Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min hund har parat sig.

De som avlar på samma tik och hane flera gånger är dessutom ofta ifrågasatta eftersom avelsarbetet (om man är intresserad av rasen och inte endast av valpförsäljning) syftar till att bredda avelsbasen och upprätthålla en viss kvalité.
Det är sant. Men det är också sanning med modifikation. För verkligheten är så att det behövs pengar in, för att man ska kunna producera fina valpar ut av meriterade föräldrar. Kom inte och säg att de som reser land och rike runt och ställer ut varje helg mellan april och september inte har kostnader som är skyhöga. De behövs försäljning för att man ska upprätthålla ett hög standard på avelsarbetet. Sen är det säkert så att många inte tar mer än 3 st kullar på sina tikar, men det innebär inte att alla seriösa begränsar sig till 3 st.

Sen tycker jag att det helt beror på vad man har för tikar och vilka hanar man parar med.

Jag anser dessutom att SKKs riktilinjer, Frankrikes avelspolicies etc är dåliga argument eftersom det aldrig, aldrig, aldrig är ett "brott" att vara generös mot sin hund.
Klart att det går att ta färre än maxbeloppet. Men samtidigt så har ju avelsföreningarna satt upp regler efter erfarenhet och kunskap. Menar du att vi helt ska dissa SKKs riktlinjer eftersom flera uppfödare inte håller med.

Sen handlar det i detta fallet om att många klagar på att tiken redan fått 4 st kullar. Att hon fått 4 st kullar är för mig inte det värsta, speciellt inte om allting har gått bra. Det som oroar mig är varför en kennelägare inte vill att tiken ska avlas på längre, och om hon var en så duktig tik hemma så skulle hon nog fått vara kvar där också. Det är någonting som inte stämmer med hela historian, precis som du också fattar.

Jag tycker inte att TS ska ta valpar på sin tik, men jag tycker att flera av argumenten inte håller, tex att tiken har haft för många kullar. Det är inte antalet kullar denna tiken haft som är det relevanta, utan varför uppfödaren valde att ta 4 st kullar men inte 5 st. Och varför uppfödaren omplacerade hunden ifall den var en klippa och grundpelare i avelsarbetet. Vad är det för fel på tiken eftersom uppfödaren inte ville ha den kvar hemma?
 
Sv: Min hund har parat sig.

Du behöver inte vara sarkastisk.

Läste du inte Ramonas senaste inlägg? Gör det i så fall. Jag vet att de flesta hundar föds utan snitt, men om jag har en tik som redan snittats en eller två gånger så skulle det definitivt påverka mitt val om att låta den få en kull till. Jag vill hellre ha tiken kvar.

Har TS hund snittats?
Det har jag missat.
 
Sv: Min hund har parat sig.

*kl*

Nu sätter jag låset på den här tråden innan den spårar ur totalt.

/lillebill,moderator på Hund
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 592
Senast: Mineur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp