Modern Living - hur?

Måla väggarna i färg men typ neutrala färger om det är hens "stil". Går snabbt och är billigt!
Ang ikeamöbler så kan man lätt fixa dessa lite per personliga genom lite färg och pyssel!

Jag hade denna ikea- byrå tex som jag gjorde om med färg och tapet!

Före:

Visa bifogad fil 48456
Tyvärr måste vi ta bort tapeterna. Det är ett plågat hus. 😎
 
Efter:

Visa bifogad fil 48457

(korgen till höger är en maskerad tvättkorg, pga har inte lyxen att bo på 70 kvm) ;)
Älskar den byrån. Och hen tyckte den var snygg. Bra stiltips, tack. Åker in i Pinterestmappen.
Byrå behövs inte mer än till hallen. Huset har väldigt bra fasta skåp för klädförvaring. Både klädkammare, hyllgarderober och en 12 kvm tvättstuga i källaren.
 
Tunna?? Jag har Rusta-tapeter i fyra rum. OM jag skulle klaga på något så är det nog snarare tvärtom, dvs att de kan upplevas som lite väl tjocka och svåra att böja. Har aldrig lyckats riva sönder någon i alla fall, och bra har det alltid blivit :) . Men jag har bara tapetserat med deras non-woven. Det finns kanske andra kvaliteter där också som är besvärliga att tapetsera med.
Jag gillar också Rustas tapeter då dom är lätthanterliga. Och jag tapetserar en hel del i rum med extremt sneda väggar så jag har dragit en del i dom. Och jag gillar deras mönster. Men nu är det ju inte jag som ska ha tapeterna.
”Tapet Living” är iaf lika tunt som billigt presentpapper och de dyrare var nog i alla fall dubbelt så tjockt och mer lätthanterligt och inte alls lika benäget att få bubblor osv.
 
Lätt städat men inte kalt.

Byrå/skåp för att förvara viktiga papper etc i. @tornblomma s byrå jättebra som inspo. Många lampor - en jordglob kan vara en snygg lampa.
Bilder på väggarna - affischer från favvo filmen, foton från resor, inramade tygstuvar etc
Hellre kaktusar än låtsas-växter (som är dammsamlare av rang)
Mattor bonar om - men tvingar fram dammsugaren
 
Lätt städat men inte kalt.

Byrå/skåp för att förvara viktiga papper etc i. @tornblomma s byrå jättebra som inspo. Många lampor - en jordglob kan vara en snygg lampa.
Bilder på väggarna - affischer från favvo filmen, foton från resor, inramade tygstuvar etc
Hellre kaktusar än låtsas-växter (som är dammsamlare av rang)
Mattor bonar om - men tvingar fram dammsugaren
Dammsuga är ok. Äkta mattor finns på vinden och är "tingade".
Väggdekorationer gillar hen i form av blandat med kartor, konst, svartvita foton, lyktor, djurhorn.
 
Har du några bilder på saker som personen gillar? Eller namn på stil eller butik. Det är lite lättare att veta vad man ska tipsa om då.

Om ni tittar på Ikeas hemsida kan personen då säga vad den gillar eller inte gillar, eller har hen egentligen ingen egen smak än?

Du skriver ingen tv-bänk - innebär det ingen tv alls eller en vägghängd tv? Eller vill personen ha projektor och en väggyta som fungerar för det eller ser hen aldrig på film/tv?

Jag håller med en del av de som tipsat tidigare. Börja med att renovera det som behövs och sätt upp enfärgade enkla tapeter eller t.o.m. måla eftersom det är billigare.

Jag tycker om den här tapeten. Den är enkel, diskret och rätt billig men strukturen gör att den känns lite varmare än en helt slät tapet.

https://www.borastapeter.com/tapeter/textile-33559

Och vill man ha det lättstädat skulle jag rekomendera möbler på ben så att man kommer under med dammsugaren.
 
Tipsar också om att personen kan börja kika i second handbutiker för att försöka hitta sin stil och för att börja köpa på sig saker som behövs när man bort själv.

Det låter som en person som ska flytta hemifrån för första gången och då är det ju väldigt mycket saker man behöver köpa. När man dessutom ska renovera samtidigt så kommer det gå mycket pengar så att kunna köpa så mycket som möjligt begagnat är toppen. Börjar man nu behöver det inte kännas övermäktigt när det väl är dags. Och personen kanske börjar få en känsla för vilka typer av saker hen gillar.
 
Tipsar också om att personen kan börja kika i second handbutiker för att försöka hitta sin stil och för att börja köpa på sig saker som behövs när man bort själv.

Det låter som en person som ska flytta hemifrån för första gången och då är det ju väldigt mycket saker man behöver köpa. När man dessutom ska renovera samtidigt så kommer det gå mycket pengar så att kunna köpa så mycket som möjligt begagnat är toppen. Börjar man nu behöver det inte kännas övermäktigt när det väl är dags. Och personen kanske börjar få en känsla för vilka typer av saker hen gillar.
Kommer inte att kosta många kronor att rusta hushållet i form av byttor, bestick o porslin och dylikt att starta med. Här finns till fler hushåll på vinden. Hen har inga krav på annat än det går att använda. Och Ikea är ju toppen för slickepottar o slevar - sådant som en kanske inte vill ärva. Gott om tid att köpa matchande saker när hen hittar sådant som hen verkligen vill ha i skåpen.
 
Har du några bilder på saker som personen gillar? Eller namn på stil eller butik. Det är lite lättare att veta vad man ska tipsa om då.
Inredning har inte funnits i denna persons sfär alls. Hen valde tapet till sitt rum för fem år sedan. Thats it. Prydnadssaker nix. Saker på väggarna - jepp.

Om ni tittar på Ikeas hemsida kan personen då säga vad den gillar eller inte gillar, eller har hen egentligen ingen egen smak än?
Ikea får ingen reaktion alls - tråkigt typ. Ranchstil på Pinterest faller i smaken men det är en aning överdådigt i ett litet betonghus från 50-talet.

Du skriver ingen tv-bänk - innebär det ingen tv alls eller en vägghängd tv? Eller vill personen ha projektor och en väggyta som fungerar för det eller ser hen aldrig på film/tv?
Vägghängd.

Jag håller med en del av de som tipsat tidigare. Börja med att renovera det som behövs och sätt upp enfärgade enkla tapeter eller t.o.m. måla eftersom det är billigare.

Jag tycker om den här tapeten. Den är enkel, diskret och rätt billig men strukturen gör att den känns lite varmare än en helt slät tapet.

https://www.borastapeter.com/tapeter/textile-33559
Hen gillar inte "färglöst". Ganska modig i sitt färgval. Inte skrikiga färger men gärna starka. Hen funderar på fondvägg.

Och vill man ha det lättstädat skulle jag rekomendera möbler på ben så att man kommer under med dammsugaren.
Bra tips, så mycket som möjligt vägghängt och höga ben.
 
Om ett hus, 3 rum o kök, 70 kvm, ska inredas för att bo modernt för en ung person?
Hur ska en tänka?
Stil?
Vad används rumsligt?
Vääldigt städvänligt, inga bokhyllor eller vitrinskåp. Ingen mat kommer att ätas vid något köksbord...
Jag visar bilder men hen har ingen aning och vi behöver ju ha en tanke om inredning då alla ytskikt ska renoveras.
Inspiration tack :D
Vad är det för hus? En fyrtiotals funkishus skulle jag inte inreda på samma sätt som ett sjuttonhundratalstorp och inte heller lika om det är i Norrland som i Skåne.
 
Vad är det för hus? En fyrtiotals funkishus skulle jag inte inreda på samma sätt som ett sjuttonhundratalstorp och inte heller lika om det är i Norrland som i Skåne.
En liten putsad gul 50-tals betonglåda i en liten by på landet. Massor med plats för saker och väldigt bra planerat. Ser helt ok ut från utsidan, stor lättskött trädgård med fruktträd, rosor, syrener och rhododendron.
Men funkis är bara att glömma, eller rockabilly.
Som sagt, att inreda efter mitt huvud hade inte varit svårt alls.
Men alla väggar är raka och lika högt i tak i alla ändar på rummen.
 
En liten putsad gul 50-tals betonglåda i en liten by på landet. Massor med plats för saker och väldigt bra planerat. Ser helt ok ut från utsidan, stor lättskött trädgård med fruktträd, rosor, syrener och rhododendron.
Men funkis är bara att glömma, eller rockabilly.
Som sagt, att inreda efter mitt huvud hade inte varit svårt alls.
Men alla väggar är raka och lika högt i tak i alla ändar på rummen.
Då är det också putsade väggar invändigt? I så fall hade jag valt att kalkmåla väggarna, blir en väldigt fin sammetsskimrande yta och det är dessutom trendigt nu. Antingen opigmenterad kalk som man kombinerar med trägolv och möbler i trä som bryter vilket ofta blir väldigt lyckat tycker jag eller om man vill använda pigment i kalken för att ge väggarna färg.

trendfarger-2019-1320x694-lt.jpg
.
 
Då är det också putsade väggar invändigt? I så fall hade jag valt att kalkmåla väggarna, blir en väldigt fin sammetsskimrande yta och det är dessutom trendigt nu. Antingen opigmenterad kalk som man kombinerar med trägolv och möbler i trä som bryter vilket ofta blir väldigt lyckat tycker jag eller om man vill använda pigment i kalken för att ge väggarna färg.

trendfarger-2019-1320x694-lt.jpg
.
Vilka mjuka fina och varma färger..... :)
 
Då är det också putsade väggar invändigt? I så fall hade jag valt att kalkmåla väggarna, blir en väldigt fin sammetsskimrande yta och det är dessutom trendigt nu. Antingen opigmenterad kalk som man kombinerar med trägolv och möbler i trä som bryter vilket ofta blir väldigt lyckat tycker jag eller om man vill använda pigment i kalken för att ge väggarna färg.

trendfarger-2019-1320x694-lt.jpg
.
Coolt. Det var ju vackert. Det sitter idag flera lager tapet men det är inte gipsskiva eller brädvägg bakom så det verkar lovande. Jag har knackat lite här o där och det låter sten. I skåpen är det putssd yta i alla fall. Hen har inte tillträde än så vi kan inte undersöka på riktigt på några veckor så det blir en karamell att suga på.
 
Någon som är nyfiken på hur det blev. Han har nu bott där ett år. Tog ett tag innan han kunde flytta in. Vi sprang i tapetbutiker varv på varv. Han hittade lite inspiration på Pinterest. Eftersom han hatar att gå i affärer så har jag fått stå för shoppingen av gardiner o dylikt. Råkade köpa en jättefin tomte utan hans godkännande. Den hotade han att elda upp så den fick följa med mig hem. Så jag har då inte fått köpa vad jag vill. En bild på rummen. I alla rum förutom köket var det svartmögel på tapeterna. Dessutom hade tapeterna i några rum målats med en plastfärg. Vi rev bort alla ytskikt utom i köket. Tvättade med mögeltvätt och ozonade alltihop.
 

Bifogade filer

  • 20200608_203713.jpg
    20200608_203713.jpg
    139,4 KB · Visningar: 54
Hallen nästan klar. Nu finns det golvlister också.
 

Bifogade filer

  • 20201128_175758.jpg
    20201128_175758.jpg
    209 KB · Visningar: 55

Liknande trådar

Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: majola
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 936
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused: Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 892
Senast: Gabbi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp