Bukefalos 28 år!

Men det har ju aaalltid hetat...

Jo det "ska" (som jag är lärd) vara ett ägg. Jag gissar det går lika bra att hoppa över, de binder nog bara samman? Och gör man behöver mindre smör? Vid snabb googling verkar äldre recept oftare innehålla ägg samt innehålla mindre smör än modernare recept.

Men i Barnens bakbok eller vad den hette, en pedagogisk publikation med bilder, så var det minsann ägg. Så alltså gör jag med ägg :)
Med ägg i blir yttersidan på bollen krispigare och inte så mjuk som den blir utan ägg. Godare tycker vissa, mindre gott tycker andra men jag håller med dig, ägg ska det vara :up:
 
Med ägg i blir yttersidan på bollen krispigare och inte så mjuk som den blir utan ägg. Godare tycker vissa, mindre gott tycker andra men jag håller med dig, ägg ska det vara :up:

Ah. Jag som trott det var för jag har kallare i kylskåpet mina är lite hårdare på ytan. Vilket jag tycker är godare.
 
Jag brukar kontra med att säga att det handlar om respekt och förmågan att utvecklas i takt med samhället.
Så rätt! Även om jag personligen inte tycker varken bu eller bä om ordet finns det ju ingen anledning för mig att använda ett ord andra riskerar att ta illa upp av. Särskilt inte när det är så omdiskuterat. Jag trodde att "negerbollen" var glömd och begraven, hur kan man FORTFARANDE härja så om den? Har de inget nytt att komma med? Någon barnfilm som moderniserats för att minska klyftan kanske?

På tal om barnfilm. Min yngsta dotter är tokig i Pippi "låmprump" som hon säger :D hon ser gärna små pippivideos på Youtube när vi försöker köpa oss sovmorgon. Nu när de har klippt i pippi-filmen har folk lagt upp videos på de kortklippta delarna. Jag kollade Tradera efter filmer för en tid sedan. Då var "den OKLIPPTA VARIANTEN" värsta grejen. Tydligt i rubrikerna skrivet med versaler. Jag slog mig för pannan lite. Den oklippta varianten i all ära, som diskussionsunderlag, men modernisering väger ju absolut tyngre.

Att folk inte fattar att det är vid de fåniga orden man börjar för att jämna ut samhället!
 
Så rätt! Även om jag personligen inte tycker varken bu eller bä om ordet finns det ju ingen anledning för mig att använda ett ord andra riskerar att ta illa upp av. Särskilt inte när det är så omdiskuterat. Jag trodde att "negerbollen" var glömd och begraven, hur kan man FORTFARANDE härja så om den? Har de inget nytt att komma med? Någon barnfilm som moderniserats för att minska klyftan kanske?

På tal om barnfilm. Min yngsta dotter är tokig i Pippi "låmprump" som hon säger :D hon ser gärna små pippivideos på Youtube när vi försöker köpa oss sovmorgon. Nu när de har klippt i pippi-filmen har folk lagt upp videos på de kortklippta delarna. Jag kollade Tradera efter filmer för en tid sedan. Då var "den OKLIPPTA VARIANTEN" värsta grejen. Tydligt i rubrikerna skrivet med versaler. Jag slog mig för pannan lite. Den oklippta varianten i all ära, som diskussionsunderlag, men modernisering väger ju absolut tyngre.

Att folk inte fattar att det är vid de fåniga orden man börjar för att jämna ut samhället!
Bortklippta skulle det stå, tack så mycket autocorrect..
 
Här är fö det urgamla receptet jag är lärd efter

  • 2 msk Margarin eller smör
  • 1 ägg
  • 1 dl socker
  • 2 msk kakao
  • 1 msk vaniljsocker
  • 3 dl havregryn
  • kokosflingor (att rulla i)

Det urgamla receptet jag hade som barn såg liknande ut förutom att jag minns att det skulle vara en matsked kallt kaffe i. Det ignorerades dock, var det liksom tänkt att man skulle sätta på kaffe och låta det svalna bara för att kunna röra ihop chokladbollar när man kom hem från skolan? Crazy.
 
Men, alla hade samma argument som att "det har ju alltid hetat n-boll och därför kommer jag fortsätta säga det"
Det har det inte alls, och poff så är diskussionen över. Fortsätter de däremot påstå att det alltid hetat negerboll får de snällt gräva fram en källa, alternativt försvara våldtäkter och mord när de ändå sysslar med stenåldersfasoner.

En av de mest korkade kommentarer kom från personen som minsann tänkte fortsätta säga n-boll och inte chokladboll - det fanns ju nämligen ingen choklad i bakverket i fråga :banghead::arghh:
Hrm, hur vet du att det var korkat och inte en anledning att ringa polisen? :angel:
 
Jag ar fodd pa 50-talet och vaxte upp i Stockholmstrakten. Dar hette det alltid N-bollar och de hade inte agg och var som regel rullade i parlsocker, men det hande att nagon konstig manniska rullade dem i cocos ocksa. :cautious:

Att de flesta av oss, inclusive Astrid Lindgren, insett att N-ordet inte ar lampligt att anvanda langre ar bra. Dock ska det papekas att da, way back when, hade det en helt annan mening ... och den kille med en vit och en svart foralder som flyttade till min Skola i Jarla nar jag var runt 13-14 ar var den mest fantastiksa kille vi nagonsin sett och alla tjejer var obedelbart foralskade ... :p
Da nar vi inte hade det nyhetsutbud vi har nu och det inte fanns nastan nagon med annan hudfarg i Sverige var det nagot exotiskt och nagot vi alla sag upp till och onskade oss.
 
Jag ar fodd pa 50-talet och vaxte upp i Stockholmstrakten. Dar hette det alltid N-bollar och de hade inte agg och var som regel rullade i parlsocker, men det hande att nagon konstig manniska rullade dem i cocos ocksa. :cautious:

Att de flesta av oss, inclusive Astrid Lindgren, insett att N-ordet inte ar lampligt att anvanda langre ar bra. Dock ska det papekas att da, way back when, hade det en helt annan mening ... och den kille med en vit och en svart foralder som flyttade till min Skola i Jarla nar jag var runt 13-14 ar var den mest fantastiksa kille vi nagonsin sett och alla tjejer var obedelbart foralskade ... :p
Da nar vi inte hade det nyhetsutbud vi har nu och det inte fanns nastan nagon med annan hudfarg i Sverige var det nagot exotiskt och nagot vi alla sag upp till och onskade oss.

Det brukar sägas att 50-talisterna är de sista som växt upp i en tid där ordet inledningsvis var värdeneutralt
 
Jag och ungefär 10 andra personer har en gruppchatt på facebook där vi pratar dagligen. Helt plötsligt var det någon som skrev ungefär så här "jag får daaaaamp", varav en annan svarade att "damp är ett olämpligt ord att säga". Och flera andra höll med om att det inte är ett ord en ska använda på det sättet. Personen som sa att hen fick damp kontrade med att hen inte menade något illa, hen skämtar på det sättet samt att hens partner har diagnosen damp. Folk fortsatte att säga att det ändå inte är ett lämpligt ord. Lite som när folk använder "cp". Otroligt onödigt och dumt.

Hur som helst fortsatte diskussionen och det började pratas om hur lättkränkta folk är. Att en inte får säga något alls idag för det är alltid någon som blir kränkt eller tar illa upp. Jag följde mest allt detta i tystnad. Men när alla (förutom en som tyvärr fått utstå rasism i hela sitt liv) hävdade att "det heter ju n-boll", då brann det till i mig. Hur kan folk fortfarande använda det ordet? Hur kan så många personer, samlade i en och samma grupp, ha dessa åsikter? Alltså, vi känner inte varandra irl utan har "lärt känna varandra" via en grupp och där igenom chatten. Det är alltså folk utspridda i hela landet med ett åldersspann på 17-30 år.

Men, alla hade samma argument som att "det har ju alltid hetat n-boll och därför kommer jag fortsätta säga det", "det har ingen negativ betydelse för mig, då är det inte mitt problem om någon annan tar illa upp", "varför är det okej när en svart använder n-ordet men inte en vit?" och "jag är verkligen inte rasist bara för att jag säger n-ordet". Detta är alltså vuxna människor. Jag brukar inte ge mig in i diskussioner direkt, men när det gäller sånt som kan kränka andra eller på något sätt skada någon annan, då kan jag inte hålla tyst. Men jag har så svårt att komma på hur jag ska uttrycka mig. Och hur jag ska göra det så att dom förstår.

Om ni hamnar i en liknande diskussion, vad säger ni då?
Vilket är ert bästa motargument?

Jag kan verkligen inte förstå att folk fortfarande använder n-ordet. :banghead::mad:


Folk ÄR fruktansvärt lättkränkta idag. Och det som kallades humor förut är idag kränkande, rasistiskt eller vad du vill kalla det.
I vissa fall med all rätt, i andra fall trams.

Jag använder vissa ord och fraser i samtal med andra människor som tycker samma som mig och inte blir kränkta.
Använder det inte öppet bland folk jag inte känner eller folk kag vet skulle ta illa upp.
En del ord och fraser är långt värre än "n-boll".

Btw har jag själv blivit kallad "svenne" och jag gillade det inte. Jag sa "durå, n-ordet" tillbaka. Eller om jag sa bl_tte? Minns inte, var många år sedan.
Men själv har jag i vissa sammanhang också kallat Svenskar för Svennar.

Liksom det är ok för mig att använda det ordet som det är ok för en mörk att använda n-ordet
 
Nu vill jag ha chokladbollar, och nej, inga ägg utan smör, havregryn, socker och kakao, och sedan rulla i pärlsocker. Urrrk, socker overload.

Vad gäller lättkränkthet, kanske, kanske, kanske det är så att personer som utsatts för rasism och diskriminering numera inte är mer lättkränkta utan istället vågar sätta gränser och säga att det inte är ok att majoriteten av befolkningen som aldrig utsatts för rasism och diskriminering använder termer som medvetet förminskar och förtrycker? Men det så klart, som kvinna ska man inte vara så lättkränkt utan lite får man väl tåla, vad då en hand uppkörd i underlivet, anställningsintervju i knät på arbetsgivaren, tafsande, snygga bröst du har är de naturliga, *kläm.* Öh, kvinnor är så lättkränkta hon måste ha PMS, höhöhö.

"Hey you Swedish girl, wanna fuck? Everyone knows Swedes are whores and sluts who will fuck anything that moves." (Myten om svenska kvinnliga porrstjärnor lever fortfarande vidare). Men det så klart som svensk kvinna är man alltför lättkränkt om man faktiskt ser skillnaden mellan att min sexualitet är min, inte något som existerar för mäns tillfredsställelse.

Naturligtvis är det så att det är personen/gruppen som påpekar att de ord jag använder sårar och förtrycker som är lättkränkta, inte att jag som använder nedlåtande och rasistiska termer som inte påverkar mitt liv det minsta blir kränkt för att jag inte får fortsätta uttrycka mig rasistiskt?

Lappar är så lättkränkta, de har ju alltid hetat det. Det är min rätt att kalla alla muslimer terrorister. Det är min rätt att säga att bögar är äckliga. Att allt en lesbisk kvinna behöver är ett skjut från en riktigt karl. Att kvinnor som vill ha ett jämställt samhälle är en bitterfitta som är för fula för att någon man vill ligga med dem. Att 'negrer' är ena jävlar på att springa fort men inte är intelligenta nog för att jobba med annat än okvalificerat kroppsarbete.

#metoo betyder inte att kvinnor har blivit mer lättkränkta utan att man fått nog och genom stöd från andra kvinnor sagt att nu är det stopp! Kvinnor accepterar inte längre att bli behandlade som lägre stående varelser som definieras genom sina x och y kromosomerna. Lika lite som en person är lägre stående, mer genetiskt betingad till våldtäkt och brott och mindre intelligenta, pga pigmentet i sin hy eller den tro de bekänner sig till.

Hur i helvete är det så svårt att acceptera att man ska behandla alla precis som man vill bli behandlad själv?

Alla svenskar är dumma som kålrötter.
 
Jag ar fodd pa 50-talet och vaxte upp i Stockholmstrakten. Dar hette det alltid N-bollar och de hade inte agg och var som regel rullade i parlsocker, men det hande att nagon konstig manniska rullade dem i cocos ocksa. :cautious:

Att de flesta av oss, inclusive Astrid Lindgren, insett att N-ordet inte ar lampligt att anvanda langre ar bra. Dock ska det papekas att da, way back when, hade det en helt annan mening ... och den kille med en vit och en svart foralder som flyttade till min Skola i Jarla nar jag var runt 13-14 ar var den mest fantastiksa kille vi nagonsin sett och alla tjejer var obedelbart foralskade ... :p
Da nar vi inte hade det nyhetsutbud vi har nu och det inte fanns nastan nagon med annan hudfarg i Sverige var det nagot exotiskt och nagot vi alla sag upp till och onskade oss.

Ja det var bra att Astrid Lindgren som uppenbarligen var betydligt intelligentare än många av sina läsare insåg att inte bara språkbruk förändras utan även att ord som sårar inte är nödvändiga att använda.

Det var väl bra att alla gillade 'mulatt' killen. Men jag kan väl säga att som adopterad korean när jag var den enda i skolan som inte var etniskt svensk, var det inte odelat positivt att bli utpekad som något lätt exotiskt. Alla visste vem jag var, inte för att de kände mig som person, utan för att jag hade svart hår, smalare svarta ögon och annan pigment. Att tålmodigt förklara om och om igen att ja, jag är svensk, och jo min mamma är min riktiga mamma, blev till slut något tröttsamt.
 
Jag och ungefär 10 andra personer har en gruppchatt på facebook där vi pratar dagligen. Helt plötsligt var det någon som skrev ungefär så här "jag får daaaaamp", varav en annan svarade att "damp är ett olämpligt ord att säga". Och flera andra höll med om att det inte är ett ord en ska använda på det sättet. Personen som sa att hen fick damp kontrade med att hen inte menade något illa, hen skämtar på det sättet samt att hens partner har diagnosen damp. Folk fortsatte att säga att det ändå inte är ett lämpligt ord. Lite som när folk använder "cp". Otroligt onödigt och dumt.

Hur som helst fortsatte diskussionen och det började pratas om hur lättkränkta folk är. Att en inte får säga något alls idag för det är alltid någon som blir kränkt eller tar illa upp. Jag följde mest allt detta i tystnad. Men när alla (förutom en som tyvärr fått utstå rasism i hela sitt liv) hävdade att "det heter ju n-boll", då brann det till i mig. Hur kan folk fortfarande använda det ordet? Hur kan så många personer, samlade i en och samma grupp, ha dessa åsikter? Alltså, vi känner inte varandra irl utan har "lärt känna varandra" via en grupp och där igenom chatten. Det är alltså folk utspridda i hela landet med ett åldersspann på 17-30 år.

Men, alla hade samma argument som att "det har ju alltid hetat n-boll och därför kommer jag fortsätta säga det", "det har ingen negativ betydelse för mig, då är det inte mitt problem om någon annan tar illa upp", "varför är det okej när en svart använder n-ordet men inte en vit?" och "jag är verkligen inte rasist bara för att jag säger n-ordet". Detta är alltså vuxna människor. Jag brukar inte ge mig in i diskussioner direkt, men när det gäller sånt som kan kränka andra eller på något sätt skada någon annan, då kan jag inte hålla tyst. Men jag har så svårt att komma på hur jag ska uttrycka mig. Och hur jag ska göra det så att dom förstår.

Om ni hamnar i en liknande diskussion, vad säger ni då?
Vilket är ert bästa motargument?

Jag kan verkligen inte förstå att folk fortfarande använder n-ordet. :banghead::mad:

Jag tycker att du ska ta den diskussionen med min chef.
I sin jobb-ansökan beskrev hon sig som mulatt.
Hon är fantastiskt vacker, och färgad. Och tycker att det heter negerboll.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 254
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 299
Senast: Gunnar
·
Relationer Osäker på var tråden passar bäst men jag tror detta är den bästa platsen. I en annan tråd dök det där med kommunikation upp. Hur man...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 432
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp