Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Fast att inte kunna läsa en analog klocka är faktiskt lite sorgligt, tycker jag.

https://www.vilarare.se/nyheter/arbetsmiljo/mobilfri-skola--da-fick-eleverna-svart-med-klockan/
Det där ingår ju i matematikundervisningen för låg-mellanstadiet, men det läggs kanske lite för lite tid på det. Kanske blir eleverna lite svårmotiverade när de inte behöver?

Mitt ena barn har varit hopplöst svår att motivera att lära analog klocka. Tro mig, det har tragglats. Nu har barnet precis börjat en skola där det inte ringer någon klocka när lektionerna börjar och alla klockor är analoga 🥳 så jag sitter varje kväll och går igenom morgondagens schema. Äntligen lär barnet sig analoga klockan! Tyvärr går klockorna lite olika så det får bli inköp av ett armbandsur av någon form så man kan ha en pålitlig klocka.

Jag pratade med en bekant idag som har en dotter på 13 år, dottern skulle få en ny mobil nu till skolstarten och fick välja själv, hon valde en av dom enklaste vanliga mobilerna och ingen smartphone och sa "dom där är jag klar med", analogt armbandsur med visare har hon haft sen hon började i första klass, hon sa "varför ska jag ha en smartphone när det finns en laptop i rummet", hon har ledsnat på att alltid vara uppkopplad och gör så mycket annat på fritiden med sina vänner så en smartphone tyckte hon bara var bortkastade pengar. Mobil med till skolan har hon aldrig haft, hon fick frågan av en klasskamrat varför hon ingen hade med och sa "meningslöst, jag vill umgås med mina vänner istället".

Jag pratade med en bekant idag som har en dotter på 13 år, dottern skulle få en ny mobil nu till skolstarten och fick välja själv, hon valde en av dom enklaste vanliga mobilerna och ingen smartphone och sa "dom där är jag klar med", analogt armbandsur med visare har hon haft sen hon började i första klass, hon sa "varför ska jag ha en smartphone när det finns en laptop i rummet", hon har ledsnat på att alltid vara uppkopplad och gör så mycket annat på fritiden med sina vänner så en smartphone tyckte hon bara var bortkastade pengar. Mobil med till skolan har hon aldrig haft, hon fick frågan av en klasskamrat varför hon ingen hade med och sa "meningslöst, jag vill umgås med mina vänner istället".
Jag har också hört talas om en "analog" trend där unga vill lära sig sticka och liknande. Hoppas att det håller i sig :) .

Min kommun har haft mobilfri skola sen 2024, det har inte varit några problem.

Däremot så har vi upplevt en skola som funkade skitdåligt, och flytt till en skola som funkar jättebra.

Ambitiösa, välmående lärare. Min dotters årskurs är 44 barn på 2 lärare och 1 hjälplärare, plus spec-lärarteamet som har sin lärstudio precis utanför klassrummet. Båda lärarna är dessutom förstalärare i varsitt ämne och kör intensivkurs-perioder för hela mellanstadiet i respektive ämne (svenska och matematik). Skolan har 100% behöriga lärare. Mycket fokus på barnens välmående och att dom ska få lära sig "mjuka kunskaper" också. Vara en bra kompis, stärka sin självkänsla osv. Det är en kommunal skola med stark tillväxt.

Jag fick höra nåt kul i våras och här snackar vi ambitiös lärare, i den klassen där en bekants dotter går hade läraren låtit barnen sluta tidigare en dag för att sen infinna sig på lärarens gård lite senare för lite hästmys och grillning och så lösa ett matteproblem många av eleverna brottats med länge men inte fattat så dom satt i sadelkammaren och pluggade matte och trivdes med tillvaron. Den läraren har det där lilla extra som gör att hela klassen funkar som ett team och löser allt men jäkt förekommer aldrig och inte ens läxor. Ibland behöver man tänka utanför (häst) boxen.:)

Jag hörde på radion idag att många barn var väldigt positiva till mobilförbudet (hittills). Dock blir jag bestört över att läsa att många skolbiblioteken har försvunnit.

Ja, alltså vi som är vuxna nu behöver inse att barnen idag går i en helt annan skola än vad vi gjorde. Tyvärr. Vår skola var inte perfekt men den hade sina fördelar.

Jag hörde på radion idag att många barn var väldigt positiva till mobilförbudet (hittills). Dock blir jag bestört över att läsa att många skolbiblioteken har försvunnit.

Finns lag på att skolor ska ha bemannade skolbibliotek, kom 2024. Tyvärr missade man att kräva hur ofta de skulle vara bemannade. Ledde till att många skolor gick ut med tjänster med antingen väldigt låg bemanningsgrad. runt 40 procent.

Eller så erbjöd man en heltid där en högskoleutbilldad bibliotekarie kunde få en tjänst som bibliotekarie pä 40 procent och vaktmästare eller liknande på 60 procent.

Vem med en 3-årig högskoleutbildning vill ha en deltidstjänst man antingen inte kan försörja sig på eller får göra något annat än det man är utbildad till största delen av tiden? Givetvis kom vaktmästartjänsten med en lön anpassad för den delen av tjänsten.

Det där ingår ju i matematikundervisningen för låg-mellanstadiet, men det läggs kanske lite för lite tid på det. Kanske blir eleverna lite svårmotiverade när de inte behöver?

Mitt ena barn har varit hopplöst svår att motivera att lära analog klocka. Tro mig, det har tragglats. Nu har barnet precis börjat en skola där det inte ringer någon klocka när lektionerna börjar och alla klockor är analoga 🥳 så jag sitter varje kväll och går igenom morgondagens schema. Äntligen lär barnet sig analoga klockan! Tyvärr går klockorna lite olika så det får bli inköp av ett armbandsur av någon form så man kan ha en pålitlig klocka.
Ja det spelar ju ingen som helst roll om de lär sig klockan om de sedan inte använder den. Jag har samma med min som definitivt kan analog klocka i teorin men har svårt i praktiken. Tänker att det är ett jättekonstigt argument att de inte kan analog klocka iom att det borde ta allra högst en månad innan alla kan den analoga klockan när de måste använda den. Ur den synvinkeln är det ju bara positivt.

Eller inte då iofs iom att skolan löste problemet genom att inte fixa problemet.

Cambrie skrev:

"Vad var bra med detta? Personen dunkar sig själv för bröstet hur duktig hen är på att vara med eleverna, allt det där gör lärarna i vår skola också, det ingår för fan i deras jobb att ta hand om elever. Sorry men så är det, har de inte tid att ta rast för det så är det arbetsgivaren de får gå på?

Hen känner inte oss, har ingen aning vilka kontakter vi har med skolan, eller hur vi kämpat, vad har du själv för lösning på problemet på att 15åringar helt plötsligt ska leka med varandra?

Och jo, mobilen hade hjälpt honom i alla fall gå till skolan, det hade varit en förbannat liten grej och ser ni inte problemet så ledsen, men då är ni del av det."

Jag såg att svaret på mitt inlägg var bannat, men ville ändå ge feedback.

Jag hör din frustration över din sons situation och att du lider som förälder. Jag har också barn. Deras skolgång har varit allt annat än enkel.

Mitt syfte med mitt inlägg var inte att "slå mig för bröstet", utan mer en reflektion över att det finns pedagoger som bryr sig och som kämpar för varenda unge.
Ja, jag har raster. Dessa VÄLJER jag att spendera med eleverna. Jag har lunch. Då VÄLJER jag att äta med eleverna, för att skapa relationer. För att jag hoppas att kunna göra någon elevs tillvaro enklare.
I mitt uppdrag ingår inte att "ta hand om elever", men jag gör det ändå. För att jag vill.
Skolor överlag är konstant underbemannade, det beror inte på arbetsgivare eller rektor.
Betyder det att vi inte bryr oss? Jag har nog inte sett en enda lärare som inte tar med sig jobbet hem.
De elever jag har haft kontakt med har jag försökt slussa in i andra konstellationer. Vissa har använt sin skoldator med hörlurar för att distansera sig. Andra har spenderat raster i flex/ Sund med andra elever och lärare.
Lärarna har då pendlat mellan undervisning och rastverksamhet.

Återigen, jag beklagar verkligen din sons situation. Jag försöker inte försvara skolan, inte heller mig själv. Jag vet att det finns urkassa pedagoger.

Men jag tänker tamejfan inte sluta kämpa för varenda unge. Sen får du tro mig eller låta bli.
Sonens mentor är likadan. Ledsen men det är ert jobb. Hur menar du att han ska TVINGA ANDRA 15ÅRINGAR att vilja umgås med någon de uppenbarligen inte vill med? En 15 åring är nog betydligt hellre ensam än med tvingad i sammanhang och vara femte hjulen under vagnen.

Nu har jag sagt till skolan att han ska ha mobilen, de håller med om att det är bättre att han kommer dit än att han blir hemmasittare och han kommer inte lämna ifrån sig mobilen utan ha den med sig, som förra året, tyst på lektionerna.

(jag har bett Gunnar och moderator att radera mitt konto tills dess får ni ta att jag blir förbannad när ni pratar som att ni känner min son - det gör ni inte).

På yngsta dotterns skola (där ju äldsta dottern också gått innan hon började högstadiet) har det varit mobilförbud hela dagen länge och funkat bra. När äldsta dottern började högstadiet och ny skola så var det mobilförbud på lektionerna så den skulle lämnas i skåpet efter varje rast. Nu är det ju helt mobilförbud under hela skoldagen och det har ojats mycket från dottern med kompisar inför detta :p Men igår, efter andra dagen i skolan utan mobil, så säger hon att det faktiskt går mycket bättre än hon trodde det skulle göra 😅

Har inte läst alla inlägg i tråden men förstår att det upplevs väldigt olika av olika barn och föräldrar osv. Detta var bara ett tillägg om hur vi upplevt det med våra barn efter två dagar.

Sonens mentor är likadan. Ledsen men det är ert jobb. Hur menar du att han ska TVINGA ANDRA 15ÅRINGAR att vilja umgås med någon de uppenbarligen inte vill med? En 15 åring är nog betydligt hellre ensam än med tvingad i sammanhang och vara femte hjulen under vagnen.

Nu har jag sagt till skolan att han ska ha mobilen, de håller med om att det är bättre att han kommer dit än att han blir hemmasittare och han kommer inte lämna ifrån sig mobilen utan ha den med sig, som förra året, tyst på lektionerna.

(jag har bett Gunnar och moderator att radera mitt konto tills dess får ni ta att jag blir förbannad när ni pratar som att ni känner min son - det gör ni inte).

De som inte har ett barn som har haft problematisk skolfrånvaro eller varit hemmasittare förstår extremt sällan hur det är. Jag har upplevt det som väldigt jobbigt att behöva möta alla fördomar från de som är privilegierade att ha barn som skolan fungerat för eller dör det fungerade för de själva. Ofta inser de inte hur privilegierade de är.

Jag vet att du gör ditt bästa för din son och att det är du som vet vad som fungerar och inte fungerar.

De som inte har ett barn som har haft problematisk skolfrånvaro eller varit hemmasittare förstår extremt sällan hur det är. Jag har upplevt det som väldigt jobbigt att behöva möta alla fördomar från de som är privilegierade att ha barn som skolan fungerat för eller dör det fungerade för de själva. Ofta inser de inte hur privilegierade de är.

Jag vet att du gör ditt bästa för din son och att det är du som vet vad som fungerar och inte fungerar.
Jo jag vet att det är så (liksom att många av de som inte har barn eller erfarenheter från skolan jämför med sin egen skoltid och därmed har noll förståelse hur mycket skolan har ändrats bara den senaste mandatperioden - till det sämre för barn som inte passar in i facket skulle jag vilja påstå men med ett betydligt tuffare klimat överhuvudtaget som gör att de barn som det är minsta lilla problem med faktiskt slås ur på ett otroligt inhumant sätt). Skolan är inget problem för de barn som följer normen. Gör de inte det, oavsett hur, är dagens skola riktigt jävla dålig. Det går inte ens att jämföra skolan jag gick i när jag växte upp eller ens skolan för 10-15 år sedan.

Jo jag vet att det är så (liksom att många av de som inte har barn eller erfarenheter från skolan jämför med sin egen skoltid och därmed har noll förståelse hur mycket skolan har ändrats bara den senaste mandatperioden - till det sämre för barn som inte passar in i facket skulle jag vilja påstå men med ett betydligt tuffare klimat överhuvudtaget som gör att de barn som det är minsta lilla problem med faktiskt slås ur på ett otroligt inhumant sätt). Skolan är inget problem för de barn som följer normen. Gör de inte det, oavsett hur, är dagens skola riktigt jävla dålig. Det går inte ens att jämföra skolan jag gick i när jag växte upp eller ens skolan för 10-15 år sedan.
Jag håller med.

Men jag anser också att skolan är ett mycket stort problem för de barn som följer normen. Inte att den inte är ett problem för dem.

Även om det är ännu mer katastrofalt för de som inte gör det.

Jag hävdar att även de priviligierade, med de mest välbeställda akademiska föräldrar som får bra betyg och verkar passa in (även duktigaflickanpojken med höga betyg) får en oerhörd press och dåligt mående och för lite kunskaper av dagens skola. (rent statistiskt sett på mående, betyg kontra kunskaper och läsförmåga, och problem på även höga utbildningar på universitetet säger det) :(

Jag håller med.

Men jag anser också att skolan är ett mycket stort problem för de barn som följer normen. Inte att den inte är ett problem för dem.

Även om det är ännu mer katastrofalt för de som inte gör det.

Jag hävdar att även de priviligierade, med välbeställda akademiska föräldrar som får bra betyg och verkar passa in får en oerhörd press och dåligt mående och för lite kunskaper av dagens skola. :(
Du har nog rätt i det också. Det är betydligt mycket tuffare att gå i grundskola idag och jag tror den måste ses på väldigt nära håll för att man ens ska kunna ha förståelse för det.

Du har nog rätt i det också. Det är betydligt mycket tuffare att gå i grundskola idag och jag tror den måste ses på väldigt nära håll för att man ens ska kunna ha förståelse för det.
Jo, en har ju sett ens yngre släktingar (med de där föräldrarna som är den där gräddfilen till skolgången enligt myndigheter och press.) och sina barn och kamrater ta sig igenom... och läst Handelshögskolans rektors debattartiklar om hur "bra" studenterna med höga betyg från privatskolor egentligen presterar osv, dvs så uselt att de vill ha inträdesprov och hu, helt enkelt bara hu!

(Har jämfört det med att paddla och paddla och kämpa och jobba mycket hårdare än vi gjorde med mindre resultat och på ett gungfly. (Mamma jag måste plugga matte men får inte ta hem boken för alla klasser delar bok (köper boken O_o ) Jag har prov i veckan, bra plugga! var är boken, det är inte på boken, vad har du prov på? Ämne, typ? Ok matrial? Vi har inget, vi får googla. Mamma har du en film?)

Senast ändrad:
Jag hävdar att även de priviligierade, med de mest välbeställda akademiska föräldrar som får bra betyg och verkar passa in (även duktigaflickanpojken med höga betyg) får en oerhörd press och dåligt mående och för lite kunskaper av dagens skola.
Ja som förälder så måste man kompensera för skolans brister.
Vilket är lättare i ett akademiskt hem än i ett hem där föräldrarna har en lägre utbildningsnivå.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?