Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Jag tänkte lite @Magiana på det du sa om att din stekpanna och så.

Det är JÄTTEtråkigt att laga mat med dåliga redskap, verkligen.

Man behöver inte så mycket men jag skulle säga att se till att inte ha en stekpanna som är kass samt ha en riktigt vass allroundkniv, det gör mycket matlagning så mycket lättare och roligare. :)
När jag får pengar ska jag köpa en stekpanna. Hoppas jag hittar en i gjutjärn bara.

Mina knivar är rätt bra faktiskt, så dem klagar jag inte på.
 
Jag skulle vilja ha en sås som man kan ha till allt, men som inte innehåller mjölkprodukter och inte heller har alltför hög fetthalt eller massor med snabba kolhydrater. Finns den?
Multifunktionell och förvånansvärt god, med tanke på hur enkel den är:
Koka tärningar av blandade rotfrukter i buljong. purea med mixerstav. rör i lätt creme fraiche. reglera konsistensen med buljongvätskan. salta och peppra efter behov.

Uppfyller den alla önskemålen utom mjölken så kanske det går att byta ut det mot någon veganmjölksprodukt? Eller kokosmjölk, men då passar den nog inte till allt? Beroende på vad man ska ha den till kan man förmodligen krydda med något mer som chili eller vitlök eller timjan om man vill, men det har jag aldrig provat.
 
Jag skulle vilja ha en sås som man kan ha till allt, men som inte innehåller mjölkprodukter och inte heller har alltför hög fetthalt eller massor med snabba kolhydrater. Finns den?

Jag som gillar syra säger:

1 del citron eller lime
1 del japansk soya
1 del vatten

Jag brukar ha chili också, då kokar jag vattnet och slår över chilin så blir det en rund och fin hetta.
Funkar bra till det mesta, men kanske sämre till potatis.

Annars skulle jag göra en god dressing med 1/2 olja 1/2 vinäger, lite honung och dijonsenap. Syrligt, funkar till potatis och både kalla och varma grönsaker.
 
Jag upptäckte att jag i matkassen fått en förpackning tempeh som en extra bonus. Jag har ingen aning om vad jag ska göra med den. Det står att den kan grillas eller stekas på låg värme och sedan "kryddas efter smak". Vid kryddningen är jag tappad. Vadå "efter smak"?
 
Jag upptäckte att jag i matkassen fått en förpackning tempeh som en extra bonus. Jag har ingen aning om vad jag ska göra med den. Det står att den kan grillas eller stekas på låg värme och sedan "kryddas efter smak". Vid kryddningen är jag tappad. Vadå "efter smak"?
Det du tycker är gott helt enkelt.

Jag vet faktiskt inte vad tempeh är men om den ska stekas hade jag nog bara pepprat den lite, saltat den lite om den inte är salt i grunden som t.ex. halloumi. Smaka på en bit "rå" och se vad den smakar :)
 
Det du tycker är gott helt enkelt.

Jag vet faktiskt inte vad tempeh är men om den ska stekas hade jag nog bara pepprat den lite, saltat den lite om den inte är salt i grunden som t.ex. halloumi. Smaka på en bit "rå" och se vad den smakar :)
Jag vet ju inte vad min smak är. Det är därför jag inte kan "krydda efter smak".
 
Jag vet ju inte vad min smak är. Det är därför jag inte kan "krydda efter smak".
Kan du inte ta det som ett test? Du skär den i ett antal bitar och kryddar dem på olika sätt en med bara lite salt, en med lite salt och lite peppar, en med lite salt och mer peppar, en med bara peppar, en med lite salt och någon örtkrydda (om du har någon hemma) osv. Då får du ju testa lite olika smaker på samma underlag på samma gång och kan kanske få lite mer inblick i vad som är din smak. Du får då även en inblick i hur tex mängder påverkar smaken
 
Jag vet ju inte vad min smak är. Det är därför jag inte kan "krydda efter smak".
Nej men det är därför du ska smaka på den. Smakar det som ost? som svamp? Är den salt, söt eller syrlig?

Att peppra lite är en väldigt neutral form av krydda, samma att salta. Det tar liksom främst fram mer av den naturliga smaken.
 
Svartpeppar, chili, gurkmeja, garam masala, curry, spiskummin, kanel, paprika, muskotnöt, cayennepeppar, grillkrydda, dragon, oregano, koriander, kardemumma.

Tror det var allt.
Följde det med något recept som tempehn ska användas i? Annars skulle jag krydda den med curryn, för enkelhetens skull.
 
När jag får pengar ska jag köpa en stekpanna. Hoppas jag hittar en i gjutjärn bara.

Mina knivar är rätt bra faktiskt, så dem klagar jag inte på.
Leta gjutjärnsstekpanna på loppis!

Det går att köpa utmärkta välskötta gjutjärnspannor på loppis för liten peng. Kanske inte på första försöket, men då får man försöka på fler loppisar.
Och eftersom rätt skötta gjutjärnspannor har näst intill evigt liv, så är det mig en gåta att det finns så många bra gjutjärnspannor på loppis. Det kan finnas finfina gjutjärnsgrytor också.

Det finns också läskiga, misskötta, gjutjärnspannor på loppisarna, så dom får man sortera bort. Sådana där fula exemplar kan behöva blästras för att bli "friska" igen, och då är det ju lite besvärligt för de flesta.

Ibland hittar man i grunden bra men något slabbiga pannor (för feta, och med lite "pannsten" på), men tar man sig lite tid, så går de att fixa till. Vill man inte fixa, så för man söka tills man hittar ett bra exemplar, som endast behöver diskas ordentligt för att fungera.

Jag har t.ex. en plättlagg i gjutjärn som jag köpte på loppis för 20 kronor för fem-sex år sedan. Och en "lill-stekpanna" (lagom till ett stekt ägg i storlek), som också kommer från loppis, minns inte vad den kostade (köpt när jag pluggade för länge sedan och hade ont om pengar), men det var inte mycket.
Plättlaggen krävde lite arbete med rengöring och ny instekning för att bli bra.
 
Leta gjutjärnsstekpanna på loppis!

Det går att köpa utmärkta välskötta gjutjärnspannor på loppis för liten peng. Kanske inte på första försöket, men då får man försöka på fler loppisar.
Och eftersom rätt skötta gjutjärnspannor har näst intill evigt liv, så är det mig en gåta att det finns så många bra gjutjärnspannor på loppis. Det kan finnas finfina gjutjärnsgrytor också.

Det finns också läskiga, misskötta, gjutjärnspannor på loppisarna, så dom får man sortera bort. Sådana där fula exemplar kan behöva blästras för att bli "friska" igen, och då är det ju lite besvärligt för de flesta.

Ibland hittar man i grunden bra men något slabbiga pannor (för feta, och med lite "pannsten" på), men tar man sig lite tid, så går de att fixa till. Vill man inte fixa, så för man söka tills man hittar ett bra exemplar, som endast behöver diskas ordentligt för att fungera.

Jag har t.ex. en plättlagg i gjutjärn som jag köpte på loppis för 20 kronor för fem-sex år sedan. Och en "lill-stekpanna" (lagom till ett stekt ägg i storlek), som också kommer från loppis, minns inte vad den kostade (köpt när jag pluggade för länge sedan och hade ont om pengar), men det var inte mycket.
Plättlaggen krävde lite arbete med rengöring och ny instekning för att bli bra.
Håller med. Jag har köpt både plättlagg och vanlig stekpanna i gjutjärn på loppis :up: !
 
Ska man köpa på loppis ska man vara noggrann med att kolla så den är plan. Förvånansvärt många gjutjärnspannor har slagit sig. Det är dock enkelt att kolla så det är inget som ska hindra ett fynd
 
Magiana jag tror att du skrev att du äter färdigrätter ibland. Jag sitter just på jobbet med en som jag kan rekommendera, den här:

22AF5840-2006-4FF1-9B1B-558E09A3F234.png

Det är många goa grejer i den och bra drag i kryddningen. Du ville ju hålla igen på kalorierna också, denna har 500.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 065
  • Artikel
Dagbok Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen. Det är ju normalt att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 462
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 030
Senast: Wingates
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp