Någon som har en Mustang???

Sv: Någon som har en Mustang???

Va fina hästar du har!! :love:
Jag har alltid velat ha en mustang, när jag va liten lekte jag alltid att jag hade en osynlig kolsvart mustanghingst som hette Mustangi (mustang på finska :D )
Du råkar inte ha en svart mustang till salu? :angel:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Gammal tråd men... :-) Vi har 2 underbara Kigermustang ston hos oss på vår gård här utanför Uppsala. Dessa underbara tjejer har varit våra sedan i höstas, och de verkar stortrivas!
Kika gärna in på hemsidan http://www.tibblekigers.se

Mvh Anna o Emanuel
 
Sv: Någon som har en Mustang???

KL

Jag kikade lite på mustanger ett tag och känner en del i usa som föder upp och jobbar med dem. Jag tycker det är fräcka hästar, som någon skrev en slags nationalras för usa.

Men jag kom fram till att jag inte vill ha en, de är inte ens särskilt vackra tycker jag. Inte utmärkande på något sätt, förutom i vildmarken där jag anser att de hör hemma. *fantiserar om vildhäst-dalar i bergen*
Då har jag hellre quarters och paint faktiskt!
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Vi har en kigermustang hingst som vi köpte hösten 09 av Tomas som är än så länge sveriges enda uppfödare men vi är på väg att bli fler =)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Ja för nu finns det visst två! (Nedkom en litet sött sto 20100429!!!)
:bump::banana:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Knapp

Varför har jag inte skrivit i den här tråden tidigare??? :o
Har alltid varit imponerad av mustanger och min stora dröm är att få föda upp denna underbara ras! :D
Tomas' hemsida besöks flitigt och nu är ju även Tibbles inlagd på favoritlistan ;-)
Så fort ekonomin ler mot mig och min sambo är det gård och mustangjakt som gäller!

Berätta gärna mer om era erfarenheter! Bilder är väldigt uppskattat också ;)

/Micks
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Nu är ju inte våra hästar mustanger enligt definition, men jag tänkte jag skulle få skriva här ändå, då våra hästar är av en amerikansk distinkt vildhästpopulation. Vi har Nokotas (för mer info: http://www.nokotahorse.org) och änsålänge har vi dem bara här i North Dakota, USA, men i höst kommer vi importera några till Sverige för avel.

Jag skummade genom tråden och såg en del kommentarer om mustangernas temperament och att en del anser de vara "svåra". Jag har ingen erfarenhet av mustanger, men kan säga att majoriteten av Nokotan är mycket trevliga hästar att arbeta med. De har ett tydligt kroppsspråk och även om det finns en del som väljer att hålla fast vid sitt vilda ursprung, får man känslan att de vill bli kompis med en när man arbetar med dem. Jag tycker de är fantastiska hästar och det är också därför vi nu ska importera dem.

Det finns i princip inga renrasiga Nokotas kvar i det vilda, då de urprungligen levde i Theodore Roosevelt National Park och därför inte föll under BLM:s regler och skydd. NP servicen kan i princip göra vad de vill med sina vildhästar och det har de också gjort och därför bevaras Nokotan nu helt i privat och Nokota Horse Conservancy's regi, med hjärtat här på Leo och Frank Kuntz's rancher i North Dakota, där jag och min man är volontärer. Men här försöker vi sköta hästarna så naturligt vi har möjlighet till (vilket inte alls är så naturligt som vi skulle vilja, men det krävs $$$...) och vi ser till att inte avla på särskilda, av människan önskade egenskaper (ex färg...) utan vi vill bevara hela det spektrum som en gång fanns i det vilda.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

*kl*

Åh Hidalgo ja, gud vilken underbar film! :love:

Viggo köpte ju en av Hidalgosarna (:angel:) efter att dom avslutat inspelningen, tror att det är den som är med mest! :laugh:

Gråter som ett barn i slutet när han ska få springa med flocken, helt magiskt! :love::bow:

Hade inte varit fel att ha en mustang, hade matchat in fint med mitt ungsto som ska hoppas! :d:D (Alltså inte korsas, mer hur det hade sett ut i hagen ;))
 
Sv: Någon som har en Mustang???

..och javisst ja, jag glömde skriva en sak. Det har funnits och finns här ohyggliga fördomar gentemot vildhästarna. I många (de flesta??) människors ögon är de fula, otämjbara, oridbara, inkräktar på nötboskapens mark osv, osv. Jag törs nog säga att detta inte bottnar i att det verkligen är så utan tragiskt nog i rasism gentemot Amerikas indianer. Vildhästarna var traditionellt mer indianernas hästar och "Indian pony" är fortfarande nästintill ett skällsord för många.

Vi har goda vänner som föder upp Quarterhästar och även om våra hästar på turer i Klippiga Bergen tar sig längre och håller längre än deras quarters, tycker de fortfarande att de inte är mycket mer än små, fula indianponnyer. Nu är detta inte ett resultat av direkt rasism från våra vänners sida, men de har säkert hört mycket illa om både indianer och vildhästar genom hela sin uppväxt. Därav inställningen.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Angående temperament så kan vi väl svara att kiger mustangerna generellt är mycket lättlärda, nyfikna(vill vara ens kompis), glada med bra psyke.
Våra kigers som var vilda när de kom förra året har bara imponerat på oss.
Det är en ära och fröjd för hjärtat att få vara med dem varje dag !
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Ni som har äkta Kiger Mustang skulle nån av er vara intresserade att visa dom på rasparaden i Axvalla travbana 5juni så hör av er snarast för mer info.
Skicka PM.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Har alltid velat ha en! Hörde från en kompis att man inte får importera men jag var på brs (the british racing school) och pratade med en tjej där som red in mustanger inom galopp sporten. Vet inte vart dom kom ifrån men hon bodde i sverige (skåne) Men det finns mustanger i sverie iaf. Men frågan är om man får importera. Nu var ju det här inte svaret på din fråga, men jag tror att eftersom mustanger är "vildare" än andra hästar så krävs det nog väldigt mycket för att tämja en men jag har hört att lyckas man tämja en har man sig en vän för livet.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Du får importera, men det gäller att hitta en uppfödare som säljer till andra länder (annars skulle vi idag inte ha hela 2 uppfödare i sverige)
Så vitt jag vet får du däremot inte adoptera en mustang då deras adoptionsprogram (för vildfångade mustanger) enbart gäller där så att säga.

En mustang kan absout vara lika "tam" som en vanlig häst! Det beror på om det är en vildfångad eller uppfödd du ska ha. Är den uppfödd i fångenskap så är den givetvis van vid människor :)

Planerar sjäv att i framtiden importera och föda upp här i sverige då jag tycker det är en fantastisk ras! :love:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Hej B070715 tror att jag träffat Arapaho i värmland.:idea: Vad heter din häst? Är den född -96 så kanske han heter Isostar?
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Hej
Jag kan glatt meddela att min häst är 25% mustang enligt vad jag fått veta . Hans farfar var importerad från USA hit till Svedala. Min häst är även 25% thrakener och 50% arab. Ett äkta hopkok alltså:banana: Jag tycker mig dock märka att han har mustang i sig på hur han beter sig. :rofl:Om det sedan är min hjärna som spökar eller nåt annat ja det får ni själva fundera på. Pappan till min häst heter Arapaho. Om någon råkar veta något om honom får ni gärna berätta det för mig.
/ Christina

Hej. jag har träffat Arapaho o några syskon, heter din häst möjligen Isostar?
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Hoppas det går bra för alla mustangerna runt om i Sverige :)

Läste igenom tråden igen och tänkte att jag skulle visa exempel på hur opålitliga dessa vildhästar kan vara ;)

Här nedan är Bad Toe, som var den stora orsaken att intresset för nokotahästarna väcktes i världen. Han avlägsnades genom en roundup från Theodore Roosevelt National Park som treåring, köptes av min goda vän på bilden. Några år senare startade de sin första "Great American Horse Race" och sedan följde en framgångsrik karriär. "The Toe" var alltid säker i terrängen, tjänade alltid in bensinpengarna och efter löpen var det alltid barnen som skrittade av honom :love:.

538592_100143400141617_1636842312_n.jpg



Och nedan har vi vår älskade "Skata" som numer bor med oss i Sverige. Hon var totalt ohanterad som treåring och ingen av hennes föräldrar/förfäder har/hade heller blivit hanterade. Här är hon ute och släpar timmerdoningen för första gången. Varning, VILD häst! :D

426562_10102883552833940_15397886_n.jpg


Nej, vill man ha en vild, opålitlig häst får man nog se sig om någon annanstans än hos amerikas vildhästpopulation.

Hoppas bilderna funkar, de är från facebook och det kan ju däremot vara lite opålitligt...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 333
Senast: Shixle
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 789
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp