Mat utan lök?!

Jag är förvånad! :D Jag kan göra typ allt utan lök-biffar, köttbullar, köttfärssås osv, så har väldigt svårt att se ett problem här :D Bara uteslut lök från maten? Använder mer lök nu än när barnen bodde hemma, så jag håller så sakteligen på att vänja in mig till mat med lök igen, men ofta glömmer jag tyvärr, vilket känns lite sorgligt när jag kommer på det. ;)
Bearnaisesås är väl ingen lök i? Annars någon ihoprörd med creme fraice, majonnäs och fetaost osv?

+@Tilly_85 Det är lök i riktig bearnaise ;)

Klart att det går att bara utesluta lök i "vanliga" recept men jag vill ju verkligen att det blir gott och lök är en viktig smakbärare och -förstärkare. Men det har kommit flera bra förslag i tråden, tack!
 
Mycket bra förslag men tyvärr är min grillyta begränsad (jag kommer inte att vara hemma, då hade det inte varit något problem) så det kan blir svårt att grilla grönsaker och kött.

Förslag på sås utan lök? Laktosfritt är som sagt lätt att fixa.
Bearnaise? De flesta brukar gilla det. Eller en fetaoströra (för laktoståliga) och baba ganoush.

Om grillytan är begränsad, kör grönsakerna i ugnen istället? Det går ju också bra.

Eller indiskt tema: Grilla tandoorikryddat lamm eller kyckling, stek eller ugnsbaka grönsakerna, och gör en kormasås till (curry/kryddor, tomat, kokosmjölk, mandelmjöl), servera chutney och pickles till. Och ris, såklart.
 
Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men jobbar mot laktosfritt vilket inte är ett problem).

Men ingen lök?! Lök är typ grunden i allt jag lagar. Jag vet ännu inte om det är all lök eller om det bara är problem med mängden men spånar på helt lökfritt (får besked imorgon, maten ska ätas på måndag).

Jag tänkte kött, potatis och grönsaker, med sommar/grilltema (kött är inget problem, båda gästerna gillar kött). Förslag?! Själv kan jag inte äta paprika så inget med paprika helst.

Jag äter nästan aldrig lök och ska ni grilla så är det ju plättlätt att undvika. Valfritt kött/kyckling, rostad potatis eller potatisklyftor samt baconlindad sparris. Man kan också grilla tomater, spetskål och champinjoner. Bakad potatis är också gott till grillat.
 
Bearnaise? De flesta brukar gilla det. Eller en fetaoströra (för laktoståliga) och baba ganoush.

Om grillytan är begränsad, kör grönsakerna i ugnen istället? Det går ju också bra.

Eller indiskt tema: Grilla tandoorikryddat lamm eller kyckling, stek eller ugnsbaka grönsakerna, och gör en kormasås till (curry/kryddor, tomat, kokosmjölk, mandelmjöl), servera chutney och pickles till. Och ris, såklart.

Baba ganouch innehåller väl traditionellt vitlök?

Curryblandningar innehåller ofta både lök- och vitlökspulver. Liksom en del chutneys.

Jag tror att det finns laktosfri fetaost. Om jag inte minns fel...
 
+@Tilly_85 Det är lök i riktig bearnaise ;)

Klart att det går att bara utesluta lök i "vanliga" recept men jag vill ju verkligen att det blir gott och lök är en viktig smakbärare och -förstärkare. Men det har kommit flera bra förslag i tråden, tack!

Jag kan tyvärr inte äta varken lök eller vitlök. Jag brukar göra hummus med färsk ingefära och curry. Jättegott! Men kolla ingredienserna på curryn för en del märken innehåller lök- och vitlökspulver och andra inte.
 
En till här som undviker lök i mat. Jag utesluter ofta löken rakt av från rätter och balanserar vid behov med annan smaksättning istället. Purjo går varmt här men även tillagad fänkål (smak) eller rå selleri (textur) funkar förvånansvärt väl i många rätter.
 
Mycket bra förslag men tyvärr är min grillyta begränsad (jag kommer inte att vara hemma, då hade det inte varit något problem) så det kan blir svårt att grilla grönsaker och kött.

Förslag på sås utan lök? Laktosfritt är som sagt lätt att fixa.
Jag äter inte lök, enda gången det finns lök i min sås är när jag gör bea, men då är den ju bara smaksatt för nedkoket silar jag bort.
Älskar sås så det finns massa sås utan lök
 
+@Tilly_85 Det är lök i riktig bearnaise ;)

Klart att det går att bara utesluta lök i "vanliga" recept men jag vill ju verkligen att det blir gott och lök är en viktig smakbärare och -förstärkare. Men det har kommit flera bra förslag i tråden, tack!

Min erfarenhet är att det går rätt bra i annars smakrika rätter att utesluta lök och vitlök. Ibland ersätter jag det med nåt annat för mustigheten. Ibland är det färsk ingefära, Ibland sardeller och andra gånger chili eller nåt annat som passar rätten.

Jag blev bjuden på en riktigt god färdig sås för ett tag sen som är lökfri: Eriks Jalapeno lime och myntasås. Jättegod!!
 
Senast ändrad:
Man kan alltid grilla hamburgare och bjuda på en trevlig variation av tillbehör och så får var och en göra sin egen. Då kan de som äter lök få göra det och de som vill undvika det göra det. Så gjorde jag när jag bjöd ett gäng vänner med många allergier i sällskapet. Det hade blivit för torftigt om alla bara skulle äta sånt alla tålde.
 

Liknande trådar

Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 258
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 972
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 969
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp