Mer bilder på kissen (relativt modemvänligt)

B

bengibollen

Nu har jag varit och hälsat på hos min katts familj för andra gången sedan hon föddes. Den här gången var jag välutrustad med kameror, så det blev många bilder. (observera att bilderna är klickbara och länkar till en något större bild)


Här är hon, lilla Hoshi.


Någons tår är intressanta.


"Flytta på dig mamma. Jag vill upp."


Pappa. (och baken på hans sällskapsdam)


Mamma på krigsstigen.


Mamma och syskonen.
 
Söt! :love:
Hade hon två svarta syskon? Jag visste inte att det föddes solida katter bland bengaler, men det är väl som de flesta andra agoutiraser, det tar ett tag innan de solida anlagen försvinner helt ur rasen.

Mamman såg ut som en chokladtabby, är hon det? Det är väl ingen godkänd ras inom bengal, eller?
Pappan var läcker! *Älskar deras snowspotted* :love: (Fast han var väl en snowmarble?)
 
Det är väldigt ovanligt med svarta bengaler och färgen är inte heller godkänd. I Norden har det totalt fötts 3 st svarta bengaler (Uppfödaren kände till ett fall till i övriga Europa). Alla dessa tre kommer från denna uppfödaren. De fick en förra året och trodde väl att det var en engångsföreteelse, men när det kom två till i denna kullen så kan man ju säga att de inte kommer avla på den kombinationen igen :-)
Även om färgen inte är godkänd, så blir det mycket fina katter med otroligt len och blank päls och med en bengals kroppsbyggnad och psyke. Glittret sitter i den bruna färgen, så de svarta bengalerna har inget glitter.

Mamman är allt korrekt färgad. Men hon har en ganska mörk rödaktig grundfärg och bruna spottar. Den kombinationen brukar tydligen få dålig kontrast i spottarna efter några år när de färgar ut helt. Pappan är mycket riktigt en snowmarble.
 
Men det är ju just det med bruna spottar jag menar. Alla bengalar är väl n, dvs med svart grundfärg? Hur kan de då få bruna spottar, med svart grundfärg borde de vara svarta. Kanske det är ett litet chokladanlag som spökar i rasen, men att det inte ha "erkännts"? Hos just bengal så är de ju förtjusta i att döpa om alla färger till egna namn... :smirk:
Ex. marble=tabby, snowspotted=svartspottedmaskad, snowmarble=svarttabbymaskad osv...
Kanske just anlaget choklad har funnits ett tag inom rasen, men att de kallats för "brown spotted" och "brown marble"...
 
Åh, så sött :love:. Visst är det en lååång väntan tills man får hem sin sötissak. Går och väntar själv. Har väntat på min lilla skogis sedan han föddes (29/1). Så nu är det nedräkning på min lille :bump:. Hoppas bara min gamling tycker det är lika roligt :angel:
 
Min kunskap om katters färger är väl ungefär noll. Jag kan hålla med om att det är larvigt om man har hittat på andra namn på normala mönster och färger bara för att det ska bli mer exotiskt. Men rent teoretiskt - utan att försöka rättfärdiga detta, utan av nyfikenhet - kan det inte vara så att anledningen till att man har hittat på andra namn beror på att det är andra anlag som gör dessa mönster och färger än hos andra katter? Bengalen har ju trots allt en genuppsättning som delvis kommer från en vildkatt. Har inte de vilda kattarterna andra färger och mönster än tamkatter? Ta tigern tex, finns generna för deras mönster dolt någonstans djupt inne i tamkatten så att man kan man få fram tigermönster hos en tamkatt? Är mönstren ens "närbesläktade"?
 
Jag vet inte, tanken har slagit mig.
MEN anlaget för maskning, dvs det anlag som ger upphov till snöfärgerna, kommer INTE från vildkatterna, utan från de tamkatter som använts till bengalaveln.
Men möjligvis så kan vissa bengaler ha något anlag som påverkar formen på fläckarna, för en del har ju verkligen "vildkatts"-fläckar, dvs mer rosettlika, som kommer från vildkatten. Såna fläckar ser man inte så ofta på "vanliga" tamkatter, har jag fått för mig.
 
Jo. Att snöanlagen kommer från tamkatter vet jag i alla fall. Siames, burma eller kombination av de två delar man in det i. Där vet jag inte heller om nomenklaturen följer gängse standard. Seal Lynxpoint (siames), Seal Mink (tokanes = siames+burma tydligen) och Seal Sepia (burma) heter de tydligen, anlag i parentes. Men detta gäller bara färgen. Mönstren heter samma - spotted och marble.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 241
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 859
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 246
Senast: Migo
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 744
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp