Bukefalos 28 år!

Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Sånt där får mej att se rött. Det är mycket obehagligt med strykar-typer omkring-dragandes i vad man ser som sitt eget andra hem och ens hästars. Man vill verkligen ta till stryk när man någon dåre drar igång vattnet i ens stall och inte ens drar sej för att först och främst ta sej in dit utan tillstånd. Om det hade varit jag hade jag gömt mej tillsammans med en vän och väntat med påk/högaffel på den som gör olaga intrång. Men i Sverige är det ju lite mesigt. Skadar man någon som sysslar med sånt där får man ibland själv lagliga problem. Mycket fjantigt tycket jag. Men, men...

1. Skaffa ett kamera övervaknings system (tex. tre kameror med kablar och normalt en sladd-los) som du själv uppkopplar till en video inspelare. Rikta kameror mot alla stallets ingångar och stallgång. Behöver inte vara dyrt paket. Beställ över internet om du inte hittar i affär. Gå till Google.com sök: "Home surveillance systems/cameras" eller först på svenska.

2.Skaffa rörelse aktiverad strålkastare med sensorer vid stallingångar.

3. Låt ett par rottweiler hundar/schäfer eller dylika hundar spendera dagarna och nätter runt stallet. Utmärkt for avskräckelse.

4. Sätt skyltar på dörrarna som i stil med "Larmat", "Här vaktar jag vi" (med bilder pa hundarna) eller "Obehöriga äga ej tillträde".

5.Du kan till och med lämna en lapp på dörren till den ovälkommna "smyg-gästen". I stil med: "Jag vet vem du är. Kom inte in igen, du vet inte vad som väntar bakom dörren. Om du fortsätter kommer jag ta rättslig hjälp."
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Vi har haft våra hästar i ett stall utanför Löddeköpinge som hade haft problem med "påhälsning" nattetid. Ägarna bodde precis bredvid stallet. Jag minns inte hundra hur det var men jag kommer ihåg att personen hade gått på samma sto vid båda tillfällena. Det var en gammal man som ägde hästen och han sade sig inte vara ovän med någon. Han var mycket mån om sin häst och detta var i ett tävlingsstall.

En morgon när ägaren till gården kom för att morgon fodra stod stoet fastbunden i sin box. Hästen hade blivit utsatt för något så två utav boxgallrena hade blivit böjda, där hon stod fastbunden. Vid ett annat till fälle vet jag att samma häst blev utsatt för misshandel. När stall ägarna kom ut till stallet ytterligare en morgon hade någon skadat hästen.

Situationen blev mycket obehaglig i stallet och folk började bli misstänksamma. Efter den insidenten installerade man larm i stallet och "påhälsningarna" upphörde. Däreemot vet jag att grannstallet efter denna perioden har haft liknande problem.

Vi och våra hästar blev inte drabbade då detta skedde innan vi flyttade till det stallet.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Usch vad obehagligt! Blir så arg på dessa människor.
Haft mycket incidenter med djurplågeri runt vår ridskola så jag går oxå o funderar på vad man kan göra. Var nyligen en hund som dränktes med tyngder i en sjö och en katt som misshandlades och fick svansen avsliten:mad:. Vi hade stallet olåst fram till för en sju år sedan då en man gick in och onanerade åt en av våra valacker. Sen blev det låsning och vakthund. Idag har vi vaktbolag som kör förbi och funderar på kameror. För tråkigt att man inte kan lämna värnlösa djur ifred!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

KL

Har haft häst i ett stort stall strax utanför Stockholm och vi hade både lås, larm och Securitas rondering på nätterna. Svindyra hästar och utrustning i stallet (dock inte min häst och utrustning ;)) samt att det hade hänt otrevliga saker i närområdet, såsom slaktade får och skurna hästar och kor, gjorde att vi inte tvekade en sekund på att totallåsa stallet samt larma och skaffa bevakning. Nu har ju inte alla stall råd med det försås men det var mycket, mycket effektivt och vi hästägare kunde sova lungt och tryggt på natten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 767
Senast: Pudlan
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 051
Senast: MayGrace
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 388
Senast: Fille
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 915
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp