Moment 22 med igenbommad ridväg

@Alexandra_W fy vad tråkigt alltså !

Såg bilderna med - de stenarna var ju inte att leka med :(
Spånar lite i @Tora s spår :
Skulle det gå att typ fylla igen med sand/grus/stenmjöl eller nåt mellan stenarna och typ toppa med ngt cementaktigt som en liten upphöjd backe brevid vägbommen några meter bara ?

Vet inte, jag kan för lite om markberedning. Men man behöver oavsett schakta bort massor. "Bara" fylla igen räcker inte. Man måste skapa en bredd förbi bommen först om man ska använda fylla igen metoden. Själva branten, som är lodrät till stor del efter bommen, kan man nog ösa fyllnadsmaterial i tills man blir pensionär, det skulle slukas ner i botten.

Men schakta ut en passage och sen fylla tror jag absolut går. Och är väl också det som är lösningen gissar jag?
 
Vet inte, jag kan för lite om markberedning. Men man behöver oavsett schakta bort massor. "Bara" fylla igen räcker inte. Man måste skapa en bredd förbi bommen först om man ska använda fylla igen metoden. Själva branten, som är lodrät till stor del efter bommen, kan man nog ösa fyllnadsmaterial i tills man blir pensionär, det skulle slukas ner i botten.

Men schakta ut en passage och sen fylla tror jag absolut går. Och är väl också det som är lösningen gissar jag?

Snigeldynamit på stenen ?
 
Skogsbolagen håller sina ord. Så det alltid fungerar - både här och andra ställen jag bott.
Det behöver väl inte handla om att de inte skulle hålla sina ord egentligen. Men jag skulle ändå vilja ha skriftligt vad jag har blivit lovat att jag ska få göra. Saker och ting glöms. Onödiga konflikter kan uppstå. Det betyder kontaktpersoner. Etc, etc, etc.
 
Kontakta surkarten och fråga om han har någon maskin du skulle kunna få hyra, eftersom du fått tillåtelse att röja ryttarväg från markägaren?
Han kanske inser att det är smidigare att låta dig få passera med nyckel, än att riskera att fler kan komma förbi på din ryttarväg :)
 
Kontakta surkarten och fråga om han har någon maskin du skulle kunna få hyra, eftersom du fått tillåtelse att röja ryttarväg från markägaren?
Han kanske inser att det är smidigare att låta dig få passera med nyckel, än att riskera att fler kan komma förbi på din ryttarväg :)

Han vet att det är röja väg som är alternativet. Som sagt har markägaren pratat med honom och dels försökt få jaktlaget tänka sig att låna ut nyckel, och dels talat om att jag då har tillstånd att röja väg med maskin. Så det vet de redan.
 
Han vet att det är röja väg som är alternativet. Som sagt har markägaren pratat med honom och dels försökt få jaktlaget tänka sig att låna ut nyckel, och dels talat om att jag då har tillstånd att röja väg med maskin. Så det vet de redan.

Ah, okej.
Ptja, då är det "bara" att röja då :) Känner du någon med en Brokk eller liknande är ju det ett smidigt alternativ, att helt enkelt hacka sönder stenen.
 
Naturvårdsverkets expert har svarat nu. I sammandrag så är det markägaren som ska tillse att jag kan passera med häst, uppsuttet eller avsuttet. Gör de inte det kan jag begära stängselgenombroyt hos Länsstyrelsen som då gör en utredning och bedömer, och som sista utväg kan jag begära handräckning av KFM.
 
Naturvårdsverkets expert har svarat nu. I sammandrag så är det markägaren som ska tillse att jag kan passera med häst, uppsuttet eller avsuttet. Gör de inte det kan jag begära stängselgenombroyt hos Länsstyrelsen som då gör en utredning och bedömer, och som sista utväg kan jag begära handräckning av KFM.
Intressant!

Hur tänker du går vidare?
 
Naturvårdsverkets expert har svarat nu. I sammandrag så är det markägaren som ska tillse att jag kan passera med häst, uppsuttet eller avsuttet. Gör de inte det kan jag begära stängselgenombroyt hos Länsstyrelsen som då gör en utredning och bedömer, och som sista utväg kan jag begära handräckning av KFM.
Detta känns riktigt intressant!
Vi har ju ett par "nya" markägare här, som är hitflyttade från stan, som har satt upp grindar på markvägarna. Det hade varit bra med något att sticka upp under näsan på dem för att visa att de inte kan stänga ute ryttare, om tjafs uppstår nångång...
 
Detta känns riktigt intressant!
Vi har ju ett par "nya" markägare här, som är hitflyttade från stan, som har satt upp grindar på markvägarna. Det hade varit bra med något att sticka upp under näsan på dem för att visa att de inte kan stänga ute ryttare, om tjafs uppstår nångång...

Ring eller maila NVV. De är väldigt hjälpsamma om man beskriver bakgrunden. De har väldigt mkt information på sin hemsida med om allemansrätt och ridning.
 
Tendenser dyker upp här med - men än har det gått bra att ta sig förbi även om det vart att leta väg några hundra meter runt.
Leta där skogsmaskinerna hittat väg igenom skravvel är ett tips. Inte alltid det räcker men ibland så.
 
Ring eller maila NVV. De är väldigt hjälpsamma om man beskriver bakgrunden. De har väldigt mkt information på sin hemsida med om allemansrätt och ridning.
behovet finns inte än... Men det kan vara bra att veta att möjligheten finns.

(den ena bommen sitter där vår egen markväg byter ägare - och där har de ändå förstört vägen nu - inkluderat våra egna 200 m av vägen :arghh: - genom att lägga på för grovt grus efter att vägen kördes sönder av flisbilarna i våras...)
 
Naturvårdsverkets expert har svarat nu. I sammandrag så är det markägaren som ska tillse att jag kan passera med häst, uppsuttet eller avsuttet. Gör de inte det kan jag begära stängselgenombroyt hos Länsstyrelsen som då gör en utredning och bedömer, och som sista utväg kan jag begära handräckning av KFM.
Jag hade gärna velat veta exakt vad denne expert stödjer ett sådant tvärsäkert uttalande på. Fortverket, dvs. Staten, har en annan åsikt och vad som gäller vet vi inte förrän det prövats rättsligt och vad jag känner till finns det inget vägledande rättsfall som direkt går att tillämpa.
 
Jag hade gärna velat veta exakt vad denne expert stödjer ett sådant tvärsäkert uttalande på. Fortverket, dvs. Staten, har en annan åsikt och vad som gäller vet vi inte förrän det prövats rättsligt och vad jag känner till finns det inget vägledande rättsfall som direkt går att tillämpa.
Jag med. Det låter ju fantastiskt. Men samtidigt så har jag ju alltid fått höra - när jag har frågat om liknande saker här på buke - att man BARA behöver ta hänsyn till folk som går och cyklar. Spännande att man även behöver se till att ryttare och hästar kan komma förbi.
 
Jag med. Det låter ju fantastiskt. Men samtidigt så har jag ju alltid fått höra - när jag har frågat om liknande saker här på buke - att man BARA behöver ta hänsyn till folk som går och cyklar. Spännande att man även behöver se till att ryttare och hästar kan komma förbi.
Jag tror inte heller cykelgenomgångar generellt kan krävas, utan det räcker med att kunna passera till fots (vilket förstås ofta innebär att man kan lyfta cykeln över).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 566
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 336
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp