Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Vill du veta hur din kosthållning (gud vilket fult ord) ser ut nu? Eller vill du ha ett matschema oavsett? Förlåt om jag dundrar på men jag frågar så att jag inte ska skriva en massa som du inte har användning för.
Båda delarna. För att få till ett realistiskt schema så är det ju bra att veta vad man klarar av i dagsläget. Om jag bara klarar av att laga mat en gång varannan vecka så är det nog för mycket begärt att jag ska klara det, säg 5 gånger i veckan. Om verkligheten ser ut på ett visst sätt och idealet ser ut på ett annat sätt, så landar man kanske någonstans mitt emellan.
 
Jag älskar rotfrukter. Man kan koka dem och göra mos. Ugnsbaka. Koka i buljong och göra slät soppa eller soppa med bitar. De funkar enligt mig till allt. Ett sätt kan ju vara att kolla recepten i typ Linas snabba matkasse. Är det något enstaka du inte gillar, ta bort den ingrediensen. Känner du att det låter gott men du vill ha blomkål också, koka den vid sidan av först och se om du gillar kombinationen. Om inte, spara kålen och kanske stek dagen efter till nästa måltid.
Annars finns många bra halvfabrikat, det är helt okej att äta det om man vill. Färdiga rätter har jag dålig koll på, men har alltid nån Thai Cube i frysen om nöd uppstår. De är helt okej tycker jag. Ris och nån gryta, i två små påsar.
 
Det finns ju, som alternativ, även färdiga veckomenyer hos tex arla/Ica/coop samt att matkasse-företag lägger ut tidigare kassars innehåll/menyer. Ofta tycker jag att recepten delvis hänger ihop så det går att använda det en handlar och slipper ha massa småskrattar hemma.

Fördelen med ett sådant koncept är ju att en inte riskerar att behöva få hem
något en inte gillar och som blir liggande, men någon annan har ändå planerat mycket åt en och samtidigt kan en också välja att tex bara göra tre recept eller vad som nu passar en själv bäst.
 
Det finns ju, som alternativ, även färdiga veckomenyer hos tex arla/Ica/coop samt att matkasse-företag lägger ut tidigare kassars innehåll/menyer. Ofta tycker jag att recepten delvis hänger ihop så det går att använda det en handlar och slipper ha massa småskrattar hemma.

Fördelen med ett sådant koncept är ju att en inte riskerar att behöva få hem
något en inte gillar och som blir liggande, men någon annan har ändå planerat mycket åt en och samtidigt kan en också välja att tex bara göra tre recept eller vad som nu passar en själv bäst.
De där menyerna har jag blivit tipsad om förut. Har jag använt dem? Nej :o. Jag har även kollat in sajten "under tian" men inte heller där har det blivit att jag lagat mer än ett av recepten.

Att kolla in recept/menyer är energikrävande tydligen eftersom jag fastnar i processen redan där. Ibland gör jag ett recept under en period. Ett sådant recept är t.ex. en risotto som är så god. Haken är att ingen butik här har rött råris och det riset går inte att byta ut till något annat ris (möjligen svart råris, men det finns inte heller.) Sen finns det andra recept som jag bara glömmer bort efter ett tag utan att jag vet varför.
 
Jag lärde mig laga mat via matkassar, för ett par år sedan kunde det varit jag som skrev trådstarten!
Jag hade kasse varannan vecka, och efter ett tag såg jag ett system i det hela. Nu har jag kommit så långt att jag kan ersätta eller utesluta en ingrediens som fattas i ett recept. Jag har också lärt mig vad som behöver finnas hemma i skafferi och kylskåpet, och googla fram recept på det jag har hemma. Men jag tror aldrig att jag kommer kunna svänga ihop något bara sådär, utan recept. I alla fall inte som blir ätbart! :D
 
Sen är matlagning rätt fritt. Man måste inte följa recept exakt. Tar det lång tid att hacka saker kanske de kan vara hela eller rivas istället. Eller gör större bitar. Man får kanske koka lite längre i gengäld.
 
De där menyerna har jag blivit tipsad om förut. Har jag använt dem? Nej :o. Jag har även kollat in sajten "under tian" men inte heller där har det blivit att jag lagat mer än ett av recepten.

Att kolla in recept/menyer är energikrävande tydligen eftersom jag fastnar i processen redan där. Ibland gör jag ett recept under en period. Ett sådant recept är t.ex. en risotto som är så god. Haken är att ingen butik här har rött råris och det riset går inte att byta ut till något annat ris (möjligen svart råris, men det finns inte heller.) Sen finns det andra recept som jag bara glömmer bort efter ett tag utan att jag vet varför.

Vanligt aviororis?
 
Vanligt aviororis?
Nej. Det ska vara rött (eller svart) råris. Inget annat.

En gång råkade jag köpa risotto-ris i tron om att jag kunde ersätta råriset med det, men tillagningsinstruktionerna för det riset skiljde sig rejält från mitt recept med råris, så jag fick inte till nåt. Jag har fortfarande inte ätit av risotto-riset.
 
Att kolla in recept/menyer är energikrävande tydligen eftersom jag fastnar i processen redan där.
Och det är väl där iaf jag tänker att färdiga menyer med recept skulle kunna göra det enklare - du får några recept presenterade, kan välja dom som verkar vettigast och sen är det liksom klart :) Du måste inte köpa hela veckans meny rakt av utan kan ju börja med att testa några och sen göra något du känner sig bekväm med och redan har koll på dom andra dagarna du lagar mat. Men det innebär ju fortfarande att det blir ett minskat urval (som ändras från vecka till vecka)och du slipper ägna timmar åt att googla :)

Och alltså, om du testar det några veckor och all mat inte är den godaste du ätit - gör det så mycket om det innebär att du ändå förnekar vardagen, slipper leta massa recept och kanske hittar flera som är bra?

Jag lagar mycket mat, för jag tycker det är kul, men det är ju inte så att det alltid blir så lyckat bara för att jag googlat efter ett recept i timmar. Ibland lassar det helt enkelt inte mig och ibland blir det jättebra. Men recept varierar och det finns sällan några garantier för att det alltid kommer bli perfekt oavsett om en kan laga mat eller ej (och under dom 15 åren jag lagat mat till mig själv kan jag räkna antalet gånger maten blivit oätlig på ena handen - tråkig ja, det händer, men jag kan leva med det eftersom det kommer dagar med bättre mat och hade jag inte testat hade jag ju aldrig hittat dom recepten som är bra)
 
Sen är matlagning rätt fritt. Man måste inte följa recept exakt. Tar det lång tid att hacka saker kanske de kan vara hela eller rivas istället. Eller gör större bitar. Man får kanske koka lite längre i gengäld.
Det är ju det som är bekymret, sånt där vet man ju inte om man inte är bra på att laga mat redan.... Nu kan man ju googla, tack och lov!
 
Båda delarna. För att få till ett realistiskt schema så är det ju bra att veta vad man klarar av i dagsläget. Om jag bara klarar av att laga mat en gång varannan vecka så är det nog för mycket begärt att jag ska klara det, säg 5 gånger i veckan. Om verkligheten ser ut på ett visst sätt och idealet ser ut på ett annat sätt, så landar man kanske någonstans mitt emellan.
Är det läge att du för matdagbok nu? Eller blir det ett moment för mycket? Vill du hellre ha några enkla recept?
 
Det är ju det som är bekymret, sånt där vet man ju inte om man inte är bra på att laga mat redan.... Nu kan man ju googla, tack och lov!

Det jag menar är att även om man saknar nån liten grej eller vill ta bort nåt blir det oftast bra ändå. Det finns marginaler. Värre att höfta med bakpulver.
 
Är det läge att du för matdagbok nu? Eller blir det ett moment för mycket? Vill du hellre ha några enkla recept?
Jag har ingen aning. Arbetsterapeuten skulle viss prata med mig om mat, men jag har ingen aning om vad hon kommer att säga och om jag klarar av att följa råden. Jag gissar att hon kommer presentera enkla recept men det funkar ju inte om jag inte ens kommer till skott med matlagning.

(Och förra gångens uppgift har jag ju misslyckats med :()
 
Sen är matlagning rätt fritt. Man måste inte följa recept exakt. Tar det lång tid att hacka saker kanske de kan vara hela eller rivas istället. Eller gör större bitar. Man får kanske koka lite längre i gengäld.
Det är dock just sånt man har noll koll på när man inte kan laga mat.

När någon säger ”bara fantasin sätter gränser” blir jag våldsbenägen.
 
Det är dock just sånt man har noll koll på när man inte kan laga mat.

När någon säger ”bara fantasin sätter gränser” blir jag våldsbenägen.

Sorry:D jag älskar att laga mat så jag borde antagligen knipa käft. Det är en hobby för mig.
Men å andra sidan kan jag inte sy i en knapp ordentligt, trots idoga försök. De bara lossnar.
 
Jag har ingen aning. Arbetsterapeuten skulle viss prata med mig om mat, men jag har ingen aning om vad hon kommer att säga och om jag klarar av att följa råden. Jag gissar att hon kommer presentera enkla recept men det funkar ju inte om jag inte ens kommer till skott med matlagning.

(Och förra gångens uppgift har jag ju misslyckats med :()
Men du har inte misslyckats. Det var bara inte rätt läge den här gången. Det kunde ju varken du eller hon veta. Jag ser det som att ni tillsammans undersöker vad som är möjligt just nu. :)
 
Sorry:D jag älskar att laga mat så jag borde antagligen knipa käft. Det är en hobby för mig.
Men å andra sidan kan jag inte sy i en knapp ordentligt, trots idoga försök. De bara lossnar.
Jag vet. :D Och när man kan kommer ju det där självklart. Men när man inte kan behöver man recept att följa med stalinistisk noggrannhet. (Jag blir nervös när det står ”kan uteslutas” om någon ingrediens, då vet jag inte hur jag ska göra)
 
Jag vet. :D Och när man kan kommer ju det där självklart. Men när man inte kan behöver man recept att följa med stalinistisk noggrannhet. (Jag blir nervös när det står ”kan uteslutas” om någon ingrediens, då vet jag inte hur jag ska göra)

Ja, det är både kul och en förbannelse stundtals.

Du gör ett val, är det nåt du gillar, ta med annars slopa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 044
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 995
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp