någon som har erfarenhet av lösa benbitar/osteochondros??

C

calind

Har nyss köpt ett kallblodssto som jag är helt förälskad i!!
Tyvärr fick hon endast efter tre veckor en spark av en annan häst som tog mitt på hasleden. Detta blev ett stort överben. Efter röntgen sa man att det inte skulle bli några men utan jag skulle skritta henne i några veckor. Man satte inte in nån behandling. Efter ytterligare tre veckor så var jag på återkoll. Hon hade fått en knöl över natten på skenbenet under överbenet. Inget att oroa sig för sa veterinären. Kollade hältan och hon haltade inte tack och lov. Röntgen togs igen och nu kunde man konstatrera att hon fått en lös benbit på utsidan av hasen. Men det som oroade mig mest var att han såg en svag skugga mella två ledkulor i hasen. Detta kunde man inte göra nåt åt sa han . Tiden får visa om hon reagerar på det eller om den växer. Ingen behandling behövdes nu heller, det är bara att vänta och se. Har gett glukosamin jämt men nu funderar jag om det är så lämpligt eftersom det står på burken att det främjar broskbildning?? Jag håller på att oroa ihjäl mig. har i höstas tagit bort en häst pga lösa benbitar och vill inte vara med om det igen!!!!!!!!!

Snälla, är det nån som vill berätta om nån liknade erfarenhet eller har några tipsa att ge så gör det!!
Är det nån som vet eller har varit med om nåt liknande och fått behandling, vilken har ni fått då???

Hjälplös.......
 
min e opererad för de i et framben,kommer inte ihåg var biten var...
han hade inga problem av den utan der upptäcktes på röntgen inför försäljningen
 
:eek:

precis så gick skadan på mitt kallblodssto till!
Veterinärerna trodde inte att det var något, men efter 2 månader fick jag nog av deras velande och åkte på klinik som röntgade och såg 2 splitterbitar mitt i rulleden.

Hon opererades, de tog bort 3 små splitterbitar,

operationen gick på 15 000
hon är försäkrad, så jag betalade kring 5000 kr.

DEtta var för 4 år sedan, hon har idag inga men, utan är oftast helt ren vid böjprov. Har ibland haft 0,5 grad, vilket är i princip ingenting med tanke på skadan.

Däremot är hennes has väldigt ful, tjock och gallig med en genomgående hasgalla på utsidan och en stor galla på insidan.

Men hon är helt bra nu.
Vi motionerar varje dag i princip, i sommar skall vi rida på äventyr, 20 mil, hon går bra på alla underlag. Mne blir stelare om hon står.


Lycka till med din häst, motionera henne i lagom mängd och håll noga koll på hennes rörelser/muskelsättning
Min häst visade inte att hon hade ont, vi började sätta igång henne, men när vi sedan böjde ordentligt så haltade hon.

mvh/ Anita
 
Tack för det!!
Jag behöver verkligen höra om andra liknande fall..man står helt maktlös och vet inte vad man kan göra för att förhindra att det blir mer.
Jag hoppas att det går lika bra för mitt sto för hon är helt super! Hade tänkt börja med akademiskt med henne, hon verkligen älskar allt!
Hur lång konvalecenstid hade din häst efter operationen?

Mvh Calind
 
Hon opererades i maj och i stod i hagen och skrotade/ långsamma promenader fram till november, så 6 månader.

Sedan har hon gått lugnt efter olyckan, det är det senaste året hon gått hårdare, så nu får vi se hur långt hon håller.

Hennes skada var på insidan av hasen.

ta det du lugnt, det kommer ordna sig. Lösa benbitar, OM de ger besvär är ändå ett relativt lätt ingrepp, det kunde vara värre ;)

Min hästs lilla operation efterlämnade bara ett pyttehål som jag skulle hålla koll på, och sedan kom distrktaren ut 1 gång/ veckan i 5 veckor och sprutade leden.
Första gången hon var ut så var ledsvätskan vattning, grumlig och äcklig

de nästföljande 4 gångerna var ledvätskan oljig och gul, så som det skall vara.
största risken tycker jag, var inte när min häst stod på kliniken och de plockade bort bitarna, utan när jag kom hem med henne och distriktaren var ut.
För det hade kunnat komma skit i leden när hon sprutade. Tiläggas kan att veterinären är rädd för hästar, så min häst både drogades ned till max och fick smärtstillande innan hon sprutade själva leden.

Lycka till nu med din pålla!
 
Vad är genomgående hasgalla för nåt?
Har inte hört talas om det...
fick höra idag av en i stallet att om det bildas en broskbildning mellan kotor i en led så går det inte att göra nåt åt. Hästen blir bara stelare och stelare...
Vad ska man tro??
Ena stunden känner man kämparglöd andra stunden kommer pessimisten fram. red ivarjefall ut en timma idag med mest skritt men två intervaller trav i ca 1 minut vardera.
Var lite försiktig idag. På tisdag blir nästa tur. Utökar traven då. Hon kändes inte varm efter ritt....håller tummarna....
 
Lösa benbitar tas lätt bort på klinik. Gråtonen i leden mellan kotorna kan vara värre. Det kallas spatt och kan även det opereras men det är bara ciraka 10 % att hästen återfår sin ursprungliga kapacitet. Jag kan inte riktigt förklara vad som händer förutom att de två koterna så småningom växer i hop och som din kompis sa så blir hästen stelare i det benet. Om så är fallet så får hästen enbart skrittas och användas som promenadhäst något annat är bara plågsamt i längden då den överbelastar sina andra ben för att kompencera. Leta info om spatt på nätet och lycka till.
 
hej..S här...står det på burken att det främjar brodskbildning?????!!!!!

nu blir jag galen...det måste jag ha missat!!

måste kollas upp...
 
Min fd tävlingsponny hade en lös benbit i kotan på frambenet.
Benflisan upptäcktes vid försäljning, och vet sa att han förmodligen inte kunde tävla på gräsunderlag och hårdare underlag utan att få känning av benflisan.

Vi tog och opererade bort benflisan, självrisk på 3000 kr.
Efter 6 månader så gjorde han sin första tävlingsstart igen.

Nu 6 år efter operationen (18 år gammal) är han fortfarande fräch och fin!
 
Re: någon som har erfarenhet av lösa benbitar/osteochondros/spatt??

Kan det ha blivit spatt??
Det sa veterinären inget om!!
Jag pallar inte för detta, jag har haft så stora planer för henne, min förra häst fick jag ju ta bort i höstas efter att ha kämpat med henne i över ett år. Nu ville jag ha en fräsch häst och så blir hon sparkad efter bara några veckor!
KAn man ha en sån otur????
Har försökt hitta en skelettbild på nätet på hasens olika leder för att lokalisera var denna skada satt men inte hittat nån.
Är det nån fler som har nån erfarenhet av spatt??
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 597
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 227
Senast: Bufera
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 996
Senast: Ray
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 999
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp