Morgontrötthet

Araminta

Trådstartare
Finns det någonting man kan göra för att bli lite mera alert på morgonen?

Har alltid varit morgontrött men nu på sistone har det snarast blivit värre. Jag kommer sent till jobbet (och då har vi ändå flex fram till 9.30) och är trots det mer eller mindre handlingsförlamad fram till lunch. Spelar ingen roll hur mycket/lite jag sover kvällen innan.

Samtidigt så har jag då och då mornar då jag kommer upp i tid och faktiskt få någonting gjort på förmiddagen. Skulle dock önska att de var flera till antalet. Ser inget mönster i sovrutiner etc där heller.

Dricker inte kaffe, dock te men det hjälper föga. Frukostrutinerna är sådär.

Vad gör ni andra morgontröttta? Finns det något mirakelknep?
 
Sv: Morgontrötthet

Jag är också en katastrofalt morgontrött människa, och det enda som fungerat för mig är fasta uppstigningstider.

På vardagar går jag upp senast 6.
På helger går jag upp senast 8.

Inga krusiduller eller snoozning eller nått annat, bara marsch upp och in i duschen när klockan ringer. Jag mår bäst av 8 timmars sömn så det kräver ju också att jag går och lägger mig vid 22 på vardagar och senast 00 vid helger.

Men det har gjort all skillnad i världen, förut så var jag inte på jobbet tidigare än 9 nästan någonsin, nu är jag alltid där innan 7 :banana:. Och på helgerna vaknar jag av mig själv runt 7-8 :bow:! Helt fantastiskt när jag förr LÄTT kunde sova till 10-11 och ändå vara trött!
 
Sv: Morgontrötthet

Ehm, jag vaknar öht inte om jag inte har någonting som väcker mig. Utan klocka eller dyklikt så sover jag med lätthet 13-14 timmar i sträck. Det är helt på tok för mycket för mig och jag är helt borta dagen efter men vaknar av mig själv gör jag ändå inte. Har alltså alltid klocka ställd, även på helger om än inte fullt så tidigt. Brukar bli vid 10 snåret.

Sen är det ju det där med att tvinga sig själv till grejer. Min klocka ringer så gott som varje morgon någonstans mellan 7 och 7.30. Men det spelar liksom ingen roll hur mycket jag peppat mig själv kvälllen innan att verkligen gå upp då - självdisiciplinen är absolut noll när klockan väl ringer.
 
Sv: Morgontrötthet

Jag tror att folk generellt sover alldeles för lite och för oregelbundet. Dvs kanske bara sover typ 5-6 timmar på vardagarna och sen på helgen sover man halva dagen istället. Inte konstigt att kroppen aldrig hittar rätt.

Själv sover jag oftast 10 timmar/natt. Jag går och lägger mig klockan 22 och går oftast upp vid 8. Sover jag mindre blir jag jättetrött och det tar låååång tid för mig att komma ikapp igen.
Nu sover nog jag mer än vad som folk vanligen har behov av men att sikta på iallafall 8 timmar VARJE natt är nog inte alls dumt.

Jag blir också sjukt trött när jag inte kommer upp direkt. Om jag studsar upp ur sängen direkt när klockan ringer och sätter fart med mina morgonrutiner så blir jag pigg. Om jag segar mig på morgonen, snoozar, ligger kvar, sover lite till, sitter kvar i sängen med datorn osv - ja då är hela dagen förstörd. Får huvudvärk och blir jätteseg.

Jag tror på att under en lång period prova:
- Stadiga sömnrutiner. I säng och upp samma tid varje dag.
- Hitta lagom antal timmar som du alltid sover.
- Upp ur sängen direkt när klockan ringer.
- Hitta bra morgonrutiner.

Det går att ta sig upp direkt när klockan ringer/man vaknar om man bara vill. Och ju mer man segar på morgonen desto värre lär det bli.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 126
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 044
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
3 820
Senast: Anna
·
Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 551
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp