Mensskydd för unga

Gör det ont ska man sluta. Något som alla flickor måste få lära sig. Gör det ont vid sex så går man för fort fram. Oavsett om det är första eller tionde gången. Gör det ont vid mensskyddsbyte så prata om träning, kanske tampong med hölje som ob har som gör att de glider in lättare istället för suger sig fast osv.
Jag kan inte använda tampong, det gör ont. Samma med menskopp men jag kan ha sex utan smärta. Så länge det inte är för stort då.

Är ju dock skillnad på om slidan tänjs vid sex och vid mens. Vid sex blir man upphetsad som gör att det blir mer glid och den tänjs lättare. Är ju inte så upphetsande att sätta in en tampong vid mens direkt :grin:

Är inte bara riktat till dig utan allmänt här i tråden som menar att det är för man spänner sig det gör ont eller är svårt att få in en tampong.
 
För några år sen hittade jag en ung tjej på YT som hade en YT-kanal där hon bl.a. pratade om menskoppar. Hon såg ut att vara i tonåren. Hon sa att unga tjejer absolut kan använda menskopp innan de har sex första gången. Hon var väldigt pedagogisk och förklarade menskopp på ett bra sätt.

Jag tror jag kan hitta henne igen om någon är intresserad. Jag vet inte om jag får skriva ut hennes kanals namn här.
 
Jag kan inte använda tampong, det gör ont. Samma med menskopp men jag kan ha sex utan smärta. Så länge det inte är för stort då.

Är ju dock skillnad på om slidan tänjs vid sex och vid mens. Vid sex blir man upphetsad som gör att det blir mer glid och den tänjs lättare. Är ju inte så upphetsande att sätta in en tampong vid mens direkt :grin:

Är inte bara riktat till dig utan allmänt här i tråden som menar att det är för man spänner sig det gör ont eller är svårt att få in en tampong.
Nu vet inte jag hur gammal du är, men jag har svårt att tro att det är pga ålder som du inte får in tamponger. Vilket ju var vad det handlade om.

Och ja, tamponger gör ont vid insättning och urtagning. Det är ju torrt mot slemhinnorna. Inget konstigt med det.
 
Om jag minns rätt (det var några år sedan nu :angel: ) så tyckte jag att tampong gjorde ont den/de första gångerna. Jag minns att jag testade tampong någon enstaka gång men att det sedan gick något år innan jag gjorde det igen eftersom det gjorde ont då i början. Även menskoppen, som jag började använda lite senare, gjorde ont den/de första gångerna om jag minns rätt, och det var tight och svårt att få in och ut den. Nu mer är det inga problem med varken tampong eller menskopp.
 
Nu vet inte jag hur gammal du är, men jag har svårt att tro att det är pga ålder som du inte får in tamponger. Vilket ju var vad det handlade om.

Och ja, tamponger gör ont vid insättning och urtagning. Det är ju torrt mot slemhinnorna. Inget konstigt med det.
Fast inte ska det göra ont vid i/urtagning av ob vid mens! Då lär man använda en ob med för stor uppsugningsförmåga alternativt ta ur den för tidigt.
 
Nu vet inte jag hur gammal du är, men jag har svårt att tro att det är pga ålder som du inte får in tamponger. Vilket ju var vad det handlade om.

Och ja, tamponger gör ont vid insättning och urtagning. Det är ju torrt mot slemhinnorna. Inget konstigt med det.
Hade aldrig tagit ur en tampong som sitter "fast". En som jobbat klart kommer ut lätt och sliter inte lika mycket på slemhinnorna. Det är också därför jag vill ha med hölje och inte de billigaste som blir som "sträva", det är inte bekvämt
 
Nu vet inte jag hur gammal du är, men jag har svårt att tro att det är pga ålder som du inte får in tamponger. Vilket ju var vad det handlade om.

Och ja, tamponger gör ont vid insättning och urtagning. Det är ju torrt mot slemhinnorna. Inget konstigt med det.

Alltså va?

Ingen har sagt ålder, utan det som menades var innan kontra efter sexdebut, vilket du också borde förstått vid det här laget.

Och nej, varför försöka normalisera att tamponger gör ont? Vad ger det unga tjejer för bild? ”Äh, det gör ont, inget konstigt, get over it liksom!”
Ska vi applicera den inställningen på sex också?
 
Köp hem olika alternativ och prata med dottern. Jag hade extremt mycket blödningar redan från start, har alltid använt bindor tills för ett par årsen då jag köpte menskopp.
Vilken lättnad, det bästa köp jag gjort. Finns i olika storlekar, ett stort plus är att hon skulle slippa smussla i skolan. Hon kan alltid vara med på idrotten osv. :)
 
Fast inte ska det göra ont vid i/urtagning av ob vid mens! Då lär man använda en ob med för stor uppsugningsförmåga alternativt ta ur den för tidigt.
Hade aldrig tagit ur en tampong som sitter "fast". En som jobbat klart kommer ut lätt och sliter inte lika mycket på slemhinnorna. Det är också därför jag vill ha med hölje och inte de billigaste som blir som "sträva", det är inte bekvämt
Alltså va?

Ingen har sagt ålder, utan det som menades var innan kontra efter sexdebut, vilket du också borde förstått vid det här laget.

Och nej, varför försöka normalisera att tamponger gör ont? Vad ger det unga tjejer för bild? ”Äh, det gör ont, inget konstigt, get over it liksom!”
Ska vi applicera den inställningen på sex också?
Fast jag tycker att det gör ont, och det kan ingen av er ta ifrån mig. En tampong är torr när man sätter in den och jag har känsliga slemhinnor. Ska jag vänta tills den är full innan jag tar ur den så får jag vänta tills ägglossning och hoppas på att det slemmet fuktar den tillräckligt, för mer än så blöder jag inte.

Ni behöver inte hålla med givetvis, men jag tycker att det gör ont. Det har alltid gjort ont att ta i och ur den, i varierande grad.

Jag använder därför inte tampong längre. Som yngre bet jag ihop.
Men jag kan inte använda menskopp heller, och bindor får jag svamp av.
 
Fast jag tycker att det gör ont, och det kan ingen av er ta ifrån mig. En tampong är torr när man sätter in den och jag har känsliga slemhinnor. Ska jag vänta tills den är full innan jag tar ur den så får jag vänta tills ägglossning och hoppas på att det slemmet fuktar den tillräckligt, för mer än så blöder jag inte.

Ni behöver inte hålla med givetvis, men jag tycker att det gör ont. Det har alltid gjort ont att ta i och ur den, i varierande grad.

Jag använder därför inte tampong längre. Som yngre bet jag ihop.
Men jag kan inte använda menskopp heller, och bindor får jag svamp av.

Poängen var nog att vi inte vill att unga tjejer läser det du skriver och tolkar det som att det är meningen och helt ok att tamponger gör ont när man sätter in dem och tar ut dem. Det är inte ok. Gör det ont, sluta använd tampong. Jag använder inte tampong just för att jag tycker att det gör ont/är obekvämt att de torkar ut slemhinnorna så mycket. Menskopp däremot gör inte ont på mig. Den suger ju inte åt sig någon fukt/blod. Den bara samlar upp. Därför gör det inte ont på mig. Jag har även slutat helt med bindor och trosskydd. Har märkt att slemhinnorna mår riktigt dåligt av dem. Jag tror att det har att göra med alla kemikalier. Menskoppen är fantastisk!

Men när min dotter får sin mens kommer jag i första hand köpa bindor till henne. Det är enkelt att använda i början när man inte känner sin kropp så bra. Jag kommer prata med henne om tamponger och menskopp också och köpa det hon vill prova. Kanske köpa en menskopp till henne även om hon är skeptisk så hon har den och kan bekanta sig med den. Och leta upp en bra YT-video som hon kan titta på om hon vill fundera och få tips på egen hand. Jag förklarar gärna hur jag gör och delar med mig av mina erfarenheter men vet att det kan vara lite pinsamt och att mitt perspektiv är mindre intressant för henne än andra unga tjejers. Jag började använda menskopp efter att jag fött barn eftersom jag inte visste att det existerade innan dess.
 
Nu vet inte jag hur gammal du är, men jag har svårt att tro att det är pga ålder som du inte får in tamponger. Vilket ju var vad det handlade om.

Och ja, tamponger gör ont vid insättning och urtagning. Det är ju torrt mot slemhinnorna. Inget konstigt med det.

Nej tråden handlar inte bara om vid vilken ålder man kan använda tampong utan hur man kan stötta unga vid val av mensskydd. En bra utgångspunkt då är att det är individuellt, unga kan prova alla typer av mensskydd men det ska inte behöva gör ont eller vara obekvämt. Tjejer ska inte behöva bita ihop när det finns det annat att prova. Bindor är enklast börja med.
 
Man måste inte använda samma sak hela perioden, alltså man kan ha binda en halv dag och tampong resten av dagen. Eller menskopp för de som föredrar det.
Blöder man mer är det ju inte torrt och strävt att föra in tampong.
 
Jag minns att jag tyckte det var svårt med tampong i början, men när jag testade den minsta storleken och även hade lite glid/vaselin/olja eller dylikt när den skulle sättas in så gick det mycket bättre. Gäller ju också att hitta rätt teknik, tamponger är ju väldigt obehagliga om de sätts för långt ned utan måste upp ordentligt i "hålan" :)
Gäller också att lära sig hur länge den ska sitta i så att den hinner bli fylld innan man försöker dra ut den.
Tycker OBs lilla tampong är bra, mini.

Jag röstar iaf också för att ha lite olika grejer att testa hemma och att försöka stötta så hon vågar prova sig fram teknikmässigt. Man kan ju behöva öva lite för att hitta rätt vinkel osv på hur tampong/menskopp ska sättas in.

Bindor har jag aldrig velat använda annat än på nätterna, inte ens precis i början. Har alltid hatat känslan av att gå med blöja liksom. Isf har jag använt tunna trosskydd när det funkat mängdmässigt.
 
Fast jag tycker att det gör ont, och det kan ingen av er ta ifrån mig. En tampong är torr när man sätter in den och jag har känsliga slemhinnor. Ska jag vänta tills den är full innan jag tar ur den så får jag vänta tills ägglossning och hoppas på att det slemmet fuktar den tillräckligt, för mer än så blöder jag inte.

Ni behöver inte hålla med givetvis, men jag tycker att det gör ont. Det har alltid gjort ont att ta i och ur den, i varierande grad.

Jag använder därför inte tampong längre. Som yngre bet jag ihop.
Men jag kan inte använda menskopp heller, och bindor får jag svamp av.
Men då blöder du för lite för att kunna ha tampong. Står väl t.o.m i bipacksedeln att man inte skall sätta in tampong om man inte blöder tillräckligt för det.

Många unga kanske inte heller blöder lika mycket som vuxna? Så var det iaf för mig. Därav blir det obehagligare att använda tex tampong.

Mitt tips till ts är att ha alla alternativ hemma. Förklara de och kanske visa någon video med bra instruktioner om hur man använder de olika skydden rätt.
 
Alltså va?

Ingen har sagt ålder, utan det som menades var innan kontra efter sexdebut, vilket du också borde förstått vid det här laget.

Och nej, varför försöka normalisera att tamponger gör ont? Vad ger det unga tjejer för bild? ”Äh, det gör ont, inget konstigt, get over it liksom!”
Ska vi applicera den inställningen på sex också?
Menar du att man blir större av sin sexdebut, så då får man plats med en tampong som inte hade fått plats innan?
Menar inte slidkransen, utan slidan.
 
Menar du att man blir större av sin sexdebut, så då får man plats med en tampong som inte hade fått plats innan?
Menar inte slidkransen, utan slidan.
Om man har regelbundet sex så är ju slidan mer van vid att tänjas. Tänker jag och att det då är lättare att använda tampong :idea:
 
Jag fick mens vid 13-14 års ålder (kommer inte ihåg exakt). Har alltid blött väldigt lite så jag hade bindor/trosskydd först som jag verkligen hatade... Tog mod till mig ganska snabbt och testade tampong och har aldrig tittat tillbaka. Jag använder fortfarande samma märke, OB, och klarar mig fortfarande oftast på minivarianten. Jag vill absolut ha tamponger med hölje, de är lättare att sätta i och ta ur.

Jag hade inte sex förrän precis innan jag fyllde 21 men hade inga problem med tampongerna innan dess.
 
Men då blöder du för lite för att kunna ha tampong. Står väl t.o.m i bipacksedeln att man inte skall sätta in tampong om man inte blöder tillräckligt för det.

Många unga kanske inte heller blöder lika mycket som vuxna? Så var det iaf för mig. Därav blir det obehagligare att använda tex tampong.

Mitt tips till ts är att ha alla alternativ hemma. Förklara de och kanske visa någon video med bra instruktioner om hur man använder de olika skydden rätt.
Jag blödde betydligt mer som yngre, då blev tampongerna fulla. Det gjorde ont ändå :down: Men på den tiden så brydde man sig inte så mkt om det.

Idag skulle jag typ aldrig toppa in en tampong, kanske om jag fick mens mitt i ett besök på liseberg typ, men annars, aldrig.
 
Tror att det är väldigt individuellt vad som funkar och inte för en själv.

Tror särskilt som ung att man helt enkelt får prova sig fram vad som funkar och inte. Något som inte funkar som ung kanske funkar när man är äldre och omvänt.

Det viktigaste är att det inte skall göra ont eller vara obehagligt. Vilket kan bero på olika saker, som att man använder skyddet fel m.m. Men det skall oavsett inte göra ont.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 581
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp