när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har varit mer eller mindre förkyld i två månader nu. Började v. 43 och har gått upp och ner sen dess, vissa dagar har jag känt mig "nästan frisk", för att dagen efter sen bli rejält sjuk igen. Och nästan hela tiden har jag haft mellan ½-1 grads förhöjd temp mot vad jag har normalt.
I början av det hela hade jag högst troligt halsfluss, men 1177 ordinerade mig att bara vara hemma och vila. Efter det har jag inte varit riktigt lika sjuk, men det ger sig ju aldrig!!! :yuck: :arghh: :rage:

Jag är ju inte jättesjuk, även om nuvarande djupa skrällhosta (+ halvgrad upp i temp) är tämligen irriterande. Men det tar ju en del på krafterna att vara sjuk så länge utan att vara frisk mellan. Det känns på något sätt lite fånigt att gå till läkaren med en fjuttig förkylning bara för att den inte ger med sig. Det är ju inte ens säkert att det hjälper med antibiotika och vad annat ska de kunna hjälpa mig med? Och framförallt är det väl inget som är så högprioriterat att man ska rusa dit på jourtid nu över helgerna...
Så därför börjar jag med bukeexpertisen ;)
Någon mer än jag som varit förkyld så här lång period? Är det troligaste att det är samma smitta som bråkat hela tiden eller att det är nya smittor som dyker på mig efterhand?
Och är det "normalt" att det blir såhär nån gång, eller ska man hasta iväg till läkaren och försöka få till någon form av grundligare genomgång för att hitta någon bakomliggande orsak till varför jag - som normalt brukar vara väldigt frisk - plötsligt är sjuk hela tiden?
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Jag tycker att det är hög tid att du blir undersökt ordentligt.
Jag var sjuk en hel höst exakt så som du beskriver och till slut blev jag så sjuk att jag knappt kunde andas eller hålla mig vaken. Jag hade fått dubbelsidig lunginflammation utav mycoplasma.
Mycoplasma ger normalt långdragen snuva och lätt hosta hos barn så kallad dagissnuva men hos vuxna kan den bita sig fast och ge lunginflammation till slut. Jag fick först vanligt penicillin då de inte tog några prover eftersom jag var så sjuk så de tog förgivet att det var vanlig lunginflammation men efter tio dagar när penicillinet var slut var jag lika sjuk. Jag fick gå till läkaren igen och då konstaterades mycoplasma. Jag fick någon sorts antibiotika och blev betydligt mycket bättre men jag var trött länge. Jag var sjukskriven i ungefär en månad. (Jobbade som hästskötare då.) Det var i november som lunginflammationen konstaterades och det var egentligen först i april-maj som jag kände mig som mig själv igen.
Så, iväg till läkaren med dig.
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Skriver som ovan. En rejäl undersökning för ta lite prover. Annars så har jag börjat inta D-vitamin och verkar vara ganska motståndskraftig. Började jobba efter en sjukskriving på förskolan igen och trots nysningar från barnen rakt i ansiktet så är jag fri från förkylningar än!
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Så har jag också haft det ett tag nu, fast inte riktigt lika länge som du. Och, som du, är jag också "alltid" frisk i vanliga fall. Jag har, uppskattningsvis, haft 3 "förkylninsvågor" de senaste ca 4 veckorna. Jag har blivit helt bra i några dagar emellan, och sedan har det börjat om igen med lite halsont och sedan resten av förkylningssymtomen. Jobbar på förskola med små barn och barnen har varit mer eller mindre konstant hostiga och snuviga också hela hösten. Börjar fundera på om det är någon bacill som vi delar fram och tillbaks? Men nu ska alla vara lediga i 2,5 vecka så man kan hoppas på att den utrotas i så fall och att detta är sista omgången för mig!!
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Du borde få kollat om det kan vara halsfluss, vilket man kan ha utan att ens vara sjuk. Jag hade ont i mina öron och fick av läkaren konstaterat att jag hade dubbelsidig öron inflammation OCH proverna visade på halsfluss också. Trots att jag alltså inte haft ont i halsen mer än lite grann i början innan öroninflammationen bröt ut och tog över smärtan.

Jag vet flera familjer där hela familjen behandlats med antibiotika då man kan vara smittbärare.

Kan säga så här: dotterns dagis hade halsfluss som bara gick runt runt hela tiden. När jag fått behandling slutade halsflussen gå runt :o
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Jag tycker att det är hög tid att du blir undersökt ordentligt.
Jag var sjuk en hel höst exakt så som du beskriver och till slut blev jag så sjuk att jag knappt kunde andas eller hålla mig vaken. Jag hade fått dubbelsidig lunginflammation utav mycoplasma.
Jag har haft lunginflammation orsakad av mykoplasma för några år sedan och jag är inte ens i närheten av så sjuk nu som jag var då.
Börjar fundera på om det är någon bacill som vi delar fram och tillbaks? Men nu ska alla vara lediga i 2,5 vecka så man kan hoppas på att den utrotas i så fall och att detta är sista omgången för mig!!
Jo, jag hoppas nog mer på det i så fall
Du borde få kollat om det kan vara halsfluss, vilket man kan ha utan att ens vara sjuk. Jag hade ont i mina öron och fick av läkaren konstaterat att jag hade dubbelsidig öron inflammation OCH proverna visade på halsfluss också. Trots att jag alltså inte haft ont i halsen mer än lite grann i början innan öroninflammationen bröt ut och tog över smärtan.

Jag vet flera familjer där hela familjen behandlats med antibiotika då man kan vara smittbärare.

Kan säga så här: dotterns dagis hade halsfluss som bara gick runt runt hela tiden. När jag fått behandling slutade halsflussen gå runt :o
Halsfluss beror oftast på virus, antibiotika biter inte på det. Jag har inga öronproblem heller. Ont i halsen har jag inte haft sedan mitten av november, bara "olika varianter av förkylning", där jag egentligen knappt ens haft nästäppa utan mest bara hostig.
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Jag har vart sjuk sen mitten av november, inte feber med trott och varldens djupaste hosta som gjort att jag hostat av ett revben.

Har vart hos doktorn for att fa smartstillande sa jag kunde sova men han skickade mig till akuten for att rontga lungorna, misstankte att den smarta jag hade var Pleurit. Det vart det dock inte, bara ett revben.

Vet manga som har langdragna forkylningar i ar.
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

När jag har så långa perioder med förkylning kör jag en kur med Q10 från hälsokosten, den starkare varianten på 100 mg. Det stärker immunförsvaret och har funkat jättebra för mig.
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Jag har nåt som heter "ickeallergisk snuva" som jag troligen ärvt från min farmor. Det har successivt kommit de sista två åren. Man är mer eller mindre snorig och täppt i näsan jämnt, skitdrygt när man inte kan sova för man är täppt i näsan eller alltid är det när man vaknar. Året runt men värre vintertid när det är torr luft. Detta innebär också att jag är allergisk mot mina egna förkylningar, och de blir mkt längre än normalt vilket gör att det känns som att jag aldrig hinner bli frisk.

Jag har fått Nasonex nässprej av läkaren (finns receptfritt också) och ska skölja näsa med koksaltlösning morgon och kväll samt spreja Nasonex därefter. Det blir bättre. Men eftersom du verkar ha mer sjukdomskänsla i hela kroppen inkl hosta skulle jag stått på mig och fått bli undersökt.
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Ja, jag har definitivt varit "sjuk" i olika grader i två månaders tid. Nästäppa hade jag typ första veckan, sen är det bara hals och lungor som bråkat med mig. Och lite feber också.
Jag är ju allergiker så Nasonex ingår i mitt normala husapotek. Men jag har inte behövt ta till något sådant.
Jag avvaktar över jul och nyår, om jag inte blir rejält sämre igen. Känns som att de få tider som går att få på klämdagarna är bättre att ge till dem som är ordentligt sjuka... För SÅ dålig är jag inte...
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Hej!

Hostan kan ju vara nån typ av luftrörskatarr. Nuförtiden om jag blir sjuk hostar jag i evigheter, av någon orsak sätter sig alla baciller på mina luftrör och jag bara hostar och hostar. Det enda som hjälper är mer astmamedicin- lite irriterande att när jag äntligen kan dra ner sen förra gången är det bara att öka igen pga ny "förkylning".

Min sambo har varit snorig i evigheter denna höst och gick till slut till doktorn som bara konstaterade att hans näsa "fått flippen". Så nu sprayar han Nasonex varje dag för att få bort svullnaden. Det kan tydligen bli så...

/Lavinia, försöker vara ledig och få tillbaka lite energi igen.
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Jag är lika , förkyld i flera månader mer eller mindre , andfådd blir jag och det känns "trångt" vid utandning ( när jag tar i ) ...fast jag har haft jävligt mycket att göra de sista åren med heltid natt o 4 hästar ( som sjunkit till 2 nu )
Borde kanske gå till doktorn jag med :p
 
Sv: när förkylningen (-arna?) aldrig verkar ge med sig

Jag är lika , förkyld i flera månader mer eller mindre , andfådd blir jag och det känns "trångt" vid utandning ( när jag tar i ) ...fast jag har haft jävligt mycket att göra de sista åren med heltid natt o 4 hästar ( som sjunkit till 2 nu )
Borde kanske gå till doktorn jag med :p

JA, det ska du så klart! Går något inte över så SKA man gå till läkare, tycker jag! Och det handlar inte om att man ska springa till läkare för minsta lilla, men man ska vara rädd om sig själv, man vet aldrig hur länge man har sig ju! :);)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 314
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Era bästa tips mot att undvika smitta mottages tacksamt och något desperat! Jag blir förkyld ca 1 gång/månad eller varannan månad och...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 922
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 788
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 726
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp