Bukefalos 28 år!

Men Mariestad då???

Sv: Men Mariestad då???

Förstår att du är fly förbannad! :( Är också missnöjd med delar av arrangemanget denna gång. Tycker det "dalat" lite för varje år nästintill. :( Jag red 100-klassen och åkte hem direkt efter prisutdelningen så visste ej exakt var jag till slut hamnade i listan (var ju inte placerad iaf), orka liksom inte stanna och vänta på resterande resultat. Nu står det att jag hade över 30 i tidsfel! :confused: :eek: Detta stämmer INTE! :mad: När jag kom i mål visade min klocka på 5,12 +/- nån sekund. Så tidsfel visste jag ju om att jag hade. Men f*n heller att jag ridet cirkus 80 sekunder för sakta! 15-20 sekunder ok, men inte 80! :mad: :eek:

För övrigt så debutera en kompis sin unghäst i 100-klassen, gick som på räls, titta lite på vattnet. Tog väl nån ynka 100dels sekund innan han droppa ner utan problem, hinderfunktionären skriker då "1 stopp". För att sedan direkt skrika vidare "2 stopp & farlig ridning" Tjejen bara :eek: :cry: De hade film på det och gick & visade men det hjälpte inte. Placerad hade hon inte varit iaf men det sura var att det annars skulle räknats som kval till breeders.

Och nu till banhoppningen. Av de 5 första ryttarna hade 3 tidsfel. En i ledningen ifrågasatte banbyggaren med tiden, han svarade dock att "de måste lära sig att rida i 350m-tempo".... Och hon ifrågasatte även att b-ponny och d-ponnys debutant gick på exakt samma höjd! Men ingen respons från banbyggarens sida :eek:

Är inte alls lika sugen på Mariestad nästa år som jag varit tidigare år, tyvärr. För det mesta har ju alltid funkat bra, terrängen är fin osv. Men tyvärr!

Dom kan helt enkelt inte haft koll på tidtagningen, måste klockat fel ekipage eller ngt för det stämmer ju ingenting då. Jag borde ha ridit ikapp ryttaren före mig om jag ridit så snabbt men dom sa bara att ja nej men hon red också för snabbt.
Jag tänker gå vidare med detta och skicka ett mail till ansvariga på Mariestad och även till insändaren i Ridsport. Det hjälper ju föga denna gång men då kanske det är lite bättre ordning nästa gång, för jag vill trots allt gärna komma tillbaka och rida på deras fina bana.

Som jag skrivit tidigare är det inte heller första gången det varit lite problem här. Vet tex två ryttare som har haft uppenbara stopp med detta har hinderdomare tydligen inte sett eller rapporterat för dom har blivit placerade och helt utan fel i terrängen, ngn ordning måste det ju vara. Hörde om en ryttare som skulle blivit utesluten för att hon/han hoppat fel hinder men det var tydligen ryttaren innan. En vän till mig blev ett år diskad för otillåten hjälp. Optimaltiden var ju uppskriven på banskissen och klockan inställd efter den. Helt plötsligt ändras tiden (precis som i år) och detta ropas endast ut i speakertornet och man hör ju långt ifrån allt därifrån. Ryttaren rider iväg och hennes föräldrar får då reda på att tiden har ändrats och ropar till henne "Strunta i tiden". Jag tycker det är lite löjligt att diska ett ponnyekipage för en sådan sak när det i grunden är arrangörernas fel.

Jag hörde även om din kompis ang. breeders kvalet så himla tråkigt. Jag tycker nog att är det uthopp i vatten då måste väl hästarna få kolla lite grann. Men det var extremt många som fick stopp på vattnet. Det är ju inte jätte enkelt så man tycker dom kan va lite schyssta med bedömningen.

Mkt tråkigt med allt som hänt och som du sa man blir inte så sugen på att komma tillbaka.
 
Sv: Men Mariestad då???

Är det ngn som vet vad överdomaren i Mariestad heter får ni gärna PM:a mig detta.
 
Sv: Men Mariestad då???

Det är ju extremt löjligt att ens tro att någon har ridit 2 minuter för fort :eek: I ditt fall måste man ju helt enkelt förutsätta att det har blivit något fel.
Tror dom på allvar att du har hållt en snitt hastighet på typ 7-800m/minut :confused: Eller ridit i 1000 meter tempo emellan hindren :rofl:
 
Sv: Men Mariestad då???

Det är ju extremt löjligt att ens tro att någon har ridit 2 minuter för fort :eek: I ditt fall måste man ju helt enkelt förutsätta att det har blivit något fel.
Tror dom på allvar att du har hållt en snitt hastighet på typ 7-800m/minut :confused: Eller ridit i 1000 meter tempo emellan hindren :rofl:

Ja men dom tror tydligen det, det var tydligen många som ridit så fort enligt dom :confused:. Som ngn påpekade på tävlingen hade jag ridit så fort borde jag ridit förbi ryttaren framför men hon hade tydligen ridit lika fort. Jag har tydligen ridit i 750m tempo genom bla 4 kombinationer hmm konstigt att jag lever fortfarande :crazy:.

Men men ord står mot ord, har sckickat ett mail till ansvariga för tävlingen så det kanske kan bli lite bättre koll till nästa gång iaf.
 
Sv: Men Mariestad då???

banbyggaren gjorde klart för alla som gick med på banvisningen att ifall hästen stannade till på uthoppet till vattnet så skulle det räknas som farlig ridning då de räknade uthoppet som tillräckligt högt för det... hon sa även att hinderdomarna var väl informerade om det...:crazy:
 
Sv: Men Mariestad då???

Hörde också det och jag undrade verkligen vad hon pratade om, ville hon se många stå på huvudet i vattnet eller???

Dessutom är det omöjligt att få farligridning på ett sådant hinder, det var under 40 cm högt och då räknas det inte som hinder.
 
Sv: Men Mariestad då???

Ja det var mkt märkligt som tur var hade jag inte några problem där men jag tycker synd om dom som hade det. Inte så kul om man tex har en unghäst att behöva vända runt och ta ny ansats om hästen tänker framåt men ändå vill stanna till och titta lite. Det är väl bättre att hästen får tid att kolla läget och sen droppa ner i vattnet istället för att lära sig att kasta sig ut i vattnet vind för våg.
 
Sv: Men Mariestad då???

Fast banan var på något sätt fel mätt, optimaltiden var på tok för lång , min ena sprang förbi ett hinder och efter det red jag nog knappt i 400m tempo och vi var bara ett tiotal sekunder för långsamma. Min andra som gick 100cm för första gången och i sina tidigare debutanter har haft 20-30 tidsfel, gick även han bara strax över tiden och då hoppade de alternativ och en hel del hinder i trav.
 
Sv: Men Mariestad då???

Jo men 2 minuter känns osannolikt speciellt när man använder klocka o den piper vid näst sista hindret.
 
Sv: Men Mariestad då???

Det är väl bättre att hästen får tid att kolla läget och sen droppa ner i vattnet istället för att lära sig att kasta sig ut i vattnet vind för våg.

:bow: Precis som vi också sa där i söndags! Håller tummarna för dig och väntar xtra mkt på nästa ridsport! :D
 
Sv: Men Mariestad då???

Ja det var mkt märkligt som tur var hade jag inte några problem där men jag tycker synd om dom som hade det. Inte så kul om man tex har en unghäst att behöva vända runt och ta ny ansats om hästen tänker framåt men ändå vill stanna till och titta lite. Det är väl bättre att hästen får tid att kolla läget och sen droppa ner i vattnet istället för att lära sig att kasta sig ut i vattnet vind för våg.

:bow: helt min åsikt oxå!

Va precis vad som hände mig. Min pålle tyckte det va lite läskigt. Tvekade på kanten men tänkte framåt så hade jag tryckt till han hade han droppat ner. :( Ångrar att jag inte tog på mig en farlig ridning bara för att få komma genom. Valde inte alternativet då vägen till b hindret blev svår (tyckte jag iaf). Sen tycker jag oxå det är lättare att hoppa bank ner än kulvert.... var ju inte mkt grus bakom att tala om.

Testade sista försöket på alternativet men då tyckte pållen det var jätte konstigt att vi skulle hoppa där helt plötsligt. Kanske skulle gjort ett försök till på banken.. Man kan alltid vara efter klok. Travade genom vattnet istället och klappade min pålle som gjort ett jätte bra jobb fram tills det. (bara hans andra lättklass) Satsar på tågarp istället.
 
Sv: Men Mariestad då???

Angående att många rider för fort på banan... Ja den är ju väldigt lätt galopperad och inte svår att hålla tiden på. Men 2 minuter.... :crazy: Hörde när du gick i mål och att dom först sa väldigt förvånat 3,03. Men snabbt korigerade den till 5 något... Väldigt lustigt att dom sen påstår att du red på 3,03...
 
Sv: Men Mariestad då???

Skickade igår iväg ett mail till ansvariga från Mariestad och har nu fått svar. Det har tydligen vart ngt fel på tidtagningen bland de första ryttarna (jag red som 4:e) så dom verkar ha fattat att ngt inte stod rätt till. Överdomare och resultatansvarig ska kontaktas så jag avaktar lite med att gå vidare ytterligare. Jag tycker det känns bra iaf att dom erkänner att dom gjort ngt fel.

Jag hör av mig om vidare rapporter :).


Ang. vattenhindret undrar man lite varför dom la upp den extra stocken är det just för att banan ska bli så svår som möjligt iom att hästarna måste hoppa i eller vad?
 
Sv: Men Mariestad då???

Skickade igår iväg ett mail till ansvariga från Mariestad och har nu fått svar. Det har tydligen vart ngt fel på tidtagningen bland de första ryttarna (jag red som 4:e) så dom verkar ha fattat att ngt inte stod rätt till. Överdomare och resultatansvarig ska kontaktas så jag avaktar lite med att gå vidare ytterligare. Jag tycker det känns bra iaf att dom erkänner att dom gjort ngt fel.

Jag hör av mig om vidare rapporter :).


Ang. vattenhindret undrar man lite varför dom la upp den extra stocken är det just för att banan ska bli så svår som möjligt iom att hästarna måste hoppa i eller vad?

Min erfarenhet av Mariestads tävlingar är att dom alltid försöker göra det bästa av det mesta...det är ju inte helt lätt att arrangera en fälttävlan och börjar det strula med tidtagning eller datortrubbel då ligger man som arrangör illa till...

Ang. vattenhindret och övrig hinderbedömning så har ju Mariestad valt att vara stenhårda. Om det kan man tycka vad man vill...jag skulle nog vilja veta att stocken VERKLIGEN är över 30 cm hög så att de får lov att döma ut farlig ridning.

Men för att svara på Donnatellos fråga så har banbyggaren resonerat som så att genom att det finns en chicken way så ska raka vägen vara ett svårare alternativ. Men chicken var ju svårare placerad nu än den var i våras då man landade på grus men ändå tycker jag att den är ett enklare alternativ då de flesta unghästar är vana att hoppa "rullar" och gör det på ett bra sätt.
 
Sv: Men Mariestad då???

Skickade igår iväg ett mail till ansvariga från Mariestad och har nu fått svar. Det har tydligen vart ngt fel på tidtagningen bland de första ryttarna (jag red som 4:e) så dom verkar ha fattat att ngt inte stod rätt till. Överdomare och resultatansvarig ska kontaktas så jag avaktar lite med att gå vidare ytterligare. Jag tycker det känns bra iaf att dom erkänner att dom gjort ngt fel.

Jag hör av mig om vidare rapporter :).

WIIIIEEE! Nu har vi BEVIS på att de gjort fel kan jag lova! :bow: Jag red nämligen som 3:e ryttare och om de menar på att jag ridet över 80 sek för sakta och du typ 120 sek för snabbt måste ju vi typ hoppat samma hinder samtidigt där ute eller nåt :crazy: :rofl: :rofl: Ringde klubben igår men de visste inget om resultaten, utan skickade vidare till tävlingsledaren men fick inte tag på henne. Kan du PM:a mig till vilken adress du mailade? :idea:
 
Sv: Men Mariestad då???

Hitta en adress så har också skickat ett mail nu! :)

Jasså det var DU som red före mig då gick nömligen o kollade upp vem som startade före mig för att se om du red ca 2 min för fort som dom sa till mig först eller om det var så att du kanske red för långsamt för jag tyckte också att jag borde ridit förbi dig eller ngt om jag hade ridit så fort. Men då sa dom alltså att ru ridit alldeles för långsamt. Det dumma på resultatlistorna är ju bara att man ser inte om det är tidsfel eller stopp man fått eftersom dom slått ihop det så jag orkade inte gå in och fråga vad du egentligen hade för tid. Skönt o veta att jag verkligen inte red 2 min för fort för då hade jag blivit mörkrädd :eek:.

Till Novali o alla andra: Nej det är absolut inte lätt att ordna en fälttävlan och jag tycker lite synd om dom att det blev så struligt. Det jag dock tycker är att dom borde tatt tag i detta direkt och kanske insett att en ryttare kan inte rida 80 sek för långsamt och ryttaren efter 120 sek för fort utan att kollidera eller rida om varandra på banan. Hade önskat lite mer intresse från överdomares sida så att man kunde löst detta snabbt och smidigt på tävlingsplats.

Men det verkar som att det kan ordna upp sig nu så att vi kan släppa detta och se fram emot tävlingar nästa år istället.

P.S förresten Novali hur gick det för dig på tävlingarna lästa i ngn annan tråd att du hade en lite vild :bump: häst eller hur var det?
 
Sv: Men Mariestad då???

Ja, det är klart att det är bättre att det ordnar sig på plats, det håller jag med om.

Vild häst? Tja, han hade löst medlemskort i Spanska ridskolan lagom till hoppningen på lördagen och tydligen får man högre poäng i den klubben om man fortsätter att göra skolorna över marken även på söndagen.:angel:
Efter som han är en lydig pålle så ansåg han väl att det var ett lämpligt tillfälle att följa S-ridskolans regler till punkt och pricka och följdaktligen gjorde han Caprioler, Levader, Piaff och Passage och avslutade det hela med att visa att han minsann kan göra stopp och slides lika bra som vilken Westernpålle som helst....:eek:

Den som hade bjudit 1 krona för honom på framridningen till terrängen hade fått köpa honom direkt!
 
Sv: Men Mariestad då???

OJ då var det så illa hehe :D. Du satt kvar iaf då?!
Ja ibland undrar man hur hästarna är funtade och vad dom får allt ifrån :rofl:

Men det är väl bra att han visar lite glädje och energi så du vet att han är i toppform lagom till breeders :p
 
Sv: Men Mariestad då???

Nu har resultaten ändrats och du fick väl din placering? :bow: Även jag känner mig mkt nöjdare nu! :)
 

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 161
Senast: mars
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 131
Senast: Sedna
·
Fritid Jag behöver en app som är pålitlig och som följer i realtid. Man ska inte få info som var aktuell för tio minuter sedan utan var aktuell...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp