Någon som har en Mustang???

Sv: Någon som har en Mustang???

Nej, vill man ha en vild, opålitlig häst får man nog se sig om någon annanstans än hos amerikas vildhästpopulation.

Skakar liv i en urgammal tråd bara för att svara på ursprungsfrågan och hålla med senaste post:D

Ja jag har en mustang. Ett snart tvåårigt sto, svenskfödd Kigermustang. Jag har fått höra att "hon kommer aldrig bli som en "vanlig" häst eftersom hon har för mycket instinkter".

Nu är hon bara 18 månader och jag väntar på att hon ska bli vild, opålitlig och ohanterbar. Fram tills det händer umgås jag med en otroligt sällskaplig liten häst som gladeligen galopperar i från flocken när man kommer till hagen för att hämta henne. En liten häst som spenderar "ensamtid" (dvs när alla andra hästar är ute och rids och hon blir ensam i lösdriften) med att ligga och tryna i ligghallen eller njuta av att ha hela hösilgevagnen för sig själv.

Vi passar på att stå uppunden på gången, stå snällt för hovslagare, gå långa promenader, ha sele, bli tömkörd, bli skickad över småhinder, gå på presenningar, åka transport. Klia, gosa, borsta, duschas, stå i box. Vi tränar för att delta i halterklasser under nästa år och vi promenerar i trafik, bredvid traktorn, bakom fyrhjulingen, i blåsväder och hällregn. Vi spelar "fotboll" med stora skramlande plasttunnor och ler i mjugg åt äldre, världsvana "tama" hästar som tycker att en fladdrande plastpåse är otäckt.

Jag passar helt enkelt på att umgås med en otroligt klok, samarbetsvillig liten häst som älskar att arbeta och som provar och försöker allt man ställer henne inför. En häst som är förvisso reaktiv men aldrig drar hals över huvud för att något är skrämmande. Det är bättre att stanna upp och utvärdera om det där ljudet är något som är värt att fly ifrån.

Snart kommer hon ju bli vild och opålitlig och hon kommer ju aldrig kunna fungera som en tamhäst har jag fått höra så jag njuter av den tid jag får. Hoppas den blir lång.:)
dsc_0048.jpg

dsc_0043.jpg

dsc_0083.jpg

dsc_0132-e1387717390944.jpg

img_4808.jpg
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Vilken söt liten tjej! Jag tror ni har många härliga, ovilda, pålitliga år framför er :)

Men jag tycker det är så konstigt att folk har sådana förutfattade meningar om mustanger. Särskilt här i Sverige, där väl de allra flesta inte ens känner någon som stött på en i verkliga livet. Jag undrar verkligen varför de tror att de ska vara så opålitliga.

I och för sig har jag själv förundrats över att våra nokotas är så oerhört sociala och samarbetsvilliga. Visst kan man göra fel även med dem och vissa individer är svårare än majoriteten, men framförallt har jag märkt att de alltid börjar med att visa ett särskilt intresse att förstå vad man vill. Även bland äldre hästar (eller, ja inte gamla men iaf övre unghäståldern) som jag haft förmånen att få vara första nära mänskliga kontakt för har jag känt detta intresse. Jag undrar om det kan bottna i att de, kloka som de är, ser att det finns en potential i att ha oss människor med i flocken.

Eller så följer de bara den gamla strategin "Keep your friends close, and your enemies closer", hah. ;)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

*delvis kl*

Vildfångade american curlys finns det ju flera av i Sverige.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Jo jag tror inte att någon "vildgen" helt plötsligt kommer att slå till:D

Jag upplever också att hon verkligen bemödar sig om att förstå vad jag vill. hon ger intryck av att vara lite smartare. Sen kan jag tänka att om man ska överleva i det fria. Då kan man inte fly hals över huvud så fort något händer. Man måste utvärdera faran och se om det är något man måste lägga energi på. Man måste använda hjärnan för att överleva.

Var sen denna otroliga människovänliga läggning, vilja att vara till lags och "arbetsnarkomani" kommer ifrån. Det vet jag inte, men många Kigerägare berättar samma sak. Det är intressant att höra att du upplever det med era Nokotas också. Feral strategi? Eller bara hundra års uppdämd saknad av mänskligt sällskap :D ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som har en Mustang???

Den där jädra vildhäst-genen finns hos vissa och då märker man det. Inom islandshästeriet där det då och då förekommer pratar man om "superkänsliga" hästar. Men börjar man fundera över hästens beteende i ett rent "flyktdjur/vildhästperspektiv" inser man ju att detta ÄR en vildhäst. En häst som inte blir riktigt tam.
Tidigare trodde man att det var hästar som var dåligt inridna på Island, eller skrämda under långa båt transporter, men nu har det ju kommit ganska många svenskfödda, från grunden hanterade av fina och proffsiga hästmänniskor- SO! ÄNDÅ flyr med svansen mellan benen till ett avlägset hörn av hagen dag efter dag och är skräckslagen inför folk.
Jo det går att komma tillrätta med det- I VISS mån- men när du tror att du övervunnit eländet så tro fan att hästen drar som en avlöning när du kommer till hagen.

Så din fina unghäst är nog en helt ok och trevlig liten kuse, :)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Ja, jag tror också att det är svårt att överleva i det vilda om man flyr hals över huvud för allting.

Kul att höra liknelserna mellan raserna!
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Men jag undrar om man verkligen kan attribuera det beteendet hos vissa islandshästar till någon "vildhästgen". Som sagt så känns ett sådant beteende väldigt obekant med den erfarenheten jag har av nokotahästarna (både sådana som är födda i total frihet i Theodore Roosevelt National Park och sådana som är födda i halvvilt tillstånd i stängslade hagar). Jag kan dock tänka på en hingst, som hela livet genom även efter han avlägsnats från nationalparken alltid höll sig långt från människor. Han var väldigt dominant bland parkens hästar och det gjordes många försök att få ut honom. Det krävdes till slut två helikoptrar och ett enormt fångstsystem bara för att få in honom så man kan nog föreställa sig att det var en rätt stressfylld upplevelse. Hos hans barn och barnbarn (vi har ett helt gäng barnbarn i Sverige nu) finns dock inget sådant beteende, så jag tror att det var helt och hållet ett resultat av hans dåliga erfarenheter av människor.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Jag menade inte att jag inte tror att det finns hästar som beter sig som du beskrev, bara att jag inte ser likheten med de vildhästar som jag stött på och därför har lite svårt att förstå varför det skulle orsakas av en "vildhästgen". Skulle man istället säga "vild häst-gen" skulle det vara en annan sak, men varför beskylla vildhästarnas (eller ja, rent korrekt är de ju förvildade hästar) arv för att vara orsaken att vissa hästar beter sig som du beskriver?

Nu tycker jag egentligen inte att det spelar så stor roll vad man kallar det, men när det nu uppenbarligen finns fördomar om mustanger och andra vildhästar här i Sverige, så tänker jag att det inte finns anledning att spä på dem :)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Jag menade inte att jag inte tror att det finns hästar som beter sig som du beskrev, bara att jag inte ser likheten med de vildhästar som jag stött på och därför har lite svårt att förstå varför det skulle orsakas av en "vildhästgen". Skulle man istället säga "vild häst-gen" skulle det vara en annan sak, men varför beskylla vildhästarnas (eller ja, rent korrekt är de ju förvildade hästar) arv för att vara orsaken att vissa hästar beter sig som du beskriver?

Nu tycker jag egentligen inte att det spelar så stor roll vad man kallar det, men när det nu uppenbarligen finns fördomar om mustanger och andra vildhästar här i Sverige, så tänker jag att det inte finns anledning att spä på dem :)

För att tona ner lite så är det inte heller jättemånga som känner till mustanger och andra "vildhästar" men vad man läst tidigare i denna tråden samt ord från en veterinär som besiktigade min häst inför köpet (samt någon till människa) så finns fördomar. Men de flesta ser ut som "...öööh jaha??" när de får svaret på frågan om vad hon är för ras.:D
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Åh men jag menade inte att dra någon skugga över vildstar som mustanger.
Jag menade mer att det är en instinkt som man nog kan hitta hos allla hästar egentligen. När jag tänker efter har en bekant en ridponny som är "sån" också.

Det jag menade var egentligen "tvärtom"- vildhästgenen dyker upp inte för att det är en viss sorts häst utan för att den finns där hos vissa individer.
:)
Som Digbils fina unghäst helt verkar sakna tex. :)

Just typiskt är ju hästar som ansed ha varit illa behandlade. Det förekommer givetvis, men jag tror att det lika ofta handlar om hästar med starka instinkter.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Mustangerna är väl inte så jättevanliga (än?).
På "min" tidigare ridskola hade "vi" en mustang. Underbar häst!!
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Mustangerna är väl inte så jättevanliga (än?).
På "min" tidigare ridskola hade "vi" en mustang. Underbar häst!!

Det finns ett 30-tal Kigermustanger i Sverige, hur många "vanliga" mustanger det finns vet jag inte. Färre tror jag. Så de är inte alls vanliga.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Det betyder ju att de flesta som "vet" något om mustanger är mytbilder från tex min häst. :) alltså mycket fördomar. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 329
Senast: Shixle
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 789
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp