Menyn till vänster borta?

Sv: Menyn till vänster borta?

Jag har lagt in en meny längst ned på sidan.
Det är en meny som jag faktiskt gjorde innan den meny som jag nu har överst på sidan. Jag tyckte den överst på sidan var bättre.

För att folk skall få en möjlighet att tycka till om olika utseenden på menyn tänkte jag att det kunde vara idé att lägga in den, tanken är inte att ha två typer av menyer på sidan. Möjligen skulle man kunna tänka sig en väldigt enkel högst upp och en större med fler länkar underst, men jag tror det är en fördel om de är helt lika så man känner igen sig och snabbt hittar.
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Nja, kaaaanske. ;)

Nejmen nu är det alldeles för brett! Måste scrolla sex cm för att hela sidan ska synas!
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Visste väl att det var någon annan nackdel med den menyn också ;)
Jag har minskat ned bredden lite på den, den får ligga kvar ett tag så jag kan få lite fler synpunkter på den.
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Nu är det bättre, bara två mm för brett på själva spalterna (här där texten står).
Korta ner en mm åt vänster. ;)
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Nu är det liet grusigt i ögonen, men vad jag kan se på källkoden har du gjort menyn med två tabeller. Den översta innehåller själva rubrikerna och den undre innehåller länkarna.
Jag kan tänka mig att det är det som gör att rubrikerna inte sitter på samma ställe över varje länk-ruta (som jag skrev tidigare).

Jag tänker mig att du börjar göra en tabell med två rader och fem kolumner. I den översta raden skriver du in dina rubriker och i den undre länkarna. Då borde du enklare kunna styra om du vill ha rubriken ställd till höger, vänster eller centrerad i mitten.
Vidare gör du en tabell á två eller tre kolumner, i varje cell där du vill ha länkarna, och med så många rader du behöver för att få plats med länkarna. Skriv sedan varje länk i en egen cell i den "lilla" tabellen. Då borde du kunna få länkarna i snygga kolumner i varje cell under varje rubrik.

Blev det rörigt... ?

Jag försöker förtydliga liet...

Till cellen under "Blandat" behöver du en tabell på två kolumner och fyra rader, till "Tävlingsgrenar" behöver du en tabell på tre kolumner och fyra rader.
Sen kanske du får fibbla lite med texterna för att tex. "Bukefalos-hjälp*" ska få plats.
Jag vet inte om du kan få knappen till höger, som fäller in länkarna, att fungera med bara en tabell för både rubriker och länkar.

Jag hoppas du förstår hur jag menar, annars kan jag koda ihop ett förslag när ögonen är piggare igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Menyn till vänster borta?

Jag förstår i vilket fall hur du menar och tycker att det låter bra. Det känns som att det är lättare att hitta då än nu, när de olika namnet på forumen flyter ihop lite. Lättare att lära sig var ett visst forum finns också om det ligger i kolumner under varje rubrik.
 
Sv: Menyn till vänster borta?

*KL

Framsidan är bättre nu när den är mer symmetrisk. Trevligt också att det blev lite marginal till vänster så inte inläggsrutorna hamnade precis i kanten på skärmen som det var innan. Härligt =)
 
Sv: Menyn till vänster borta?

gunnar kan du inte fixa någon mobilvänlig variant oxå?
tex som aftonbladet och expressen har, mobil.aftonbladet.se

eller... iPhone-app... som facebook :idea:
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Jag tycker den övre menyn är jättebra som den är nu, men jag önskar fortfarande lite mer ordning (utan att allt flyter ihop för den delen) om det går att ordna. Den nedre menyn blir så mycket text att det blir svårt att hitta något alls.
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Jag har nu ändrat den nedre menyn till att likna den övre, just nu finns det lite skiljetecken i den, något som jag anser inte gör den bättre, men kom gärna med åsikter.

När de gäller att göra kolumner inom ex.vis Blandat och Tävlingsgrenar så tror jag inte att man vinner så mycket och framförallt är jag ganska säker på att menyn antingen blir för bred för dem med låg upplösning eller i annat fall kommer innehålla för många rader, vilket gör de onödigt stor.

Om man enklare vill se vad som finns under huvudrubrikerna kan man även välja att klicka på ex.vis "Blandat".

Jag tar dock fortfarande emot fler förslag på förbättringar.
Att skapa olika layouter beroende av va folk har för skärmupplösning eller om de har mobiltelefon eller inte skulle kräva en massa jobb inte bara en gång utan varje uppdatering av forum och annat. Jag vill därför försöka hålla mig till en enda variant som fungerar hyffsat på de flesta plattformar.

Som jag ser det blir mobiltelefonerna bättre och bättre på att fungera på vanliga webbsidor. Exempelvis fungerar det utmärkt att surfa på Bukefalos med en "android-mobil".
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Min tanke angående att göra kolumner är att man vinner att det kan bli mindre brett då det då är möjligt att göra kolumnerna olika breda, beroende på vilka namn som ska ligga där. Exempelvis om det är övriga Forum som ska spaltas upp, då läggs en kolumen som ser ut så här:

Äldre Ungdom
Hem & Hobby
Andra Djur
Förälder
Datorer

Den andra kolumen kan vara smalare, då namnen i den kolumnen är kortare, kvar blir då:

Senior
Ungdom
Hund
Katt

Eventuellt blir det snyggare att lägga tre kolumner, men då min tanke med niclas_es förslag var att anpassa vilken kolumn de olika forumen ska ligga i efter längden på namnet ser jag förbättringar i det. Exepelvis i hästforumet kan det anpassas så att de tre längre namnen (hästmänniska, hästverksam, hästhantering) plus hästvård i en kolumen med de kortare Ridning, Avel och Gnägg i den andra skulle just hästforum bli kortare i bredd än den är nu.

Oj, vad luddigt förklarat det här blev känner jag, går det att förstå ändå? :)
 
Sv: Menyn till vänster borta?

knapp

För mig som inte har en knapp med "home" eller "page up" funktion på tangentbordet (bärbar) så skulle det underlätta väldigt med en "till sidans topp" länk med jämna mellanrum på forumen och i trådarna, alternativt en meny i botten också.

Du har säkerligen ett snabbkommando för det.
På mac brukar det vara Command + Uppåtpil, säkert nåt liknade på PC.
(Fast sen kan ju snabblänkar också vara bra)
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Jag tycker det blev jättebra med menyerna där uppe istället. När man ibland sitter vid mindre dataskärmar blir allt inte så plottrigt. Jag sägar bara +++++:laugh:
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Jag tycker som yggdrasil, den längst ner ser bättre ut.

För mig är det lättare att lära sig var de olika forana ligger med rader så där, utan att behöva läsa sig till det varje gång.
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Jag tycker också den som ligger längst ned på sidan är bäst, den längst upp känns väldigt rörig och svåröverskådlig.
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Jag håller faktiskt inte med någon av er :)

Jag anser att menyn längst ned har en rad nackdelar framförallt på längre sikt.

Den fungerar inte lika bra i den flytande layouten Bukefalos har, jag kan i princp inte placera menyval i den ordning jag vill utan måste tänka på hur långa orden är.

Jag tycker den övre är snyggare och den tar faktiskt mindre plats.

Jag tycker dessutom att det är lättare att hitta i den, orden bildar former som jag anser gör att man ganska snabbt lär sig var i formen menyvalen finns, vilket jag i alla fall inte tycker är svårare än att veta på vilken rad i vilken kolumn man skall leta, när det nu blir så många kolumner.
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Bara för att ytterligare "strula till det" har jag nu även lagt in den variant på drop down-meny jag gjort i botten av sidan. Om man vill ha raka kolumner och mer "ordning" så föredrar jag den framför den andra menyn i botten.

Ordningen och möjligheten att ha i princip hur många och hur långa menyval som helst samtidigt som den tar väldigt lite plats är en klar fördel. Nackdelar är bland annat att det krävs klick för att kunna välja något och att man inte kan se helheten, alla val på en gång.
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Smaken är som baken helt enkelt. Du bestämmer som vanligt. :)

För mig funkar inte drop down-menyn att ha längst ner i vilket fall. Även fast jag har rutan längst ner i botten ser jag bara de åtta översta, vilket är en klar nackdel om det är till det nionde forumet man vill. Sedan är det lite störande att behöva klicka en extra gång, går det att göra den så att den känner av att man har pekaren över? Fast å andra sidan har också det nackdelar, det är störande när en sådan meny kommer ner när man inte menar att dra pekaren över det. Gillar bättre att ha menyn synlig personligen.
 
Sv: Menyn till vänster borta?

Jag tycker den övre är snyggare och den tar faktiskt mindre plats.

Jag tycker dessutom att det är lättare att hitta i den, orden bildar former som jag anser gör att man ganska snabbt lär sig var i formen menyvalen finns, vilket jag i alla fall inte tycker är svårare än att veta på vilken rad i vilken kolumn man skall leta, när det nu blir så många kolumner.

Jag håller med du. Och jag tycker generellt att ändringarna är bra. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: Takire
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp