Moms på avelsston

Men vad menar du m att unghästarna blir lager när de fyllt 3? Mina är lager redan första året, vad ska de annars vara?

*fattar inte*
 
Jag är lika dålig på länkar som på moms .. Men om ni googlar på " är en häst en lagertillgång eller inventarie " så kommer det upp . Även skv hästföretagare finner ni där .
 
De kan vara inventarie och då kan du skriva Av dem med en viss procent ..ett visst antal år . Beroende på hur gamla de är och beräknad livslängd .
Tex trav häst skriva av med 20% på fem år ..

Lager skrivs inte Av på det viset .
 
Och har man lantbruk får man alltså inte ha några hästar alls som inventarier ....
 
Nej och har man inte lantbruk känns det väldigt märkligt att ha dem som inventarier de tre första åren och sen som lager. Gör du så?
 
Jag har satt dom fel .. De skall raka vägen in i lager .
Föl och unghästar är inte avsedda för stadigvarande bruk , de är omsättningssdjur. Alltså lagervara och skall bokföras där .

När den e tre skall den bli inventarie. Stadigvarande bruk ( så kan man skriva av den ) .
 
Nej och har man inte lantbruk känns det väldigt märkligt att ha dem som inventarier de tre första åren och sen som lager. Gör du så?
Jag har lärt mig att avelstona är inventarier och unghästarna skall vara i lager , ska de sen bli avelstona flyttas de över i inventarier .
Samt att lagertillgångar höjer man inte i lagret , utan summan de går in i lagret första året är det som gäller .
Enligt kontakt med Björn lunden .
 
Inventarier .
1 år : 30 000
2 år: 45 0000
3 år : 60 000
Är deras riktvisare på värdet .

Viktigt är dock att om man har jordbruk skall alltid alla hästar ligga i lager . Även avel och trav tex ..


Lager ska dom vara ! förlåt !!!Lager menar jag att hästar under tre år skall ligga i . Sen inventarier oavsett om den skall säljas eller vara kvar .
 
Jag har satt dom fel .. De skall raka vägen in i lager .
Föl och unghästar är inte avsedda för stadigvarande bruk , de är omsättningssdjur. Alltså lagervara och skall bokföras där .

När den e tre skall den bli inventarie. Stadigvarande bruk ( så kan man skriva av den ) .
Just så om det är ett sto som skall avlas på och inte säljas
 
Fy djävulen , jag sticker från den här svåra tråden nu ;)... Rakt ut i stallet .:) OBS jag är alltså inte duktig på det här så kolla upp med nån som kan ..;).
 
@Miaa, jag brukar inventera mina unghästar i ett ungefärligt marknadsvärde. Känns som att det blir mest rätt när man säljer dem då.
 
Du menar som åringar ?
Jag har fått tillsvar att ta tillverkningskostnaderna men tror det beror på hur man bokför kostnaderna / hästarna från början , tror man kan göra på båda sätten ?

Föra in dom i lagret för tillverkningskostnaderna känns mer som man ska göra med tanke på att köper företaget något till lager så är det den summan man sen bokför i lagret ?
Oavsett så skattar man ju sen på vinsten och betalar momsen
 
Alla år. Dvs de ökar alltså i värde.
Jag fick till svar av Björn lunden att lager gör man ingen ökning av värderingen av hästen varje år när dom blir äldre och ökar i värde .
Det hade jag gjort och det var fel
Men det kanske inte var det du menade ?
 
Nej jag menar att jag gör som du gjorde innan ;). Som regel iaf. Jag tror egentligen inte det spelar så jättestor roll, men hästar i lager är ju lite speciellt - är inte mycket annat som ökar i värde under lagring. Vin då kanske :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som känner till hur det fungerar med momsen vid import och försäljning av hästar från ett annat EU land. Betalar man moms...
2
Svar
39
· Visningar
6 465
Senast: Anders
·
Äldre Om jag vill köpa ett företag(AB i detta fallet) kan jag räkna med att prisuppgiften jag får av säljaren är inkl eller ex moms? Om den...
Svar
12
· Visningar
967
Senast: Hermelin
·
Ekonomi & Juridik Skulle DU kunna tänka dig att köpa "tävlingsrätten" i stället för att köpa hela hästen? Inom travet förekommer detta förfarande, men jag...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 206
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp