Bukefalos 28 år!

Men Mariestad då???

Sv: Men Mariestad då???

Det måste vara den bästa hemsida jag sett!!!
Skriver genast upp att jag måste åka till Mariestad nästa år!
 
Sv: Men Mariestad då???

Min tvling tog slut idag.. DÅ jag ramlade av på banhoppning.. Var inte så glad kan jag inte säga, men men dte blir ju inte alltid som man vill!
 
Sv: Men Mariestad då???

knapplån.
var in o kikade på mariestads hemsida.
vilken otroligt fin bana dom ser ut o ha, roliga hinder :bump:
Nu blev jag sugen på o tävla.

Pratade med en kat c msv b ryttare o dom tyckte banan var så stor o svår.. men tyckte de såg ut som trevliga hinder.
 
Sv: Men Mariestad då???

Jag antar att rollo menar att även om du var felfri och galopperade hela tiden så var det STOR risk att du fick tidsfel iaf...den var otroligt snålt mätt.
 
Sv: Men Mariestad då???

Mariestad är toppen arrangörer tycker jag iaf. Även fast min tävling inte gått som planerat så är arrangemangen bra gjorda. Den enda lilla malören var väl hoppbanan som var snålt mätt. Terrängbanan i Lätt klass för häst är kanon hindermässigt, finns alternativ på ett par svårare hinder, vilket känns himla bra när man kommer med unghäst.

Dom serverar fantastiskt god mat från grillen, personalen i sekretariat är jättetrevlig, likaså alla andra som jobbar med tävlingarna.

Sen kan man väl inte skylla på dom att underlaget var i hårdaste laget på en del ställen...dom måste vara en av FÅ arrangörer som fått för LITE regn i sommar!:D
 
Sv: Men Mariestad då???

Då får jag hoppas på att de arrangerar ft även nästa vår så kan jag planera in att starta där så länge bebis kan tänka sig att vara hemma med pappa ett par dagar!
 
Sv: Men Mariestad då???

Mariestad är toppen arrangörer tycker jag iaf. Även fast min tävling inte gått som planerat så är arrangemangen bra gjorda. Den enda lilla malören var väl hoppbanan som var snålt mätt. Terrängbanan i Lätt klass för häst är kanon hindermässigt, finns alternativ på ett par svårare hinder, vilket känns himla bra när man kommer med unghäst.

Dom serverar fantastiskt god mat från grillen, personalen i sekretariat är jättetrevlig, likaså alla andra som jobbar med tävlingarna.

Sen kan man väl inte skylla på dom att underlaget var i hårdaste laget på en del ställen...dom måste vara en av FÅ arrangörer som fått för LITE regn i sommar!:D

Kul att läsa! Jättetråkigt att jag inte kunde promenera bort till anläggningen då. Bor ju nära och bra. :mad: Ska försöka att inte missa fler tävlingar.
 
Sv: Men Mariestad då???

De hade samma bana i både 90 och 100 ända skillnaden var att de höjde två hinder, så vi hoppade alltså runt på en 95 cm bana. Jag får inte riktigt ihop det med säkerhetstänkande osv.
 
Sv: Men Mariestad då???

Då är jag med. För min del hade det alltrå varit perfekt eftersom jag numera tycker att alla rivbara hinder över en meter är skyhöga!

Nä, allvarligt talat så är det ju som du säger att det rimmar illa med alla förslag på att försvåra banhoppningen.
 
Sv: Men Mariestad då???

Hemma från Mariestad och jag är VANSINNIG :devil:.

Lördagen började bra med helt okej dressyrprogram med tanke på att pållen bytte i den vänstra förvända och skulle inte fatta ny så poängen där blev inte lysande. Den högra galoppen var kattastroff med bara studsande och byten i början hmm... vi tränar inte ens byten så han var nog lite överladdad men vi fick till den högra förvända iaf. Så som sagt bra poäng med tanke på uppvisningen.

Hoppningen... tyckte det var otroligt tråkigt att det var samma bana i deb o lätt enda skillnaden var ju tiden o att dom höjde 5 cm på två ställen då. Vi tog med oss 3 tidsfel red ju i början så hade inte alls uppfattat att tiden var så snålt tilltagen.

Låg iaf 7:a totalt innan terrängen på söndagen.

Terrängen: allting går frid och fröjd pålen var SUPER :love: inga problem att kasta sig ut i vattnet eller nånting dock väldigt tittig på vissa ställen. Klockan börjar ringa strax innan näst sista hindret och jag tänkte att bra då ligger vi bra till :). När jag går i mål säger dom att jag ridit in på 3,03!!! :eek: och jag tänkte att nej dom sa nog fel måste vart 5,05 (optimaltiden var ju 4,57).
Dom kallar till prisutdelning och jag slutade på en 4:e plats vilket var mkt trevligt i debuten i lätt klass. Efter en stund kallar dom tillbaka pristagarna och säger att det blivit fel, dom har glömt lägga till tidsfel. Jag fick lämna tillbaka min rosett då dom påstår att jag ridit på 3,06 jag bara stod och gapa och trodde att dom skämta. Jag hamnade nu på en 28? plats eller liknande.
MEN det finns inte en chans i världen att jag kan ha ridit nästan 2 minuter för fort. Vi brukar ha STORA problem att hålla tiden i debutand har ridit ca 15 sek för långsamt i båda mina tidigare starter i mariestad. Visst min häst täcker mark när han väl galopperar men mot 4:an stog vi mest och hoppade fram och tillbaka, tog chicken på 3:an, tappade stigbygeln innan blomlådan gjorde då halt och tog tillbaka den och som sagt min klocka ringde innan näst sista hindret. DET FINNS INTE EN CHANS ATT JAG KAN HA RIDIT PÅ 3,03. Jag skiter i placeringen men jag framstår som en vårdslös idiot som rejsar runt i 750 :eek: !!! m tempo. Men den här tiden kan jag ju börja rida ***-igt alt. börja med galopp istället.

Det här var mkt tråkigt då jag tycker att Maristad är en i övrigt välarrangerad tävling med rolig terrängbana. Detta är dock inte den enda missen Mariestad gjort ngn miss kan man förlåta men när det händer konstiga saker på varje start där börjar man undra hur det ligger till med arrangemanget.

Funderar allvarligt på att gå vidare med detta. Jag skiter i placeringen men rätt ska va rätt.

Nå är det ngn som hade lite bättre flyt än mig?
 
Sv: Men Mariestad då???

De hade samma bana i både 90 och 100 ända skillnaden var att de höjde två hinder, så vi hoppade alltså runt på en 95 cm bana. Jag får inte riktigt ihop det med säkerhetstänkande osv.

Kan bara hålla med det var riktigt tråkigt. Det är ju bra om man kan klara av en banhoppning på rätt höjd innan man ger sig ut i terrängen.
 
Sv: Men Mariestad då???

Min tvling tog slut idag.. DÅ jag ramlade av på banhoppning.. Var inte så glad kan jag inte säga, men men dte blir ju inte alltid som man vill!

Näe gud va tråkigt, hoppas du inte slog dig iaf o ni får komma igen på nästa tävling.
 
Sv: Men Mariestad då???

Jaa dte var trist! NE jag klarade mig utan ens ett blåmärke.. MEn grymt förbannad för att inte få starta terängen! Och jag som aldrig ramlar av;)
 
Sv: Men Mariestad då???

Hemma från Mariestad och jag är VANSINNIG :devil:.

Lördagen började bra med helt okej dressyrprogram med tanke på att pållen bytte i den vänstra förvända och skulle inte fatta ny så poängen där blev inte lysande. Den högra galoppen var kattastroff med bara studsande och byten i början hmm... vi tränar inte ens byten så han var nog lite överladdad men vi fick till den högra förvända iaf. Så som sagt bra poäng med tanke på uppvisningen.

Hoppningen... tyckte det var otroligt tråkigt att det var samma bana i deb o lätt enda skillnaden var ju tiden o att dom höjde 5 cm på två ställen då. Vi tog med oss 3 tidsfel red ju i början så hade inte alls uppfattat att tiden var så snålt tilltagen.

Låg iaf 7:a totalt innan terrängen på söndagen.

Terrängen: allting går frid och fröjd pålen var SUPER :love: inga problem att kasta sig ut i vattnet eller nånting dock väldigt tittig på vissa ställen. Klockan börjar ringa strax innan näst sista hindret och jag tänkte att bra då ligger vi bra till :). När jag går i mål säger dom att jag ridit in på 3,03!!! :eek: och jag tänkte att nej dom sa nog fel måste vart 5,05 (optimaltiden var ju 4,57).
Dom kallar till prisutdelning och jag slutade på en 4:e plats vilket var mkt trevligt i debuten i lätt klass. Efter en stund kallar dom tillbaka pristagarna och säger att det blivit fel, dom har glömt lägga till tidsfel. Jag fick lämna tillbaka min rosett då dom påstår att jag ridit på 3,06 jag bara stod och gapa och trodde att dom skämta. Jag hamnade nu på en 28? plats eller liknande.
MEN det finns inte en chans i världen att jag kan ha ridit nästan 2 minuter för fort. Vi brukar ha STORA problem att hålla tiden i debutand har ridit ca 15 sek för långsamt i båda mina tidigare starter i mariestad. Visst min häst täcker mark när han väl galopperar men mot 4:an stog vi mest och hoppade fram och tillbaka, tog chicken på 3:an, tappade stigbygeln innan blomlådan gjorde då halt och tog tillbaka den och som sagt min klocka ringde innan näst sista hindret. DET FINNS INTE EN CHANS ATT JAG KAN HA RIDIT PÅ 3,03. Jag skiter i placeringen men jag framstår som en vårdslös idiot som rejsar runt i 750 :eek: !!! m tempo. Men den här tiden kan jag ju börja rida ***-igt alt. börja med galopp istället.

Det här var mkt tråkigt då jag tycker att Maristad är en i övrigt välarrangerad tävling med rolig terrängbana. Detta är dock inte den enda missen Mariestad gjort ngn miss kan man förlåta men när det händer konstiga saker på varje start där börjar man undra hur det ligger till med arrangemanget.

Funderar allvarligt på att gå vidare med detta. Jag skiter i placeringen men rätt ska va rätt.

Nå är det ngn som hade lite bättre flyt än mig?

Du är inte ensam om att ha råkat ut för felaktig tidtagning.
Hände Quigley för några år sen i Stockholm. Där trodde dom att hon gått 670 meters tempo på en ponny ( på knixig bana ). I det fallet kunde vi lista ut att föregående ryttare blivit utesluten, men fullföljde ritten och dom klockade av på fel ekipage.
Kanske satt tidtagarna i Mariestad uppe i den gröna baracken där dom inte såg nummerlapparna vid målgång?
Tyvärr är det sånt som händer för oerfarna tävlingsarrangörer.
Alla gör vi misstag, men somliga av oss lär sig lite till nästa gång.
 
Sv: Men Mariestad då???

Ja det känns som att dom startat min tid när jag stack iväg o sen stannat näe ryttaren innan mig gick i mål. Svårt att bevisa bara men visst är det tråkigt.
 
Sv: Men Mariestad då???

Det här var mkt tråkigt då jag tycker att Maristad är en i övrigt välarrangerad tävling med rolig terrängbana. Detta är dock inte den enda missen Mariestad gjort ngn miss kan man förlåta men när det händer konstiga saker på varje start där börjar man undra hur det ligger till med arrangemanget.

Funderar allvarligt på att gå vidare med detta. Jag skiter i placeringen men rätt ska va rätt.

Nå är det ngn som hade lite bättre flyt än mig?

Förstår att du är fly förbannad! :( Är också missnöjd med delar av arrangemanget denna gång. Tycker det "dalat" lite för varje år nästintill. :( Jag red 100-klassen och åkte hem direkt efter prisutdelningen så visste ej exakt var jag till slut hamnade i listan (var ju inte placerad iaf), orka liksom inte stanna och vänta på resterande resultat. Nu står det att jag hade över 30 i tidsfel! :confused: :eek: Detta stämmer INTE! :mad: När jag kom i mål visade min klocka på 5,12 +/- nån sekund. Så tidsfel visste jag ju om att jag hade. Men f*n heller att jag ridet cirkus 80 sekunder för sakta! 15-20 sekunder ok, men inte 80! :mad: :eek:

För övrigt så debutera en kompis sin unghäst i 100-klassen, gick som på räls, titta lite på vattnet. Tog väl nån ynka 100dels sekund innan han droppa ner utan problem, hinderfunktionären skriker då "1 stopp". För att sedan direkt skrika vidare "2 stopp & farlig ridning" Tjejen bara :eek: :cry: De hade film på det och gick & visade men det hjälpte inte. Placerad hade hon inte varit iaf men det sura var att det annars skulle räknats som kval till breeders.

Och nu till banhoppningen. Av de 5 första ryttarna hade 3 tidsfel. En i ledningen ifrågasatte banbyggaren med tiden, han svarade dock att "de måste lära sig att rida i 350m-tempo".... Och hon ifrågasatte även att b-ponny och d-ponnys debutant gick på exakt samma höjd! Men ingen respons från banbyggarens sida :eek:

Är inte alls lika sugen på Mariestad nästa år som jag varit tidigare år, tyvärr. För det mesta har ju alltid funkat bra, terrängen är fin osv. Men tyvärr!
 
Sv: Men Mariestad då???

Håller med om att hoppbanan var ett skämt. Kasst tyckte jag att det var att ryttarna inte fick hoppa på rätt höjd. Och längde/kortade de kombinationen mellan ponny och häst varje gång verkligen?

Sedan terrängen måste varit felmätt. I kat D msv b fick flertalet ryttare sitt och bromsa hela banan för att inte rida för fort. Borde kortat ner tiden med ca en minut för att det skulle gett utslag. Sedan hade de ju nästan samma bana för 90, 100 häst, Msv B kat D,C. Kan man verkligen ha det så?
 
Sv: Men Mariestad då???

Jo visst FÅR man låta MsvB-C gå på samma bana som 90, och MsvB-D gå på samma som 100 enligt TR.
Höjder, längder, antal språng och antal komplex är lika.
Bakgrunden till att man skrivit TR på det sättet är nog för att få fler tävlingstillfällen.
Men tekniskt sett ska ju Msv B motsvara enstjärnigt på häst så isynnerhet C-ponnyerna får ju inte så kul banor.
 

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 161
Senast: mars
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 131
Senast: Sedna
·
Fritid Jag behöver en app som är pålitlig och som följer i realtid. Man ska inte få info som var aktuell för tio minuter sedan utan var aktuell...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 149
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp