Bukefalos 28 år!

Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Du har samma inställningb som jag vad det gäller jakt o säkerhet.
Samt att allemansrätten gäller även under jakt.
Problemet är, om du arrangerar en köpejakt med utlänska gäster är dessa inte bekanta med allemansrätten.
Där de kommer ifrån så spärras helt enkelt markerna av vid jakt.
För dem är det främmande att folk kan komma som de vill inne i privat skogsmark.
De är alltså inte främmande att försöka lagföra.
Men vad jag är lite nyfiken på är just den konflikt som finns i svensk lagstiftning just vad det gäller allemansrätt visavi äganderätt.

Svenska regeringar har inte velat ta i frågan. Man har kunnat kontrollera den genom att en polycy funnits, den att allemansrätten ahr företräde.
Då nu europarätten stärker äganderätten och Svenska staten raticifierat avtalen så är det nog bara en tidsfråga innan vi får en dom i Sverige som överklagas och då dömmer EUrätten efter sina regler + de regler som står skrivna i svensk lagbok. Inga polyci eller allmänt flum kommer det att tas hansyn till.

Så vad det gäller störande av vilt.
Så länge du håller dig till körvägarna så stör varken fotgängara eller ryttare. Viltet vet var oroskällan finns och struntar i den. Men så fort svampplockaren eller ryttaren ger sig in i skogen då stör man. Värst är faktiskt svampplockarna. Tyst och lungt smyger man fram, inte olikt en pürschjägare. Då viltet upptäcker honom rusar det iväg och drar i väg annat vilt också. Nu är det ju så bra organiserat att svampsäsongen inte infaller under vår o försommar då viltet är som känsligast. Men då är det ju som finast att rida ut i skogen eller hur?
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

*kl*

Jägarna där jag rider är alltid glada när jag träffar dem i skogen. Och jag har frågat flera gånger om jag stör men nejdå det har jag inte gjort.

De blev rätt glada när jag tipsade om vart tiotaggaren höll till :D

Så vårt sammarbete funka toppen!! Jag vill ha bort älgarna ;) och de vill så gärna skjuta...
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Så vad det gäller störande av vilt.
Så länge du håller dig till körvägarna så stör varken fotgängara eller ryttare. Viltet vet var oroskällan finns och struntar i den. Men så fort svampplockaren eller ryttaren ger sig in i skogen då stör man. Värst är faktiskt svampplockarna. Tyst och lungt smyger man fram, inte olikt en pürschjägare. Då viltet upptäcker honom rusar det iväg och drar i väg annat vilt också. Nu är det ju så bra organiserat att svampsäsongen inte infaller under vår o försommar då viltet är som känsligast. Men då är det ju som finast att rida ut i skogen eller hur?

Har du fått uppleva det själv att viltet blir stört och flyr när du rider i skogen? Det är åtminstone inget jag har fått erfara, inte ens när jag har kommit i full galopp, skrattat och pratat högljutt, så har viltet (främst älgarna) inte verkat störa sig speciellt mycket. Av de viltdjur jag stött på så har de allra flesta stannat upp och tittar på oss när vi ridit förbi, men inte brytt sig märkbart. Endast enstaka har flytt.

Jag håller med lady_vip, häst och ryttare stör väldigt sällan vilt. Då grundar jag inte min uppfattning endast på min erfarenhet, utan även andras. Det är en ganska stor skillnad att komma enbart som människa, och att ha sällskap med häst. Enbart lukten av en människa kan skrämma vilt, men hästlukten är inget de normalt reagerar över.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Du har rätt att rida där.Men lyckades inte kontrollera hästen (iof förståeligt)
Båda har bara bedrivit den hobby man älskar.
Svensk domstol dömmer förmodligen mot jägaren, som genom ombud överklagar till EU.
Som då förmodligen läser den svenska lagstiftningen mening för mening och inte mellan raderna och.....
Ett intressant cenario, rent juridiskt sett.:cool:

Är det samma resonemang du använder då du menar att du har rätt att spärra av din mark så häst och ryttare inte kommer in?

Troligen hade fallet inte ens kommit upp i domstolen utan stannat som försäkringsfråga och betraktats som olycka.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Jag kan inte annat är att hålla med, viltet brukar högaktninsfullt strunta i mig om jag inte kommer alltför nära. Man ser långt mer vilt från hästryggen än till fots.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Dessutom känns det väldigt märkligt krav överhuvudtaget, speciellt nu vintertid, vid 15 tiden börjar det ju skymma och efter det bör man ju verkligen tänka sig för innan man jagar... Om man nu inte jagar vildsvin men det är ju en helt annan jakt.

Man brukar jaga i gryning och skymning, viltet rör sig mer då så tidpunkten är med all säkerhet avsiktlig.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Vist är "tockajakten" dyr men inget som Fransmän, holländere o tyskar inte har himma.
Däremot en väl organiserad älgjakt med löshund. Det kan inte alla erbjuda. Har man sedan bra lokaler till övernattning, god gastonomi då kan man ta bra betalt för en helg.
Men det betyder att upp till tio personer är invovlerade i ett evenemang en helg.
Ett sällskap på 5 jägare kan då få betala upp mot 100.000kr.

Naturligtvis ska då alla tillfartsvägar vara skyltade och alla bommar låsta men .......

I en by där arbetstillfällen lyser med sin frånvaro kan tre sådana helger betyda svart eller rött i bankboken när året är slut för många.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 578
Senast: cherie
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 505
Senast: Lala
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 780
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 437
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp