Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Bukefalos 30 år!

Tack, jag ska kolla upp allt det här och se om de har någon plan på arbetsplatsen samt försöka kontakta vården igen. Jag tar också fluoexetin och märker att ångesttopparna inte är lika kraftiga, men jag trodde läkaren skulle pusha på mer samtalshjälp redan från början.
Om du inte får respons frå din arbetsgivare kan du faktiskt också be Försäkringskassan om hjälp genom att berätta att du inte vet om det finns någon plan för din återgång i arbetet. De brukar ofta ändå vara snabba på att efterfråga en plan, så de lär agera om de vet att du inte varit delaktig i att ta fram en.

Sen lär de inte själva ha tid och intresse att vara med i rehabmöten och planering förrän det gått mycket längre tid, men de kan pusha AG i varje fall.

Ett tips fram till din tid för samtal, börja skriva en reflektionsdagbok. Hur har du mått den här dagen, om du orkar skriv något om vad du gjort och hur det påverkat dig, men den allra enklaste formen av beskrivning är att göra en smiley för dagen, är den glad, ledsen, likgiltig, trött? Eller siffer-gradera från 1-10, eller vad som passar dig. Hjälpsamt för både dig och vården att se mönster i längre fram.

Önskar dig gott stöd i din återgång!

Tack

Min hjärna förstorar upp allting idag. Vet inte om ångesten beror på att medicinen liksom anpassar sig för läkaren sa att man kan få dippar i början på antidepp, men ikväll kanske jag rent krasst får testa ta en atarax som han också skrev ut åt mig. Inte fått tag i läkaren idag på grund av annat hemma, så ångesten är större nu. Jag tänker bara "SNART ÄR DET DAGS!" Om och om igen och det skrämmer mig. För jag trodde inte "jag var så sjuk". Har 2 utbrända kollegor och jag har helt andra symptom än vad de har. Eller många lika men som läkaren sa: jag krashar inåt, de utåt (svimmar, panikångest). Jag får inte så men jag har darrningar i kroppen, dåligt minne och mycket annat.

Bör jag ringa eller mejla läkaren? Vad säger jag? "Är det normalt att ha ångest 1,5 vecka innan jobbstart"? Ska jag se om de också har samtalsstöd utöver företagshälsan?

Jag vet att jag inte är lat men jag tänker bara "nu ser alla mig som klen", "Nu får jag lägre löneökning", "Nu kommer jag aldrig få visa vad jag går för", "nu förstör jag för alla".

Jag blev grymt ledsen innan jul när min chef gav ut specialuppdrag till oss förskollärare och jag fick ett uppdrag som känns mer som "detta får du så du också känner dig viktig", medan det egentligen bara är tjafs. Jag kände mig osedd, kass och mindre värd. Men samtidigt OM jag fått det viktiga uppdraget hade jag i dagsläget inte orkat det. Men det visste ju inte min chef över denna del av arbetet för hen är (har 2 chefer just nu så inte den jag jobbar nära) inte insatt i mitt mående.

Detta fick mig att krascha ännu mer när jag inte får/kan prestera. Nu är det inte relevant egentligen men jag behövde slriva av mig. Att jag har ångest över detta också.
Att du har två kollegor med samma sjukdom tyder väll snarast på att arbetsplatsen är problematisk. Och dom här grejerna "nu ser alla mig som klen", "Nu får jag lägre löneökning", "Nu kommer jag aldrig få visa vad jag går för", "nu förstör jag för alla" dels tänker jag att det inte spelar så stor roll i det stora hela.

Om vi bryter ned det hela lite:
"Alla ser mig som klen" - med tanker på hur vanligt det är med psykisk ohälsa, så är det nog en väldigt liten grupp som ser dig som klen och dom är sannolikt idioter ändå. Alla vettiga människor fattar att det är en sjukdom bland alla andra. Människor som blir sjuka är inte klena, förstår man inte det så har man ju inte mycket innanför pannbenet.

"Nu får jag lägre löneökning" - den här är antagligen sann om du är en högpresterande individ som alltid får lite extra. Är du inte det så kommer du antagligen få samma löneökning för de får egentligen inte ge mindre för att man varit sjuk och frånvarande. Dessutom om du jobbar kommunalt så får du antagligen en ganska begränsad löneökning ändå och det enda effektiva sättet att höja sin lön är att byta arbetsgivare/tjänst med jämna mellanrum. Någon som kanske ändå blir aktuellt med tanke på det du beskriver om din arbetsplats och ditt förtroende för din chef?

"Nu kommer jag aldrig få visa vad jag går för" - klart du kommer, det här är en parantes i ditt liv, det viktiga är att du använder tillfället för att lära dig dina gränser och att hantera din ångest. Det är därför det är så viktigt med terapeuten. Det hjälper dig dessutom att hantera och balansera de här tankarna jag nu citerar. Det kommer finnas massor med chanser för dig att visa vad du går för (om du vill det) och de kommer komma i former som du inte ens kan tänka ut just nu.

"Nu förstör jag för alla" - på allvar varför skulle din sjukdom just nu förstöra för alla. Ger du inte dig själv lite förstor vikt nu? Du är ju inte oersättlig, möjligen blir något som du har ansvar för uppskjutet eller inställt. Det viktiga för dig och de i dina närmaste är ju att du mår bättre och det är det som är det viktiga.

Hejda de här skenande katastroftankarna och se dom för vad de är. De är rester av ditt stressade liv som skenar runt utan att ha något att göra. De bara luras, hjärnan vill fortfarande försöka lösa den här situationen med handlingskraft fastän det var det som gjorde att du och din hjärna hamnade i det här läget. Försök peta hål på tankarna, se dom för vad de är ett sätt för hjärnan att försöka hantera stress genom att agera. Det var en metod som inte fungerande (det gör den sällan vid långtidsstress, metoden fungerar på kortsikt inte på lång, man behöver vila mellan rusherna av agerande). Men hjärnan har ingen annan metod, det här är ju den ni har övat fram under långtid.

Om du tänker dig att det är någon av dina utbrända kollegor som berättar att de har de här tankarna hur skulle du säga till dom då? Liksom samtal med dig själv som om dina tankar är en kollegas oro. Det blir liksom ett sätt att distansera sig från tankarna lite.
Det finns också metoder där man tänker att man har ett fönster om dagen när man "får" tänka på de här sakerna och alla andra timmar stoppas tankarna undan med ett "det är inte nu jag ska tänka på detta". Sen typ 17.00 så plockar man fram dom och låter dom älta på en timme och sen får det vara nog och de åker tillbaka igen.

Jag är sjukskriven för utmattning/utbrändhet. Nu finns inte diagnoserna kvar så läkaren skrev tre andra på mig (ospecificerad ångest, ospecificerad depression och sömnstörning), men han sa att jag lider av det som förut kallades för högpresterande utmattning och ångest eller liknande). På det järnbrist och någon vitaminbrist.

Egentligen kanske det är orelevant, men jag tänkte ändå ge bakgrundsinfo. :) Jag är utmattad både pga jobb och privatliv. I helgen insåg jag att det "bara" är 2 veckor kvar på 100% sjukskrivning och därefter ska jag gå upp på 50%. Jag har senaste dagarna haft stor ångest över detta. Inte att jag är rädd att jobba, jag känner mig bara inte redo och vill nästan kräkas av blotta tanken på arbete. Är det någon annan som också varit sjukskriven för samma sak och känt likadant?

Jag går ju på antidepressiva nu och de har väl börjat ta bort de värsta "topparna" av min ångest och stress, men jag har ju fortfarande ingen motivation till något. 😒 Min högpresterande hjärna kallar det för lathet, Chatgpt för att min hjärna ännu inte varvat ner helt än. Jag orkar eller klarar liksom inte av mina vardagssysslor eller gamla hobbies. Kan inte läsa, se film, lyssna på ljudbok, skriva eller pyssla liksom. Företagshälsovården hade inte heller samtalshjälp förrän min sista vecka med 100% sjukskrivning? Jag har väntat i veckor på den hjälpen så nu känns det nästan fånigt att prata med någon? "För sent" liksom? Min läkare ska kalla mig till möte när jag redan börjat jobba om jag förstår det rätt, så kan inte nämna den här ångesten.

Är det vanligt att känna sådan stress även om det är lång tid kvar (2 veckor)? Sen ska jag ju bara jobba 4 timmar om dagen. Jag borde ju klara det. Men jag går runt och liksom mentalt förbereder mig på att gå tillbaka "till samma gamla skit" som innan. Nu är det väl inte så, men ni kanske fattar? Hur får jag stopp på denna stress?

Har du kvar samma nivå av privatlivet som innan?
Tänker att det blir omöjligt att komma tillbaka om det ligger på samma nivå som när du blev utmattad?

Att du känner dig dålig när du inte får prestera är verkligen något som KBT kan hjälpa dig med. Jag känner verkligen igen mig i dina tankar, men det går att ändra dom. Jag kom ut på andra sidan och har varit där i flera år nu. Trots krävande och stressigt jobb!

Jag gick i KBT för tio år sedan eller så för en del barndomstrauman. Det hjälpte mig delvis. Men pga min OCD hade jag extrema tvångstankar kring läxorna man får och gjorde dem inte (låter som jag skyller bort mig men det är svårt att förklara hur OCDn fungerar i dessa sammanhang). Jag lyckades till och med lura min terapeut att jag gjorde dem. Detta är inget jag ville göra och berättade för henne. Men jag har fortfarande samma problem med liknande uppgifter. Jag försöker göra dem, men jag tror att KBT kan hjälpa om jag först får hjälp med OCD-biten. Så ska kolla upp KBT igen. Tack.:heart

Har du någon att prata med? Du skrev något om samtalsstöd via företagshälsovården?
Vad jag läser så känns det som samtalsstödet hade behövt börja INNAN du ska tillbaka till arbetet så du kan få hjälp att tänka/känna om. För nu låter det som det tyvärr kan bli så att gå tillbaka och jobba nu kommer inte göra dig nått gott :heart

Att du fick en (enligt dig) mindre uppgift av din chef kan mycket väl vara av välvilja av hen och att du just nu ska ta ner kraven på dig och omvärdera vad "prestera" innebär för dig.

Jag hade försökt att få tag på läkaren och förklara hur du känner. Det låter inte som du riktigt ska tillbaka till arbetet just nu?

Det är bättre att ta det lugnt än att stressa nu.

Har ingen mer än familj och vänner att prata med. Hade jag varit smart kanske jag privat hade sökt upp hjälp. Jag trodde ju företagshälsan skulle vara snabbare. Dag tio utan kontakt ringde jag dem för att se om min chef verkligen kontaktat dem för just nu är det kaos på jobbet och det kan lätt glömmas bort. Men de hade fått in det men verkade missat mig från sin sida så när vi lagt på luren fick jag en bokning, men först flera veckor senare 9 februari.

Angående uppgiften vet jag till 99% att det inte var av empati jag fick en sämre uppgift. Denna chef, vi kan kalla hen för chef 2, har jag alltid uppfattat som att hen sett ner på mig. Under ett medarbetarsamtal där jag lyfte oron kring att jobba med ett barn med kraftig autism (pga osäker och orutinerad i just detta) svarade hen "Jag satte dig på detta för du är lite sån." Jag begrier än idag inte vad hen menar, och alltid hör denna chef av sig till alla andra i mitt arbetslag om viktiga saker fast jag är den som det borde tas med. Kanske jag inbillar mig saker, kanske mina andra kollegor fick de viktigare jobben för de har 30 års erfarenhet. Men det kändes inte bra. En annan personal i ett annat arbetslag som fick samma uppgift känner samma.

Jag skrev ett mejl till 1177 igår till läkaren angående mina känslor och idag ringde en sköterska upp mig. Hon frågade hur jag mådde, och sa att jag kan höra av mig nästa vecka om hur jag mår ifall jag behöver förlänga sjukskrivningen. Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara i morse för hon ringde och väckte mig och just då kändes det inte illa. Men nu ikväll igen så har jag samma starka ångest och mina tidigare symptom av att det "pirrar" i överkroppen är tillbaka. :( Min hjärna vägrar sluta tänka "snart ska du jobba" och "snart är det slut" (på vilan).

Att din hjärna går på högvarv och överanalyserar är en del av symptomen. Du kommer att komma tillbaka och presentera men det är inte det viktigaste nu, nu behöver du läka. Sen vad du vill göra om ett år, det kommer du ta ställning till då.

Se detta som en viktig omstart. Jag är delvis tacksam för att jag blev sjuk för nu har jag lärt mig att arbeta ”lagom” och är nöjd med det. Jag är snällare mot både mig själv och andra. Tror att jag är en trevligare fru och mamma.

Tack jag ska försöka göra det, men det är svårt.:heart

Om du inte får respons frå din arbetsgivare kan du faktiskt också be Försäkringskassan om hjälp genom att berätta att du inte vet om det finns någon plan för din återgång i arbetet. De brukar ofta ändå vara snabba på att efterfråga en plan, så de lär agera om de vet att du inte varit delaktig i att ta fram en.

Sen lär de inte själva ha tid och intresse att vara med i rehabmöten och planering förrän det gått mycket längre tid, men de kan pusha AG i varje fall.

Ett tips fram till din tid för samtal, börja skriva en reflektionsdagbok. Hur har du mått den här dagen, om du orkar skriv något om vad du gjort och hur det påverkat dig, men den allra enklaste formen av beskrivning är att göra en smiley för dagen, är den glad, ledsen, likgiltig, trött? Eller siffer-gradera från 1-10, eller vad som passar dig. Hjälpsamt för både dig och vården att se mönster i längre fram.

Önskar dig gott stöd i din återgång!

Tack jag ska fundera på det. Just nu har jag svårt med "uppgifter" vad det än är, men ska försöka skriva ner eller markera hur det känns.:heart

*Blev för mycket text i ett inlägg så fick sudda ditt svar*

Jag jobbar kommunalt och har hittills fått i princip den procent löneökning som mitt fack propsar på. Så förhoppningsvis påverkar inte detta.

Orsaken till oron över att förstöra för alla är att mina kollegor kryper på knäna. Vi varslade 7 personer förra året och har alla slitit och kämpar i motgång. Tyvärr vet jag att med min frånvaro har mina kollegor det ännu tuffare just nu. I en liten by som där jag bor kan man inte undkomma och höra eller se sådant. Så jag mår så dåligt för att de får kämpa extra nu även om jag vet att de vill att jag vilar.:(

Tack för dina fina råd och reflektioner. Jag ska ta med mig dem och försöka hejda min skenande hjärna. Den skrämmer mig nästan. Idag spenderade jag dagen med en vän som är sjukskriven (av andra anledningar). Vi hade mysigt och roligt och jag var glad. Och nu när jag kom hem återkom ångesten.:(

Har du kvar samma nivå av privatlivet som innan?
Tänker att det blir omöjligt att komma tillbaka om det ligger på samma nivå som när du blev utmattad?

Det är bättre än förra året, radikalt vad gäller vad jag fick göra osv. Har haft en suicid låtsaspappa som också fick massa psykoser och jag är den enda med körkort boendes här så varje dag i ett års tid körde jag efter jobbet till sjukhuset en timme enkel resa fram och tillbaka för att besöka honom med min mamma, köra till läkare, stoppa honom från att skada sig osv. Sen fick jag avlastning av en familjevän i veckorna och sedan augusti har han inte behövt vara inlagd. Nu är det väl att se honom vara så förändrad, skör osv och på tunga mediciner, se min mamma också kämpa på. Men det blev lugnare, men min svägerska fick cancer och min hund dog förra veckan så än finns det saker som fortfarande plågar mig. Min största rädsla är att åka ut en dag till mamma och pappa och han hänger i garaget eller något.:( Men jo, det är lugnare privat men stressen finns väl kvar i kroppen. I somras under min semester kraschade jag och bara grät och orkade inget göra. Denna jul njöt jag inte av högtiden fast julen är vad jag älskar mest med året.

Min läkare sa att jag kan ta atarax vid behov och för min sömnstörning. Dock tog jag ingen igår.
Min läkare ville inte ta risken för rubbningar av hjärtrytmen.
Det varnas för den kombinationen ungefär överallt.
Jag har ett mycket starkt hjärta, så det finns inget annat underliggande.

-terh-mtningsguiden_9789127828605.png
Om det fungerar för dig att läsa lite @Twihard så kan jag varmt rekommendera boken Återhämtningsguiden. Den gav mig många insikter!

En liten varning.
Det är inte lämpligt att kombinera antidepressiva med atarax.
Det kan ge hjärtrytmrubbningar.

Jag skulle inte lita på en läkare som gör så.

Min läkare ville inte ta risken för rubbningar av hjärtrytmen.
Det varnas för den kombinationen ungefär överallt.
Jag har ett mycket starkt hjärta, så det finns inget annat underliggande.

Fast antidepp + Atarax är ju en jättevanlig kombo som skrivs ut av varenda vårdcentralsläkare. Nu vet jag inte hur inte ung du är men som jag förstått så är det just hos äldre man behöver vara försiktig. Oavsett tycker jag att det är bättre att @Twihard litar på sin läkare än på random användare på nätet (inklusive mig).

Fast antidepp + Atarax är ju en jättevanlig kombo som skrivs ut av varenda vårdcentralsläkare. Nu vet jag inte hur inte ung du är men som jag förstått så är det just hos äldre man behöver vara försiktig. Oavsett tycker jag att det är bättre att @Twihard litar på sin läkare än på random användare på nätet (inklusive mig).
Jo det har varit en oerhört vanligt kombination i många år.
Men det har upptäckts att det finns stor risk för rubbad hjärtrytm vid fel kombinationer.
Så det har ändrats.
Det är lätt att läsa om det på FASS och i media.

TS bör ta upp det med sin läkare.
Vissa kombinationer är okej och andra är definitivt inte okej.

Varningar från random användare på nätet kan vara en bra orsak till att kontrollera fakta en gång till.
Jag hänvisar dessutom till säkra källor för fakta.

Men det har upptäckts att det finns stor risk för rubbad hjärtrytm vid fel kombinationer.
Så det har ändrats.

Varningar från random användare på nätet kan vara en bra orsak till att kontrollera fakta en gång till.
Njae det har inte ändrats. Det är fortfarande en väldigt vanlig kombination, även om det står i fass att man ska ta med det i beräkningen. Med det sagt så har de flesta psykofarmaka viss risk för väldigt allvarliga biverkningar (inkl plötsligt död) så jag är rätt säker på att de som skriver ut dem är medvetna om den lilla risken men anser den försumbar.

Så det har ändrats.

Njae det har inte ändrats. Det är fortfarande en väldigt vanlig kombination, även om det står i fass att man ska ta med det i beräkningen. Med det sagt så har de flesta psykofarmaka viss risk för väldigt allvarliga biverkningar (inkl plötsligt död) så jag är rätt säker på att de som skriver ut dem är medvetna om den lilla risken men anser den försumbar.

Enligt FASS och läkare/sköterskor jag varit i kontakt med gäller inte denna risk Fluoexetin då det är en annan sorts antidepp-medicin än de två nämnda. De sa att det inte ska vara några problem att använda ihop.

Enligt FASS och läkare/sköterskor jag varit i kontakt med gäller inte denna risk Fluoexetin då det är en annan sorts antidepp-medicin än de två nämnda. De sa att det inte ska vara några problem att använda ihop.
Så bra.
Det är ju bättre att kontrollera en extra gång än att det blir dåligt.
Tag hand om dig.

(Jag åt citalopram och fick omedelbart stopp på Atarax. Men det var precis när problemet hade upptäckts och man inte var helt säker på hur allvarligt som det var. Jag fick senare allvarliga biverkningar av citalopram, bl.a. högt blodtryck, och blev tvungen att sluta helt med SSRI. Det är också en utmaning i livet.)

Så bra.
Det är ju bättre att kontrollera en extra gång än att det blir dåligt.
Tag hand om dig.

(Jag åt citalopram och fick omedelbart stopp på Atarax. Men det var precis när problemet hade upptäckts och man inte var helt säker på hur allvarligt som det var. Jag fick senare allvarliga biverkningar av citalopram, bl.a. högt blodtryck, och blev tvungen att sluta helt med SSRI. Det är också en utmaning i livet.)
Min kompis fick också men från den medicinen samt en annan som gav henne sömnparalys. Jag nämnde dessa två till läkaren och sa att jag inte ville använda dem (då främst pga. att de kunde påverka viktuppgång). Är glad att min läkare respekterade det och fann en medicin som var viktneutral.

Jag har återigen mejlat VC (hoppas de ringer imorgon såsom sist) angående att få utökad sjukskrivning. Jag hoppas att de verkligen utökar den och inte tycker jag är fånig som inte försöker. Har mått rätt illa hela slutet på veckan pga. att "jag snart ska jobba". Så jag hoppas de kan hjälpa mig.

Min kompis fick också men från den medicinen samt en annan som gav henne sömnparalys.
Alla mina biverkningar försvann när jag slutade med citalopram.
Jag hade nog samtliga biverkningar som räknas upp i FASS. De kom plötsligt efter 16 år av behandling helt utan några som helst problem.
Sömnparalys har jag naturligt av mig själv och har alltid haft. Man vänjer sig.

Min doktor ringde mig idag och vi diskuterade min sjukskrivning. Jag blev sjukskriven 4 veckor till innan jag ska börja jobba 50%. Först sa han att det enligt forskning ses som bättre att inte vara hemma för länge utan mjukt börja jobba. Han nämnde 25% och jag sa okej för att jag lyssnade liksom. Och det har han kanske rätt i. Jag fick dock smärre panik eftersom min hjärna inte fungerar som jag vill. Det känns som om det fysiskt gör motstånd när jag försöker använda den.:meh: Men sen sa han att det är individuellt och han gav mig en förlängd sjukskrivning. "Vi kör en kortare period" sa han men gav mig en månad till, så jag blev lite förvånad.

Däremot så bråkar nu min ångesthjärna med mig. Jag tänker bara på hur han säkert tycker jag är svag, överdriver eller är klen som behöver vila mer än "man vanligt bör". Känner det som om jag förråder jobbet och att jag borde "rycka upp mig" och ta mig i kragen. Min hjärna skriker på mig att jag överdriver och att doktorn tycker det eftersom forskningen säger emot mitt mående (så tolkar min hjärna det han sa). En del av mig vet såklart att det är min hjärna som försöker lura mig. Men nu har jag ångest över om jag är dum som är hemma lite till. Att jag bara är fånig.:( Men får se vad företagshälsan säger den 9 februari. Min familj tycker det är bra och kollegor också. Men jag går runt med en känsla av att jag "fuskar" då jag stundtals "mår okej".

Mjo, när mor min hade ångest en period- som sedan visade sig bero på MS då en annan läkare var inne på att det var neurologiskt- fick hon just kombinationen atarax och vad det nu var mot depression. Visade sig, vad de sa, att det är en livsfarlig kombination om man INTE är deprimerad samtidigt- vilket hon aldrig varit. Blev inlagd på hjärtavdelning, hade hon tagit en dos till kunde det ha orsakat hennes död enligt den läkaren. Så jag håller mig ifrån mediciner mot ångest så länge jag kan känner jag. Fick atarax utskrivet för några år sen pga ångest. Inte en enda tablett har jag rört. (Har ätit dem en gång pga pollenallergi som barn dock).

Liknande trådar

• Cellförändringar
  • Sjukpenning på annan % än intyg
  • September-utmaning
  • Psykolog Stockholm?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat