Bukefalos 28 år!

Modern Living - hur?

Vi ville ha inredningstips, då gick tydligen Bukes alla morsor i gång.
Pinterest är ju kul men väldigt polerat och snitsigt.

Vilken tråkig attityd! Vill du inte riskera att få svar som råkar vara av fel sort så undrar jag varför du ens startade tråden. Det går liksom inte att ge speciellt många generella råd eftersom inredning är en så personlig grej, och jag skulle tro att det är dit majoriteten av svar vill komma, inte anklaga dig för att vara någon slags diktator.

Det må vara "ekande tomt" precis efter inflytt, men det betyder ju inte att det måste vara så för all framtid.
När jag hade skaffat hus så vägde nöjet med att ha något helt eget upp faktumet att jag inte hade så många grejor, så "wöhh skulle ni själva vilja ha så" är inget som biter på mig i alla fall. :meh:

Pinterest kräver för övrigt att man tar lite initiativ själv, flödet anpassas ju efter vad man pinnar och inte. Jag känner inte igen att det skulle vara väldigt polerat, det är en väldig blandning som dyker upp när jag tittar där, inte bara kliniskt vita hem.
 
Alltså du har verkligen fantiserat ihop en egen verklighet här. Dra något gammalt över dig. Du har ingen aning.
Du har helt rätt, jag har ingen aning om bakgrunden till din trådstart. Men jag tolkade trådstarten som att du ska ta fram möbler som någon annan ska inreda sitt hem med. Skrev då vad jag tycker om det, dvs att det är fel. Om det finns fler detaljer som du inte fått med i trådstarten, som påverkar varför personen som ska bo där inte själv kan leta upp inspiration och idéer är det givetvis fritt fram. Dock kan du inte räkna med att jag vet något du inte sagt.
 
Vilken tråkig attityd! Vill du inte riskera att få svar som råkar vara av fel sort så undrar jag varför du ens startade tråden. Det går liksom inte att ge speciellt många generella råd eftersom inredning är en så personlig grej, och jag skulle tro att det är dit majoriteten av svar vill komma, inte anklaga dig för att vara någon slags diktator.

Det må vara "ekande tomt" precis efter inflytt, men det betyder ju inte att det måste vara så för all framtid.
När jag hade skaffat hus så vägde nöjet med att ha något helt eget upp faktumet att jag inte hade så många grejor, så "wöhh skulle ni själva vilja ha så" är inget som biter på mig i alla fall. :meh:

Pinterest kräver för övrigt att man tar lite initiativ själv, flödet anpassas ju efter vad man pinnar och inte. Jag känner inte igen att det skulle vara väldigt polerat, det är en väldig blandning som dyker upp när jag tittar där, inte bara kliniskt vita hem.
Den tråkiga attityden kommer an på svaren. Personen VILL INTE ha ekande tomt och ville ha inspiration.
 
Du har helt rätt, jag har ingen aning om bakgrunden till din trådstart. Men jag tolkade trådstarten som att du ska ta fram möbler som någon annan ska inreda sitt hem med. Skrev då vad jag tycker om det, dvs att det är fel. Om det finns fler detaljer som du inte fått med i trådstarten, som påverkar varför personen som ska bo där inte själv kan leta upp inspiration och idéer är det givetvis fritt fram. Dock kan du inte räkna med att jag vet något du inte sagt.
Nä och då är det kanske idé att inte hitta på egna anledningar till varför jag frågade.
 
Det här kanske låter tråkigt, men jag skulle rekommendera en tur till Ikea. Jag tycker att de brukar lyckas klämma in en hel del olika stilar i sina visningsrum och känner mig ofta lite inspirerad efter att ha gått där. Sedan behöver man ju inte köpa grejerna på Ikea alltså, men det kan vara en bra början för att få något slags hum om vad man gillar och vilken sorts färger, möbler, ljussättning och layout man föredrar.
 
Om ett hus, 3 rum o kök, 70 kvm, ska inredas för att bo modernt för en ung person?
Hur ska en tänka?
Stil?
Vad används rumsligt?
Vääldigt städvänligt, inga bokhyllor eller vitrinskåp. Ingen mat kommer att ätas vid något köksbord...
Jag visar bilder men hen har ingen aning och vi behöver ju ha en tanke om inredning då alla ytskikt ska renoveras.
Inspiration tack :D
Finns det någon hobby som hen håller på med? Kanske ett träningsrum med maskiner, hantlar, dämpande mattor etc.? Syrum som någon annan skrev tidigare, förvaring för sällskapsspel om man gillar det?

Själv är jag 28 och bor ensam i ett hus på 75 kvm. I köket har jag en bänkskiva som även fungerar som köksbord, och ett av rummen används som bibliotek (jag har definitivt behov av bokhyllor :D ) och matsal - dvs. ett rum med bokhyllor, läsfåtölj med ordentlig belysning bakom och ett matbord som används som matbord 1 gång om året och resten av tiden som förvaring till saker som inte borde ligga där :angel:

Men jag känner igen det där med att det är svårt att hantera tomma ytor - jag skulle inte själv klara av att ha ett rum som står helt tomt, utan någon mening.
 
Nä och då är det kanske idé att inte hitta på egna anledningar till varför jag frågade.
Fast jag har ju inte gjort det heller? Bara sagt vad jag tycker, generellt, om att en person ska inreda en annan persons hem. Är detta ett undantag så so be it, i så fall behöver du inte ta åt dig av vad jag skrivit eftersom du då vet att ditt fall är ett undantag och min kommentar inte angår dig :)
 
Finns det någon hobby som hen håller på med? Kanske ett träningsrum med maskiner, hantlar, dämpande mattor etc.? Syrum som någon annan skrev tidigare, förvaring för sällskapsspel om man gillar det?

Själv är jag 28 och bor ensam i ett hus på 75 kvm. I köket har jag en bänkskiva som även fungerar som köksbord, och ett av rummen används som bibliotek (jag har definitivt behov av bokhyllor :D ) och matsal - dvs. ett rum med bokhyllor, läsfåtölj med ordentlig belysning bakom och ett matbord som används som matbord 1 gång om året och resten av tiden som förvaring till saker som inte borde ligga där :angel:

Men jag känner igen det där med att det är svårt att hantera tomma ytor - jag skulle inte själv klara av att ha ett rum som står helt tomt, utan någon mening.
En vän i liknande ålder, där både hon och mannen gillar att spela datorspel, har ett rum med ordentliga skrivbord, stolar, skärmar etc. för just datorspel.

En vävstol, de tar väl rejält mycket plats och kan fylla ett rum :p
 
Vilken tråkig attityd! Vill du inte riskera att få svar som råkar vara av fel sort så undrar jag varför du ens startade tråden. Det går liksom inte att ge speciellt många generella råd eftersom inredning är en så personlig grej, och jag skulle tro att det är dit majoriteten av svar vill komma, inte anklaga dig för att vara någon slags diktator.

Det må vara "ekande tomt" precis efter inflytt, men det betyder ju inte att det måste vara så för all framtid.
När jag hade skaffat hus så vägde nöjet med att ha något helt eget upp faktumet att jag inte hade så många grejor, så "wöhh skulle ni själva vilja ha så" är inget som biter på mig i alla fall. :meh:

Pinterest kräver för övrigt att man tar lite initiativ själv, flödet anpassas ju efter vad man pinnar och inte. Jag känner inte igen att det skulle vara väldigt polerat, det är en väldig blandning som dyker upp när jag tittar där, inte bara kliniskt vita hem.
Tro mig, jag är en Pinterestare av rang. MEN jag vet vad jag ska söka/kolla på till MIG. Personen har sökt på diverse där men det skulle vara trevligt att få mer tips.
 
Lugn lugn. Det finns ingen diktator här. Jag ska inte köpa någonting.
Och det var ju min stil vi ville slippa. Och gamla möbler från vinden.

Är ett hus i renoveringsbehov där det måste tapetseras om på grund av minst sagt dåligt skick.

Hen vill inte bo i ett ekande tomt hus. Skulle ni själva vilja bo i det?

Vi ville ha inredningstips, då gick tydligen Bukes alla morsor i gång.
Pinterest är ju kul men väldigt polerat och snitsigt.
Det är ju så de flesta bor i sitt första egna hem. Sist när jag flyttade tog det ett tag innan jag började inreda ordentligt för att bo in mig och känna efter hur jag ville ha det. Ingen anledning att gå i försvarsställning för att folk säger emot dig. Detta är ett diskussionsforum till syvende och sist.
 
Tro mig, jag är en Pinterestare av rang. MEN jag vet vad jag ska söka/kolla på till MIG. Personen har sökt på diverse där men det skulle vara trevligt att få mer tips.

Det var därför jag även nämnde Ikea och andra möbelbutiker, kanske svårt att ta sig dit såhär i pandemi-tider, men man kan ju kolla online också för att se lite olika stilar och möbelarrangemang. Krukväxter som flera redan har sagt är också bra, ett enkelt sätt att få det att kännas ombonat utan att spendera multum. Och är man en växtdödare av rang så finns det även fina fuskplantor nuförtiden. :idea:

Gamla möbler från vinden behöver inte heller vara det värsta som finns - det går att göra stor skillnad bara genom att måla om och kanske lägga till någon trevlig textil. Det kanske kan gå an tills vidare åtminstone, om det absolut behövs saker för utfyllnad?

Vad gäller att ha ett rum över som man inte vet vad man ska göra med så är jag också inne på hobbyrum, om personen ifråga har något stort intresse som kan utövas hemma. Jag tecknar och målar en del och har cirka en miljard pennor/block/färger, så jag gjorde en atelje av det sovrum som blev över, det blev kanon. :up:
 
Lugn lugn. Det finns ingen diktator här. Jag ska inte köpa någonting.
Och det var ju min stil vi ville slippa. Och gamla möbler från vinden.

Är ett hus i renoveringsbehov där det måste tapetseras om på grund av minst sagt dåligt skick.

Hen vill inte bo i ett ekande tomt hus. Skulle ni själva vilja bo i det?

Vi ville ha inredningstips, då gick tydligen Bukes alla morsor i gång.
Pinterest är ju kul men väldigt polerat och snitsigt.

Jag förstår fortfarande inte hur ni kan behöva hjälp att inte ta med din stil in i huset? Eller varför gamla möbler från vinden alternativt ett ekande tomt hus är något negativt som måste fixas? Det är så MÅNGA flyttar in! Och bor faktiskt.

Jag förstår renoveringsbehovet men förstår inte problemet med att välja neutrala färgskalor? Så som 99 % av alla hyreslägenheters ytskikt är tex.
 
Det här kanske låter tråkigt, men jag skulle rekommendera en tur till Ikea. Jag tycker att de brukar lyckas klämma in en hel del olika stilar i sina visningsrum och känner mig ofta lite inspirerad efter att ha gått där. Sedan behöver man ju inte köpa grejerna på Ikea alltså, men det kan vara en bra början för att få något slags hum om vad man gillar och vilken sorts färger, möbler, ljussättning och layout man föredrar.

Jag älskar IKEA för detta! Och Ikeas möbler och prylar också faktiskt om man som jag har noll intresse för inredning men enkelt vill ordna sitt hem. Tycker det är så komiskt att folk måste klanka ner på IKEA (menar inte dig/ditt inlägg nu). Det är verkligen höjden av att orka ha åsikter om hur ett hem borde se ut och får mig att skratta 😅
 
Lugn lugn. Det finns ingen diktator här. Jag ska inte köpa någonting.
Och det var ju min stil vi ville slippa. Och gamla möbler från vinden.

Är ett hus i renoveringsbehov där det måste tapetseras om på grund av minst sagt dåligt skick.

Hen vill inte bo i ett ekande tomt hus. Skulle ni själva vilja bo i det?

Vi ville ha inredningstips, då gick tydligen Bukes alla morsor i gång.
Pinterest är ju kul men väldigt polerat och snitsigt.

Då kanske du ska ge oss mer information än du gjorde i trådstarten:

-Vad har personen för intressen? Både intressen som man utövar hemma och andra.
-Vilken stil gillar personen? vitt, shabby chiq, goth, färgglatt, nytt, gammalt
-Och vad personen är ute efter förutom att inte sitta vid köksbordet och äta.

Får man inte mer info än du gav så utgår man ju från ett väldigt generellt antagande och från sig själv.

När jag flyttade hemifrån flyttade jag till ett korridorrum. Tog med mig alla mina möbler från mitt rum hos mamma och de fick plats precis.

Men mina väldigt generella råd till en ung person som flyttar hemifrån är:

1) Köp inget dyrt. Din smak kommer troligtvis att ändras de närmsta åren. Vi köpte en soffa som vi älskade! Efter 5 år avskydde jag soffan och nu fattar jag inte varför jag tyckte att den var så fin. Den var varken fin eller bekväm. IKEA är bra. Billigt och du kommer då kunna byta ut det inom rimlig tid när du inser vad du verkligen vill ha
2) Köp inte mer än du tycker att du behöver för tillfället. Använder man inte ett köksbord så köp inte det det första du gör bara för att man ska ha ett köksbord. Man kan sitta i soffan och ha tallriken på soffbordet.
3) Ta det lugnt och låt din egen smak och dina egna rutiner få växa fram i lugn och ro och komplettera efter hand.
 
Jag förstår fortfarande inte hur ni kan behöva hjälp att inte ta med din stil in i huset? Eller varför gamla möbler från vinden alternativt ett ekande tomt hus är något negativt som måste fixas? Det är så MÅNGA flyttar in! Och bor faktiskt.

Jag förstår renoveringsbehovet men förstår inte problemet med att välja neutrala färgskalor? Så som 99 % av alla hyreslägenheters ytskikt är tex.

Ja, det passar väl väldigt bra att komplettera med gamla möbler från vinden tills man har råd med och hittar de möbler man verkligen vill ha.
 
För hobbys finns det ett stort källarutrymme - går att få plats med både vävstol och svets om så önskas. Belysning viktigt absolut. Ikea faller inte i smaken, det föreslog jag. Gröna växter får bli konstgjorda.

Städning i form av dammtorkning kommer inte att vara prioriterat så allt som samlar damm vill hen ha mycket få/lite av om det inte tillför någon praktisk nytta.
Men absolut lite "snygga saker" som ger en känsla.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: majola
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 024
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused: Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 928
Senast: Gabbi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp