Bukefalos 28 år!

Mina hästproblem.

L

Lisilur

Just nu känns saker deppigt med min häst, Extra. (Fd travare)

-För det första (och det största problemet) är han halt. Ska fara till veterinären förmodligen nästa vecka och ge ngn sorts spruta.
-Hältan har varit svår att få bort, mkt pga hans övervikt som tynger på. Han är inte så överviktig så att det är sjukligt för hans hälsa, förutom för benen. (Kan jag tänka mig.) Men det är ju omöjligt att få honom smalare när han är halt och måste stå. Vad bör man tänka på när hästen är en tjocksmock. Bör man ge mer grov och minder kraft-foder? Eller tvärtom... Några tips?
-Dessutom är han så jobbig att rida ut med. Han bajsar minst tre ggr (oftast flera) varje ridtur! Och då måste man ju sitta av och sitta upp och sitta av och sitta upp... (I-landsproblem. Javisst. men fortfarande jobbigt.) Ofta bajsar han löst. Jag har haft honom i fem år och aldrig någonsin ridit med honom utan att han bajsat! Någon som har någon endaste liten aning om varför han gör det så ofta?
 
Bajsar ofta och löst på ridturen - Hästar som är nervösa kan göra så, men det kan naturligtvis finnas andra förklaringar såsom störd tarmflora etc, är han lös i magen annars oxå?
Är han överviktig för att han är halt eller tvärtom? Dvs halt pga övervikt?
 
Vad innebär störd tarmflora? Eller rättare sagt, vad gör man åt det? Han kan vara lös annars också, inte bara under ridturen.
Han är halt för att han stukat sig men det blir större belastning pga hans tyngd. Och då han stått av hältan har han blivit ännu tjockare.
 
med det menar jag att bakterie floran i tarmarna är lite rubbad. Det kan bero på flera orsaker som t ex felaktig foderstat, för lång tid mellan fodergivorna, att hästen känner sig stressad mm.

Har han boxvila och står på halm? Ibland kan de äta för mycket halm och bli lite bukiga av det. Framförallt om de står inne och inte har något annat att göra...
 
Alvarligt?

Vi börjar med vikten. =)
Hur mycket och vilken sorts mat får din häst nu?
Hur mycket väger han nu?
Hur mycket bör han väga vid normalhull?

Hur ofta bajsar han löst? Alltid eller vid några speciella tillfällen? (Tex när han blir stressad eller byter foder eller nått sånt?)

Varför sitter du av när hästen bajsar? Det behöver du inte alls göra - om du vill vara líte extra snäll mot hästen kan du ju ställa dig upp en aning i stigbyglarna när han bajsar, men du behöver inte gå av!! =)
 
En häst som är överviktig och vilar ska ju bara ha grovfoder och ev. mineraler om det behövs.
Tycker du ska höra med veterinären vad denne rekommenderar i just ditt fall, kanske är det bukfylla som bara gör att han ser tjock ut?
Att en häst skiter under ridtur är inget ovanligt, bajsar de löst så brukar det bero på att de är oroliga vilket brukar vara anledningen att de bajsar under ridturer.

Vad är det för ev. spruta som han ska få? Har ni varit till veterinär tidigare?
 
Han får lite svagare hösilage än dom andra hästarna. men lagom mkt enligt mammas uträkningar. (inte så insatt i alla värden och så)
Han får en halv liter havre och mineraler.

Jag vet inte vad han väger. (Hur väger man en häst :)) Han är 165 och ganska grovt bygd så han behöver ju inte vara någon minihäst. Men hans mage och rumpa är stoor. :/

han bajsar löst ibland. vissa dagar är han lös, andra inte. vi ändrar ju aldrig mat eller nånting och han är inte så nervös av sig. så jag tror inte det har med saken att göra.
 
Men han är inte orolig, det är det som är grejjen. Är han lös är det inte bara under ridtur. Han är väldigt cool till naturen och hetsar inte lätt upp sig-

kortisonspruta.
 
Då har han en väldigt livlig mage då kanske, som sätter igång och jobbar när han rör sig?
Finns det något samband mellan gångerna han är lös i magen och då han inte är det? Alltså jag tänker på om det är vissa årstider eller vid vissa väderlekar som han är lös?
Är han lös i magen bara vid ridning eller är det i stallet/hagen också?
En del kan ju bli lite lösa i magen om ensilaget är lite för blött ena dan!
 
Ja vi har gjort en riktig hältutredning.
Råkade skriva lite dumt med maten. Han får en halv havre på morgonen, och en halv på kvällen+mineraler.
Han får morgonmat, hö på dagen och kvällsmat.
 
Nä jag tycker inte det finns något samband, inget jag märkt av iaf. Är han lös så är han det både vid ridning och inne/i hagen, men mera vid ridningen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 071
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 219
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 998
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 295
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp