Cambrie skrev:
"Vad var bra med detta? Personen dunkar sig själv för bröstet hur duktig hen är på att vara med eleverna, allt det där gör lärarna i vår skola också, det ingår för fan i deras jobb att ta hand om elever. Sorry men så är det, har de inte tid att ta rast för det så är det arbetsgivaren de får gå på?
Hen känner inte oss, har ingen aning vilka kontakter vi har med skolan, eller hur vi kämpat, vad har du själv för lösning på problemet på att 15åringar helt plötsligt ska leka med varandra?
Och jo, mobilen hade hjälpt honom i alla fall gå till skolan, det hade varit en förbannat liten grej och ser ni inte problemet så ledsen, men då är ni del av det."
Jag såg att svaret på mitt inlägg var bannat, men ville ändå ge feedback.
Jag hör din frustration över din sons situation och att du lider som förälder. Jag har också barn. Deras skolgång har varit allt annat än enkel.
Mitt syfte med mitt inlägg var inte att "slå mig för bröstet", utan mer en reflektion över att det finns pedagoger som bryr sig och som kämpar för varenda unge.
Ja, jag har raster. Dessa VÄLJER jag att spendera med eleverna. Jag har lunch. Då VÄLJER jag att äta med eleverna, för att skapa relationer. För att jag hoppas att kunna göra någon elevs tillvaro enklare.
I mitt uppdrag ingår inte att "ta hand om elever", men jag gör det ändå. För att jag vill.
Skolor överlag är konstant underbemannade, det beror inte på arbetsgivare eller rektor.
Betyder det att vi inte bryr oss? Jag har nog inte sett en enda lärare som inte tar med sig jobbet hem.
De elever jag har haft kontakt med har jag försökt slussa in i andra konstellationer. Vissa har använt sin skoldator med hörlurar för att distansera sig. Andra har spenderat raster i flex/ Sund med andra elever och lärare.
Lärarna har då pendlat mellan undervisning och rastverksamhet.
Återigen, jag beklagar verkligen din sons situation. Jag försöker inte försvara skolan, inte heller mig själv. Jag vet att det finns urkassa pedagoger.
Men jag tänker tamejfan inte sluta kämpa för varenda unge. Sen får du tro mig eller låta bli.