D Bara uteslut lök från maten? Använder mer lök nu än när barnen bodde hemma, så jag håller så sakteligen på att vänja in mig till mat med lök igen, men ofta glömmer jag tyvärr, vilket känns lite sorgligt när jag kommer på det. ;)
Bearnaisesås är väl ingen lök i? Annars någon ihoprörd med creme fraice, majonnäs och fetaost osv?
 
bearnaisesås, gräddfil med olika örter, skagen röra, smaksatt smör med örter, en version av Rhode island med majonnäs, creme fraiche, ketchup, salt och peppar + eventuellt örter.

Har också ätit low fodmap och har också andra matallergier, värdelöst med listor av vad man Inte kan äta, så gjorde egna av sånt jag kan äta ist ^^

Sen tycker jag annat tillbehör som smakar mkt är kul som tex fetaost, gruyere, parmesanost.

Pommes med parmesan ost, mkt salt och färska örter är gott till kött och sås 😁
 
Jag är förvånad! :D Jag kan göra typ allt utan lök-biffar, köttbullar, köttfärssås osv, så har väldigt svårt att se ett problem här :D Bara uteslut lök från maten? Använder mer lök nu än när barnen bodde hemma, så jag håller så sakteligen på att vänja in mig till mat med lök igen, men ofta glömmer jag tyvärr, vilket känns lite sorgligt när jag kommer på det. ;)
Bearnaisesås är väl ingen lök i? Annars någon ihoprörd med creme fraice, majonnäs och fetaost osv?
Det brukar vara lök i färdigköpt bea, men du kanske syftade på att göra själv?
 
Mycket bra förslag men tyvärr är min grillyta begränsad (jag kommer inte att vara hemma, då hade det inte varit något problem) så det kan blir svårt att grilla grönsaker och kött.

Förslag på sås utan lök? Laktosfritt är som sagt lätt att fixa.
Sås utan lök: bearnaisesås. Folk blir ofta ohemult imponerade av hemslagen.

Om du vill göra det enklare för dig: gör en rödvinssås. Lite torkad svamp som smulas ner sätter piff. Till den gör du ett kryddsmör (som kan vara bea-kryddat) och du har såserna i en black and white. Du kan ju grilla både nöt och fläsk och kanske lite sparris så har du ”riktig” b&w dvs restaurangmat. Potatisklyftor är väl bäst till!
 

Liknande trådar

Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 247
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 972
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 968
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp