Bukefalos 28 år!

Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Du får ursäkta mig om jag missuppfattar, men det låter som att du försvarar beteende som TS berättar om?
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

har pratat, blivit besvarad, att allemansrätten gäller.
kollat det juridiska, där finns ingen hjälp.
kollade ur en annan synvinkel.
Och se där.
Du rider på egen risk!
Jag har rätt att blockera vägar o stigar bara jag ser till att fotgängare kommer förbi.
Sagt o gjort.
Ryttare kostade mig över 50 000kr för tio år sedan vid en avverkning pga rotröta.
Det händer inte igen!
En rishög strategiskt placerad stoppar bra.
Ska jag över kör jag bara över med traktorn.
Djupa diken o stenskravel stoppar mopeder cyklar o hästar men ej fotgängare.
Naturligtvis finns ingen snubbeltråd hos mig. det vore ju fullständigt vansinne.
Både hästar o människor kan ju fara riktigt illa.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Jag är bara nyfiken, hur gör du för att göra så att en fotgängare kan ta sig förbi, men inte en häst?
Jag har faktiskt aldrig stött på något ställe där jag inte tagit mig fram med häst om jag har kunnat ta mig fram till fots.

Nu är jag förvisso distansryttare och tränar därmed hästarna att gå fram överallt, men jag har svårt att se vad man skule kunna göra? Givetvis tänker jag inte på saker som direkt kan skada hästen (och därmed både gångare och vilda djur) som uppsatta linor och div.

Dina ex rishög, djupa diken och stenskravel är inget som skulle stoppa mig iaf.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Alantha,
I vissa fall är det befogat att stänga av stigar o vägar.
Vill kommunen ha öppet på sina marker så ska det vara öppet, vill jag ha stängt på mina så....
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

En enkel färist av gammal järnvägsräls.
ca 3 meter lång. 1 meter bred.
Väger ca 500 kg.
Ristarna är längsgående så det är en aning jobbigt att ta med ex. barnvagnen.
Men hästarna går garanterat inte över.
Den är bara att slänga över i ena hörnet av rishögen.
och då uppfyller jag lagen som säger att fotgängare ska kunna ta sig över.
När jag själv ska till skiftet kommer jag med maskin och tar jag färisten i kranen och flyttar undan den.
Under förra älgjakten försökte två grabbar med moped flytta på den. De försökte i en halv timme, ganska roande.
På de två andra ställena har vi dels permanent färist dels en vinkel i färnrör i samband med bommen.
Vid bommen har enstaka ryttare hoppat över.
Ska tillägas att marken är översållad av gamla stenmurar och det götr det lätt att stänga av skiften.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Jo då, de går alldeles utmärkt att hoppa över, been there, done that om vi säger så, och ingen av mina hästar har någonsin tvekat.

Skulle en markägare höra av sig, sätta upp skylt eller liknande så skulle jag givetvis acceptera att denne inte vill att jag rider där, jag vill bara poängtera det, så du inte tror att jag är helt utan hyffs.

Men de saker du nämner skulle inte stoppa mig, kommunikation däremot skulle det.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Jag lägger inte alltför mycket tid o resurser på detta men vi stoppar 95 % av all oönskad trafik.
Skulle fler ta allt större risker för att ta sig förbi får man väl anpassa sig.
Då landsvägen går på ena sidan av marken (viltstängsel) och sjön avgränsar den andra så får man väl exempelvis anlägga bete med djur o elstängsel. En färist på körvägen ger mig tillträde.
En stege över stateket ger fotgängarna deras. Vill sedan ryttarna lära sina hästar att hoppa över vita elstaket så må det väl vara hänt.
Vi har ju betesdjur på gården så det alternativet skulle egentligen bara kosta lite extra jobb.
Men du vill ha komunikation.
All ridning på icke permanenta vägar och icke tjälat underlag skadar och bidrar till rotröta i skogsmark.
Alltså borde all ridning på dessa stigar o enskilld mark vara förbjuden.
Ska jag som skogsägare vara tvungen att springa ifatt varje hästekipage med denna information.
Då är det enklare att slänga dit lite ris när en ändå kör förbi med maskin.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Norrlänning,
Mitt svar finns redan med :-Är det kommunen som äger marken o stigarna är skyltade som ridstigar så är det bara att göra en polisanmälan till att börja med.
Ja det är väl kommunen som får anmäla men ...
Vad det det du sökte?
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Men du vill ha komunikation.
All ridning på icke permanenta vägar och icke tjälat underlag skadar och bidrar till rotröta i skogsmark.
Alltså borde all ridning på dessa stigar o enskilld mark vara förbjuden.
Ska jag som skogsägare vara tvungen att springa ifatt varje hästekipage med denna information.
Då är det enklare att slänga dit lite ris när en ändå kör förbi med maskin.

Fast du borde ju kunna sätta upp en skylt där det står att ridning är förbjuden? På så vis slipper du jaga efter varenda ryttare, menar jag.
Sedan om folk lyder det är ju en annan femma. Vi pratar ju om hästfolk (sorry, men vissa hästmänniskor alltså...)

Kl*
Jag har egentligen inget tips till TS, ni har redan nämnt de som jag kom och tänka på.
Sedan skulle man ju kunna ta reda på vem som äger marken där stigen går i så fall, och prata med denne, ifall det är h*n som inte vill ha ryttare där. Dock vore det ju bättre om denne sa till, både ryttare och kommunen (om det är de som anlagt stigen där), att man inte vill ha en ridstig på sin mark. Bättre det än att riskera att människor och djur skadar sig.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Nej men kanske en skylt där det står att man inte vill att folk rider där när marken är känslig, som nu tex. Nu är det knappt att alla grusvägar går att rida på utan hovmärken efter!
Många ryttare vet inte /tänker inte på att de faktiskt förstör, och hur mkt det förstör.
Jag visste tex inte innan du skrev det här att det förstörde så pass mkt träd. Jag rider i regel inte i skogen när marken inte håller för det, men på vissa stigar så sticker ju rötterna upp oavsett väder, så jag kanske får omvärdera mig där lite, höra av mig till skogsägarna och se vad de säger.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Att folk rider på grusvägarna när de är mjuka gör i stort sett ingenting, det fixas ju lätt vid de årliga körningarna med sladden.
Men det är på stigarna problemen finns.
Dels, de stigar som förr var täkta av mjuka barr där man i stort sett kunde gå barfota är ett minne blott.
De är idag sönderkörda av mopeder eller hästhovar. Regnar det är man mer eller mindre tvungen att gå med stövlar för att modden täcker upp till fotknölarna där man går.

Är vägen grusad eller belagd med asfalt så gör det ingenting.
Sen förstår jag ju att det är trevligare att rida på stigar och tom inne i terrängen.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Så som du beskriver ser det inte ut på stigarna som jag brukar rida på! De är fina med massor barr, och jag aktar mig noga för att rida där när det är blött.
Idag gick jag där med hunden, och tyvärr så såg jag hovspår efter människor som inte alls tänkt likadant som mig :(

Väldigt tråkigt tycker jag.

Däremot så finns det stigar vid de stora stallen som är som du beskriver, och där ser jag ingen anledning att rida, inte speciellt kul att rida i lera :cool:
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Undrade mest bara vad ditt syfte va med dina inlägg då dom inte hade nåt med trådskaparens problem att göra. Men...ordet är fritt.

Sen inte sagt att jag inte förstår dej, jag är både markägare och hästägare själv.
Anser att man inte rider vart och hur som helst utan lov eller vetskap att det är ok. Men TS rider på kommunens mark som är skyltad som ridväg.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Att folk rider på grusvägarna när de är mjuka gör i stort sett ingenting, det fixas ju lätt vid de årliga körningarna med sladden.
Men det är på stigarna problemen finns.
Dels, de stigar som förr var täkta av mjuka barr där man i stort sett kunde gå barfota är ett minne blott.
De är idag sönderkörda av mopeder eller hästhovar. Regnar det är man mer eller mindre tvungen att gå med stövlar för att modden täcker upp till fotknölarna där man går.

Är vägen grusad eller belagd med asfalt så gör det ingenting.
Sen förstår jag ju att det är trevligare att rida på stigar och tom inne i terrängen.

Om ditt största problem är ryttare på din mark tror jag att du kan skratta dig lycklig, här har vi stora problem med krossåkare, de skapar sig nya stigar härs och tvärs över hela skogen, och en rishög innebär bara en ny stig... Och en cross förstör oändligt mycket mer än en häst... Vi har försökt att få polisen att komma ut, men de har fullt upp kan kan kanske komma flera timmar senare och då är det ganska så ointressant. De kommer med bil och släp, vi tar bilnummer och tänka sig, varenda en har lånat ut sin bil till en kompis kompis som de tyvärr inte kan komma på namnet på... :grin:

Hästar håller sig inom ridavstånd, det går att leta på stallen och prata med ryttarna, de är sällan så pigga på att ta till knytnävarna som de crossåkare som vi handgripligen har stoppat....

Själv rider jag mest hos hästägaren som har egna marker, där h*n har gjort iordning ridvägar och lagt ut pengar på det.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

*kl*

oj, vilken diskussion ni fått igång! :o
jag förstår landsbygdsbo till viss del, min familj är också skogsägare och även om inte många ryttare finns i närheten så vet jag vilka skador som kan uppstå.
där jag bodde innan skåneflytten hade vi främst grusvägar och en del stigar att rida på, några av de smalare bad markägaren oss att undvika när det var som mjukast/blötast i marken och det respekterade iaf jag såklart, men många av de kringliggande stallens ryttare red där ändå.

dock har jag varit med om en hel del galna metoder också, bl.a. en man hemma i trakten där jag kommer ifrån, som spärrade av sin gårdsplan (med stängslade fält på var sida om grusvägen) med eltråd och taggtråd virat kors och tvärs mellan staketstolparna, så att vi, när vi kom från vårt stall, inte kunde ta oss över gårdsplanen för att komma till skogen i första taget...
"roligt" i sammanhanget var dock att mannen endast arrenderade gården och ägaren var ingen annan än min stallägare som också var med under de flesta av dessa ridturer, så där gick det ju relativt enkelt att få ett slut på det...


Heartstring: som jag redan skrivit så är det alltså kommunen som också äger marken, och ingen enskild markägare, men jag förstår din poäng :)
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Det känns ju som en självklarhet att man inte förstör för andra.

Men jag tror att det största problemet är okunskap faktiskt. Jag hade ingen anning om att det var så mkt som blev förstört, och att det kostade så mkt.

En ide kanske kan vara att försöka utbilda hästfolket?
Kanske nåt repotage i någon stor hästtidning?

Jag själv brukar fråga markägaren om jag vet vem det är, eller om jag möter dem. Är man bara trevlig och tillmötesgående så brukar de vara de samma. Givetvis finns det rötägg överallt, min ena granne är en sådan, hans väg går till jätte fina klätterbackar. Men han blir så arg om man rider där och faktiskt rent hotfull, så man får rida runt hela skogen istället.

Lite tråkigt då stigen dit faktiskt är ganska känslig.

Detta trots att det är en väg, visserligen enskild, men ändock en väg där allemansrätten gäller.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Heartstring: som jag redan skrivit så är det alltså kommunen som också äger marken, och ingen enskild markägare, men jag förstår din poäng :)

Oj, ja, det gjorde du ju! Jag blev lite förvirrad i diskussionen där :p

Kl*
Vi har vissa vägar här som vi inte får rida på för markägaren. Eller, ena vägen har vi fått börja rida på nu, när det är torrt och vi inte lämnar spår efter oss. Detta är en traktorväg över gärdena, så vi skadar kanske inte så mycket när det är blött heller, men nu ska vi vara glada att vi får rida där, och därmed acceptera villkoren.
Vi har en annan väg, där vi får rida på en skogsstig en bit för att komma mellan vägarna, och där har jag ridit även i kladdigare "väglag". Det är dock ingen som har sagt till, förutom en gammal tant som ville att vi skulle hålla oss till de kladdigare stigarna, och inte till de nyare torra. Det är nämligen gångarna som bildat de nya stigarna, och jag kan förstå att de inte vill gå i lera + att varken de eller jag vill ha en gamling som ramlar och bryter sig där när de går! Men vissa har svårt att acceptera det med, för deras hästar kan ju inte bli blöta om fötterna....
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 574
Senast: cherie
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 499
Senast: Lala
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 779
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 436
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp