Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Matlagning skapar bara vånda hos mig. Och det tar så mycket energi, både att planera, starta matlagningen och genomföra den. Jag blir liksom dränerad på energi av allt.
Känner igen. Jag äter också bara hel- och halvfabrikat. Det närmaste jag kommer matlagning är att koka pasta och blanda ner pesto.
 
Jag kan laga mat på gehör men suger på att ta hand om en trädgård eller ens blommor i hemmet (min man hävdar jag kan ta död på en plastväxt :cool:)
Alla är vi bra på olika saker helt enkelt :)
Vid 51 har jag insett jag aldrig kommer få en fin trädgård eller prunkande krukväxter, så är det bara 🤷‍♀️
 
Känner igen. Jag äter också bara hel- och halvfabrikat. Det närmaste jag kommer matlagning är att koka pasta och blanda ner pesto.

Mmm, pasta med pesto och fetaost! Vet inte om du är ett fan av någotdera, @Magiana, men det är en så enkel och snabblagad rätt som ändå ger en ganska lyxig känsla. Blandar i lite ruccola eller spenat ibland, eller rökt lax om jag är på det humöret.
 
Mmm, pasta med pesto och fetaost! Vet inte om du är ett fan av någotdera, @Magiana, men det är en så enkel och snabblagad rätt som ändå ger en ganska lyxig känsla. Blandar i lite ruccola eller spenat ibland, eller rökt lax om jag är på det humöret.
Pasta med pesto brukar jag köra med när jag campar. Då kan jag också tillsätta lite mandlar eller andra nötter.

Fetaost är gott.
 
Man måste inte kunna laga mat. Tycker man det är kul kan man lära sig småskaligt men det är inget krav.

Då jag själv dragits med en depression sedan tonåren vet jag hur det är med ork när det kommer till matlagning, ibland finns helt enkelt inte motivation alls.

Hur känner du inför "burksåser"? Jag tycker ICAs färdiga tikka masala-sås på glasburk är helt brutalt god. Jag har alltid några sådana i skafferiet för dagar då jag helt enkelt inte har det i mig att fixa något.

Det går att ha i strimlad kyckling, paprika, bönor, ärter, korv.. ja vad som helst man tycker är gott och som går att värma. Så kan man bara koka lite ris eller pasta till.

Om vi ska tala om att laga mat mer från grunden så är creme fraiche en mycket bra grej. Den har lång hållbarhet och smakar gott. Strimlad skinka med creme fraiche och lite svartpeppar t.ex är en mycket god sås i sig till pasta, grädde behöver oftast mer smaksättning men creme fraiche har redan en trevlig smak och syrlighet.

Kombinerar man grädde och creme fraiche kan man krydda med lite olika saker beroende på vad man tycker om smakmässigt. Pesto (det finns flera olika smaker), ajvar relish, senap, sweet chili sås, olika fonder osv. Tycker man om hetta i maten är sambal oelek en relativt neutral starksås, chiliflakes likaså. Svartpeppar ger alltid det lilla extra till det mesta. Salt tillsätter du lite i taget tills du tycker smaken kommer fram som du vill ha. Aromat är en annan smakförstärkare jag ofta använder.

"Pastasås" är lätt att göra, går fort, kräver få ingredienser och kan varieras i oändligheten efter vad man har hemma eller vad man tycker om.

Googla recept känns oftast övermäktigt för mig. Det är mycket nytt och det blir jobbigt och jag orkar inte. Därför går jag ofta tillbaka till den basen grädde+creme fraiche som värmes, vad vill jag att det ska smaka? vad vill jag ha i? Enkelt och få val passar mig.
 
Man måste inte kunna laga mat. Tycker man det är kul kan man lära sig småskaligt men det är inget krav.

Då jag själv dragits med en depression sedan tonåren vet jag hur det är med ork när det kommer till matlagning, ibland finns helt enkelt inte motivation alls.

Hur känner du inför "burksåser"? Jag tycker ICAs färdiga tikka masala-sås på glasburk är helt brutalt god. Jag har alltid några sådana i skafferiet för dagar då jag helt enkelt inte har det i mig att fixa något.

Det går att ha i strimlad kyckling, paprika, bönor, ärter, korv.. ja vad som helst man tycker är gott och som går att värma. Så kan man bara koka lite ris eller pasta till.

Om vi ska tala om att laga mat mer från grunden så är creme fraiche en mycket bra grej. Den har lång hållbarhet och smakar gott. Strimlad skinka med creme fraiche och lite svartpeppar t.ex är en mycket god sås i sig till pasta, grädde behöver oftast mer smaksättning men creme fraiche har redan en trevlig smak och syrlighet.

Kombinerar man grädde och creme fraiche kan man krydda med lite olika saker beroende på vad man tycker om smakmässigt. Pesto (det finns flera olika smaker), ajvar relish, senap, sweet chili sås, olika fonder osv. Tycker man om hetta i maten är sambal oelek en relativt neutral starksås, chiliflakes likaså. Svartpeppar ger alltid det lilla extra till det mesta. Salt tillsätter du lite i taget tills du tycker smaken kommer fram som du vill ha. Aromat är en annan smakförstärkare jag ofta använder.

"Pastasås" är lätt att göra, går fort, kräver få ingredienser och kan varieras i oändligheten efter vad man har hemma eller vad man tycker om.

Googla recept känns oftast övermäktigt för mig. Det är mycket nytt och det blir jobbigt och jag orkar inte. Därför går jag ofta tillbaka till den basen grädde+creme fraiche som värmes, vad vill jag att det ska smaka? vad vill jag ha i? Enkelt och få val passar mig.
Det där lät ganska avancerat för mig. Det är för många saker att fatta beslut om och sen lyckas göra saker i rätt ordning.

Jag är rätt petig med att inte vilja ha tillsatser eller en massa socker i maten. Därför är jag tveksam till färdiga såser och aromat är bannlyst hos mig.
 
Det där lät ganska avancerat för mig. Det är för många saker att fatta beslut om och sen lyckas göra saker i rätt ordning.

Jag är rätt petig med att inte vilja ha tillsatser eller en massa socker i maten. Därför är jag tveksam till färdiga såser och aromat är bannlyst hos mig.

Tycker du om creme fraiche är det som både jag och annan användare tipsat om kanon som såsbas. Ha I grönsaker, skinka, räkor eller vad man vill, krydda lite och häll över/rör ner i nykokt pasta. Eller om man vill kan man "bara" krydda (eller ha i örter) i creme fraichen.

Sen om du tyckte det var gott och du vill kan du börja testa lite mer med smaksättning om det känns roligt.

Gratänger är ofta tacksamma. Tex om man gillar det så är blomkåls- och broccoligratäng rätt lätt att göra. Koka grönsakerna och gör en bechamelsåsen och lite ost över och in i ugnen. Enkelt göra stor sats med.

Tycker du om lax är det också tacksamt I ugn.

Är det något särskilt du tycker är extra gott kanske du kan få hjälp med enkla recept kring det?
 
Här är en till som inte tycker om att laga mat. Tur att tacos går att variera massa så kan äta det 5 dagar vecka, steker köttfärs (för mig vilt, lamm eller nöt men finns annat både kött och substitut att ha istället) 1 gång vecka och sedan bara att ta fram grönsaker och välja mellan mjukt bröd, hårt bröd eller chipsen som finns med olika kryddor.
Lagar jag annan mat så blir det flera portioner och in i frysen.

Frukost blir äggröra, eller ja försök till omelett som jag aldrig lyckas med:p
 
Det där lät ganska avancerat för mig. Det är för många saker att fatta beslut om och sen lyckas göra saker i rätt ordning.

Jag är rätt petig med att inte vilja ha tillsatser eller en massa socker i maten. Därför är jag tveksam till färdiga såser och aromat är bannlyst hos mig.
Ordningen spelar ingen roll, du kan ha i allt samtidigt och det ska liksom bara bli varmt. Om du vill ha kyckling i så måste den ju stekas först men då är det bara att tillsätta creme fraiche och/eller grädde när den är färdigstekt.

Vilka smaker tycker du om?
 
Sen är det lite så att om du inte alls vill använda färdiga såser/helfabrikat så blir det ju oundvikligen mer matlagning från grunden och alltså mer komplicerat. Någonstans måste du kompromissa här.

Bryr du dig om hur maten smakar eller handlar det främst om att få i sig näring? Steka en kycklingfile och koka ris till är en bra måltid och lätt att göra men kanske ingen smaksensation, men det måste det kanske inte vara heller?
 
Ordningen spelar ingen roll, du kan ha i allt samtidigt och det ska liksom bara bli varmt. Om du vill ha kyckling i så måste den ju stekas först men då är det bara att tillsätta creme fraiche och/eller grädde när den är färdigstekt.

Vilka smaker tycker du om?
Jag vet inte vad jag tycker om. Ingen aning faktiskt. Jag bara äter det som finns.

Sen är det lite så att om du inte alls vill använda färdiga såser/helfabrikat så blir det ju oundvikligen mer matlagning från grunden och alltså mer komplicerat. Någonstans måste du kompromissa här.

Bryr du dig om hur maten smakar eller handlar det främst om att få i sig näring? Steka en kycklingfile och koka ris till är en bra måltid och lätt att göra men kanske ingen smaksensation, men det måste det kanske inte vara heller?
Jag äter nästan aldrig sås. Min mat är i regel rätt torr och tråkig. Jag liksom bara ser till att få i mig något så jag står på benen ett tag till.
 
@Magiana skulle du vilja ha enkla recept på olika rätter eller känns även det för svårt just nu?

Ett alternativ kan ju vara att I första steget strunta i lagningsdelen och med hjälp av färdiga rätter börja med att försöka få en struktur på ätandet. Och när det fungerar börja kanske laga en dag i veckan osv. Eller så kanske du känner du vill både försöka få struktur och laga samtidigt. Där känner du ju bäst själv vilket.

Men om du vill ha enkla recept så är vi nog flera som gärna hjälper till om du vill det?
 
@Magiana skulle du vilja ha enkla recept på olika rätter eller känns även det för svårt just nu?

Ett alternativ kan ju vara att I första steget strunta i lagningsdelen och med hjälp av färdiga rätter börja med att försöka få en struktur på ätandet. Och när det fungerar börja kanske laga en dag i veckan osv. Eller så kanske du känner du vill både försöka få struktur och laga samtidigt. Där känner du ju bäst själv vilket.

Men om du vill ha enkla recept så är vi nog flera som gärna hjälper till om du vill det?
Nu har jag ju beställt en matkasse. Recept ingår. Jag tar en sak i taget. Jag vill slippa bli förvirrad av att få femtioelva diffusa recept på saker jag inte begriper mig på.

Börja med att acceptera att det är helt ok att det blir misslyckat på någon punkt.
Du är ok även om inte alla tomater gick åt, eller om såsen brändes vid och behövde slängas
Men alltså nej, jag kan inte kasta mat om jag kan undvika det. Förutom maten som går till spillo så har det också kostat både pengar och energi.

Fast det kan väl inte vara riktigt sant? Äter du aldrig någon hämtmat, eller blir bjuden på någon mat, som du gillar?
Det finns ingen hämtmat här utom pizza. Jag tar nästan alltid den vegetariska och petar bort de svarta oliverna. Nyligen åt jag rotmos med fläsk som jag blev bjuden på. Jag äcklades av fläsket men åt upp det ändå. På jobbet när jag åker till huvudkontoret så brukar jag bli bjuden på mat. Det är mer professionell mat än jag kan prestera själv och gott är det väl, men jag skulle aldrig kunna gissa mig till innehållet eller kunna härma det själv. Antagligen är det alltför mycket socker och fett i maten.

Jag kan väl säga att jag känner smak, men vet inte vad det smakar. Smak är så diffust och går inte att ta på. Det har ingen form och ingen färg. Det kan vara starkt, det kan vara salt, det kan vara sött. Men sen då? Jag vet inte mer. Det smakar olika men jag vet inte vad som skiljer.
 
@Magiana matkassen du beställt, hade de exempel på recept som man kunde se innan?
Nej, de hade inte det. Recepten skulle ta 30-40 minuter att göra. För mig har sådana tidsangivelser aldrig stämt. Det tar betydligt längre tid för mig. Är det så att det tar lång tid att göra recepten, så lär jag nog hoppa av och inte beställa fler matkassar.
 
Nej, de hade inte det. Recepten skulle ta 30-40 minuter att göra. För mig har sådana tidsangivelser aldrig stämt. Det tar betydligt längre tid för mig. Är det så att det tar lång tid att göra recepten, så lär jag nog hoppa av och inte beställa fler matkassar.
Ok, synd. Det hade varit intressant att se. Jag behöver recept med noggranna steg, det får aldrig stå att något ska vara ”lagom” mycket eller ”lagom” länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 031
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 979
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 543
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp