Mördarsnigelns otursdag

Ja, jag tycker det också!
Ska jag behöva genomgå det här varje kväll hela sommaren ger jag upp odlandet tror jag.. Går som en fällkniv i säkert en halvtimma, inte bra för en redan sliten kropp 😭
Så hade jag också det. Jag har fått ge upp att odla i pallkragar, har fått börja använda uterummet istället. Nu har jag en stor odlingsbädd på prov med insektsnät som en kjol runt hela och så har jag en pallkrage som är fyra kragar hög + EU-pall som jag ska testa framöver. Men odla rakt på marken eller i låga pallkragar kommer aldrig gå :cry:
 
En slugmaster gör ju tydligen att man inte behöver böja sig ner
Efter typ 100 stycken är man onekligen trött på att gå dubbelvikt :crazy:

Den ska jag kolla upp.
Men stora merparten av de jag tagithittills har varit 1cm långa och några mm tjocka. Dom ser inte den här tanten
Har du testat att plocka med skräpplockare?

Nä, för de stora absolut. Fö se svaret ovan 😊
Och jag har dessutom valt att inte plocka dom utan jag går lös med saxen. Jag vet att resterna drar till sig andra men jag tror inte det gör någon större skillnad i det här läget.. Plus att hanterandet av 2-300 sniglar varje kväll (mer än att klippa isär dom) äcklar mej något kopiöst!
 
Så hade jag också det. Jag har fått ge upp att odla i pallkragar, har fått börja använda uterummet istället. Nu har jag en stor odlingsbädd på prov med insektsnät som en kjol runt hela och så har jag en pallkrage som är fyra kragar hög + EU-pall som jag ska testa framöver. Men odla rakt på marken eller i låga pallkragar kommer aldrig gå :cry:
Med någon slags barriär runt pallkragen kan det gå. Det finns lite olika att välja på. En variant är en stålkant med en speciell profil. En annan variant är elstängsel då man fäster två eltrådar med en knapp cm avstånd runt odlingslådan och kopplar ändarna till ett bilbatteri. När snigeln försöker krypa över blir det kortslutning och snigeln dör. En tredje variant är att blanda vattenglas (natriumsilikat) med lerpulver och sedan stryka ut detta som en 5 cm bred rand runt odlingslådan. Sniglarna kryper inte över detta. Man behöver dock förbättra skyddet då och då eftersom det inte är vädertåligt. En planka på kanten som regnskydd kan vara bra att ha.
 
Med någon slags barriär runt pallkragen kan det gå. Det finns lite olika att välja på. En variant är en stålkant med en speciell profil. En annan variant är elstängsel då man fäster två eltrådar med en knapp cm avstånd runt odlingslådan och kopplar ändarna till ett bilbatteri. När snigeln försöker krypa över blir det kortslutning och snigeln dör. En tredje variant är att blanda vattenglas (natriumsilikat) med lerpulver och sedan stryka ut detta som en 5 cm bred rand runt odlingslådan. Sniglarna kryper inte över detta. Man behöver dock förbättra skyddet då och då eftersom det inte är vädertåligt. En planka på kanten som regnskydd kan vara bra att ha.
Jag vet alla alternativ, har sökt information som en galning. Är dock inte intresserad av något som kräver pengar. Så jag testar med insektsnätet runt om, för det har jag massor av hemma.
 
Ankor! Vi vart av med vår ankflock för två år sedan, direkt hittade vi mängder av mördarsniglar som kom inkrypande från grannarna. Numera har vi ett gäng pigga ankor som håller ställningarna igen, vilket håller nere snigelbeståndet drastiskt!
 
Ankor! Vi vart av med vår ankflock för två år sedan, direkt hittade vi mängder av mördarsniglar som kom inkrypande från grannarna. Numera har vi ett gäng pigga ankor som håller ställningarna igen, vilket håller nere snigelbeståndet drastiskt!
Vilken sorts ankor har ni?
 
Jag tycker det funkar med vanligt salt runt odlingarna. Men jag har också bara ett par små odlingskragar . Måste fyllas på efter kraftigt regn.
 
Jag måste joina plockarklubben.. Hur jag nu ska hinna det.. Menmen det får gå.
Men hur mördar jag dem bäst?
Ni som hugger huvudet av, blir det inte slirigt och halt om ni bara låter alla halshuggna äckel ligga kvar?
Ös på mig ert bästa tips 😇.
 

Bifogade filer

  • 20210530_152803.jpg
    20210530_152803.jpg
    495,2 KB · Visningar: 15
Jag såg första mördarsnigeln I min trädgård imorse :arghh: hann inte plocka den heller eftersom jag hade bråttom till jobbet. Har bara sett megastora vinbärssnäckor innan och hade hoppats på att det var det enda slemmiga som fanns här, men tydligen inte...
 
Jag hade ihjäl sådär 100 igår. Räknade till 60 sedan tappade jag både räkningen och besinningen....

Spanska skogssniglar, sådär 30-60 mm långa (och smala)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Idag är det mördarsnigelns otursdag! Meningen att dagen ska ge en omfattande attack på detta odjur. Den heter också officiellt...
2
Svar
26
· Visningar
1 384
Senast: Nahar
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 400
Senast: cirkus
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 111
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 574
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp