Bukefalos 28 år!

När barnet inte kan bo hemma?

Håller helt med! Och speciellt till de barn som redan får kämpa med skolan. Läxorna göra oftast inte smidigt på en kvart utan det kan ta timmar av frustration.
Tänker jag tillbaka på åren i skolan så har läxorna inte gett mig något. Då hade hag lätt för mig.
OM det ska vara läxor tycker jag personligen det kan vara läsning. Det handlar ju om nötande. Mina ungar läser knappt något frivilligt, så jag gillar läsläxorna.

Jag tycker tvärtom. Jag tycker inte alls om läsläxor! Mitt barn var jättepeppad att lära sig läsa när hon började ettan! Sen visade det sig att det var svårt för henne. Läsläxorna blev hindret som gjorde att hon började avsky att läsa. Hon lämnades då på fritids kl. 7 och hämtades kl. 16. Det är en lång dag tyvärr men vi var tvungna att jobba. När hon kom hem var hon jättetrött! Och att då tvingas sätta sig och göra något som man har svårt för gjorde att läsning blev väldigt negativt för henne! Hon läser väldigt sällan fortfarande nåpgra år senare och jag har lite gett upp och hon lyssnar nu en del på ljudböcker. Hellre lyssna på böcker än att inte alls ta del av dem.
 
Jag tycker tvärtom. Jag tycker inte alls om läsläxor! Mitt barn var jättepeppad att lära sig läsa när hon började ettan! Sen visade det sig att det var svårt för henne. Läsläxorna blev hindret som gjorde att hon började avsky att läsa. Hon lämnades då på fritids kl. 7 och hämtades kl. 16. Det är en lång dag tyvärr men vi var tvungna att jobba. När hon kom hem var hon jättetrött! Och att då tvingas sätta sig och göra något som man har svårt för gjorde att läsning blev väldigt negativt för henne! Hon läser väldigt sällan fortfarande nåpgra år senare och jag har lite gett upp och hon lyssnar nu en del på ljudböcker. Hellre lyssna på böcker än att inte alls ta del av dem.

Ja vi alla tycker olika. Vi har också svurit över läsläxan i perioder men överlag tycker hag det är bra.
Viktigt dock att barnen har en bok de tycker är bra. Den slentriana läseboken barnen hade på lågstadiet var värdelös. Inte ens jag som vuxen förstod handlingen.
 
Ja vi alla tycker olika. Vi har också svurit över läsläxan i perioder men överlag tycker hag det är bra.
Viktigt dock att barnen har en bok de tycker är bra. Den slentriana läseboken barnen hade på lågstadiet var värdelös. Inte ens jag som vuxen förstod handlingen.

Det var precis den som dödade läslusten. Jag kämpar fortfarande med att reparera skadan skolan orsakade på mitt barns läslust.
 
Ja vi alla tycker olika. Vi har också svurit över läsläxan i perioder men överlag tycker hag det är bra.
Viktigt dock att barnen har en bok de tycker är bra. Den slentriana läseboken barnen hade på lågstadiet var värdelös. Inte ens jag som vuxen förstod handlingen.
Den var för avancerad och för lätt samtidigt och förutsatte nästan att barnet knäckt läskoden. Dvs alla bokstäver finns med, långa ord och även krångliga stavningar som själv och stjärna, kompenseras inte av korta meningar och avsnitt. Detta även på lägsta av de tre nivåböckerna (vilket är fantastiskt att de har, när barnet väl lärt sig koda enstaka ord). Det känns som att de hoppade över första stadiet i läsinlärningen bara. (kanske förståeligt för hälften av barnen kunde säkert läsa när de började och det skulle ju varit tråkigt för dem att vara med på den undervisningen. Jag hade inte förstått att det var så nuförtiden.)

Självklart gjorde vi läsläxorna i den i den mån det gick men vi övade varje dag i Elsa Beskows "Nu ska vi läsa" som är mycket mer pedagogisk och börjar från lägsta nivå. Mor, mor, o mor orm, tre bokstäver. Introducerar en bokstav till Far ror. Introducerar svåra stavningar en i taget.

Barnet gillar verkligen att läsa numera trots att jag fick lära honom själv :) efter klockan 17 då jag hämtade honom på fritids. Och om jag inte hade lärt honom skulle skolan inte heller gjort det såvitt jag uppfattat det. Så läsläxan är nog enda chansen om barnet inte knäcker koden själv på skoltid trots svår läsebok. Samtidigt hade jag ju jättetur som hittade Nu ska vi läsa på landet.

(Ok det är väl en avvikelse från tråden)
 
Senast ändrad:
Nu har jag pratat med läraren igen, och bemötte hans mail ganska tufft. Att i skolan åligger det skolan att se till att han gör det han skall och att han inte löser det själv och stunder inte duger att säga ”prata med honom”. För han kan verkligen inte även om han skulle vilja och att vi ju testat detta ett bra tag. Och det enda positiva resultat vi sett var när datorladdaren var borta och helt plötsligt var han med och engagerad i skolgången. Tills laddaren var tillbaka. Tryckte också på att tiden började rinna ifrån honom.

Han hade redan tagit upp detta med elevhälsoteamet och höll med men att han behövde stöd som lärare uppifrån. Han skulle återkomma inom kort.
 
Nu har jag pratat med läraren igen, och bemötte hans mail ganska tufft. Att i skolan åligger det skolan att se till att han gör det han skall och att han inte löser det själv och stunder inte duger att säga ”prata med honom”. För han kan verkligen inte även om han skulle vilja och att vi ju testat detta ett bra tag. Och det enda positiva resultat vi sett var när datorladdaren var borta och helt plötsligt var han med och engagerad i skolgången. Tills laddaren var tillbaka. Tryckte också på att tiden började rinna ifrån honom.

Han hade redan tagit upp detta med elevhälsoteamet och höll med men att han behövde stöd som lärare uppifrån. Han skulle återkomma inom kort.
Så egentligen hade han en annan blid av både behov och ansvar än det han skrev i mailet? Men istället för att säga ifrån att han själv inte klarar att lösa uppgiften och driva det mot sin arbetsledning så har han dyvlat över det på dig? (hoppas det bara är jag som läser övercyniskt)
 
Så egentligen hade han en annan blid av både behov och ansvar än det han skrev i mailet? Men istället för att säga ifrån att han själv inte klarar att lösa uppgiften och driva det mot sin arbetsledning så har han dyvlat över det på dig? (hoppas det bara är jag som läser övercyniskt)
Jag läser också övercyniskt i så fall för detta ärmen upplevelse också.
 
Vi har försökt detta, men skolan vill inte. I vanligt klass SKA man fixa läxor och man SKA klara av att gå och äta, ha en egen dator osv.
Snarare skickar de med mer läxor.

De ser det snarare som en hjälp för dem att han gör mera hemma.
Vet att det är tufft men jag hade gått till skolans huvudman och hänvisat till skollagen 3 kp 2§

De har en skyldighet att hjälpa till här.

Barnens och elevernas lärande och personliga utveckling
2 §
Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som till följd av en funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika kunskapskrav eller kravnivåer som finns ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Lag (2018:1098).
 
Förstår problemet med skolan. Min reflektion var om ni verkligen ska ta det som ett skäl till att pressa sonen. Skolan kan inte lägga tvång på er.

Ska det inte finnas någon typ av plan/dokumentation om vilka svårigheter eleven har och hur de ska hanteras. Utredning av vad för anpassning och stöd som behövs? Är inte insatt i det. Har du pratat med Skolinspektionen?
Oavsett om det är obefintlig plan eller dålig plan eller en ok plan som inte följs så tänker jag att någonstans så når man en punkt där man inte ställer upp på att själv genomdriva de krav som skolan ställer.

Kan det faktum att han har såpass med potential att lyckas göra det svårare för er att omvärdera prioriteringen att det ska gå bra med "skolmålen" i relation till andra konsekvenser?
Spinner vidare på ditt inlägg och frågar TS. Har skolan gjort en pedagogisk kartläggning på er son? Om inte så är det de första ni ska kräva. Det har man rätt till även utan funktionsnedsättning så skolan får inte neka. Utifrån denna ska skolgången sedan anpassas ex genom att slippa läxor.
 
Rent förjävlig dag, sonen kommer hem från skolan. Kom inte upp i tid (skyller på klockan), inte ätit frukost, inte lunch. Utmanar och bråkar, förstör i syskonets rum, bråkar med 5 åringen tills hon gråter, psykar mig och vägrar flytta sig. Får till sist en spark i bröstet...
 
Rent förjävlig dag, sonen kommer hem från skolan. Kom inte upp i tid (skyller på klockan), inte ätit frukost, inte lunch. Utmanar och bråkar, förstör i syskonets rum, bråkar med 5 åringen tills hon gråter, psykar mig och vägrar flytta sig. Får till sist en spark i bröstet...

En spark i bröstet? Jag säger som jag sagt innan: polisanmäl för misshandel. Du och övriga familjen ska inte behöva leva med misshandel i hemmet.
 
Rent förjävlig dag, sonen kommer hem från skolan. Kom inte upp i tid (skyller på klockan), inte ätit frukost, inte lunch. Utmanar och bråkar, förstör i syskonets rum, bråkar med 5 åringen tills hon gråter, psykar mig och vägrar flytta sig. Får till sist en spark i bröstet...
Men nu är väl gränsen nådd? Ring polisen så får dom koppla in soc jouren.
 
Rent förjävlig dag, sonen kommer hem från skolan. Kom inte upp i tid (skyller på klockan), inte ätit frukost, inte lunch. Utmanar och bråkar, förstör i syskonets rum, bråkar med 5 åringen tills hon gråter, psykar mig och vägrar flytta sig. Får till sist en spark i bröstet...
Ja, gränsen är nådd. Det här är inte en situation du ska vänja dig vid, inte du och inte dina andra barn. En ung killes svåra problem ska inte påverka och sabotera andras liv i den utsträckningen det gör nu. Jag tycker du/ni har gjort vad ni kunnat. Ibland måste man få ge upp och låta andra ta över. Tänk om någon av er skadas riktigt allvarligt? Hur rädda är dina andra barn att nåt sånt ska hända? Jag tänker att ni redan ÄR allvarligt sårade.
 
Nehopp, varit ganska okej dagar med sonen efter denna incident. Vi hade ett bra prat senast igår ang flytt, skola osv. Till slut tyckte han det kunde vara ett bra alternativ. Kändes väldigt bra för mitt samvete har gnagt.

Idag ringde soc igen, då sonen sagt på skolan att vi stänger ner nätet ibland, att det är mycket bråk hemma främst mellan sambon och honom osv osv. Så de har gjort en anmälan igen. Sonen hade även sagt att vi går och ”pratar hos en” men han tycker inte det hjälper.

Socialsekreteraren verkade inte så oroad, men ville ändå boka ett möte med sonen.

Så nu känns allt skit igen, ännu en anmälan som kommer att sluta i att sonen säger till soc att han inget vet/minns men att han sagt saker för att han varit arg men inte menat dem.

Sonen själv var uppriktigt förvånad över hela grejen... han hade inte alls menat vad han sagt ansåg han och han har noll koll på orsak och verkan... 😢
 
Nehopp, varit ganska okej dagar med sonen efter denna incident. Vi hade ett bra prat senast igår ang flytt, skola osv. Till slut tyckte han det kunde vara ett bra alternativ. Kändes väldigt bra för mitt samvete har gnagt.

Idag ringde soc igen, då sonen sagt på skolan att vi stänger ner nätet ibland, att det är mycket bråk hemma främst mellan sambon och honom osv osv. Så de har gjort en anmälan igen. Sonen hade även sagt att vi går och ”pratar hos en” men han tycker inte det hjälper.

Socialsekreteraren verkade inte så oroad, men ville ändå boka ett möte med sonen.

Så nu känns allt skit igen, ännu en anmälan som kommer att sluta i att sonen säger till soc att han inget vet/minns men att han sagt saker för att han varit arg men inte menat dem.

Sonen själv var uppriktigt förvånad över hela grejen... han hade inte alls menat vad han sagt ansåg han och han har noll koll på orsak och verkan... 😢
Be om hjälp! Berätta om sparken, psykandet och alla bråk!
 
Det känns som om han ropar på hjälp på sitt sätt. Kanske omedvetet?
Enligt honom är det inte så, hans förklaring är att han var arg över datorn, att han inte får ha dem som han vill.
Och det är lite så han fungerar... han lever här och nu och i det som är precis för stunden.

Snarare blev han väldigt förvånad att läraren anmält/visat någon oro över hans utsagor. Han hade bara ”förklarat irritationen över för lite datatid.”
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 366
Senast: Tassa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 973
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 806
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp