Myter och idéer om hundar

Men va! 🤣 Aldrig hört, tack och lov. Står två personer mittemot varandra och pratar har hunden förmodligen rumpan mot Någon liksom. Chika brukar i och för sig bli stött när jag stannar och pratar med folk på gatan och sätta sig med ryggen demonstrativt mot oss båda två för att istället spana åt det håll hon helst vill gå. Jag antar att vi bör känna oss väldigt säkra då. (alternativt ignorerade. :D )
Ja det är en väldigt knepig slutsats tycker jag. En hund som vänder rumpan mot någon är ju artig mot den den vänder rumpan emot. Inget annat.
 
Vi hade en shiba inne på kliniken och veterinären skulle undersöka den. Hon sa "sitt" och shiban satte sig. Då frågade hon om vi var säkra på att det var en shiba (på ett skämtsamt sätt alltså) :D
Det är en helt okej jargong, det är ju charmen med shiban liksom, att de är egensinniga. :D :love:
Värre när myterna går ut över hundarna, jag har hört amerikaner påstå att det är djurplågeri att ha en shiba lös. :angel:

1643730445889.png
 
Det är en helt okej jargong, det är ju charmen med shiban liksom, att de är egensinniga. :D :love:
Värre när myterna går ut över hundarna, jag har hört amerikaner påstå att det är djurplågeri att ha en shiba lös. :angel:
Oj, den var ny. Jag brukar mest få höra att det är nästan djurplågeri att lära salukis något (typ tricks osv), alternativt att det bara är extremt icke rastypiska salukis som går att träna.
 
Det här med barn och hund…

En kvinna sa till mig, att om man har hund i familjen och sedan skaffar ett barn, är det väldigt viktigt att hunden får nosa på bebisens första blöja. Det skulle då få hunden att acceptera den nya familjemedlemmen. Detta grundades på hur vargar gör…….

Jag visste inte vad jag skulle säga så jag satt bara helt tyst.
 
Ja barn och hund, det var ett antal när jag var gravid med vår första som sa att vi måste avliva vår hund för vi hade kelat så mycket med den så den skulle bita barnet i avundssjuka när det kom. Hunden blev barnens första vakt, låg alltid nära och rörde inte en min när de ramlade över honom.
 
Att nakenhundar är obehagliga och läskiga att röra vid

(Stämmer inte alls, lenare hundar får man leta efter och hur många människor Milou har omvänt är svårt att veta)
 
Om du pussar din hund på nosen så bits den tillbaka.
Om du tittar din hund i ögonen så bits den.
Om du tittar din hund i ögonen så visar du att du dominant och ledare i flocken.
Om du kramar din hund så visar du att du är dominant och ledare i flocken.
Om du låter din hund ligga i säng/soffa med dig, eller att du ligger på golvet med hunden, så anser hunden att du är vek och den är ledare i flocken.

Från säker källa, a´la brukshundklubbar på 70/80-talet ;)
 
Ghaaaa...det här får det att krypa i mig.

NEJ DET FINNS INGA VITA SCHÄFRAR (om de typ inte är albinos eller så)

Eller påståendet: Man får inte regga vita Schäfrar :banghead::arghh:
Samma här. Jag trodde själv att det var så förut för det hade jag fått lära mig. Men lärde om tack vare Buke.
Människan som kom med påståendena har en butik med djurtillbehör och har en "vit schäfer". Jag var in henne för att kolla efter en sak som jag annars får åka iväg och köpa. Var lite desperat annars hade jag aldrig gått dit för jag gillar henne inte. Hon var så dryg, behandlade mej som om jag inte visste nått. Men hon istället kom med massor med felaktiga påståenden. Sen ville hon att jag skulle komma tillbaka igen om jag behöver nått. Kan ju säga att det var första och sista gången jag gick dit.
 
Om du pussar din hund på nosen så bits den tillbaka.
Om du tittar din hund i ögonen så bits den.
Om du tittar din hund i ögonen så visar du att du dominant och ledare i flocken.
Om du kramar din hund så visar du att du är dominant och ledare i flocken.
Om du låter din hund ligga i säng/soffa med dig, eller att du ligger på golvet med hunden, så anser hunden att du är vek och den är ledare i flocken.

Från säker källa, a´la brukshundklubbar på 70/80-talet ;)
Då gör jag nog allt fel 😂 Kan checka av listan redan idag
 
En riktigt, riktigt gammal myt från den tiden då min farfar som nu är 97 år hade hundar och som han försökte föra över till mig är att när man tränar en hund till att bli rumrsren och den råkar kissa eller bajsa inne ska man trycka ner nosen på valpen i kisset och bajset så att den förstår att den gjort fel.
 
En riktigt, riktigt gammal myt från den tiden då min farfar som nu är 97 år hade hundar och som han försökte föra över till mig är att när man tränar en hund till att bli rumrsren och den råkar kissa eller bajsa inne ska man trycka ner nosen på valpen i kisset och bajset så att den förstår att den gjort fel.
Den här har jag också hört från folk "som kan". Så ledsamt. Stackars valp
 
Från andra äldre ”På min tid åt alla hundar choklad (eller annat vi vet inte är så bra) och det var det ingen som dog av. Dagens hundar är bara bortklemade ”

Fanns inget som var giftigt, hundarna förr kunde äta allt.
Fast hundar kan äta en hel del vanlig marabou choklad eller motsvarande innan de blir sjuka. Mörk choklad är dock inte bra, där är det tillräckligt mycket kakao för att vara skadligt. Därtill inte sagt att jag ger min hund choklad men jag skulle inte få panik om hon stal en bit eller två
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 272
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro. Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst...
Svar
8
· Visningar
1 871
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 656
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp