Jag tror att vi behöver både små utmanare och stora mejerier med starka varumärken för att säkra mjölken för framtiden. Men jag är ingen superexpert på ämnet som andra i tråden.
Jag tror precis på det här. Vi behöver ha två segment av mejeriprodukter (och kanske andra livsmedel).
En större bulk, som produceras av de större gårdarna (räcker ju med ett antal á 1000 kor). Dessa kan producera till ett lägre pris, vi kanske plockar bort beteskravet om de går i lösdrift t ex och sen tillkommer en rad stordriftsfördelar. De måste då ligga hyfsat nära ett mejeri förstås. Men med så mycket mjölk är det alltid värt att hämta. I den här produktionen kan man lätt byta ut råvaran till tysk om det fattas.
Sen en premiumdel, där ekomjölk etc ingår. Här är det högre krav, den sk "svenska modellen" (som ingen vill betala för idag). Denna mjölk blir betydligt dyrare till konsument men man garanterar vissa saker. Detta segment levererar till några mindre mejerier (egentligen precis som det är idag, med Falköping, Skåne (visserligen inte svenskt), Norrmejerier etc) och står under hårdare kontroll i form av certifiering (KRAV, Svensk Sigill etc).