Nästa hund? En rastråd bland många

Nu måste jag vara tråkig och be att tråden återgår till att handla mer generellt om rasförslag istället för att fortsätta i sidospåret om bichoner. Spontant känns de inte som rätt slags hund för mig oavsett om det gäller frisé eller havanais, men jag får lägga dem på minnet och se om jag ändrar mig ifall jag får chansen att träffa några fler.

Om vi går upp lite i storleksklass då, säg en mellanstor på 15-20 kg? Finns det några raser som kan passa in där eller greppar jag efter halmstrån? I och för sig känns hela tråden så för min del, alla kommer snällt med förslag och jag hittar något fel med varje. :o
 
Nu måste jag vara tråkig och be att tråden återgår till att handla mer generellt om rasförslag istället för att fortsätta i sidospåret om bichoner. Spontant känns de inte som rätt slags hund för mig oavsett om det gäller frisé eller havanais, men jag får lägga dem på minnet och se om jag ändrar mig ifall jag får chansen att träffa några fler.

Om vi går upp lite i storleksklass då, säg en mellanstor på 15-20 kg? Finns det några raser som kan passa in där eller greppar jag efter halmstrån? I och för sig känns hela tråden så för min del, alla kommer snällt med förslag och jag hittar något fel med varje. :o

Det är väl för att det inte finna nån mindre lugnare pälsvårdsfri hund med labbementalitet. Nånstans måste du kompromissa. En kompromiss kan vara att skaffa labbe igen men försöka få tag på en som blir mindre. En annan kan vara att kompromissa med mängden pälsvård. Eller nåt annat.
 
Kanske värdelöst förslag eftersom de vad jag uppfattar är mycket ovanliga.

Hollandse Smoushond.

Vad jag vet är det godkända av FCI men inte SKK.
Känns som en väldigt "lagom" hund för den som vill ha aktiv sällskapshund.

Har aldrig träffat någon, bara läst om dem. Men planerar man en resa till Nederländerna kanske någon uppfödare tar emot besök.
 
Nu måste jag vara tråkig och be att tråden återgår till att handla mer generellt om rasförslag istället för att fortsätta i sidospåret om bichoner. Spontant känns de inte som rätt slags hund för mig oavsett om det gäller frisé eller havanais, men jag får lägga dem på minnet och se om jag ändrar mig ifall jag får chansen att träffa några fler.
Jag är dock inte säker på om de kommer fungera tillsammans med en brötig labbe om den inte är väldigt bra på att läsa andra hundar. För då kommer det ligga mycket på den lilla hunden att säga ifrån i tid så den inte blir översprungen och så. Min är visserligen väldigt mjuk och fungerar bra med signalkänsliga stora hundar. Men hon blir rädd för brötiga hundar långt innan hon skadas då hon tycker det är jättejobbigt att bli runtknuffad. Men det är väldigt indvidbaserat. Grannens som är en dominant tik som är bekväm med att ryta ifrån på ett annat sätt har inte de här problemen.
 
Field spaniel? Dock inte så liten.

Är inte de nästan bara jaktavlade? Jaktintresset i en spaniel må yttra sig annorlunda än i t ex en vinthund men jag tänker att det oavsett medför ett behov av att få leva ut sina jaktanlag på något sätt. Jag har inget intresse av jaktträning, kör visserligen enklare apportering med labben för att det är ett lätt sätt att aktivera men jag har svårt att tro att en jaktspaniel skulle bli nöjd med det lilla.

Jag är dock inte säker på om de kommer fungera tillsammans med en brötig labbe om den inte är väldigt bra på att läsa andra hundar. För då kommer det ligga mycket på den lilla hunden att säga ifrån i tid så den inte blir översprungen och så. Min är visserligen väldigt mjuk och fungerar bra med signalkänsliga stora hundar. Men hon blir rädd för brötiga hundar långt innan hon skadas då hon tycker det är jättejobbigt att bli runtknuffad. Men det är väldigt indvidbaserat. Grannens som är en dominant tik som är bekväm med att ryta ifrån på ett annat sätt har inte de här problemen.

Bra poäng. Jag vet att min hund tar åt sig av tillsägelse från andra djur eftersom gammelkatten här hemma styr med järntass, så jag tror att en lite tuffare individ som sätter tydliga gränser kan fungera även om storleken skiljer sig mycket. Självklart kommer jag också att styra upp så att labben inte blir för på oavsett vad det blir för "småsyskon".

Det är väl för att det inte finna nån mindre lugnare pälsvårdsfri hund med labbementalitet. Nånstans måste du kompromissa. En kompromiss kan vara att skaffa labbe igen men försöka få tag på en som blir mindre. En annan kan vara att kompromissa med mängden pälsvård. Eller nåt annat.

Du behöver inte tala om för mig att jag måste kompromissa med något, det vet jag redan så det här är inte så värst konstruktivt att för att jag är tveksam till just bichon. Jag har inte ens krävt labbementalitet någonstans i tråden utan främst haft det som ett starkt önskemål eftersom det känns tryggare att välja något som inte är helt väsenskilt från den hundtyp jag passar med och vet att jag klarar av.

Känner ni som svarat hittills att det inte finns något mer att komma med så är det bättre att sluta skriva och låta tråden falla i glömska än att tala om för mig vad jag redan vet och vad som ledde till att jag ville starta en tråd för att bolla tankar från första början. Det får mig bara att känna mig hopplös. :( Tack för visat intresse ändå.
 
Jag har skummat tråden så ber om ursäkt om det kommit upp tidigare, men pudel?
Jag vet att den gärna nämns i buketrådar men jag har ett gäng i mon närhet som är väldigt trevliga.
Annars gillar jag shelties.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har skummat tråden så ber om ursäkt om det kommit upp tidigare, men pudel?
Jag vet att den gärna nämns i buketrådar men jag har ett gäng i mon närhet som är väldigt trevliga.
Annars gillar jag shelties.

Pudel tittade jag lite på innan jag landade i labbe men blev varnad av både ägare och uppfödare att de kan vara skälliga. :nailbiting:
Och det har varit väldigt olika aktivitetsnivåer på de människorna samt hundar från olika kennlar så jag vågar inte förutsätta att det bara är en fråga om att välja rätt linjer, uppfostra och aktivera ordentligt.

Jag tänker att Kooiker fortfarande är ett gott förslag :) kanske kan du träffa några och bilda dig en uppfattning om dem?

Jag får hålla utkik om det är några anmälda till utställningar i närheten. Att åka runt till olika uppfödare för att titta helt förbehållslöst känns som slöseri med både deras tid och min när jag fortfarande är i stadiet "se om jag känner något alls för den här rasen". Som kuriosa har kooiker fyra av fem prickar i aktivering på Köpahund så jag vill egentligen springa skrikande åt andra hållet redan där. :eek: Det som finns att läsa om dem på rasklubbens hemsida är inte heller speciellt lovande, tyvärr, och det ska väl ändå vara en av de mer pålitliga källorna?
 
Senast ändrad:
Om det ska vara ”labbementalitet” så är det väl nästan bara en del Spaniels som har det där yviga, glada, sociala och lite brötiga sättet av raserna som är mindre än labbe?
Staffe också men de är strykna.

Det finns inte så himla många raser som är labbelika och mindre.
 
@Hellhound vad tror du om att stolpa upp din kravlista lite så att den blir mer tydlig?
Lista upp vilka egenskaper som du absolut vill ha, vilka egenskaper du absolut inte vill ha och vad du kan kompromissa med (för det behöver man alltid)
Rastipsen är otroligt splittrade i tråden och änd tycker folk att de passar in :p
 
Pudel tittade jag lite på innan jag landade i labbe men blev varnad av både ägare och uppfödare att de kan vara skälliga. :nailbiting:
Och det har varit väldigt olika aktivitetsnivåer på de människorna samt hundar från olika kennlar så jag vågar inte förutsätta att det bara är en fråga om att välja rätt linjer, uppfostra och aktivera ordentligt.



Jag får hålla utkik om det är några anmälda till utställningar i närheten. Att åka runt till olika uppfödare för att titta helt förbehållslöst känns som slöseri med både deras tid och min när jag fortfarande är i stadiet "se om jag känner något alls för den här rasen". Som kuriosa har kooiker fyra av fem prickar i aktivering på Köpahund så jag vill egentligen springa skrikande åt andra hållet redan där. :eek: Det som finns att läsa om dem på rasklubbens hemsida är inte heller speciellt lovande, tyvärr, och det ska väl ändå vara en av de mer pålitliga källorna?
Hm. Pudlar som är i min närhet är inte särskilt skälliga, möjligtvis om det ringer på dörren. Jag har alltid tyckt de är av det tystare släktet.
Tycker de flesta man träffar är tysta, nu tror jag förvisso att pudeluppfödare har större erfarenhet än mig.
Obs att jag har mer begränsad erfarenhet av de små.
 
Pudel tittade jag lite på innan jag landade i labbe men blev varnad av både ägare och uppfödare att de kan vara skälliga. :nailbiting:
Och det har varit väldigt olika aktivitetsnivåer på de människorna samt hundar från olika kennlar så jag vågar inte förutsätta att det bara är en fråga om att välja rätt linjer, uppfostra och aktivera ordentligt.



Jag får hålla utkik om det är några anmälda till utställningar i närheten. Att åka runt till olika uppfödare för att titta helt förbehållslöst känns som slöseri med både deras tid och min när jag fortfarande är i stadiet "se om jag känner något alls för den här rasen". Som kuriosa har kooiker fyra av fem prickar i aktivering på Köpahund så jag vill egentligen springa skrikande åt andra hållet redan där. :eek: Det som finns att läsa om dem på rasklubbens hemsida är inte heller speciellt lovande, tyvärr, och det ska väl ändå vara en av de mer pålitliga källorna?

Ja, som sagt, jag har gått på de jag träffat och där har alla varit sällskapshundar med lite mental stimulans. På det du beskrivit att du erbjuder, låter det ganska precis som de hem vars kooikers jag träffat.

Tycker rasklubbens beskrivning av rasen låter hemsk 😅 de kooikers jag träffat har i så fall inte varit särskilt representativa.
Men att träffa några på en utställning låter ju som en god start, för att få en känsla för dem 😃
 
Jag funderar på ny ras och min veterinär (som jag gått hos i ca 1000 år) rekommenderade kooiker eller Manchesterterrier.

Jag vill gärna ha en självständig, medelstor ras som är möjligast frisk och långlivad.

Vatten påpekade i.o.fr.s att ingendera rasen är någon hon skulle rekommendera för vem som helst, men för en erfaren hundmänniska som liksom har "det" när det gäller hundar så är båda bra alternativ.
 
@Hellhound vad tror du om att stolpa upp din kravlista lite så att den blir mer tydlig?

Jag märker det, det kommer in alla möjliga rasförslag som jag inte tycker passar alls, det verkar dras rätt stora växlar på att jag överhuvudtaget erbjuder mental aktivering? Hur är det ställt med andra sällskapshundar om det jag beskriver anses tillräckligt för att förvalta raser som i mina ögon är rena sportmaskinerna? :confused:

Utlovad aktivering har jag redan tagit upp i trådstarten så för den biten är det bara att gå tillbaka och läsa. :) Jag borde nog ha uteslutit biten om att ha något liknande labben i mentalitet, för det verkar låsa sig där för en del. Det har aldrig varit ett måste, men något som inte är jättelångt ifrån känns som ett tryggare val.

Lista kommer här, hoppas att det gör saker lite tydligare. Jag har garanterat glömt något pga luddig i skallen idag, men isåfall får jag lägga till det i ett senare inlägg.

Krav:
- Lättlärd och någorlunda följsam. Får gärna vara lättmotiverad också, raser som är kända för att vara kräsna eller ha lågt lekintresse undanbedes.

- Robust. Ska klara att leka med en större och brötig hund, och gärna ha nog med skinn på näsan att säga ifrån när det blir för mycket. Terränggående, samt tål väder och vind utan att tjura ihop även om den eventuellt måste kläs på när det är ruggigt ute.

- Klarar varierande aktivitetsnivå utan att börja klättra på väggarna. En del veckor kanske det bara blir promenader, andra kanske vi tränar en liten stund varje dag. Men det blir alltid korta pass och regelbunden strukturerad träning ala brukshundklubb är inget jag har planer på att ägna mig åt.

- Sund och funktionell exteriör. Inga överdrifter, liksom.

Kompromisser:
- Storlek. Liten till mellanstor fungerar, men så stort som labben (64-65 cm mankhöjd, ca 32 kg) vill jag inte ha igen.

- Pälsen. Slipper helst päls som kräver mycket underhåll men det är acceptabelt med en pälsras så länge den går att klippa ner utan att pälsen blir förstörd. Helst lite eller inget fällande, men det finns säkert många raser som hårar mindre än en labbe utan att för den skull vara fällfria.

- Socialitet. Det måste inte vara en ras som älskar alla på labbens vis, så länge den är trygg i sociala sammanhang. Lugn och ointresserad går bra, reserverad och försiktig helst inte.

Absolut NEJ:
- Lätt för skall. Min labbe är extremt tyst så det är fullt möjligt att en yngre hund skulle lära sig av honom, men jag vågar inte lita på det. Något kort skall om någon kommer kan jag acceptera, men mer än så skulle jag ha svårt att stå ut med.

- Opålitlig med andra djur. Som jag redan har tagit upp i tråden så har jag katt och tänker fortsätta med det, så den biten måste fungera. Jaktintresse för sork, möss osv kan vara okej men inget intresse att knipa större byten än så.

- Knepig mot andra hundar. Reaktivitet eller könsbunden aggressivitet varken kan eller vill jag handskas med. Neutralt ointresse går bra.
 
När jag skulle byta ras så kändes det som att ingen ras passade, gick igenom huuuur många som helst. Till slut skrev jag en lista med plus och minus för varje ras. Blev mycket tydligare då och rasvalet känns nu jättebra trots en kompromiss.
 
Jag märker det, det kommer in alla möjliga rasförslag som jag inte tycker passar alls, det verkar dras rätt stora växlar på att jag överhuvudtaget erbjuder mental aktivering? Hur är det ställt med andra sällskapshundar om det jag beskriver anses tillräckligt för att förvalta raser som i mina ögon är rena sportmaskinerna? :confused:

Utlovad aktivering har jag redan tagit upp i trådstarten så för den biten är det bara att gå tillbaka och läsa. :) Jag borde nog ha uteslutit biten om att ha något liknande labben i mentalitet, för det verkar låsa sig där för en del. Det har aldrig varit ett måste, men något som inte är jättelångt ifrån känns som ett tryggare val.

Lista kommer här, hoppas att det gör saker lite tydligare. Jag har garanterat glömt något pga luddig i skallen idag, men isåfall får jag lägga till det i ett senare inlägg.

Krav:
- Lättlärd och någorlunda följsam. Får gärna vara lättmotiverad också, raser som är kända för att vara kräsna eller ha lågt lekintresse undanbedes.

- Robust. Ska klara att leka med en större och brötig hund, och gärna ha nog med skinn på näsan att säga ifrån när det blir för mycket. Terränggående, samt tål väder och vind utan att tjura ihop även om den eventuellt måste kläs på när det är ruggigt ute.

- Klarar varierande aktivitetsnivå utan att börja klättra på väggarna. En del veckor kanske det bara blir promenader, andra kanske vi tränar en liten stund varje dag. Men det blir alltid korta pass och regelbunden strukturerad träning ala brukshundklubb är inget jag har planer på att ägna mig åt.

- Sund och funktionell exteriör. Inga överdrifter, liksom.

Kompromisser:
- Storlek. Liten till mellanstor fungerar, men så stort som labben (64-65 cm mankhöjd, ca 32 kg) vill jag inte ha igen.

- Pälsen. Slipper helst päls som kräver mycket underhåll men det är acceptabelt med en pälsras så länge den går att klippa ner utan att pälsen blir förstörd. Helst lite eller inget fällande, men det finns säkert många raser som hårar mindre än en labbe utan att för den skull vara fällfria.

- Socialitet. Det måste inte vara en ras som älskar alla på labbens vis, så länge den är trygg i sociala sammanhang. Lugn och ointresserad går bra, reserverad och försiktig helst inte.

Absolut NEJ:
- Lätt för skall. Min labbe är extremt tyst så det är fullt möjligt att en yngre hund skulle lära sig av honom, men jag vågar inte lita på det. Något kort skall om någon kommer kan jag acceptera, men mer än så skulle jag ha svårt att stå ut med.

- Opålitlig med andra djur. Som jag redan har tagit upp i tråden så har jag katt och tänker fortsätta med det, så den biten måste fungera. Jaktintresse för sork, möss osv kan vara okej men inget intresse att knipa större byten än så.

- Knepig mot andra hundar. Reaktivitet eller könsbunden aggressivitet varken kan eller vill jag handskas med. Neutralt ointresse går bra.

Bedlington terrier om pälsen är ok och att de inte är översvallande sociala, man behöver inte klippa de så fult 😅
 
Men jag tror på sällskapsterrier (säger jag som absolut vägrade terrier själv pga min erfarenhet av Jack Russells, tysk jaktterrier och Border terrier från jaktlinjer 🙄). Definitivt kavatare än Bichonerna som kan tycka det är obehagligt med en brötig labbe om du får en valp som inte är dominant, men ändå trevliga. Den enda i den changern jag har erfarenhet av är dock en Westie som mest verkar lydig, lite ägarbilden och gett intrycket av att gå runt och gubbmuttra sedan han var typ 3 år gammal. Väldigt annorlunda från min barndoms Jack Russell som drog på älg och försökte klättra efter ekorrar!
 
Men jag tror på sällskapsterrier (säger jag som absolut vägrade terrier själv pga min erfarenhet av Jack Russells, tysk jaktterrier och Border terrier från jaktlinjer 🙄). Definitivt kavatare än Bichonerna som kan tycka det är obehagligt med en brötig labbe om du får en valp som inte är dominant, men ändå trevliga. Den enda i den changern jag har erfarenhet av är dock en Westie som mest verkar lydig, lite ägarbilden och gett intrycket av att gå runt och gubbmuttra sedan han var typ 3 år gammal. Väldigt annorlunda från min barndoms Jack Russell som drog på älg och försökte klättra efter ekorrar!

Jag kan nog hålla med. En mindre hund som är robust och självsäker nog att inte tycka att det är obehagligt med en brötig stor labbe kan mycket väl passa in på en terrier.

Jag har som jag nog skrivit en vän som har en westie. En robust liten hund som hon kan gå lös med i naturen. Trevlig hund som hälsar glatt men den är ju inte lika översvallande glad för folk som en labbe kan vara. Men definitivt inte osäker. Bara intresserad en begränsad tid. Hon tränar inget men hunden hänger glatt med på både vandringar och uteserveringar. Hon har en tik den verkar okomplicerad med andra hundar. Ganska okomplicerad i stort faktiskt. Och, om jag får säga min personliga åsikt, en av de absolut sötaste terrierraserna!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 667
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jaha, här kommer en rastråd till. Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 278
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 091
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 541
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp