Mördarsnigelns otursdag

tanten

Trådstartare
Idag är det mördarsnigelns otursdag! Meningen att dagen ska ge en omfattande attack på detta odjur.

Den heter också officiellt mördarsnigel numera. Spansk skogssnigel var inget bra namn. Dels är den inte från Spanien och dels är den allmänt känd som mördarsnigel.

Det finns en facebook-sida om man är intresserad.
 
En mycket bra dag! De jävlarna har haft tillräckligt med turdagar i år, som gått ut över mina dahlior och vad som nu skulle varit färdig sallat. Jag brukar se gott om sniglar men har fram till nu inte haft några större skador i odlingarna. Men årets gäng verkar vara en skrämmande finsmakarsort. Jag ska konsultera Facebooksidan omedelbart för inspiration hur jag ska utkräva dahliornas och sallatens hämnd på bästa sätt. Tack för tipset!
 
Jag har helt bisarra mängder mördarsniglar i min trägård. Varje kväll går jag ut och plockar kanske 100, nästa kväll är det lika många igen, eller fler. Vecka efter vecka. I början var de pyttesmå (ungar?) men nu är de rejält stora. Jag misstänker att där kläckts nån miljon under buskarna och växtligheten mellan oss och grannen.

Jag har plockat varje sommar men det hjälper inte. Runt vissa av mina småplantor har jag strött sånt där blått snigelgift, men dels ser det för hemskt ut, dels dog (!) Zinniorna i den rabatten (ingen annanstans) och dels tyckte jag inte det hjälpte speciellt bra, fastän jag strödde enligt konstens alla regler.

(Jag fixar inte att klippa av sniglarna, jag bär bort dem till skogen...!)
 
Jag har helt bisarra mängder mördarsniglar i min trägård. Varje kväll går jag ut och plockar kanske 100, nästa kväll är det lika många igen, eller fler. Vecka efter vecka. I början var de pyttesmå (ungar?) men nu är de rejält stora. Jag misstänker att där kläckts nån miljon under buskarna och växtligheten mellan oss och grannen.

Jag har plockat varje sommar men det hjälper inte. Runt vissa av mina småplantor har jag strött sånt där blått snigelgift, men dels ser det för hemskt ut, dels dog (!) Zinniorna i den rabatten (ingen annanstans) och dels tyckte jag inte det hjälpte speciellt bra, fastän jag strödde enligt konstens alla regler.

(Jag fixar inte att klippa av sniglarna, jag bär bort dem till skogen...!)
Jag klipper inte sniglarna. Jag hackar dem mitt itu med spaden.
Om du bär bort dem kommer de tillbaka. De kan ta sig imponerade långt
 
Jag klipper inte sniglarna. Jag hackar dem mitt itu med spaden.
Om du bär bort dem kommer de tillbaka. De kan ta sig imponerade långt
Då måste de först ta sig över en trafikerad väg och längs gatan.

Jag klarar inte av att hacka dem.... Hela min trädgård skulle bli ett hav av halverade snigelkroppar :yuck: Undrar hur snabbt de förintas...? Sedan de avlivats?
 
Då måste de först ta sig över en trafikerad väg och längs gatan.

Jag klarar inte av att hacka dem.... Hela min trädgård skulle bli ett hav av halverade snigelkroppar :yuck: Undrar hur snabbt de förintas...? Sedan de avlivats?
Det går fort. Förra sommaren hackade jag snigel med spade varje morgon innan jobbet. När jag kom hem var de borta. Tror att andra sniglar och fåglar åt upp dem.
 
Det är ju lätt gjort att klippa 400 på en kväll... Jag har ändå hjälp av min gräsklipparrobot. Det är ju en fin tanke att bara bära bort dem, men de är faktiskt oväntat snabba och trafikerade vägar är inte en större utmaning, så min absoluta rekommendation är att klippa dem! Jag har en sekatör som endast används till det.
 
Ett rejält streck med vägsalt där det gränsar mot "vildmarken" hjälpte bekant. Minst tjugo centimeter brett. Tänk bara på att saltet bränner växtligheten så lägg det på vildmarkssidan/utanför tomtgräns, långt från eventuell häck. Och sen hacka hacka hacka. Eventuella fällor får en tänka på att dom ska dra bort sniglarna från odlingen - inte till.
 
Det är ju lätt gjort att klippa 400 på en kväll... Jag har ändå hjälp av min gräsklipparrobot. Det är ju en fin tanke att bara bära bort dem, men de är faktiskt oväntat snabba och trafikerade vägar är inte en större utmaning, så min absoluta rekommendation är att klippa dem! Jag har en sekatör som endast används till det.
Jag lever på hoppet att de inte har radar som tar dem tillbaka till min trädgård, utan kanske åt andra hållet, ner till den lummiga skogen? Men nu ser jag ju framför mig en arme´ av mördarsniglar som kryper över asfalten mot mitt hus, målmedvetet .....
 
Ett rejält streck med vägsalt där det gränsar mot "vildmarken" hjälpte bekant. Minst tjugo centimeter brett. Tänk bara på att saltet bränner växtligheten så lägg det på vildmarkssidan/utanför tomtgräns, långt från eventuell häck. Och sen hacka hacka hacka. Eventuella fällor får en tänka på att dom ska dra bort sniglarna från odlingen - inte till.
Utanför tomtgränsen så kan det kanske vara bra att fråga om lov, jag hade blivit ganska less om min granne hällde salt på min mark😬
 
Jag lever på hoppet att de inte har radar som tar dem tillbaka till min trädgård, utan kanske åt andra hållet, ner till den lummiga skogen? Men nu ser jag ju framför mig en arme´ av mördarsniglar som kryper över asfalten mot mitt hus, målmedvetet .....
Precis så är det :D

När det gäller sätt att döda dem på läste jag att snigelforskare rekommenderar att klippa, just för att det är det snabbaste sättet. Det enda de verkligen avrådde från var salt eftersom det innebär en mycket långsam och plågsam död. Jag känner väl att det finns väldigt få djur jag ogillar så mycket att jag vill utsätta dem för en långsam och plågsam död, så salt kommer aldrig användas här.
 
Precis så är det :D

När det gäller sätt att döda dem på läste jag att snigelforskare rekommenderar att klippa, just för att det är det snabbaste sättet. Det enda de verkligen avrådde från var salt eftersom det innebär en mycket långsam och plågsam död. Jag känner väl att det finns väldigt få djur jag ogillar så mycket att jag vill utsätta dem för en långsam och plågsam död, så salt kommer aldrig användas här.
Jag får inga saltdöda sniglar, de håller sig på andra ytor.
 
Utanför tomtgränsen så kan det kanske vara bra att fråga om lov, jag hade blivit ganska less om min granne hällde salt på min mark😬

Ja jag håller med, rent allmänt så är det väldigt vanligt att folk slänger sin skit -inte på deras egen tomt/mark- utan det ska slängas på någon annans. Fast de har plats.

Vi har stora problem med gräsklipp, grenar, äpplen i varierad mognads och ruttenfas, rense, löv som slängs in till våra djur- ja de kan ju äta upp skiten så den inte syns- och det tar väldigt mkt tid att förklara varför det inte är lämpligt. En gubbe har vi diskuterat med i 4 år !!! nu är LS inkopplad.

Jag skulle bli skitsur om någon dumpade mördarsniglar i vår lummiga skog, lika sur om någon hällde ut salt på vår mark,.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 12 juni är det tydligen dags för snigeljakt i hela landet. Det finns t.o.m. en sida på facebook - Mördarsnigelns ovänner. jag är på!
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 666
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 195
Senast: __sofia__
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 780
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp