Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Jo, en har ju sett ens yngre släktingar (med de där föräldrarna som är den där gräddfilen till skolgången enligt myndigheter och press.) och sina barn och kamrater ta sig igenom... och läst Handelshögskolans rektors debattartiklar om hur "bra" studenterna med höga betyg från privatskolor egentligen presterar osv, dvs så uselt att de vill ha inträdesprov och hu, helt enkelt bara hu!

(Har jämfört det med att paddla och paddla och kämpa och jobba mycket hårdare än vi gjorde med mindre resultat och på ett gungfly. (Mamma jag måste plugga matte men får inte ta hem boken för alla klasser delar bok (köper boken O_o ) Jag har prov i veckan, bra plugga! var är boken, det är inte på boken, vad har du prov på? Ämne, typ? Ok matrial? Vi har inget, vi får googla. Mamma har du en film?)

Det där sista stycket känner jag verkligen igen! Skrämmande att det får vara så i skolan!!

Tycker du att det ingår i skolans uppdrag?

Jag vet f.ö. hur man gör.
Fritidspedagoger är fena på sådant.
Jag har lärt mig av dem.
Att hänga med ungdomar om man jobbar som lärare, ja det tycker jag. Det var det jag svarade på tidigare i tråden. Nej, inte ens fritidspedagoger kommer att lyckas tvinga 15åringar umgås med någon de inte vill umgås med.

Du säger väl själv att du jobbar i skolan. Du svarade dock inte på min fråga, du verkar ju bra mycket duktigare än alla andra som jobbar i skolor. Hur får man 15åringar att VILJA umgås med någon de inte vill ha med?
Tror att de projekt som hanterar raster osv startar i mycket ung ålder och har gemensamhetslekar osv på raster. Dvs styrd lek i storgrupp, för att skapa gruppgemenskap. Tycker inte det är en dålig idé (dvs det verkar jättesvårt med 15 åringar).

(speciellt som tex fotboll på rasten är ett jättestort problem i många skolor där barn som kan är väldigt elaka mot barn som inte kan. På en kollegas sons skola har de bara rätt och slätt förbjudit fotboll. Andra mer jämna lekar som är styrda kanske kan vänja in en annan mer välkomnande attityd hos barnen.)

I övrigt är det ju bara totalt värdelöst att så få skolor har öppna skolbibliotek, det borde vara lagkrav på öppna skolbibliotek hela dagen.

https://www.lu.se/artikel/rastlek-i-helklass-gynnar-skolarbetet

Jobbigt att vara i Fagersta nu mtp mobilförbud, känner jag. Hade mitt barn varit inrymt och jag inte kunnat nå hen hade jag gått sönder vid det här laget

Dock är det ju livsfarligt om mobiler ringer under pågående dödligt våld så det är kanske väldigt bra att om det inte fanns några mobiler som kunde visa förövaren var eleverna var. Jag är helt säker på att föräldrar har fått och får uppdateringar från mentorer/rektor/osv. Det ingår ju i krisplaner att kontakta vårdnadshavare.

Dock är det ju livsfarligt om mobiler ringer under pågående dödligt våld så det är kanske väldigt bra att om det inte fanns några mobiler som kunde visa förövaren var eleverna var. Jag är helt säker på att föräldrar har fått och får uppdateringar från mentorer/rektor/osv. Det ingår ju i krisplaner att kontakta vårdnadshavare.
Tänkte samma, jag hade aldrig vågat ringa om jag hade haft ett barn där. Väldigt märkligt om föräldrar ringer och riskerar att röja eventuellt gömställe. (Om inte polisen gett klartecken, så kanske det var?)

Tänkte samma, jag hade aldrig vågat ringa om jag hade haft ett barn där. Väldigt märkligt om föräldrar ringer och riskerar att röja eventuellt gömställe. (Om inte polisen gett klartecken, så kanske det var?)
Det är åtta skolor ytterligare inrymda, som gärningsmannen inte varit på.

Tror att de projekt som hanterar raster osv startar i mycket ung ålder och har gemensamhetslekar osv på raster. Dvs styrd lek i storgrupp, för att skapa gruppgemenskap. Tycker inte det är en dålig idé (dvs det verkar jättesvårt med 15 åringar).

(speciellt som tex fotboll på rasten är ett jättestort problem i många skolor där barn som kan är väldigt elaka mot barn som inte kan. På en kollegas sons skola har de bara rätt och slätt förbjudit fotboll. Andra mer jämna lekar som är styrda kanske kan vänja in en annan mer välkomnande attityd hos barnen.)

I övrigt är det ju bara totalt värdelöst att så få skolor har öppna skolbibliotek, det borde vara lagkrav på öppna skolbibliotek hela dagen.

https://www.lu.se/artikel/rastlek-i-helklass-gynnar-skolarbetet
Så klart det är så men uppenbarligen finns det de här som vet hur man gör. Jag tror dock det är omöjligt i den konstellation som han går nu och har gått med sedan första klass. Han går alltså i nian nu och jag tror ingen är ute och sportar på rasterna och det finns bara ett stadsbibliotek, skolbibliotek har skolan aldrig haft. Han ska ju inte behöva lämna skolan tycker jag, då kan han ju lika gärna ta med sig mobilen och sätta sig på en parkbänk utanför.

Självklart ringer en väl inte under PDV? Men när gärningsmannen är oskadliggjord, ungarna sitter instängda, ingen vet vem som är skadad och syskon och kompisar är rädda däremot

Jag har brutit ut några inlägg som handlade om attacken i Fagersta, den hittar ni här:
Länk

Det som handlar specifikt om mobiler i skolan (även vid speciella händelser) kan fortsätta diskuteras i den här tråden, men det som gäller attacken generellt får fortsätta i den utbrutna tråden.

/Mod

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12