Monstret och Miraklet

Den/de läkare som skriver ut narkotikaklassade mediciner borde väl åtminstone träffa personen i fråga och göra en bedömning innan, gissningsvis?

Gärningsmannen fick sin dosett delad av distriktssköterskan (= vården kände till att han överåt smärtstillande). Han gick på någon slags ryggklinik eller smärtrehab, har inte kunnat utröna vilket från förundersökningen.

Det är tragiskt när människor blir beroende av receptbelagda läkemedel men man kan inte ta in dem på LPT för det. Och det är många människor som äter starka smärtlindrande under lång tid, att ha veckobesök för dem hos läkare generellt för ny bedömning innan varje utdelning är inte hållbart, då hade inte vården fått göra annat.
 
Fast det spelar ju ingen roll för honom, han sitter där han sitter. Såvitt jag förstår utan att alls ha följt fallet befann han sig i ett psykosliknande tillstånd. Då är det inte konstigt om han inte minns.

Han kan inte bedömts ha varit i ett psykotiskt tillstånd i medicinsk bemärkelse för då hade han blivit dömd till rättspsykiatrisk vård och inte till fängelse.
 
Men det är inte samma sak som att det är vårdens fel vad som hände.

Det finns hur många missbrukare som helst (både iatrogena och av illegala medel) som inte försöker döda sina barn.
Jag tycker det är ett felaktigt sätt att resonera. Huvudansvaret ligger hos pappan, och han är också dömd till ett mycket långt fängelsestraff för mordförsök, men utifrån det som kommer fram i Kalla Fakta har vården också ett ansvar för sin del i att det slutade så illa.
 
Jag tycker det är ett felaktigt sätt att resonera. Huvudansvaret ligger hos pappan, och han är också dömd till ett mycket långt fängelsestraff för mordförsök, men utifrån det som kommer fram i Kalla Fakta har vården också ett ansvar för sin del i att det slutade så illa.

Nu vill ju Kalla Fakta ha tittare och få en bra story så jag skulle nog våga satsa en del på att det finns andra sidor av historien än deras.

Vården har helt klart ett ansvar i iatrogena beroenden! Det är alltid ett misslyckande när patienter blir beroende av receptbelagda läkemedel och börjar öka doser. Men det är inte lätta situationer heller eftersom patienterna ju upplever smärta. Det krävs mycket för att folk ska ta sig ur beroendet, både från vården men även från patienterna själva.

Men att från vårdens del i hans beroende till att säga att det var vårdens fel att han försökte mörda sitt barn - nä. Och speciellt inte för att ingen tagit in honom på LPT som var det ursprungliga jag bemötte. Som sagt finns det många som missbrukar allt möjligt men aldrig skulle mörda sina barn.

Och - när @Seabaz skrev att han varit i kontakt med psykiatrin tidigare svarade jag att det inte är samma sak som att det är vårdens fel att han försökte mörda sitt barn. Ska man som läkare på psykiatrin anta att alla som kontaktar en samt blir remitterade - oavsett hur deras status bedöms just då - kommer mörda sina barn om man inte frångår reglerna kring LPK och lägger in dem mot deras vilja?
 
Senast ändrad:
Nu vill ju Kalla Fakta ha tittare och få en bra story så jag skulle nog våga satsa en del på att det finns andra sidor av historien än deras.

Vården har helt klart ett ansvar i iatrogena beroenden! Det är alltid ett misslyckande när patienter blir beroende av receptbelagda läkemedel och börjar öka doser. Men det är inte lätta situationer heller eftersom patienterna ju upplever smärta. Det krävs mycket för att folk ska ta sig ur beroendet, både från vården men även från patienterna själva.

Men att från vårdens del i hans beroende till att säga att det var vårdens fel att han försökte mörda sitt barn - nä. Och speciellt inte för att ingen tagit in honom på LPT som var det ursprungliga jag bemötte. Som sagt finns det många som missbrukar allt möjligt men aldrig skulle mörda sina barn.

Och - när @Seabaz skrev att han varit i kontakt med psykiatrin tidigare svarade jag att det inte är samma sak som att det är vårdens fel att han försökte mörda sitt barn. Ska man som läkare på psykiatrin anta att alla som kontaktar en samt blir remitterade - oavsett hur deras status bedöms just då - kommer mörda sina barn om de inte frångår reglerna kring LPK och lägger in dem mot deras vilja?
Jag har inte skrivit att jag tycker att det är vårdens "fel" att han försökte mörda sin dotter men i programmet fördes läkemedelsmissbruket/morfinberoendet fram som en starkt bidragande faktor och när det gäller den delen går det inte att komma ifrån att vården har ett ganska stort ansvar, det var ju trots allt läkare som skrev ut preparaten. När det gäller hans allmänna psykiska hälsa med allvarliga depressioner, flera självmordsförsök o.s.v. tycker jag det är svårare att säga något utan mer info.
 
Nu vill ju Kalla Fakta ha tittare och få en bra story så jag skulle nog våga satsa en del på att det finns andra sidor av historien än deras.
Man får en delvis annan historia genom mammans berättelse, där hon i intervjuform ger sin version på vad som hände före, under och efter händelsen.
 
Jag har inte skrivit att jag tycker att det är vårdens "fel" att han försökte mörda sin dotter men i programmet fördes läkemedelsmissbruket/morfinberoendet fram som en starkt bidragande faktor och när det gäller den delen går det inte att komma ifrån att vården har ett ganska stort ansvar, det var ju trots allt läkare som skrev ut preparaten. När det gäller hans allmänna psykiska hälsa med allvarliga depressioner, flera självmordsförsök o.s.v. tycker jag det är svårare att säga något utan mer info.

Alltihop kan ju ha hänt utan hans missbruk också, det är det ingen som vet.

I förundersökningen tycker jag mamman beskriver en situation där han var arg eller våldsam mot tex möblemanget tidigare. Jag tänker snarare att det är våld i hemmet som är orsaken. Det verkar ju inte vara helt ovanligt att män som utsätter en kvinna för våld även skadar hennes barn.
 
Alltihop kan ju ha hänt utan hans missbruk också, det är det ingen som vet.

I förundersökningen tycker jag mamman beskriver en situation där han var arg eller våldsam mot tex möblemanget tidigare. Jag tänker snarare att det är våld i hemmet som är orsaken. Det verkar ju inte vara helt ovanligt att män som utsätter en kvinna för våld även skadar hennes barn.
I ett fall med´en person som är gravt morfinberoende och läkemedelsmissbrukare och överdoserar, har djupare depressioner med flera självmordsförsök tycker jag det är helt skevt att komma med teorier om könsmaktsordningar och liknande som förklaring.
 
@kökshäxan Jag har inte skrivit något om könsmaktsordning utan om att han hade visat upp aggressiva tendenser och förstört inredning tidigare och att det för mig signalerar våld i hemmet. Och att det inte är helt ovanligt att män som är våldsamma mot kvinnor också är det mot deras barn. Oavsett morfinmissbruk och depressioner.
 
Fast det spelar ju ingen roll för honom, han sitter där han sitter. Såvitt jag förstår utan att alls ha följt fallet befann han sig i ett psykosliknande tillstånd. Då är det inte konstigt om han inte minns.
Att ha kastat ner sitt barn i en kraftverksdamm måste vara otroligt traumatiskt så jag förstår att han inte minns. Tror inte det är så enkelt att han tänker "höhö jag minns minsann inte fast egentligen är det glasklart", minnet och människans psyke är mer komplicerat än så.

Sjalv fick jag en "stress utlost" "Transient Global Amnesia" vilket gjorde att jag helt glomde 3 ar av mitt liv.
Jag hade levt under stark stress under en langre tid, men upplevde att det antligen skulle bli battre. En los hund (pit bull) kom farande och dar stod ena sonen och jag med tva rottweilers och en doberman. En av mina storsta radslor var att vara ute med hundarna och hamna i ett hundslagsmal. Den har pit bullen vek av mot en hund i en tradgard innan den kom fram och sonen och jag fortsatte promenaden och pratade om det som hant.
Nar vi kom hem igen sa insag han att jag inte riktigt visste sadant som jag faktiskt skulle veta. Var Maken var, tillexempel. Han korde mig till sjukhuset och jag gick igenom ALLT. (MRI, Cat scan, EKG, EEG, ALLT). Efter en lang dag sag jag sonen's ben under skynket som var fordraget och det kandes sa tryggt sa jag sa nagot till hon som holl pa med mig.
Hon fragade vem som var var president och nagot annat som jag inte minns men svarade lite irriterat pa. Jag visste inte riktigt varfor jag var dar. Sonen fragade mig ocksa ett par urlojliga fragor (enligt mig) var Maken var och nagot annat som jag svarade annu mer irriterat pa ... innan han lyfte telefonen och forklarade for resten av familjen "She's back"!

Numera minns jag ingenting mellan att pitbullen kom och att jag fick fragan om vem som var var president. En hel dag med manga upplevelser ar helt raderade ur mitt minne fortfarande, trots att de inte pa nagot satt var traumatiskt och att jag inte pa nagot satt var paverkad av nagon form av droger.

Att nagon under stark psykisk stress i en oerhort traumatisk situation inte minns finner jag inte alls osannorlikt. Hjarnan ar ett markligt organ.
 
Men det är inte samma sak som att det är vårdens fel vad som hände.

Det finns hur många missbrukare som helst (både iatrogena och av illegala medel) som inte försöker döda sina barn.

Det är ju det jag menar... långt ifrån alla försöker döda sina barn så än viktigare att man bedöms/har samtal med läkare varje gång det skrivs ut...

Men att det behövs mer resurser i vården i Sverige är ju ingen nyhet.
 
Menar du att missbrukare som inte dödar sina barn har bättre uppföljning från vården?

Nej men jag menar att just (receptbelagt utskrivet) tablettmissbruk är ett slags missbruk som borde gå att upptäcka och åtgärda lättare än tex heroin- och crackmissbruk på gatan.
Särskilt som i just detta fallet har det sökts vård. Och det är ju inte första gången nåt sånt här händer.

Var ju x antal år sedan någon sökte psykvård, nekades och sedan gick ut och slog ner folk med järnrör...

Om någon enskild ska pekas ut som ansvarig så är det såklart gärningsmannen. Men anhöriga och allmännheten vill ju även ha någon ansvarig för varför det gick så långt?

I en normal människas öron låter det ju helt idiotiskt att fortsätta skriva ut narkotikaklassade mediciner till någon med depression, självmordstankar och som själv sökt psykvård men nekats men då istället får mer droger? Utan att träffa en läkare?
 
@Seabaz Folk inom vården visste att han åt för mycket av smärtlindringen, annars hade de inte delat hans smärtmediciner i dosett veckovis. Och han gick på antingen smärtrehab eller någon ryggklinik (kan som tidigare sagt inte utröna vilken från förundersökningen) så jag antar att det fanns någon plan för hans tablettanvädning och smärta. Han fick smärtlindring för sin ryggsmärta, inte som ersättning för psykiatrisk kontakt.

När patienter söker för problem - oavsett specialitet - kan man bara göra en bedömning hur läget ser ut här och nu. Alla gör detsamma, allmänläkare, psykiatriker och akutläkare. Man ser bara det som är just nu. Förmodligen har han inte bedömts behöva psykiatrisk vård. Alla som söker sig till vården eller psykiatrin kan ju inte antas gå ut och döda sina barn, då skulle ju alla deprimerade och beroende patienter läggas in.

Och vadå ansvar? Alltså, jag förnekar inte att det iatrogena missbruket ligger på vården, det måste det alltid göra. Målet måste vara att noll patienter ska missbruka läkemedel vården försett dem med. Men vården kan ju knappast belastas för alla brott som begås av någon som kontaktat vården tidigare? :confused: Händelsen i kraftverksdammen kan lika gärna ha noll och intet med hans opiatbruk att göra.
 
I ett fall med´en person som är gravt morfinberoende och läkemedelsmissbrukare och överdoserar, har djupare depressioner med flera självmordsförsök tycker jag det är helt skevt att komma med teorier om könsmaktsordningar och liknande som förklaring.
Har du lyssnat på dokumentären?
Där beskrivs mannens beteende innan GBP-operationen (där den eskalerande medicineringen påbörjades). Det var inget som började pga medicineringen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 370
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 040
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 791
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp