Modern Living - hur?

För hobbys finns det ett stort källarutrymme - går att få plats med både vävstol och svets om så önskas. Belysning viktigt absolut. Ikea faller inte i smaken, det föreslog jag. Gröna växter får bli konstgjorda.

Städning i form av dammtorkning kommer inte att vara prioriterat så allt som samlar damm vill hen ha mycket få/lite av om det inte tillför någon praktisk nytta.
Men absolut lite "snygga saker" som ger en känsla.

Vad har hen för budget? Det har ju faktiskt rätt stor betydelse för vilka tips som är vettiga. Själv hade jag inte råd med annat än IKEA när jag precis flyttat hemifrån.
 
För hobbys finns det ett stort källarutrymme - går att få plats med både vävstol och svets om så önskas. Belysning viktigt absolut. Ikea faller inte i smaken, det föreslog jag. Gröna växter får bli konstgjorda.

Städning i form av dammtorkning kommer inte att vara prioriterat så allt som samlar damm vill hen ha mycket få/lite av om det inte tillför någon praktisk nytta.
Men absolut lite "snygga saker" som ger en känsla.
Varför faller inte IKEA i smaken? För att kunna tipsa behöver man veta vad som inte är bra där.
Vad tycker personen är "snygga saker"?
 
Ingen hobby, jobbar mycket, reser mycket i jobbet periodvis.
Vill komma hem och slappa i ett ombonat lättstädat hem - NÄR det väl är färdigt, mååånga arbetstimmar på renoveringen.
Inget partyumgänge.
Huset är en första bostad som en kan bo i länge men också en investering.
Möbler kommer absolut att köpas på Blocket och Ikea. Och hämtas på vinden.
Men tapetval sätter liksom grunden. Färgskala.
 
Ingen hobby, jobbar mycket, reser mycket i jobbet periodvis.
Vill komma hem och slappa i ett ombonat lättstädat hem - NÄR det väl är färdigt, mååånga arbetstimmar på renoveringen.
Inget partyumgänge.
Huset är en första bostad som en kan bo i länge men också en investering.
Möbler kommer absolut att köpas på Blocket och Ikea. Och hämtas på vinden.
Men tapetval sätter liksom grunden. Färgskala.
Ok men då låter det ju som ni ska börja med tapet eller färg. Åk till butik och kolla eller börja kolla på nätet på de butikerna.
Då kan man ju få känsla för vilka färger man gillar och om man gillar mönster eller enfärgat etc.
Ofta kan det ju vara smart att ta neutrala basfärger om man är osäker vad man vill ha sen. Det är ju lättare att byta kuddar än tapet.
 
Senast ändrad:
Ingen hobby, jobbar mycket, reser mycket i jobbet periodvis.
Vill komma hem och slappa i ett ombonat lättstädat hem - NÄR det väl är färdigt, mååånga arbetstimmar på renoveringen.
Inget partyumgänge.
Huset är en första bostad som en kan bo i länge men också en investering.
Möbler kommer absolut att köpas på Blocket och Ikea. Och hämtas på vinden.
Men tapetval sätter liksom grunden. Färgskala.

Basfärger på tapeterna skulle jag rekommendera. Något som inte sticker ut. Det är mycket lättare att byta gardiner/soffkuddar/matta än att tapetsera om för att man vill ha en annan färg. Något som inte är så modernt utan mer tidlöst är det större chans att man vill leva med en längre tid.
 
Synd att TS gick i försvarsställning.

Den erfarenhet jag har av unga personers hem är oerhört blandad.
Om man ska flytta in i en bostad med renoveringsbehov så är antagligen första åtgärden att måla och tapetsera i basfärger.
Sedan bestämma var man ska sova och var man ska äta.

Har man inga idéer om vad man vill ha är det kanske klokt att börja sparsamt och minimalistiskt tills man känner vad man saknar?
Samma med "möbler från vinden". Efter ett tag irriterar man sig och vill ha något annat.

Jag tror att detta med att direkt skapa ett färdigt hem är aningen dödsdömt? Chansen att man ändrar sig efter ett tag är skapligt stor?
 
Ingen hobby, jobbar mycket, reser mycket i jobbet periodvis.
Vill komma hem och slappa i ett ombonat lättstädat hem - NÄR det väl är färdigt, mååånga arbetstimmar på renoveringen.
Inget partyumgänge.
Huset är en första bostad som en kan bo i länge men också en investering.
Möbler kommer absolut att köpas på Blocket och Ikea. Och hämtas på vinden.
Men tapetval sätter liksom grunden. Färgskala.
Jag rekommenderar att ni ritar upp hemmet i ett 3D program, sedan kan ni både sätta dit vilka färger ni vill på väggarna, prova fram och tillbaks. Prova att sätta in olika möbler i olika färger osv. Viktigt att allt följer med, fönster och hela den biten, annars kan bilden bli felaktig.

Min partner gör alltid så när vi flyttar och det är väldigt praktiskt! Då vet vi redan innan vi flyttar in exakt hur vi vill ha möblerna, om de kommer fungera ihop eller inte osv. Om det kommer bli trångt eller om det kommer se tomt ut.
 
Vad har hen för budget? Det har ju faktiskt rätt stor betydelse för vilka tips som är vettiga. Själv hade jag inte råd med annat än IKEA när jag precis flyttat hemifrån.
Utgå från Rustabudget på tapeter. Mååånga kvm som ska tapetetseras och golv som ska läggas. Det dröjer månader till det ska göras då det måste"saneras" innan så då kan det ju dyka upp möjligheter att köpa snygga dyrare till vrakpris om en vet vad en ska hålla utkik efter.

Endast i hallen är ytskikten ok ur synvinkeln "Åtminstone inte äckligt". Vi vet däremot inte om det måste "saneras" där också fast det inte går att se med blotta ögat.

Det är så vi tänker. Att om vi börjar kika nu så kan en göra fynd. Vi vet ju alla ytors storlek.
 
Jag rekommenderar att ni ritar upp hemmet i ett 3D program, sedan kan ni både sätta dit vilka färger ni vill på väggarna, prova fram och tillbaks. Prova att sätta in olika möbler i olika färger osv. Viktigt att allt följer med, fönster och hela den biten, annars kan bilden bli felaktig.

Min partner gör alltid så när vi flyttar och det är väldigt praktiskt! Då vet vi redan innan vi flyttar in exakt hur vi vill ha möblerna, om de kommer fungera ihop eller inte osv. Om det kommer bli trångt eller om det kommer se tomt ut.
Ja, men just det, har vi inte tänkt på. Tack. Det får jag tipsa om.
 
Utgå från Rustabudget på tapeter. Mååånga kvm som ska tapetetseras och golv som ska läggas. Det dröjer månader till det ska göras då det måste"saneras" innan så då kan det ju dyka upp möjligheter att köpa snygga dyrare till vrakpris om en vet vad en ska hålla utkik efter.

Endast i hallen är ytskikten ok ur synvinkeln "Åtminstone inte äckligt". Vi vet däremot inte om det måste "saneras" där också fast det inte går att se med blotta ögat.

Det är så vi tänker. Att om vi börjar kika nu så kan en göra fynd. Vi vet ju alla ytors storlek.

Den här fin tycker jag. Neutral, ljus, lugn men det händer ändå nåt.

https://www.rusta.com/se/tapet-classic-p20401490.aspx
 
Jag älskar IKEA för detta! Och Ikeas möbler och prylar också faktiskt om man som jag har noll intresse för inredning men enkelt vill ordna sitt hem. Tycker det är så komiskt att folk måste klanka ner på IKEA (menar inte dig/ditt inlägg nu). Det är verkligen höjden av att orka ha åsikter om hur ett hem borde se ut och får mig att skratta 😅
Jamen verkligen! Jag skulle tippa på att 75% av våra möbler kommer från Ikea och jag trivs jättebra med dem, men ändå kommer jag på mig själv med att liksom bli lite stolt när jag lyckas köpa något som inte är Ikea! Det ligger liksom lite prestige i det, som om möblerna blir bättre bara för att de har ett annat märke på sig... Jättelöjligt!

Jag har dock fått för mig att det här Ikea-föraktet (eller vad vi nu ska kalla det) kommer från den tiden då de var just väldigt basic, hade ett mindre och enkelt utbud och det gick att se från mils avstånd vad som var Ikea och inte. De senaste 10-15 åren tycker jag dock att de blivit jättebra på att skapa massor av fina möbler och textiler i olika stilar, av bra kvalitet men ändå till riktigt bra priser.
 
Utgå från Rustabudget på tapeter. Mååånga kvm som ska tapetetseras och golv som ska läggas. Det dröjer månader till det ska göras då det måste"saneras" innan så då kan det ju dyka upp möjligheter att köpa snygga dyrare till vrakpris om en vet vad en ska hålla utkik efter.

Endast i hallen är ytskikten ok ur synvinkeln "Åtminstone inte äckligt". Vi vet däremot inte om det måste "saneras" där också fast det inte går att se med blotta ögat.

Det är så vi tänker. Att om vi börjar kika nu så kan en göra fynd. Vi vet ju alla ytors storlek.
Titta gärna nån annanstans än rusta då, tapetserade sist från rusta och en fondvägg med tapet köpt från en färghandel. Den var dyr från början men hade nedsatt pris och billigare än rusta som hade en liknande vi tänkte ta först. Tapetseringen var som natt och dag. Kommer aldrig köpa rustas tunna presentpapper igen!
 
Synd att TS gick i försvarsställning.

Den erfarenhet jag har av unga personers hem är oerhört blandad.
Om man ska flytta in i en bostad med renoveringsbehov så är antagligen första åtgärden att måla och tapetsera i basfärger.
Sedan bestämma var man ska sova och var man ska äta.

Har man inga idéer om vad man vill ha är det kanske klokt att börja sparsamt och minimalistiskt tills man känner vad man saknar?
Samma med "möbler från vinden". Efter ett tag irriterar man sig och vill ha något annat.

Jag tror att detta med att direkt skapa ett färdigt hem är aningen dödsdömt? Chansen att man ändrar sig efter ett tag är skapligt stor?
Varför skriver du om mig i tredje person? Så fånigt.
Jag ville ha inredningsinspiration om att leva modernt då jag som du inte är ung och inte har ungdomsperspektiv på behovet. Då får jag skit för att jag MINSANN INTE SKA BESTÄMMA åt hen.
Hela syftet var att få andras tips.
När jag flyttade hemifrån hade mamma och mina 20 år äldre syskon fortfarande ett rum i sina bostäder (finrum) som var det största i huset och användes tio dagar om året. Såhär 35 år senare har det hunnit ändra sig - fram och tillbaks.
Jag har förstått att vitrinskåpen är tillbaks och nu för tiden köper unga människor en Vinkyl.
Dagens ungdom bor och lever annorlunda och det var vad jag ville ha tips om att förmedla vidare.
Typ, glöm inte att installera submokajongen eller det här är fräckaste hembyggda databordet med bordskiva i läder eller jag gjorde persienner av presenning (obs hittepågrej).
 
Vad som är snyggt är omöjligt att svara på och vad som är modernt ändras hela tiden.
Jag vill ha rosa, enhörningar, fjärilar, blommiga tapeter, luftballonger i taket osv.
Tycker ljust och fräscht, stilrent är dötrist och fult och de som gillar det tycker antagligen samma om mitt hem.

Jag hade satsat på neutrala tapeter och börjat med ett fåtal möbler, bott in mig och fyllt på med de som saknas och behövs, vad det kan vara är så himla individuellt.
 
Titta gärna nån annanstans än rusta då, tapetserade sist från rusta och en fondvägg med tapet köpt från en färghandel. Den var dyr från början men hade nedsatt pris och billigare än rusta som hade en liknande vi tänkte ta först. Tapetseringen var som natt och dag. Kommer aldrig köpa rustas tunna presentpapper igen!
Tunna?? Jag har Rusta-tapeter i fyra rum. OM jag skulle klaga på något så är det nog snarare tvärtom, dvs att de kan upplevas som lite väl tjocka och svåra att böja. Har aldrig lyckats riva sönder någon i alla fall, och bra har det alltid blivit :) . Men jag har bara tapetserat med deras non-woven. Det finns kanske andra kvaliteter där också som är besvärliga att tapetsera med.
 
Tunna?? Jag har Rusta-tapeter i fyra rum. OM jag skulle klaga på något så är det nog snarare tvärtom, dvs att de kan upplevas som lite väl tjocka och svåra att böja. Har aldrig lyckats riva sönder någon i alla fall, och bra har det alltid blivit :) . Men jag har bara tapetserat med deras non-woven. Det finns kanske andra kvaliteter där också som är besvärliga att tapetsera med.
Jag gillar också Rustas tapeter då dom är lätthanterliga. Och jag tapetserar en hel del i rum med extremt sneda väggar så jag har dragit en del i dom. Och jag gillar deras mönster. Men nu är det ju inte jag som ska ha tapeterna.
 
Måla väggarna i färg men typ neutrala färger om det är hens "stil". Går snabbt och är billigt!
Ang ikeamöbler så kan man lätt fixa dessa lite per personliga genom lite färg och pyssel!

Jag hade denna ikea- byrå tex som jag gjorde om med färg och tapet!

Före:

AC68AD94-F1AF-4AC2-8733-09A395E00DC4.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: majola
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 936
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused: Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 892
Senast: Gabbi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp