Bukefalos 28 år!

Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

FeatherCloud

Trådstartare
För drygt ett år sen flyttade jag med häst till Skåne och fick pga. tättbebyggelsen vänja mig vid att rida på lite mer begränsat område. Så långt allt väl, från vårt stall har jag ändå tillgång till fin ridterräng, bl.a. i en liten furuskog med bra anlagda ridstigar.
Vi är ganska många som samsas om utrymmet, både motionärer, ryttare från flera stall, brukshundsklubben och skolor/dagis brukar röra sig på området men eftersom vi ryttare bl.a. har skyltade ridvägar och inte ger oss in på smalare stigar enbart till för fotfolk, så uppstår sällan problem utan alla är ständigt glada och trevliga.

Tills nu!

Sen i våras har vid upprepade tillfällen någon gjort sig besväret att på flera ställen längs en av de smalare ridstigarna släpa ut stockar och grenar och lägga så att de väldigt klart är i vägen. För att komma förbi får man skritta långt ute på kanten där det växer stora, yviga buskar och be en bön att hästen inte trasslar in sig. Nu har jag tröttnat och sitter konsekvent av och släpar bort allting så gott det går, men 1-3 dagar senare är allt tillbaka igen.

Skapelserna är tydligt utlagda för att förstöra, ligger ofta i smala och långa "liggande kors" (alltså inte som ett krysshinder, utan nerlagt) för att man inte ska kunna hoppa över, och gärna med fler grenar ovanpå, samt alltid en mängd smågrenar som sticker rakt upp i luften och åt alla håll. Ingenting man gärna rider igenom/över, med andra ord.

De andra i stallet har såklart också sett de här, men bortförklarar det med att det antingen är ponnyungar som bygger hinder, eller att det är någon av dagisgrupperna/scouter som helt enkelt bygger saker. Jag köper det inte, ingen kan bygga hinder på det viset, dagispersonal skulle förstå (antar jag!) att sakerna är ivägen på en ridstig, och ensamma barn skulle nog inte orka släpa alla grenar, då en del av dom är för tunga för att jag ska orka lyfta bort dom utan problem, och jag betraktar ändå mig själv som relativt stark.

Syftet är alltså relativt uppenbart att förstöra för oss ryttare, och jag börjar tröttna! :mad: Att sitta av och släpa bort stockarna/slänga in dom i ett tätt buskage funkar ju för stunden, men sen kommer det som sagt tillbaka igen inom ett par dagar och jag vill kunna trava och galoppera utan att oroa mig över vad hästen ska trampa in i bakom nästa krök.:crazy:

Så, vad kan man göra? Han som från kommunen är ansvarig för att underhålla ridvägarna/skogsområdet är medveten om problemet men hans skötsel sträcker sig i princip till att beskära något träd som växer ivägen, röja sly nån/några gånger om året och ev. underhålla de flisade vägarna. Han kan ju inte springa där och ta bort sånt här, med tanke på hur ofta det dyker upp igen.

Kan jag anmäla det? Det lär ju inte bli någon efterföljd av det ivf, för jag har inte sett någon och det finns knappast resurser för sådant ändå, men jag vill göra något, jag blir så ruskigt arg på folk som verkligen lägger tid och energi för att förstöra för, och i förlängningen kanske skada hästar och ryttare...
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Vi hade likadant i vår skog men där var det en 08a som hatade oss fast han inte ens var fastboende. Vi kunde i alla fall gå runt.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

inte roligt alls, vid ett stall jag stod i tidigare hade vi lite problem, då var det nån som satte upp ståltråd över en ridväg i låghöjd (skära sönder benen på hästarna) och halvt grävt ner tandade sågblad i marken. Vi hade turen att en äldre motionär gått stigen och plockat undan det innan vi kom fram, men han visade vad han hade hittat och det gav kalla kårar, det var verkligen menat för att skada.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

fy så obehagligt :crazy:
jag är verkligen både arg och lite rädd för om det kan bli värre. En i stallet har haft misstanke om att det någon gång varit en tunn lina faststpänd över en av de bredare stigarna när hon ridit där, pga.hur hennes häst snubblade oh betedde sig. Ingen ståltråd, utan snarare någon form av fiskelina kanske. Men vi har ju inga bevis, och något sånt har jag aldrig märkt.

Men vem vet om det någon gång eskalerar, skogen är där vi rider 9 gånger av 10, och ridhuset ligger dessutom på andra sidan, så vi måste ju vara där. Vem det nu än är som vill förstöra så förstår jag inte varför, alla ryttare jag vet respekterar stigarna där hästarna inte ska vara, och våra stigar är som sagt skyltade så det kan inte undgå någon att det är ridväg det handlar om...

Korven: ja, än så länge så har jag iaf kunnat gå runt hjälpligt varje gång, även om jag nu sitter av och (ilsket!) slänger bort skiten. Tyvärr har jag en klumpeduns till häst, så han kan lika gärna trampa igenom och trassla in sig, om jag inte tar bort det. Men det är otroligt störande att behöva hoppa av ett par gånger/ridtur om man vill rida på just de här stigarna..


Nästan så jag önskar att jag någongång tar den/de som gör det på bar gärning :devil:
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

usch vad obehagligt :eek: kan ni inte prata ihop er och sitta och passa ? om ni har möjlighet. förr eller senare borde ju idioten dyka upp.
hoppas ni får slut på skiten snart innan nått riktigt allvarligt händer
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

det är ju en idé förstås, men jag verkar ju vara den enda i stallet (vi är inte så många) som bryr mig egentligen, och i övriga stall har jag egentligen inga kontakter. det är nog mest jag som brusar upp kanske :p


jag tänkte dock börja med att försöka kolla mer exakt hur frekvent hindren dyker upp igen efter att jag tagit bort dom (jag rider ju ändå där nästan varje dag, och vid olika tider) så kanske det är lättare att ta någon på bar gärning..

hade man märkt av att folk störde sig på hästarna hade jag kanske haft "lättare" att förstå, men folk är verkligen bara idel glada och leende när man möter någon...
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

har ni ngn lokal tidning pa din ort? kanske fa ett reportage gjort om det och se om det hjalper.
sen ligga pa vakt, inte skoj men det kan ju fungera.. halla koll pa nar och vilken tid hindrerna kommer tillbaka och sen ta bort och ligg pa lur.. kanske fungerar.. i alla fall forsok.. hoppas det loser sig for er, trakigt att inte alla kan ta samma hansyn mot varandra...
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Fy vad obehagligt :(
Långsökt kanske, men kan du inte sätta upp en lapp där det står någonting i stil med: Jag har noterat att flera grenar ofta ligger rätt över vägen vilket gör framkomligheten försvårad. Var vänlig lägg inga grenar på gångvägen. MVh ***** ********, ****-******
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Kan inte låta bli att undra vem som äger stigen där ni rider. Kan det vara så att denne person anser att ni inte har där o göra pga skador på stig o kringliggande skog?
Det kan ju vara så att han anser att det ska vara en gångväg och inte en ridväg.
Jag vet att sannolikheten för detta är liten eftersom alla stall naturligtvis äger de vägar man brukar;o)
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Är det kommunen som äger marken o stigarna är skyltade som ridstigar så är det bara att göra en polisanmälan till att börja med.
Ja det är väl kommunen som får anmäla men ...
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Det är kommunens mark, såvitt jag vet. Som jag skrev (om än otydligt) i ursprungsinlägget så är det ett rekreationsområde som många olika människor brukar, och kommunen äger, har anlagt rid- och promenadstigar och sköter även underhållet.

edit: såg nu att du skrivit ett tillägg, låter ovanstående stå kvar ändå, för förtydligande.

Våra ridstigar är skyltade med vanlig "ridvägsskylt" dvs
D8-1.jpg

och följaktligen så kan någon visst anse att det ska vara gångväg, men då det finns en hel del (fler än ridvägar!) stigar i skogen där vi ryttare INTE rider (ej förbudsskyltat, men för att visa hänsyn) så det känns orimligt, och i vart fall så får man isåfall vända sig till kommunen om man har synpunkter, kan man ju tycka.

Skador på stig och kringliggande skog är obefintlig. Det är sandjord som står emot ridning bra och vi håller oss främst på just de anlagda stigarna. Och vad man tycker att människan som saboterar borde förstå, är ju att ev. skador på skogen blir större om vi tvingas lämna stigen för att ta oss runt hindren... *suckar*
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Är det kommunen som äger marken o stigarna är skyltade som ridstigar så är det bara att göra en polisanmälan till att börja med.
Ja det är väl kommunen som får anmäla men ...
så jag borde vända mig till kommunen och göra påtryckningar?
jag har också (innan jag röjer undan på stigen) börjat fotografera allt som ligger, kalla mig besatt :p men jag tänker att det aldrig är fel att ha "bevis"...
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Det är kommunens mark, såvitt jag vet. Som jag skrev (om än otydligt) i ursprungsinlägget så är det ett rekreationsområde som många olika människor brukar, och kommunen äger, har anlagt rid- och promenadstigar och sköter även underhållet.

edit: såg nu att du skrivit ett tillägg, låter ovanstående stå kvar ändå, för förtydligande.

Våra ridstigar är skyltade med vanlig "ridvägsskylt" dvs
D8-1.jpg

och följaktligen så kan någon visst anse att det ska vara gångväg, men då det finns en hel del (fler än ridvägar!) stigar i skogen där vi ryttare INTE rider (ej förbudsskyltat, men för att visa hänsyn) så det känns orimligt, och i vart fall så får man isåfall vända sig till kommunen om man har synpunkter, kan man ju tycka.

Skador på stig och kringliggande skog är obefintlig. Det är sandjord som står emot ridning bra och vi håller oss främst på just de anlagda stigarna. Och vad man tycker att människan som saboterar borde förstå, är ju att ev. skador på skogen blir större om vi tvingas lämna stigen för att ta oss runt hindren... *suckar*
troligtvis är det fritidsförvaltningen ihop med fastighetsförvaltningen (eller motsvarande, heter lite olika i olika kommuner) som ansvarar för era ridvägar. Mitt råd är att du ringer dit och förklarar att du misstänker att någon med flit lägger upp stockar och annat för att motverka ridning. För att inte låta helt ego kan du ju också säga att stockarna även förhindrar för gående (vilket det ju faktiskt också gör).
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

tack för svaret, det tror jag faktiskt att jag ska ta och göra! :)
alltid spännande att se om de gör något åt det, men man måste ju försöka..
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Otrevligt beteende... och Gravindas exempel var ju riktigt skrämmande. Vem gör något sådant? Förstår de inte att både hästen och människan kan skadas ordentligt - en häst med sönderskurna ben som rusar iväg, eller går omkull över linan... *ryser*

TS - du kan ju, utöver de fina tips du redan fått, också försöka tala med dem ni eventuellt möter när ni är ute och rider. Var artig, och berätta vad ni varit med om, samt fråga om någon sett något. Förklara vilka olyckor som faktiskt kan hända om en häst brakar rakt in i ett "hinder" av den sort du beskrivit. Är det småbarn som vill bråka eller gör det för att roa sig (inte hästrelaterat) så kanske ryktet kommer igång och de slutar, och är det någon som verkligen vill skada er så blir denne kanske rädd om fler personer är observanta.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

kl*

inte för att tråden ska handla om mitt exempel, men när folk blir hästhatare så verkar de inte förstå att de kan skada andra, tex 10åriga pojkar som kör lite moutainbike i skogen eller som den herren som hittade allt, om han hade snubblat på tråden och brytit lårbenshalsen. Eller hund som trampar på sågblad eller dess ägare.
Jag tycker att det är jätte viktigt att vara ambassadör för hästeriet, att alltid hälsa, att alltid ta extra mycket hänsyn, så att folk tycker att det är okej, kanske rent av rätt mysigt att se oss galoppa över ängarna. Heldre fjäska till sig extra alianser än att behöva oroa sig för sabotage.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Sedan står det ju den enskillde markägeren fritt att försöka förhindra skador på stigar o skogar.
För det verkliga problemet ligger ju inte på av kommunen avsatta ridvägar utan de själsvåldigt tagna ridvägar på privata marker.
För det är en försvinnande liten del av alla hästägare som har tillgång till egna eller kommunala ridvägar utan är tvugna att "våldgästa" grannars marker.
En frekventerad ridväg genom en granskog kan innebära hundratusentals kronor i förluster pga rotröta för skogsägaren.
Rötan sprider sig upp till femtio meter längs skadade rottrådar till trädet.
Prommenende människor skadar inte ett dugg men hästhovar skalar av barken på trådarna långt ner i marken eftersom jorden på stigarna ofta är lös.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

*kl*

Fota när du ser hinderna och polisanmäl sedan. Detta måste vara ett lagbrott, "framkallande av fara för annan".
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Sedan står det ju den enskillde markägeren fritt att försöka förhindra skador på stigar o skogar.
För det verkliga problemet ligger ju inte på av kommunen avsatta ridvägar utan de själsvåldigt tagna ridvägar på privata marker.
För det är en försvinnande liten del av alla hästägare som har tillgång till egna eller kommunala ridvägar utan är tvugna att "våldgästa" grannars marker.
En frekventerad ridväg genom en granskog kan innebära hundratusentals kronor i förluster pga rotröta för skogsägaren.
Rötan sprider sig upp till femtio meter längs skadade rottrådar till trädet.
Prommenende människor skadar inte ett dugg men hästhovar skalar av barken på trådarna långt ner i marken eftersom jorden på stigarna ofta är lös.

Då kan ju markägaren prata med stallen runt omkring eller begära ridförbud på sina marker. Det finns ingen som helst anledning att försöka skada folk!
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Jag har pratat med ryttare och får då svaret, att allemansrätten gäller!
Kollar det juridiska och där får jag ingen hjälp.
Fortsätter att kolla det juridiska men ur en annan synvinkel och se där!
Jag har rätt att blockera min egen mark.
Så då blir ju lösningen att jag blockerar vägar o stigar för all obehörig trafik.
Endast fotgängare kan klättra över.
Så jag har inga problem.
Orskaken till det hela är en avverkning för ca 10 år sedan
alla granar upp till 50 från stigen var drabbade av rotröta.
Så de första tre meterna av stammen gick till brännved a´300 kr kubiken istället för timmer mellan 600 0 800kr kubiken.
Ca 100 kubikmeter blev nedklassat = 40 000 kr mindre för virket. Naturligtvis fanns ingen att skicka räkningen till så...
På resten av hygget fanns i stort sett ingen rotröta.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 574
Senast: cherie
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 499
Senast: Lala
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 779
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 436
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp