Bukefalos 28 år!

Men det har ju aaalltid hetat...

På mitt första jobb jobbade jag med en mörkhyad kille. Vi fick ett riktigt skitjobb en dag, och killen utbrister, vilket jä*lva negerjobb.
Det finns olika sätt att se saker...
 
Jag och ungefär 10 andra personer har en gruppchatt på facebook där vi pratar dagligen. Helt plötsligt var det någon som skrev ungefär så här "jag får daaaaamp", varav en annan svarade att "damp är ett olämpligt ord att säga". Och flera andra höll med om att det inte är ett ord en ska använda på det sättet. Personen som sa att hen fick damp kontrade med att hen inte menade något illa, hen skämtar på det sättet samt att hens partner har diagnosen damp. Folk fortsatte att säga att det ändå inte är ett lämpligt ord. Lite som när folk använder "cp". Otroligt onödigt och dumt.

Hur som helst fortsatte diskussionen och det började pratas om hur lättkränkta folk är. Att en inte får säga något alls idag för det är alltid någon som blir kränkt eller tar illa upp. Jag följde mest allt detta i tystnad. Men när alla (förutom en som tyvärr fått utstå rasism i hela sitt liv) hävdade att "det heter ju n-boll", då brann det till i mig. Hur kan folk fortfarande använda det ordet? Hur kan så många personer, samlade i en och samma grupp, ha dessa åsikter? Alltså, vi känner inte varandra irl utan har "lärt känna varandra" via en grupp och där igenom chatten. Det är alltså folk utspridda i hela landet med ett åldersspann på 17-30 år.

Men, alla hade samma argument som att "det har ju alltid hetat n-boll och därför kommer jag fortsätta säga det", "det har ingen negativ betydelse för mig, då är det inte mitt problem om någon annan tar illa upp", "varför är det okej när en svart använder n-ordet men inte en vit?" och "jag är verkligen inte rasist bara för att jag säger n-ordet". Detta är alltså vuxna människor. Jag brukar inte ge mig in i diskussioner direkt, men när det gäller sånt som kan kränka andra eller på något sätt skada någon annan, då kan jag inte hålla tyst. Men jag har så svårt att komma på hur jag ska uttrycka mig. Och hur jag ska göra det så att dom förstår.

Om ni hamnar i en liknande diskussion, vad säger ni då?
Vilket är ert bästa motargument?

Jag kan verkligen inte förstå att folk fortfarande använder n-ordet. :banghead::mad:


Jag frågar vad det är som gör att de tycker det är så viktigt att säg just det ordet.
Finns det ett värde i det som de tycker är viktigt att behålla?

Jag har svårt att förstå varför man maniskt håller fast vid ett uttryck som inte betyder något för en själv.
För mig är det neutralt. Någon annan tar illa vid sig. Hur svårt är det att sluta med något man säger sig var neutral inför?
 
Jag hör det där ibland och brukar oftast ta debatten.
"Varför får man inte säga neger när det alltid hetat så/man får säga vitlök/annan anledning?" är ju en fråga som enkelt går att besvara med en lång utläggning om slavhandel och hur den rättfärdigades av de vita med att klistra diverse negativa egenskaper på "negrerna".

Motargumentet är nästan alltid "Men JAG menar ju inte allt det där negativa". Då får man förklara att poängen med ord som kommunikationsmedel är att mottagaren ska uppfatta det som avsändaren menar. Om jag använder "gubbäckel" som en fullkomligt neutral synonym till "medelålders man" får jag ju ändå vara beredd på att folk blir kränkta.
 
Ja det finns ju folk som generellt verkar ha svårt för att ta in andra perspektiv. Jag rättar/kommenterar det ofta men jag ger mig inte in i diskussioner. Det finns liksom inget att diskutera egentligen utan jag tror det är bättre att bara tydligt visa att personen är ute och snurrar.
 
Jag hör det där ibland och brukar oftast ta debatten.
"Varför får man inte säga neger när det alltid hetat så/man får säga vitlök/annan anledning?" är ju en fråga som enkelt går att besvara med en lång utläggning om slavhandel och hur den rättfärdigades av de vita med att klistra diverse negativa egenskaper på "negrerna".

Motargumentet är nästan alltid "Men JAG menar ju inte allt det där negativa". Då får man förklara att poängen med ord som kommunikationsmedel är att mottagaren ska uppfatta det som avsändaren menar. Om jag använder "gubbäckel" som en fullkomligt neutral synonym till "medelålders man" får jag ju ändå vara beredd på att folk blir kränkta.

Men de VET ju oftast det inläggningen innehåller. De väljer ÄNDÅ att...
 
Jag hör det där ibland och brukar oftast ta debatten.
"Varför får man inte säga neger när det alltid hetat så/man får säga vitlök/annan anledning?" är ju en fråga som enkelt går att besvara med en lång utläggning om slavhandel och hur den rättfärdigades av de vita med att klistra diverse negativa egenskaper på "negrerna".

Motargumentet är nästan alltid "Men JAG menar ju inte allt det där negativa". Då får man förklara att poängen med ord som kommunikationsmedel är att mottagaren ska uppfatta det som avsändaren menar. Om jag använder "gubbäckel" som en fullkomligt neutral synonym till "medelålders man" får jag ju ändå vara beredd på att folk blir kränkta.
Är det inte precis det ni gör? En gubbe är en äldre man men ni (extremfeminister) likställer det i alla möjliga sammanhang med något mycket negativt.
 
Jag anser att det inte är mitt ansvar att uppfostra andra vuxna människor med deras ordförråd. Men visst är det olämpligt att använda damp och liknande ord i den kontexten.
Det är inte svarta människors ansvar att utbilda rasister, däremot är det alla vita människors ansvar att bemöta dem.

@Seabaz Det du sitter och säger är helt jävla sjukt i huvet. Du tycker att det är "lättkränkt" att bli uppröd över ett rasistiskt skymford?
 
Min pappa säger n-boll. Jag låter honom bara hållas. Han vet om diskussionerna och tycker att hela diskussionen är onödig eftersom det finns mycket viktigare saker att diskutera som hamnar i skymundan när folk sitter och diskuterar ord. Och jag ka förstå honom i hans åsikt och att det alltid hetat n-boll för honom och att han inte tycker att det är en stor grej. Huvudsaken är att min pappa otroligt långt ifrån rasist, vi har bara olika åsikter när det gäller benämningen av ett bakverk. Jag själv säger chokladboll eftersom jag tycker att det är onödigt att använda n-ordet med dess historia. Men likt min pappa kan jag tycka att debatten ibland har tagit för mycket fokus.
 
Min pappa säger n-boll. Jag låter honom bara hållas. Han vet om diskussionerna och tycker att hela diskussionen är onödig eftersom det finns mycket viktigare saker att diskutera som hamnar i skymundan när folk sitter och diskuterar ord. Och jag ka förstå honom i hans åsikt och att det alltid hetat n-boll för honom och att han inte tycker att det är en stor grej. Huvudsaken är att min pappa otroligt långt ifrån rasist, vi har bara olika åsikter när det gäller benämningen av ett bakverk. Jag själv säger chokladboll eftersom jag tycker att det är onödigt att använda n-ordet med dess historia. Men likt min pappa kan jag tycka att debatten ibland har tagit för mycket fokus.

Tagit fokus från vad och från vem?
 
Min pappa säger n-boll. Jag låter honom bara hållas. Han vet om diskussionerna och tycker att hela diskussionen är onödig eftersom det finns mycket viktigare saker att diskutera som hamnar i skymundan när folk sitter och diskuterar ord. Och jag ka förstå honom i hans åsikt och att det alltid hetat n-boll för honom och att han inte tycker att det är en stor grej. Huvudsaken är att min pappa otroligt långt ifrån rasist, vi har bara olika åsikter när det gäller benämningen av ett bakverk. Jag själv säger chokladboll eftersom jag tycker att det är onödigt att använda n-ordet med dess historia. Men likt min pappa kan jag tycka att debatten ibland har tagit för mycket fokus.
Jag är uppväxt med ordet n-boll men så inskränkt är jag inte utan när jag blev upplyst så slutade jag säga så. Bara för att man "alltid" har sagt något så innebär inte det att man måste fortsätta med det. Vi människor kan förändras, anpassa oss, ta till oss, vi har empati och inlevelseförmåga och genom det kan vi inse att vi förut gjorde fel men nu kan välja att göra rätt. För det handlar om ett val. Att välja att fortsätta säga ett ord som kränker är bara inbilskt och dumt.

Hur kan du tycka att debatten har tagit för mycket fokus? Vad vi gör och vad vi säger påverkar oss i våra tankemönster så det är snarare av största vikt att ta den debatten, få folk att inse och ändra sig och sitt tankemönster.
 
Det är inte svarta människors ansvar att utbilda rasister, däremot är det alla vita människors ansvar att bemöta dem.

@Seabaz Det du sitter och säger är helt jävla sjukt i huvet. Du tycker att det är "lättkränkt" att bli uppröd över ett rasistiskt skymford?
Ens hudfärg visar inte i fråga om någon är rasist eller inte. Däremot visar brukande av n-ord och liknande ord som damp i fel kontext ett antingen världsfrånvänt synsätt eller ett rasistiskt. Visst är det bra att bemöta, absolut. Frågan är om det öht hjälper när det är som att disskutera med en vägg. Lägger inte min energi på den sortens inskränkthet längre. Däremot visar jag att jag tar avstånd från ordet i fråga men jag går inte in i någon vidare diskussion eftersom min uppfattning är att det inte hjälper. Men barn är det en annan sak men hittills har jag enbart mött vuxna som använder dessa typer av ord.
 
Är det inte precis det ni gör? En gubbe är en äldre man men ni (extremfeminister) likställer det i alla möjliga sammanhang med något mycket negativt.
Så du menar att det bara är extremfeministiska äldre män som skulle tycka att det är otrevligt att bli kallad gubbäckel? :confused:
 
Språket ändras hela tiden. Nya ord kommer till och andra försvinner.
Att då inte kunna byta namn på ett bakverk är nog det fånigaste jag kan tänka mig.
Det är så jag bemöter folk som absolut ska säga n-boll.
-Säger du Automobil också? eller Stoppduk? De onämnbara? Makaroner om all sorts pasta?
Då tar man fokus från det som dom absolut måste strida om och får dom att tänka att det kanske inte är så jädra svårt.
 
Språket ändras hela tiden. Nya ord kommer till och andra försvinner.
Att då inte kunna byta namn på ett bakverk är nog det fånigaste jag kan tänka mig.
Det är så jag bemöter folk som absolut ska säga n-boll.
-Säger du Automobil också? eller Stoppduk? De onämnbara? Makaroner om all sorts pasta?
Då tar man fokus från det som dom absolut måste strida om och får dom att tänka att det kanske inte är så jädra svårt.
De var ett bra och tydligt tips med automobilen :up:
Men vilka/vad är de onämnbara?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 277
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 299
Senast: Gunnar
·
Relationer Osäker på var tråden passar bäst men jag tror detta är den bästa platsen. I en annan tråd dök det där med kommunikation upp. Hur man...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 432
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Ni som kan Kroatien?
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp