Bukefalos 28 år!

E

Expensive_Hobby

nördfrågor:angel: Jag äger ingen mp3 spelare men funderade på att skaffa något för att lyssna på när jag promenerar. Har man olika kort med det man vill lyssna på eller hur fungerar det? Hade tänkt att ha både musik och hörböcker. Skulle gärna vilja ha tips och råd på vad man ska tänka på om man vill köpa en. Vad krävs om man vill lyssna på böcker? Hur gör man för att ladda in böcker och musik i spelaren?

Vill inte fråga i butiken, det är bara balla försäljare där och det känns så pinsamt. Hur dyr spelare behöver man ha för att bli nöjd? Är det stora skillnader mellan dyra och inte lika dyra spelare?

Tacksam för alla förslag och tips på vad jag ska tänka på!

Är det någon som kan berätta hur man gör i detalj?
 
Sv: mp3

Mp3-spelaren funkar som ett vanligt usb-minne. Du lägger låtar i mappar som du bara kopiaerar över till "flyttbar disk". CD-skivorna kan du göra om till mp3-filer i datorn.

Jag har en 500 Mb och den rymmer ca 7 cd-skivor. Var inte dumsnål när du köper, då kommer du bara att ångra dig. Jag var snål eftersom jag inte hade några större krav egentligen, utan köpte en billigare variant (800 kr) och fick skicka in den för reklamation efter ett par månader...

En uppladdningsbar är lättare än en med batterier, så det är bra.
 
Sv: mp3

De flesta MP3-spelare fyller du genom att koppla ihop dem till USB-porten på datorn. Sedan kopierar du bara över filerna som om spelaren vore en annan hårddisk eller ett USB-minne.

Det är klart att du ska fråga i butiken! Det är väl bättre att visa sig okunnig än att göra ett dåligt köp?

När man ska spela upp böcker så har man lite speciella krav på spelaren om det ska fungera smidigt. Den behöver ha mycket minne för att en hel bok ska få plats. Helst ska spelaren komma ihåg var man slutat när man stänger av den, så att man slipper navigera sig fram till rätt ställe igen. Det är långt ifrån alla spelare som klarar detta. I annat fall gäller det att navigeringen måste fungera bra, så att man enkelt kan snabbspola fram till rätt avsnitt. Det är inte kul att tvingas lyssna om på 25 minuter bara för att man stoppade 5 minuter innan slutet på ett halvtimmselångt kapitel (men lyckligtvis är de flesta CD/MP3-böcker uppdelade i kortare avsnitt, men även då kan det vara jobbigt att leta sig fram till rätt avsnitt).

Om du införskaffar böckerna i form av CD-skivor (till exempel genom att låna på ett bibliotek) så måste du själv göra om dem till MP3-filer. Det är inte speciellt svårt, men det kan vara lite krångligt att komma igång eftersom du kan behöva installera nya program på din dator.
 
Sv: mp3

Det var ett bra tips, jag vill nog helst inte lyssna på samma kapitel två gånger av ett sånt skäl;)

Räknas mp3 spelars som datorer eller datorprogram? Med anledning av att tråden har flyttats? Visste inte det, hade väl i så fall placerat tråden på rätt forum från början. Där ser man hur lite jag vet:rofl:
 
Sv: mp3

Jag tänkte ha kanske max 90 minuter långa promenader men det är ju bäst om man kan ha en hel bok laddad direkt så det måste rymma åtminstone så mycket. Hur mycket man nu kan behöva för en normal bok?

Hade tänkt mig max 1000:- för en spelarte men det kanske borde räcka till en som är tillräckligt bra?

Behöver man en som är fuktskyddad? Dammskyddad?
 
Sv: mp3

Titta på Adlibris hemsida, där står det hur långa e-böckerna är. Jag tittade på Liza Marklunds nya och jag har för mig att den var ca 13 h lång. Men varje "kapitel" är ca 1 h.

Har inte provat det där med e-böcker, men jag har tänkt att göra!

Köp minst 500 Mb. Även om du inte lyssnar mer än 90 min i sträck, så kan det ju vara trevligt att variera sig lite, utan att behöva mickla med datorn först. Då kan du lägga in flera kapitel och några mappar med låtar på en gång.

Kolla pricerunner, där kan du kolla de bästa prisena. Men köp inte en Zap... :angel:
 
Sv: mp3

Springer genast bort och tittar! Tacksam för alla tips och råd som jag kan få så att jag inte köper något som inte fungera som jag har tänkt mig.

Vilken typ av hörlurar trivs ni bäst med?
 
Sv: mp3

Expensive_Hobby skrev:
Jag tänkte ha kanske max 90 minuter långa promenader men det är ju bäst om man kan ha en hel bok laddad direkt så det måste rymma åtminstone så mycket. Hur mycket man nu kan behöva för en normal bok?

Hade tänkt mig max 1000:- för en spelarte men det kanske borde räcka till en som är tillräckligt bra?

Behöver man en som är fuktskyddad? Dammskyddad?
1000 kr borde gott och väl räcka till en spelare som rymmer 1 GigaByte. En som rymmer 512 MegaByte (alltså hälften så mycket) skulle nog också fungera, men mindre än så bör du nog inte köpa.

En annan sak att fundera på är om du tydker att du behöver radio. En del spelare har det.

Om du behöver fukt- och dammskydd kan bara du avgöra. Det beror på hur du tänker använda spelaren. Jag gissar att sådana spelare blir ganska mycket dyrare.
 
Sv: mp3

Expensive_Hobby skrev:
Räknas mp3 spelars som datorer eller datorprogram? Med anledning av att tråden har flyttats?
Ja det gör det, du använder datorn och datorprogram för att föra över information till spelaren.
Expensive_Hobby skrev:
Visste inte det, hade väl i så fall placerat tråden på rätt forum från början.
Isåfall är du en av få användare (både nya och gamla) som faktiskt kollar forumindelningen :crazy:
Den mesta av moderatorernas tid går åt till att flytta trådar och "motivera" varför :eek:
För det är ju lättast att lägga tråden där flest läser. :angel:
Kolla hur många trådar som redan i inledningen talar om att de vet att de lägger tråden fel men tror sig få fler svar så. :mad:
 
Sv: mp3

Ett tips!
Ljudböcker kan man dra ner kvalitén på rätt rejält eftersom det bara är tal, då får man plats med mkt mer. När jag gör mp3-filer från ljudböcker brukar jag köra på bitrate 64 eller 48 kbit/sek. Blir helt okej ändå!

Ett annat tips är väl att kolla bibliotekets cd-böcker, går att göra mp3-filer av dom med...
 
Sv: mp3

För mig var mp3 spelare som vilket medium som helst, tänkte inte på att det skulle hamna som en datorfråga. Men man behöver förstås en dator för att kunna lyssna på mp3:idea: . Så långt tänkte inte jag. Jag vet så lite om hur mp3 fungerar, äger ingen ännu och har inte kunskap om datorer mer än för att surfa;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 611
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 315
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp