Bukefalos 28 år!

Min häst är lite konstig...

R

Rianimare

Min häst beter sig lite konstigt nu för tiden. Å andra sida reds hon nästan varje dag förut och nu rids hon bara varannan dag. Nu när jag rider henne räcker det med att jag bara rider i 20 min och hon är sjöblöt av svett. Hon trippar och taktar fram och är superpigg. Självklart har jag tänkt att det kan vara för att hon får för mycket mat. Hon får:
7 ½ kg hö
6 l lusern
7 dl Krafft groov
2 dl soja
½ dl miner vit.

Jag undrar vilken "matsort" jag ska ge mindre av för att hon inte ska vara så pigg? Vore väldigt tacksam om någon kunde svara för det är ju inte så kul och rida henne just nu... :(

//Marie
 
Detta hör hemma på foder.. Och vi kan inte veta utan en höanalys, och hur mkt mat det är i g och kg. Du kan väl skriva ned vad hon får i MJ idag..?

En del hästar kan bli "tokiga" av soja. Men då måste du ju ersätta den mot ngt annat proteinrikt, som krafft protein t.ex..
 
Hackat strå antar jag att det är, och det är inte mkt, men det beror ju på hur hårt man packar det.

Min häst får 0,8 kg lusern/dag, uppskattar att det är ungefär 6-8 liter. Jag har dock våg så jag väger mitt.
 
Höet i år var jättedåligt så jag fick hjälp med foderstaten så hon får 6 liter luser... :)
Ska leta efter pappret som de står hur mkt allt är i kg. Har vägt det så hon får rätt.
Kram
 
Höanalysen:
Torrsubstans 84%
Smältbart protein, foder 23 g/kg foder
Energi, foder 7,4 MJ/kg foder
Kalcium Ca 3,0 g/kg foder
Fosfor P 1,1 g/kg foder
Magnecium Mg 0,9 g/kg foder
Kalium K 10,6 g/kg foder
Råprotein 63 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 28 g/kg Torrsubstans
Energi 8,9 MJ/kg Torrsubstans

Hon får idag:
7 kg hö
0,7 kg Krafft lusern
1 kg Krafft Groov
0,3 kg Soja
50 g Krafft miner vit

Ger 70,5 MJ, 439 SMRP och kvot på 6,2. Mineralkvot på 1,9 (pga högt kalciuminnehåll i grovfodret) en Ca/Mg kvot på 2,9

Så skrev den personen som hjälpte mej! Har för mej att det var Nina.
//Marie
 
Eftersom det gått nästan en månad sedan du började ge denna foderstat, så vore det ju lite konstigt om det skulle vara sojan som gjorde henne "galen".

Jag letade upp din tråd du skrev då, och det var jag som gjorde foderstaten till dig. Du skrev där att hästen reds ordentligt 5 dagar i veckan. Så, nu när du rider mindre så kan du ju dra ned lite på foderstaten och se om det blir bättre.

65 MJ kanske kan vara något, isf kan du ge:
7 kg hö
1.1 kg lucern
0.3 kg soja
80 g miner vit

65 MJ, kvoter 6, 2,1 och 3,2. Hög ca/p pga lucernet och höet.

60 MJ är nog på gränsen till för lite misstänker jag, men gör en på 60 ändå.

6.5 kg hö
1 kg lucern
0.3 kg soja
70 g miner vit

60 MJ, kvoter 6,1, 2,1 och 3,2. Hög ca/p pga lucernet och höet.

Ge det ett par veckor på 65 MJ(minska på en vecka t.ex.), om det inte blir någon skillnad alls, utan att hästen tappar lite istället(mät gärna vid sadelgjordsläget, runt magen med måttband..) kan man kanske börja fundera på att utesluta sojan och istället ge t.ex. krafft protein- men det är ju väldigt dyrt, så man vill ju vara säker.. :smirk:

Men om du provat både staterna här uppe, och hon inte blir bättre, prova att ta bort sojan 1 vecka(minska helst lite försiktigt eftersom hastiga foderbyten/ökningar/minskningar ger en risk för fång hos känsliga hästar) och se vad som händer då, om hon blir lugnare. Du skulle även kunna prova att växla till krafft proteinet när du tar bort sojan, men det förutsätter ju att du köper en säck för 360 spänn! :crazy:

Men börja med att minska maten som sagt.

Sen undrar jag vad du har för våg som säger att 2 dl soja är 300 g..? Soja väger normalt runt 60 g/dl..! :crazy:
 
Ska hon alltså inte ha någon Groov alls?
Nej, men vi vägde och då visade det att det va så med sojan... :crazy: Om du vet vore jag väldigt tacksam om du kunde skriva ner vad allt är i dl & liter eftersom våran våg inte verkar så bra... :crazy: ;)
Tack så mkt!!
//Marie
 
Precis, ingen groov alls, annars måste du minska på höet..

Köp en ny våg då! En bra hushållsvåg kostar 50 kr på t.ex. Rusta.

Lucern hack måste man alltid väga.. Det är omöjligt att få det exakt lika när man tar i litermått och ger.

Soja är ca 60 g/dl, så räkna ut själv hur många dl det blir. :p

Hö antar jag att du kan väga upp rätt iaf? :smirk:
 
Jag hittade faktsikt en våg i stallet som jag vägde på!! :) då verkade det stämma bättre med allting.
Såg förresten att jag hade skrivit fel på sojan. Det ska vara 4 dl. Ger ju 2 dl på morgonen och 2 dl på kvällen så jag tänkte väl så... :o
Men tack iaf för hjälpen!!
//Marie
 
Hon får väldigt mkt proteiner om jag ger henne det du har skrivit va? Jag vill inte att hon ska ha det för det övergår ju i energi!! :crazy:
Vilken utav dom här grejerna på höanalysen är MJ, Protein, Kalcium och Fosfor?
 
Hon ska ha precis så mkt protein som jag skrivit. Det övergår inte hux flux i energi, bara en bråkdel om det blir överskott.
 
Okej. Så den foderstaten du har gett mej kan jag ge henne utan att behöva vara orolig för att hon ska överskott av energi? Bra... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 146
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 619
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 348
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp