Någon som har en Mustang???

Sv: Någon som har en Mustang???

Nej, för mig har det funkat bra...
Hmm... Konstigt jag vill oxå kolla på sidan. jag får bara fram första sen står de 9 sider återstår sen går de inte göra ett skit mer och inget händer. Jag får väls söka på google i stället.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Hej alla.
Fick ett tips att Ni snackade Mustanger.
Vad jag vet har jag de enda.
Möjligtvis finns det en Tysk som skall ha importerat Sulphur Mustanger, men jag har inte fått verifierat att han tagit dem till Tyskland (han är Tysk-Amerikan).
Och så Norrmannen, som nämnts som har ett vildfångat sto.

Jag kan väl bara säga en sak, detta är kanonhästar. Mentalt stabila och friska som bara vilda raser kan vara, vilket egentligen är självklart. (Hur skulle de annars överleva?)
Totalt tolv hästar, varav två Paintar. Resten Mustanger.
Jag har två vildfångade hästar, valacker. Den ena var ca. ett halvår då han fångades och är snäll som en hund. Den andra är mitt livsprojekt. ;o) Inte för att han är Mustang utan för att han fångades tillsammans med två andra mustang-unghingstar, troligtvis halvbröder. Han var då tre år, och hade naturligtvis lagt sig till med hingst-attityd. Men det får man väl förlåta honom. Till våren rider jag honom! Det får kosta ett nycklenben! :o)
De åtta återstående hästarna är Kiger Mustanger.
Natti natti!
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Kul att det var så många som VERKLIGEN var intresserade!
:)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Vad kul! har du inga bilder att visa?:)

Själv tycker jag nog att det är lite i tuffaste laget att fånga in "vild" hästar och sedan transportera dom såpass långt som till sverige, men jag tycker och andra sidan att det är lika illa med massimporten av halvvilda islandshästar...:angel:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

De vilda hästarna har givetvis ett trauma i samband med infångandet och den efterföljande tiden, kastrering, vaccineringar m.m.
Transporten till Sverige ett år senare, ter sig nog mindre jobbig i jämförelse.
BLM fångar in många tusen hästar varje år och som vi människor lever hade i annat fall bara funnits EN utväg. Att skjuta av stammen. Precis som vi tvingas göra med älgarna, för att t.ex. kunna köra bil säkert (säkrare) på vägarna.
De unga djuren anpassar sig snabbt. Round up's sker vintermånaderna, innan fölen föds. Så de dräktiga stona föder ofta sina föl i fångenskap vilket gör att de blir mycket lätt tama.
Enligt Karen Malloy som jag talat med på BLM och som har ett helt liv av hästvana, blir dessa föl tamare än några andra hästar.

Du kan kolla senaste fölet, som föddes den 8/1, för 14 dagar sedan alltså på:
http://www.tidningenridsport.se/
(scrolla ner)
eller
http://www.kvp.se/1.1012045
eller min hemsida:
http://www.mustanger.se

Tomas
 
Sv: Någon som har en Mustang???

De vilda hästarna har givetvis ett trauma i samband med infångandet och den efterföljande tiden, kastrering, vaccineringar m.m.
Transporten till Sverige ett år senare, ter sig nog mindre jobbig i jämförelse.
BLM fångar in många tusen hästar varje år och som vi människor lever hade i annat fall bara funnits EN utväg. Att skjuta av stammen. Precis som vi tvingas göra med älgarna, för att t.ex. kunna köra bil säkert (säkrare) på vägarna.
De unga djuren anpassar sig snabbt. Round up's sker vintermånaderna, innan fölen föds. Så de dräktiga stona föder ofta sina föl i fångenskap vilket gör att de blir mycket lätt tama.
Enligt Karen Malloy som jag talat med på BLM och som har ett helt liv av hästvana, blir dessa föl tamare än några andra hästar.

Du kan kolla senaste fölet, som föddes den 8/1, för 14 dagar sedan alltså på:
http://www.tidningenridsport.se/
(scrolla ner)
eller
http://www.kvp.se/1.1012045
eller min hemsida:
http://www.mustanger.se

Tomas
Jätte fina , jätte roligt. Dom är faktiskt släkt från början med min ras criollon som oxå har dessa raser från början.;)
Även dom är med om denna sorts trauma som kan märkas på en del utav dom.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Kul att det var så många som VERKLIGEN var intresserade!
:)
Klart man är intresserad;). Har haft kontakt med entusiaster i flera år och planerar att åka över och kika på lite hanteringsjobb om ett par år. Kommer att titta in på din sida emellanåt för att se vad som händer. :D
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Ska bli intressant att se mer av mustangerna fram igenom! kan tänka mig att det finns ett stort intresse för dom!:)
Fina hästar!
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Hej
Jag kan glatt meddela att min häst är 25% mustang enligt vad jag fått veta . Hans farfar var importerad från USA hit till Svedala. Min häst är även 25% thrakener och 50% arab. Ett äkta hopkok alltså:banana: Jag tycker mig dock märka att han har mustang i sig på hur han beter sig. :rofl:Om det sedan är min hjärna som spökar eller nåt annat ja det får ni själva fundera på. Pappan till min häst heter Arapaho. Om någon råkar veta något om honom får ni gärna berätta det för mig.
/ Christina
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Jätte fina , jätte roligt. Dom är faktiskt släkt från början med min ras criollon som oxå har dessa raser från början.;)
Även dom är med om denna sorts trauma som kan märkas på en del utav dom.

Hade ingen aning om att det fanns Criollo's i Sverige! Kul! :)
Har läst om dem och känner till det Du säger, att de är den sydamerikanska mustangen helt enkelt.
Genetiskt sett borde de vara samma skrot och korn, men jag tycker att Criollon verkar något slankare, eller?

Har Du fått rasen registrerad i Sverige? Annars kanske vi skulle slå oss samman, jag har varit i kontakt med sv. Hästavelsförbundet vid några tillf. Har även visat en av mina tvååringar i Bollerup får två år sen.
Fick fina omdömmen, men inga officiella poäng eftersom att rasen inte "finns" i Sverige.

Skall försöka höra mig för om Arapaho, B070715!

Golden_Tinka, är det Bohuslän eller Australien?:confused:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Oj va kul ja tycker det är att denna tråden har fått liv å att d va så många som tyckte som jag att mustang är en intressant ras ;) Att ja sj är lite intresserad av mustang började nog redan när man va liten å såg indian filmer å läste om den mytomspunna rasen mustang :) Jag å mitt ex såg en dokumentär för många år sen ang mustanger å då hade vi pratat om att skaffa häst å då stod det mellan mustang å islänning. Å vi börjde kolla lite på nätet ang mustanger å då va d ju nog som någon sa innan att man inte kunde ta in mustanger i med usa inte ville släppa ut några från landet så då gav ju vi upp hoppet om dom :( Men nu när man väl börjar spana på d igen så har man redan skaffat sig en isis :love: Men vem vet hur framtiden blir :angel: Blir kanske en mustang oxå :angel:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

[
Skall försöka höra mig för om Arapaho, B070715!

Golden_Tinka, är det Bohuslän eller Australien?:confused:[/QUOTE]
Det tackar jag för. Han är 50 % mustang och 50% Thrakener vad jag vet. Min häst är född 1996.
/ Christina

PS Det hade varit kul att se lite bilder på fina mustanger. Min tok ser ni på bilden brevid:rofl:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Bohuslän, har inte orkat ändra...
men jag såg faktiskt australiens motsvarighet till mustanger när jag var där!:)

skulle jag råka hamna så långt söderut utan att först tagit mig över till danmark kanske man kan få komma förbi och ta en titt!:)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Bohuslän, har inte orkat ändra...
men jag såg faktiskt australiens motsvarighet till mustanger när jag var där!:)

skulle jag råka hamna så långt söderut utan att först tagit mig över till danmark kanske man kan få komma förbi och ta en titt!:)

Ja, de heter väl Brumby's om jag är rätt underrättad. Såg ett reportage om hur man gjorde en "join-up" med en vildfångad Brumby.

Givetvis är Du välkommen om Du är i närheten!
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Hej
Jag kan glatt meddela att min häst är 25% mustang enligt vad jag fått veta . Hans farfar var importerad från USA hit till Svedala. Min häst är även 25% thrakener och 50% arab. Ett äkta hopkok alltså:banana: Jag tycker mig dock märka att han har mustang i sig på hur han beter sig. :rofl:Om det sedan är min hjärna som spökar eller nåt annat ja det får ni själva fundera på. Pappan till min häst heter Arapaho. Om någon råkar veta något om honom får ni gärna berätta det för mig.
/ Christina

Det finns en hingst som hette Arapaho som föddes 1973. Lär väl inte finnas längre. Han var fullblod fullblod fullblod.
Kolla på:
http://www.allbreedpedigree.com/
och skriv in namnet på hästen du söker.
De där Indiannamnen är luriga, många hästar heter så.:confused:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Det låter inte riktigt som den jag letar efter. Arapaho ska vara Thrakener 50% och Mustang 50 %. Men tack ändå för hjälpen.
/ Christina
Farfar till Arapaho ska vara hel mustang och importerad hit till Sverige
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Kul att det var så många intresserade, hjälper själv till på gården i Svågertorp med 13 mustanger :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 323
Senast: Shixle
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 784
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 027
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp