Bukefalos 28 år!

Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Sedan står det ju den enskillde markägeren fritt att försöka förhindra skador på stigar o skogar.
För det verkliga problemet ligger ju inte på av kommunen avsatta ridvägar utan de själsvåldigt tagna ridvägar på privata marker.
För det är en försvinnande liten del av alla hästägare som har tillgång till egna eller kommunala ridvägar utan är tvugna att "våldgästa" grannars marker.
En frekventerad ridväg genom en granskog kan innebära hundratusentals kronor i förluster pga rotröta för skogsägaren.
Rötan sprider sig upp till femtio meter längs skadade rottrådar till trädet.
Prommenende människor skadar inte ett dugg men hästhovar skalar av barken på trådarna långt ner i marken eftersom jorden på stigarna ofta är lös.


Jo men nu handlar det ju just om sabotage av ridvägar som är anlagda av kommunen och inte om dina egna problem... som vi hört en massa gånger innan!
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

har pratat, blivit besvarad, att allemansrätten gäller.
kollat det juridiska, där finns ingen hjälp.
kollade ur en annan synvinkel.
Och se där.
Du rider på egen risk!
Jag har rätt att blockera vägar o stigar bara jag ser till att fotgängare kommer förbi.
Sagt o gjort.
Ryttare kostade mig över 50 000kr för tio år sedan vid en avverkning pga rotröta.
Det händer inte igen!
En rishög strategiskt placerad stoppar bra.
Ska jag över kör jag bara över med traktorn.
Djupa diken o stenskravel stoppar mopeder cyklar o hästar men ej fotgängare.
Naturligtvis finns ingen snubbeltråd hos mig. det vore ju fullständigt vansinne.
Både hästar o människor kan ju fara riktigt illa.

Du har INTE rätt att stoppa enstaka ryttare som rider i privat regi- och ja jag har koll. Enstaka ryttare skadar inte träden om det rids varsamt- en oskodd häst är tex skonsammare. Och dessutom om du blockerar vägarna kommer ju ryttarna hålla sig i terrängen där du inte vill ha dem. Det torde dessutom vara omöjligt att hålla ryttare ute från dina marker om du inte inhägnar rubbet. Har själv för några år sedan fått rida i skogsmark av personal hos en av skånes mest "gnälliga" skogsmarkägare när det gäller ryttare, dels pga av att jag vet hur man rider utan att ställa till skador och dels pga av att jag faktiskt var en enstaka ryttare som tog mina rundor nån gång i veckan..
 
Senast ändrad:
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Kung Thule,
1:a Det är till 100% bevisat att om de fina rottrådarna skalas av på granen så tränger rotrötans sporer in.
En fotgängare levererar inte det tryck (om nu inte någon pimpinett fröken går med högklackat)som krävs. Det gör däremot en hov. Är den sedan skodd blir det etter värre.
2:a Jag har rätt att stänga mina vägar. så länge fotgängare har möjlighet att ta sig förbi.
Och, marken är så aronderad att med liten insats (pga riksväg o sjö) det faktiskt skulle gå att hägna så att det inte är möjligt att komma in i det aktuella skogspartiet utan att passera bete/vall. och in på ett bete/vall får du inte ta hästen, där gäller inte allemansrätten. 3;e Jag vet att det finns ryttare som anser att just dom har rätt till sin hobby exklusivt på alla marker. Men ex. jägarna BETALAR för sin markanvändning, Skogsbolagen som köper virke gör detsamma. Men de stall som växer upp likt svampar ur jorden ska gratis få bruka kringliggande marker? Det är ju inte "-privat regi-" som du beskriver.
Inte i min värld. De kan få ha kusarna på sina 1,5 Ha. promenera på permanenta vägar men sen är det stopp.
Och Thule, det finns inte lagrum för att tvinga mig ta bort rishögarna. Så länge som de av hävd gamla stigarna är öppna och tillgängliga för fotgängare. Även jag har läst på ;o)
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

snurrfia,
ett gäng krossåkare hade vi på besök för några år sedan.
De gör inte om det.
Har kört en del sälv varför jag känner många av fäderna. Gick alltså bakvägen.Kan tala om att hut går hem.
Snorungarna lyser numera med sin frånvaro.
Har däremot haft tre dagisgrupper uppe och tittat på rävungar vid ett gryt i det gamla sandtaget där grabbarna körde.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Men varför håller du på och gnäller i denna tråden?

Här handlar det om godkända ridvägar dvs inget du behöver hetsa upp dig på.

Eller du kanske stör dig på även godkända ridvägar? det kanske inte alls ska finnas?

Nej usch och fy för folk som rider ute i skogen oavsett om de inte stör eller förstör... :crazy:
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Lånar din knapp och fortsätter lite mer om allemansrätten:

Naturvårdsverket har bra info om allemansrätt och jag kan bara instämma med dig om att det är itne så lätt att begränsa allas användning/nyttjande - och det tycker jag är bra. Sedan finns det stora kunskapsluckor på bådas sidor - både på markägarnas och övriga användare.

Men till och med så här är det: Allemansrätten kan användas kommersiellt. Den kan också användas av många personer samtidigt. Det visar en dom i Högsta Domstolen från 1996. Domen ger vägledning om hur allemansrätten ska tolkas vid kommersiell användning av annans mark för turism.

Sen när det gäller ridning: Du får rida fritt i naturen, eftersom ridning ingår i allemansrätten. Men med tanke på risken för markskador är det viktigt att noga välja väg och undvika mjuka marker som lätt kan skadas.

Allemansrätten är inskriven i en av Sveriges fyra grundlagar (2 kap. 18 § regeringsformen). Men allemansrätten är ingen lag och det finns heller ingen lag som exakt definierar den. Däremot omges allemansrätten av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet.

Den som har ett stängsel som hindrar allmänheten att nå ett område av betydelse för friluftslivet, kan åläggas av länsstyrelsen att ordna en genomgång. Är stängslet uppsatt enbart för att utestänga allmänheten kan markägaren åläggas att ta bort stängslet.

Det är inte tillåtet att utan kommunens tillstånd sätta upp skyltar "som avvisar allmänheten från ett visst område av betydelse för friluftslivet".
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Pigan, du har alldeles rätt. Det är därför jag är tvungen att lägga dit en färist eller ordna en vinkelgenomgång vid ett staket.
Men, och det är det viktiga, det står ingenting om att jag måste ordna en övergång som mopedister, cyklister och ryttare med häst kan använda.Till fots tar du dig fram och det är det lagen stipulerar
Sedan har du ytterligare en sak som är intressant.
Svensk lagstiftning vad det gäller brottsbalken o allemansrätten är inte till 100% kompatibel med EUlagstiftning. Man har väl därför lagt viktiga bitar i miljöbalken i stället. Detta gillas inte riktigt från Brüssel.
Kan ju hoppas att vi får en klar lagstiftning i brottsbalken gällande allemansrätten så att alla frågetecken kan rätas ut.

Allemansrätten gäller i skog o hage inte i odlad mark, vall och plantering samt tomt.

Allemansrätten får brukas så länge den inte är till allvarligt förfång för fastighetsägaren.
Det betyder att jag har rätt att bruka skogen, vad än svampplockarna säger och, vilket är intressantare den som stör eller skadar en av markägaren eller jakträttsinnehavaren ordnad kommersiell jakt kan tvingas betala skadestånd.
Naturligtvis kan jag ålläggas ta ner ett stängsel om jag bara har ett där utan anledning. Men så dum är man nog inte utan man ser till att man har ett bete , då kan inga svenska myndigheter tvinga en bonde att ta bort stängslet utan att lösa in betet.
Nästa knep man kan använda är att ta bort alla bommar på de privata vägarna. Vid infarterna sätts skyltar upp:motorfordonstrafik förbjuden samt Stannadeförbud, gäller ej fordon med tillstånd.
Sedan sätter du en p bot på 7 - 800kr på varje bil som kör in o stannar.
Då får du in ngr kronor till vägen varje år.

Scilla, jag klargjorde tidigt vad jag anser om att sabotera ridvägar på allmän mark. Jag tror vi är eniga om den hanteringen.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Som trädnisse betvivlar jag faktiskt att en hästs avtryck skulle skapa rotröta på granen. Vad har du för markförhållanden egentligen?
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

*delvis kl*

När vi ändå är inne på allemansrätten och ridning. Ryktesvägen fick jag förra veckan reda på att en jaktarrendator vill att vi ryttare inte ger oss ut i skogen efter 14.00 eftersom han då sitter på pass och anser att vi stör. Blaha blaha för mig som själv är jägare, dels finns där väldigt lite jaktbart vilt och dels är han så urbota korkad att hans torn står precis vid en gång/ridled. Jag har inte heller blivit informerad om detta "önskemål" så därför antar jag att det inte gäller mig.

MEN, det finns väl ingen som helst lag/rekommendation som kan stödja denna jaktarrendator?

Hör jag nåt om önskemålet så ber jag honom sätta upp skylt så kan jag strunta i att rida där, men att inte rida efter 14.00 är ju bara löjligt när människan sitter där max 1 gång/vecka.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Kung Thule,
1:a Det är till 100% bevisat att om de fina rottrådarna skalas av på granen så tränger rotrötans sporer in.
En fotgängare levererar inte det tryck (om nu inte någon pimpinett fröken går med högklackat)som krävs. Det gör däremot en hov. Är den sedan skodd blir det etter värre.
2:a Jag har rätt att stänga mina vägar. så länge fotgängare har möjlighet att ta sig förbi.
Och, marken är så aronderad att med liten insats (pga riksväg o sjö) det faktiskt skulle gå att hägna så att det inte är möjligt att komma in i det aktuella skogspartiet utan att passera bete/vall. och in på ett bete/vall får du inte ta hästen, där gäller inte allemansrätten. 3;e Jag vet att det finns ryttare som anser att just dom har rätt till sin hobby exklusivt på alla marker. Men ex. jägarna BETALAR för sin markanvändning, Skogsbolagen som köper virke gör detsamma. Men de stall som växer upp likt svampar ur jorden ska gratis få bruka kringliggande marker? Det är ju inte "-privat regi-" som du beskriver.
Inte i min värld. De kan få ha kusarna på sina 1,5 Ha. promenera på permanenta vägar men sen är det stopp.
Och Thule, det finns inte lagrum för att tvinga mig ta bort rishögarna. Så länge som de av hävd gamla stigarna är öppna och tillgängliga för fotgängare. Även jag har läst på ;o)

Lansbåggbå... Allemansrätt är allemansrätt fixar du inte att leva med det kan du flytta till nåt land som inte har allemansrätt!
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Spridning av rotröta:
Svampsporerna finns överallt i luften när temperaturen överstiger 5 grader.
Inkörsportar till träden är genom tickor, fysiska skador på bark å stamm o rot samt genom färska fällskär på grannträd och sedan via rotkontakt
Enligt skogsstyrelsen.

Det är bara att ta en promenad och kolla om man kan se några rötter där barken är avskvavd på ridvägen så hittar du rötans inkörsport ;o)

Så vitt jag vet är det inte förbjudet att beta skogsmark. Vad du däremot inte kan få är EUbidraget eftersom du då inte får ha mer än ett visst antal trän/ha.
Framförallt i mellansverige finns det många småfastigheter som har kvar gamla försäljningskontrakt till storbolagen där man har rätt till just skogsbete.
Men Thule, jag stannar och följer de lagar som just nu gäller.

Naturligtvis har du rätt att vistas i skogen efter 1400, naturligtvis är jägaren till 100% ansvarig för om han skadeskjuter dig eller din häst vid jakt.

Men frågan blir intressant vid följande situation:
Du rider förbi tornet. När du befinner dig ngr meter norr om tornet skjuter han söderut. 0% risk att du skadas av skottet.
Men kusen får spel, du faller och hästen skenar in i ett taggtrådsstaket.
Skador för hundratusentals kronor uppstår.I form av vård och skador.
Försäkringen betalar men letar sedan efter en syndabock.
Han har rätt att jaga, Inga människor eller hästar fanns 90 grader från skjutrikningen.
Du har rätt att rida där.Men lyckades inte kontrollera hästen (iof förståeligt)
Båda har bara bedrivit den hobby man älskar.
Svensk domstol dömmer förmodligen mot jägaren, som genom ombud överklagar till EU.
Som då förmodligen läser den svenska lagstiftningen mening för mening och inte mellan raderna och.....
Ett intressant cenario, rent juridiskt sett.:cool:
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Thule, en annan möjlighet:
Slå ikull granskogenmot vägen och sedan exempelvis anlägga en ädelträplantering. Den har jag rätt att inhägna med ett flera meter högt staket.
Helt enligt gällande lagstiftning.;o)
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

har bara en liten fundering då jag både är skogsägare, jägare och ryttare.... I mark där det finns mycket vilt bildas det väldigt ofta viltstigar. Viltstigarna används av de flesta djuren och det ganska frekvent. Det betyder att även våra större hjortdjur använder dem. De är stora och tunga. Hur mycket skada ställer de till?

Sen ska jag säga att jag är helt emot att man är ute och rider i sönder skog. Men på befintliga stigar tycker jag att det är en annan sak. Nu har vi framför allt små skogsvägar vi rider på, men jag vet folk som skapar sig nya stigar igenom skogen, och det tycker jag ändå inte är helt ok om det sker ofta.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Nja de flesta viltstigar ser man bara som en markering i lanskapet, Mossan är borta vid hällarna och avstamsmarkeringar vid dikeskanter, en väl använd häststig ser däremot ut som om någon meed jordfräs kört fram.
Som jag sagt tidigare gör det varken till eller från om folk rider på körvägarna. De spår som blir jämnas ändå till när man kör med sladden.
Men inne i skogen på stigarna, accepterar jag bara fotgängare och gör vad jag kan för att stoppa resten.
Naturligtvis innom det ramverk lagen ger.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Men inne i skogen på stigarna, accepterar jag bara fotgängare och gör vad jag kan för att stoppa resten.

Samt kapar trådar som inte har med dina problem att göra-:devil:
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

*delvis kl*

När vi ändå är inne på allemansrätten och ridning. Ryktesvägen fick jag förra veckan reda på att en jaktarrendator vill att vi ryttare inte ger oss ut i skogen efter 14.00 eftersom han då sitter på pass och anser att vi stör. Blaha blaha för mig som själv är jägare, dels finns där väldigt lite jaktbart vilt och dels är han så urbota korkad att hans torn står precis vid en gång/ridled. Jag har inte heller blivit informerad om detta "önskemål" så därför antar jag att det inte gäller mig.

MEN, det finns väl ingen som helst lag/rekommendation som kan stödja denna jaktarrendator?

Hör jag nåt om önskemålet så ber jag honom sätta upp skylt så kan jag strunta i att rida där, men att inte rida efter 14.00 är ju bara löjligt när människan sitter där max 1 gång/vecka.

Det är lite luddigt skrivet men som det står i boken Jägarexamen så är det bara när man har organiserade aktivteter som man har skyldighet att ta kontakt med jakträtts innehavaren för att komma överens. I övrigt står det mest om jägarens skyldighet att vara tillmötes gående, trevlig och veta att allemansrätten gäller oavsett om man är ute och jagar eller inte.

Så nej han kan nog inte kräva att ni inte rider där efter kl 14 varje dag... Dessutom känns det väldigt märkligt krav överhuvudtaget, speciellt nu vintertid, vid 15 tiden börjar det ju skymma och efter det bör man ju verkligen tänka sig för innan man jagar... Om man nu inte jagar vildsvin men det är ju en helt annan jakt.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Lagen säger att du får inte utöva jakt om kulan du avlossar riskerar att skada människor eller icke lovligt vilt. Det betyder att ingen jakträttsinnehavare kan förbjuda en fogängare tillträde till jaktmarken av säkerhetsskäl.
Samtidigt säger lagen vad det gäller allemansrätten att den inte får utövas så att markägaren = jakträttsinnehavaren får lida menlig ekonomisk skada.
En älgjakt en helg kan innebära upp mot 15000 kr per deltagare.
Som jaktarrangören skulle kunna tvingas betala tillbaka om ett par ryttare förstör jakten.
Enligt svenskt rättsväsende så accepteras detta och jakträttsinnhehavaren blior blåst på pengarna.
Men vad händer om ex. en fransman som blivit blåst på jakten stämmer tjejerna i frankrike enligt svensk lag.
Då läser man lagboken och finner att markägaren ska hållas skadelös och..?..
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Fast nej, nu är det trams igen. Jag jagar själv på ett ställe där rika affärsmän köper jakter för tiotusentals kronor. Området är dessutom populärt strövområde.

Vi sätter upp skyltar, skulle folk ändå välja att gå in på jaktmarken tar vi självklart hänsyn, lyfter bössor och har full koll. Så sent som förra jakten gick jag och mötte en ryttare som hade kommit ett bakhåll på en liten skogsväg och således inte sett skyltarna. Jag informerade enbart om att vi jagade, han fick gärna rida igenom, men jag rekommenderade att han inte gjorde det eftersom hästen kunde bli rädd vid skott. Han tackade och vände.

Så att jägarna skulle stämma markägaren när någon går in på jaktmarken..? Då har man från början en dåligt anordnad jakt som ger frustrerade jägare... Och ryttare stör sällan vilt, det hoppas jag du är medveten om.
 
Sv: Någon saboterar våra ridvägar... *ganska långt*

Tack Snurrfian. Ungefär så funderar jag också. Men ju mer jag har tänkt på det så misstänker jag att jag inte är tillsagd eftersom jag inte hade köpt "erbjudandet";)
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 574
Senast: cherie
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 499
Senast: Lala
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 779
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 436
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp