Mat utan lök?!

HALLELUJA! Fick besked nu och laktosfritt är ok (dvs det behöver inte vara mjölkfritt) samt att vitlök är ok! :banana: Det gjorde att jag kan köra på min ursprungsplan: Krossad potatis med vitlök, smör och Västerbotten, grillad ryggbiff samt rostad vitlökssky med konjak. Någon form av grönt blir det till, sparris tar ju inte så mycket plats på grillen plus en sallad borde bli bra.

Men TACK för alla bra förslag, jag lägger dem på hög för en vet aldrig när en behöver anpassa maten :up: Buke levererar som vanligt :D
 
+@Tilly_85 Det är lök i riktig bearnaise ;)

Klart att det går att bara utesluta lök i "vanliga" recept men jag vill ju verkligen att det blir gott och lök är en viktig smakbärare och -förstärkare. Men det har kommit flera bra förslag i tråden, tack!
Det mesta blir ju godare med någon form av lök enligt min mening (ja, man kan hitta substitut men det blir inte lika bra egentligen), men just bea gör jag utan lök ^^ sitter själv med brutal smärta i magen pga har öst på med vitlök i veckan, gambas pil pil,.. ändå lätt värt det ^^ 🙈🤦🤦😁
 
Det mesta blir ju godare med någon form av lök enligt min mening (ja, man kan hitta substitut men det blir inte lika bra egentligen), men just bea gör jag utan lök ^^ sitter själv med brutal smärta i magen pga har öst på med vitlök i veckan, gambas pil pil,.. ändå lätt värt det ^^ 🙈🤦🤦😁

Min mage är ju rätt temperamentsfull... men lök (utom purjo) går alldeles utmärkt samt att chili (även rejält het) är inga problem. Men får jag i mig paprika sparkar den bakut, det är verkligen märkligt.
 
Det mesta blir ju godare med någon form av lök enligt min mening (ja, man kan hitta substitut men det blir inte lika bra egentligen), men just bea gör jag utan lök ^^ sitter själv med brutal smärta i magen pga har öst på med vitlök i veckan, gambas pil pil,.. ändå lätt värt det ^^ 🙈🤦🤦😁

Haha, jag är tvärtom 😆
Lök gör ofta mat sämre och vitlök är ondskans påfund 😡
Mvh avskyr att äta hos andra 😂
 
Bara ett tips till alla som behöver en god kall sås till grillat fläskkött och kyckling: sweet chili, creme fraiche, lite lime salt och peppar. Rör ihop. BÄSTA såsen
 
Bara ett tips till alla som behöver en god kall sås till grillat fläskkött och kyckling: sweet chili, creme fraiche, lite lime salt och peppar. Rör ihop. BÄSTA såsen

Fast är sweet chili verkligen lökfri? För att återgå till TS :D

Edit: En snabb googling av random märken gav att den i allmänhet är lökfri men innehåller vitlök.
 
Kom på en trevlig sås till,

Senap, flytande honung, ljus vinäger (jag brukar ta vit balsamico) och lite salt. Sen smaksätter jag med antingen gul curry eller ingefära. Tycker det blir väldigt bra och är gott till mkt. Den med curry är speciellt god till pastasallad med kyckling :)
 
HALLELUJA! Fick besked nu och laktosfritt är ok (dvs det behöver inte vara mjölkfritt) samt att vitlök är ok! :banana: Det gjorde att jag kan köra på min ursprungsplan: Krossad potatis med vitlök, smör och Västerbotten, grillad ryggbiff samt rostad vitlökssky med konjak. Någon form av grönt blir det till, sparris tar ju inte så mycket plats på grillen plus en sallad borde bli bra.

Men TACK för alla bra förslag, jag lägger dem på hög för en vet aldrig när en behöver anpassa maten :up: Buke levererar som vanligt :D
Tips på sås till grillat också: nobisås:d
 
Vill bara uttrycka min sympati för dilemmat! Är det någon preferens jag skulle ha sjukt svårt att anpassa för är det just lök- och vitlöksfritt. I t.ex. både hummus och bea som kommit upp i tråden är ju vitlök respektive lök bland de mest centrala kryddorna!

Jag kan på rak arm komma på ett recept på hel maträtt som fungerar lökfri: ugnskyckling på en bädd av tomat, kronärtskockshjärtan, oliver, citron och rosmarin (fast jag brukar slänga ner lite lök och vitlök också..:D). Smula över fetaost sista 10 minuterna, servera med t.ex. matvete.

God vitlöksfri sås kan göras om man mixar fetaost med creme fraiche och eventuellt lite rosépeppar och örter (men den är ännu godare om man kan hitta vitlöksmarinerad fetaost.. :angel: ).

Mvh har lök och vitlök i allt utom desserter
 
HALLELUJA! Fick besked nu och laktosfritt är ok (dvs det behöver inte vara mjölkfritt) samt att vitlök är ok! :banana: Det gjorde att jag kan köra på min ursprungsplan: Krossad potatis med vitlök, smör och Västerbotten, grillad ryggbiff samt rostad vitlökssky med konjak. Någon form av grönt blir det till, sparris tar ju inte så mycket plats på grillen plus en sallad borde bli bra.

Men TACK för alla bra förslag, jag lägger dem på hög för en vet aldrig när en behöver anpassa maten :up: Buke levererar som vanligt :D
Det där låter fantastiskt gott! Hur blir man inbjuden? :)
 

Liknande trådar

Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 248
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 972
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 968
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp