Jag tror att vi behöver både små utmanare och stora mejerier med starka varumärken för att säkra mjölken för framtiden. Men jag är ingen superexpert på ämnet som andra i tråden.

Jag tror precis på det här. Vi behöver ha två segment av mejeriprodukter (och kanske andra livsmedel).

En större bulk, som produceras av de större gårdarna (räcker ju med ett antal á 1000 kor). Dessa kan producera till ett lägre pris, vi kanske plockar bort beteskravet om de går i lösdrift t ex och sen tillkommer en rad stordriftsfördelar. De måste då ligga hyfsat nära ett mejeri förstås. Men med så mycket mjölk är det alltid värt att hämta. I den här produktionen kan man lätt byta ut råvaran till tysk om det fattas.

Sen en premiumdel, där ekomjölk etc ingår. Här är det högre krav, den sk "svenska modellen" (som ingen vill betala för idag). Denna mjölk blir betydligt dyrare till konsument men man garanterar vissa saker. Detta segment levererar till några mindre mejerier (egentligen precis som det är idag, med Falköping, Skåne (visserligen inte svenskt), Norrmejerier etc) och står under hårdare kontroll i form av certifiering (KRAV, Svensk Sigill etc).

Jag tror att det bästa för bönderna vore om det för de flesta bönder fanns minst 2 mejerier att välja på för sina leveranser och om utbudet av svensk mjölk understeg efterfrågan något.

Vi är ju på väg dit genom att utbudet minskar. Det vore trevligt om vi kunde möta lite med ökad efterfrågan också. Just nu är marknaden i obalans och då finns inga enkla lösningar.

Ett sätt är att helt enkelt fortsätta att få fler att välja ekologiska mejerivaror producerade i Sverige eftersom de är garanterat baserade på svenska råvaror. Oavsett varumärke.

Ett sätt är att helt enkelt fortsätta att få fler att välja ekologiska mejerivaror producerade i Sverige eftersom de är garanterat baserade på svenska råvaror. Oavsett varumärke.

Kanske, fast detta oroar mig lite. Har skrivit om det längre upp i tråden. Jag ser risken att det blir som på frukt och grönt, och i viss mån på kött - efterfrågan ökar så snabbt så produktionen hinner inte med. Och då täcks efterfrågan upp av import. I synnerhet på frukt och grönt har detta skett de senaste 1,5-2 åren. Det är förödande - den marknadsandelen är svår för svenska producenter att hinna ikapp sen.

Absolut är tanken god, men omställningsperioden lång och det är en trög process. I dagsläget har Arla ganska god balans av eko, för några år sen var överskottet jättestort och du "riskerade" att få en ekologisk liter mjölk väldigt ofta om du köpte en konventionell. Idag är det inte riktigt så och därför känns det bräckligt.

Dagens tankefel, om du vill att du ska konsumera just svensk mjölk.

Vad innehåller Flora med smör då :confused: Och kärnmjölk kommer väl från mjölk? Det tillverkas i Helsingborg men råvaran kanske är utländsk? Hittade faktiskt inget om råvarans ursprung?

Men om jag har fattat det hela rätt så om det står på förpackningen att det är svensk råvara så är det svensk råvara, står det ingenting så kan ursprunget vara blandat, står det vid brist används utländsk så kan det emellanåt vara utländsk.

Och om Falköping har ett högre avräkningspris och om Falköpings mejeri ägs av bönderna så är det väl inte fel att välja deras mjölk? Även om det nu står Coop på den?

Senast ändrad:
Flora innehåller kärnmjölk var kommer den ifrån? Och sen finns det ju en mjölkfri Flora varför finns den om inte Flora innehåller mjölk?

Flora innehåller kärnmjölk var kommer den ifrån? Och sen finns det ju en mjölkfri Flora varför finns den om inte Flora innehåller mjölk?
Alltså kärnmjölk - det är en restprodukt när man tillverkar smör.
Du tillverkar smör, och skickar den åt höger. Det du har kvar i knäet, skickar du till vänster - till Floratillverkningen.

Om du vill att jag ska vara dryg, kan jag räkna på vilken kvantitet Flora du ska konsumera, för att du ska matcha en bytta Bregott. På köpet får du kopiösa mängder palmolja i dig, som garanterat inte producerats i Sverige. Palmolja är den enskilt största beståndsdelen i alla sorters Flora, även den med lite smör i sig. Palmoljan kommer från Malaysia eller Indonesien, enligt Floras hemsida.

Flora innehåller rapsolja och palmolja! som första ingredienser.

Flora med smör innehåller 22% smör (säkert av svenska råvaror) och Bregott innehåller 75% smör (98% svenska råvaror). Så konsumerar jag 1 kg Flora (med nån procent kärnmjölk) så konsumerar jag 250g svenskt smör från svenska bönder och köper jag Bregott konsumerar jag i snitt 735g svenskt smör från svenska bönder.

Så uppenbarligen ökar jag efterfrågan på svenska bönders mjölk tre gånger så mycket genom att köpa Bregott jämfört med Flora (med smör) - den utan smör är ju 100% lika illa som andra margariner typ Lätta med palmolja som tvättas i bensin, färgas in och smakas av med artificiella smörfärger/smaker. Den med smör är bara sådär 50% skitprodukt. Så jag hänger fortfarande inte alls med om vad du menar.

Kanske, fast detta oroar mig lite. Har skrivit om det längre upp i tråden. Jag ser risken att det blir som på frukt och grönt, och i viss mån på kött - efterfrågan ökar så snabbt så produktionen hinner inte med. Och då täcks efterfrågan upp av import. I synnerhet på frukt och grönt har detta skett de senaste 1,5-2 åren. Det är förödande - den marknadsandelen är svår för svenska producenter att hinna ikapp sen.

Absolut är tanken god, men omställningsperioden lång och det är en trög process. I dagsläget har Arla ganska god balans av eko, för några år sen var överskottet jättestort och du "riskerade" att få en ekologisk liter mjölk väldigt ofta om du köpte en konventionell. Idag är det inte riktigt så och därför känns det bräckligt.

Jag håller med. Det var mest en lösning för de som sover illa på nätterna för att Arla använder utländska råvaror till i genomsnitt 1%! i sina produkter tillverkade i Sverige som inte är ekologiska. Den enda procenten kan man undvika genom att välja ekologiskt tillverkat i Sverige.

Sedan kan det finnas allehanda andra anledningar att inte välja Arla, men just den anledningen är helt ihålig.

Hoppar in med onödig fakta :idea:
- 30% av den invägda mjölken i Sverige blir konsumtionsmjölk.
- Konsumtionen av mjölk har minskat med 20% sedan 1995
- För 10 år sedan fanns det 8500 företag med mjölkkor, idag finns det 4400 stycken.
- År 2005 fanns det 399 000 mjölkkor, 2014 fanns det 344 000 stycken.
2005 var den genomsnittliga koantalet per företag 46, 2014 var motsvarande siffra 78.

Största mjölkproducenten i Sverige är Vadsbo mjölk som 2013/2014 levererade 9969 ton mjölk.

Hoppar in med onödig fakta :idea:
- 30% av den invägda mjölken i Sverige blir konsumtionsmjölk.
- Konsumtionen av mjölk har minskat med 20% sedan 1995
- För 10 år sedan fanns det 8500 företag med mjölkkor, idag finns det 4400 stycken.
- År 2005 fanns det 399 000 mjölkkor, 2014 fanns det 344 000 stycken.
2005 var den genomsnittliga koantalet per företag 46, 2014 var motsvarande siffra 78.

Största mjölkproducenten i Sverige är Vadsbo mjölk som 2013/2014 levererade 9969 ton mjölk.

Så konsumtionen har minskat med 20% och mjölkkorna med 30%. Inte så konstigt med tanke på att avkastningen per ko har ökat.

Det borde betyda att importandelen faktiskt inte spelar någon större roll nu än 1995 heller?

Så konsumtionen har minskat med 20% och mjölkkorna med 30%. Inte så konstigt med tanke på att avkastningen per ko har ökat.

Det borde betyda att importandelen faktiskt inte spelar någon större roll nu än 1995 heller?

Fast undrar om det inte är konsumtionen av k-mjölk?

Haha.. Nu dog mjölkdiskussionen..
Jag måste läsa igenom alla inlägg.
Ska göra det när det blir dåligt väder igen!
Nu är jag upptagen med att åka båt! :)

Var en väldigt bra tråd det här! Nu har jag kollat in Arlas hemsida och läst på mina ostförpackningar. Kan känna mig ganska säker på att den ekologiska Arlamjölken jag dricker kommer från mejeriet i Kalhäll. Hårdosten kommer dock från Götene, och det kan jag leva med eftersom det troligen finns mer mjölk till produktionen där och en centraliserad produktion förmodligen bir mer rationell. Största bekymret är Phillaosten, den, liksom alternativen, verkar vara gjord på importerad mjölk. :(
Sedan blev jag jätteglad häromdagen när jag hittade grekisk youghurt från Arla (svensk mjölk!) i pappförpackning utan kapsyl!:banana::banana: Dessutom inte fullt så fet som de i plasthink. Gäller bara att styra in resten av familjen på den.

Jag är inte så insatt, det ska erkännas, därför frågar jag. Är inte Arla en av de stora prispressarna?
Tycker man läser ofta att de sänker priset för bönderna.
Själv försöker vi handla närproducerat eller Skånemejerier.

Det är klart att de är.
Arla är ett företag som vill tjäna så mycket pengar de kan, precis som andra företag. Deras vinst utgörs ju av skillnaden mellan vad de betalar för råvaran och vad de får betalt för de förädlade produkterna, minus produktionskostnaden.

Om de får mindre betalt av sina kunder, betalar de mindre till leverantörerna för att säkra sin vinst.

Ja, det är väldigt tufft att vara svensk "bonde". Jämfört med andra EU-länder har vi ju här ett högt skattetryck som även förstås påverkar våra företagare (jordbrukare och andra). Vi har högre produktionskostnader per volymsenhet oavsett om det är kött, mjölk, spannmål. Dels pga klimatet som ger sämre avkastning på åkrarna, dels genom snävare restriktioner vad gäller antibiotikabemängt djurfoder, tillåten mängd konstgödsel och bekämpningsmedel, priset på konstgödsel och bekämpningsmedel, och så skatter då också. Och lönekostnader för ev anställda.
Och så vidare, och så vidare.

Och så har jag för mig att man i exempelvis Frankrike subventionerar på ett helt annat sätt än i Sverige (men det kan vara utdaterade uppgifter).

Och så ska svenska bönder sälja varor till världsmarknadspriser...

Nej.
De har omsättning på mjölken, men får inte så mycket betalt att de ens når break even.
Arlas augustipris till bönderna är sänkt med 8.6 öre, och de betalar nu 2.589 kr/kg (ungefär per liter)
http://www.ja.se/?p=47976&pt=105

Detta efter att de också sänkt sitt junipris till 2,730 kr/kg.
http://www.ja.se/?p=47976&pt=105

Majpriset var 2,819 kr/kg.
http://www.ja.se/?p=47322&pt=105

Så just nu håller vi på att utradera mjölkbönderna genom att köpa mjölk av dem, utan att ens täcka deras kostnader.

Ja fast om vi inte köper deras produkter, finns ingen marknad. Då går de under ännu fortare.

@kryddelydd Det med att tillåten mängd konstgödsel och bekämpningsmedel är olika i EU stämmer inte. EU har direktiv för detta vilket implementerats i alla länders lagar genom t ex förordningar. Sedan är kontrollmyndigheterna olika bra på att bedriva tillsyn på detta men reglerna är de samma.

Liknande trådar

Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 226
Senast: skogaliten
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 606
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte... 16 17 18
Svar
345
· Visningar
25 488
Senast: Otherside
·
Mat Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka... 47 48 49
Svar
974
· Visningar
52 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka