När räknas det som hemfridsbrott? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 11)

Inte bland just yrkesförare. Toalett är ett stort problem i det yrket.
Vi har varit med om nästan det på sommarstället. Inte toaletten men utedasset. Det här är ett ställe som ligger mitt ute i de norrländska skogarna och min morbror blev extremt förvånad när han kom ut där och dörren till dasset var haspad inifrån.

Visade sig inte vara så underligt utan vår enda granne (permanentboende) som ser till huset lite åt oss när ingen är där som hade fått problem med sitt eget avlopp.
 
Många inbrott hos äldre sker ju där folk är utklädda till hemtjänstpersonal, försäljare mm.
Jag har aldrig varit med om, eller hört att det är vanligt att tjuvlåna folks toaletter? Är det kris på landet får man väl skita som björnen i skogen i värsta fall? Om jag hade hittat en främmande man i mitt badrum hade jag blivit helt jäkla hysterisk!
 
Jag har inte argumenterat varken för eller emot en polisanmälan. Jag har skrivit att det går att anmäla då hemfridsbrott är ett brott.
Grejen är att det går att anmäla i princip vad som helst till polisen, förutsatt i princip bara att anmälaren tror att handlingen var brottslig.

Det säger dock noll och intet om den juridiska statusen på den här händelsen.

Själv låser jag alltid när jag är hemma när jag är på landet. Av sådana skäl som @tanten nämner. Jag gillar inte det där gränslösa i att kliva in hos folk. Jag hade högst troligt uppfattat den här taxichaffisen som mindre gränslös än grannar som bara kliver in.
 
Det hör inte till det normala att klampa in till folk sådär man inte känner eller vet någonting om oavsett vart man bor. Tycker det låter märkligt. Varför skulle det vara skillnad beroende på om det är en villa eller lägenhet :crazy:
Det brukar inte hända i lägenheter, enligt min erfarenhet. Nån gång går ett barn fel, det är allt jag varit med om i lägenhet i stan i mitt liv. Jag minns också att jag själv gick fel någon gång som barn.
 
Det är ju inte så ovanligt att taxi hämtar upp äldre personer, då är de nog rätt vana vid att de får kliva in och hjälpa dom ut. Min dementa svärfar bli upplockad med taxi varje gång han ska till dagcenter och då får de kliva in i huset och hjälpa svärmor att valla svärfar igenom huset ut till taxin. Så jag upplever det inte så konstigt att han klev in, men absolut han borde ha ropat eller på annat sätt gett sig till känna.

Fast det ger de ju inte frikort att gå in till vem som helst. De får ju bara gå där de fått tillåtelse i förhand.

Han bad ju inte om ursäkt vad jag förstår eller gav en vettig förklaring. Fråga om vägen köper jag helt enkelt inte.
 
Själv låser jag alltid när jag är hemma när jag är på landet. Av sådana skäl som @tanten nämner. Jag gillar inte det där gränslösa i att kliva in hos folk. Jag hade högst troligt uppfattat den här taxichaffisen som mindre gränslös än grannar som bara kliver in.
Ja, det finns skillnader stad-land och jag misstänker att de är praktiska. Och kulturella.

I min lägenheet i stan och vänners lägenheter fanns inte en chans att man missade att nån knackade eller ringde på.
Hus är större och har inte sällan två våningar. Jag vet flera som har vardagsrum en trappa upp.
På en väns gård "vet" alla att man tutar när man kommer. En knackning hörs inte.

Finns ingen hund som skäller när man knackar så kan man missa besöket. Alltså gläntar de flesta på dörren, om knackningen inte observerats, och hojtar. Att bara kliva in är nog extremt sällsynt.

På många gårdar finns det dessutom fortfarande (vanligare när jag var barn) en stol innanför dörren i köket där besökaren förutsattes sätta sig :D

(själv monteradde jag omedelbart bort villa-ringklockan vid dörren när jag flyttade in)
 
Ja, det finns skillnader stad-land och jag misstänker att de är praktiska. Och kulturella.

Främst kulturella tror jag. Här i Skåne har jag inte upplevt att det är en alls normal sak att göra, inte ens långt ute på landet i gårdar där folk bott i generationer.

Själv är jag uppväxt med att det är oartigt att stå kvar och vänta på att bli insläppt - behöver jag någon jäkla betjänt eller!? :D - vilket har lett till både förskräckelse och uppläxning här när jag nämnt det tidigare. Men det är klart det finns kulturella skillnader även inom ett land, och man behöver inte anta att mitt sätt är det rätta alla gånger.

Med det sagt hade jag också jagat karln ur huset och varit upprörd - för här är det inte en del av kulturen, och hojtar gör man direkt man öppnar om det är det - och jag hade nog faktiskt ringt polisen om han satt kvar på gården i tio minuter efteråt. Anmälan om hemfridsbrott hade jag nog inte tänkt åt ena eller andra hållet, jag hade varit arg och rädd. Har man upptäckt en främmande man halvvägs in i ens hus, grälat om saken, och sen sitter han kvar i bilen utanför huset? Det hade jag upplevt hotfullt.
 
Ja, det finns skillnader stad-land och jag misstänker att de är praktiska. Och kulturella.

I min lägenheet i stan och vänners lägenheter fanns inte en chans att man missade att nån knackade eller ringde på.
Hus är större och har inte sällan två våningar. Jag vet flera som har vardagsrum en trappa upp.
På en väns gård "vet" alla att man tutar när man kommer. En knackning hörs inte.

Finns ingen hund som skäller när man knackar så kan man missa besöket. Alltså gläntar de flesta på dörren, om knackningen inte observerats, och hojtar. Att bara kliva in är nog extremt sällsynt.

På många gårdar finns det dessutom fortfarande (vanligare när jag var barn) en stol innanför dörren i köket där besökaren förutsattes sätta sig :D

(själv monteradde jag omedelbart bort villa-ringklockan vid dörren när jag flyttade in)
Mitt hus är definitivt inte så stort att en knackning inte hörs. Min bakgrund är på den sidan av fattigt slag. "Byns" hus är överlag små, fattigtrakt historiskt. Mer kulturellt än praktiskt, alltså, men inte alls min kultur. Jag låser för att kunna vara ifred.

Men den där stolen! Jag är uppvuxen med en stol omedelbart innanför dörren och överallt där jag har bott har jag möblerat så. Jag har alltid trott att det har med min funktionshindrade pappa att göra. Han måste sitta ner för att ta på/av skorna, därav stolen. Intressant. Och OT...
 
Senast ändrad:
Mitt hus är definitivt inte så stort att en knackning inte hörs. Min bakgrund är på den sidan av fattigt slag. "Byns" hus är överlag små, fattigtrakt historiskt. Mer kulturellt än praktiskt, alltså, min inte alls min kultur. Jag låser för att kunna vara ifred.

Men den där stolen! Jag är uppvuxen med en stol omedelbart innanför dörren och överallt där jag har bott har jag möblerat så. Jag har alltid trott att det har med min funktionshindrade pappa att göra. Han måste sitta ner för att ta på/av skorna, därav stolen. Intressant. Och OT...
Ja låser...
Jag låser när jag inte vill bli störd. Dvs skapligt sällan.

Annars låser jag nästan aldrig. Framförallt aldrig på natten. Mardrömmen att jag blir dålig och folk inte kommer in för att jag låst. Blåljuspersonal tar sig in men andra gör det inte. Blir lite nojig om jag låst dörren när jag är hemma.

Är jag h emma men nånstans utom synhåll händer det att jag ställer en kvast mot dörren utan att låsa. Dvs ingen idé att knacka på. Gå runt och hojta istället. Jag kanske är i vedboden :D . Låst betyder att jag inte är hemma. Häromkring begriper de flesta.
 
Ja låser...
Jag låser när jag inte vill bli störd. Dvs skapligt sällan.

Annars låser jag nästan aldrig. Framförallt aldrig på natten. Mardrömmen att jag blir dålig och folk inte kommer in för att jag låst. Blåljuspersonal tar sig in men andra gör det inte. Blir lite nojig om jag låst dörren när jag är hemma.

Är jag h emma men nånstans utom synhåll händer det att jag ställer en kvast mot dörren utan att låsa. Dvs ingen idé att knacka på. Gå runt och hojta istället. Jag kanske är i vedboden :D . Låst betyder att jag inte är hemma. Häromkring begriper de flesta.
Jag bodde ett tiotal år i trapphuskollektiv. Där betydde stängd dörr till lägenheten att man inte bör gå in utan att ringa på, oavsett lås. Öppen dörr betydde att barn och hundar for ut och in.

Jag känner mig helt jagad av att behöva låsa för att kunna styra vem som går in till mig. :D
 
Är uppsåt verkligen irrelevant? Han betedde sig extremt klandervärt ja, det försvarar jag inte. Men han frågade om vägen, kanske var han stressad och desperat? Det försvarar inte beteendet men det måste väl spela roll?

Ja självfallet behöver de göra det, men räcker inte en avhyvling och förbättring? Eller är det ett misstag = game over?
Hur vet du att han inte tänkte sno plånboken? Han kanske bara skyllde på att han skulle fråga om vägen.
Samma hände mig en gång, jag bodde i ett torp och rätt vad det var ryckte det hårt i dörrhandtaget. Jag gick dit och öppnade och då var en okänd kvinna på väg tillbaka till bilen som stod med motorn igång och en man vid ratten. Jag frågade vad de ville och hon svarade att de skulle fråga efter vägen till ”Johansson”. Trodde henne inte ett ögonblick.
 
På riktigt alltså, snacka om en höna av en fjäder, typ trådhysteri. Obehagligt? Javisst, men att ens överväga att slösa polisens skrala resurser på sånt här är ju rent av löjeväckande.
Säg att en sån anmälan mot all förmodan skulle passera papperskorgen, tror någon verkligen att en åklagare kommer att väcka åtal för att någon efter att ha knackat på, öppnar dörren för att se om där finns någon att fråga om han kommit rätt/eller fråga om vägen?

Att han satt kvar i bilen en stund beror mest troligt på att han kollade karta/ringde för en mer utförlig vägbeskrivning/adress för att komma sig dit han skulle.

Edit; hade reaktionerna varit lika starka om taxichauffören varit en kvinna?
Ja, väldigt ofta är det kvinnor som dörrknackar i stöldligor så det hade varit precis lika illa.
 
Vad jag förstått så gick mannen inte in, han kikade in genom en gläntad dörr. Det är kanske liiite skillnad ändå? Fortfarande inte ok, men..... Många taxichaufförer är invandrare som kanske inte har stenkoll än på svenska oskrivna lagar, kan det ha varit en del av förklaringen?

Själv hade jag aldrig öppnat någons stängda dörr, och hade definitivt reagerat om någon gjort det hos mig. Ska tilläggas. Men det är ju svårt att veta avsikten i det här fallet. Såna gånger är det skönt att ha en stor svart brukshund som inte släpper in en kotte ;-)
 
Det är ett solklart fall av hemfridsbrott, inget snack om saken. Att han dessutom satt kvar i bilen länge efter gör ju saken bara ännu värre. Hade du inte skrivit taxi och taxichaufför utan bara situationen som sådan hade jag direkt sagt att det rörde sig om ett inbrottsförsök/rekande inför inbrott.
Jag hade faktiskt inte alls tagit lätt på det, och även om han får skäll av chefen, är faktiskt en polisanmälan på sin plats.
Nej det är inte solklart hemfridsbrott, troligen skulle det avskrivits direkt. Hade han inte gått på uppmaning, då kan det bli hemfridsbrott.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma. Inga problem. Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
16 034
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 177
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 637
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp