Nått fel på araber?

A

Alize

Hyr en arabponny som jag kanske ska köpa och får ständigt höra kommentarer i stil med "Ja, det är väl inte så konstigt, han är ju arab" så fort han krånglar med något. Det är ungefär som att alla säger att "Ja, där har vi en bra häst, och där har vi en arab..." Det är ganska irriterande då "min" häst är mycket snäll och lugn. Nu undrar jag lite varför alla verkar ha sådanna fördomar om araber? :bump:
 
Ja du, det kan man undra :p
Jag har träffat en hel massa araber och inte har det varit något fel på dom inte.
Jag gillar araber :love:
Dom är intelligenta och allsidiga. Bra hästar helt enkelt :bow:
 
Det får du nog vänja dig vid som arab ägare :p
det finns folk som bara tror och tycker saker som dom inte har en aning om !!!
jag har hört både det ena o det andra....
men JAG vet själv vad min häst är och inte,så det är inget att bry sig om ;)
Det kommer alltid att finnas folk med fördomar mot allt möjligt :mad:
så lycka till med din hyr ponny och bry dig inte om vad massa patetiska människor säger som inte vet vad dom talar om :devil: :D
mvh/Arabizar
 
Det är ju en fördom som är vida utbrett, att araber och nerviga och svåra.
Har nog själv en sån fördom långt inom mig :o
Skyller helt o hållet på att jag inte haft någon kontakt med araber, även om jag vet att det är en jättefin, allsidig häst.
Och det är ju inte alltid i rasen tempramentet sitter, det är i indivden.
 
Jag har haft araber i tjugo år, det säger en hel del.
Det är en mycket allsidig häst, lätt att lära samt stora möjligheter att skapa en fin relation med.
Den är pigg och alert.
Lycka till med din arab
 
Bry Dig inte!!! Sådana belackare finns det överallt....
Man lär sig att ignorerar sådant med åren...Jag har haft araber i 30 år och skulle aldrig få för mig att byta ras! Den är unik och den är underbar! Var istället stolt och glad och skit i sådana avundsjuka människor....För det är det de är egentligen.....För att Du har en vacker, intelligent, positiv och lättlärd häst med en allroundkapaciet som är få raser förunnat. :banana:
 
Det är märkligt men det är alltid "fel" på en häst som någon annan har. Fråga oss som har fjordingar, fråga de som har varmblod, fråga de som har nordsvensk, fråga er som har araber ... Inget ont om "halvblodsfolk" men inte ofta hör man någon med halvblod som har problem med att folk ifrågasätter deras rasval?
Det är bara att göra som gåsen och vattnet; Låt det rinna av dig.
 
Det är som dom andra har sagt; bara att vänja sig.
På min första träning med min arab utbrast tränaren med förvåning " Men han kan ju !!!" ( galoppera på volt :) )
Så fort vi kommer till ett moment som inte funkar säger tränaren: " Jag måste sitta upp och se om det är du eller hästen som inte förstår "
Jag kan säga att det är inte hästen det är fel på :D
Så nu efter flera månaders träning har min tränare äntligen släppt sina fördomar mot araber och min häst får jättemycket beröm :love:
Nu skall bara jag bli lika duktig som hästen men det är en annan sak :D
 
hej!
har själv en arab, en ständigt pojkkåt flicka :)
hon är helt underbar, lugn & gosig.
Det en del folk menar är väl att araber ofta har ett högt temperament.
Men som jag brukar säga; hästen blir, som ryttaren gör den.
En häst som har en lugn & säker ryttare & hästen litar på ryttaren, blir inte hästen till ett hispigt kturpaket,. ;)
 
Det finns grymt mycket oridna, ohanterade araber och då blir det som med fjordingar, varmblod, nordisar etc folk tror att det är rasen och inte brist på ansträngning från de tvåbentas sida. Har folk dessutom sett någon riktig amerikansk showhorse på bild eller film så är det kört (där vill man att hästen ska rulla på ögonen och spärra ut näsborrarna och se "alert" ut)

Vi behöver fler tralopps som rider små grå araber ordentligt och fler fodonger som visar fram fjordingars värde
 
jag har fyra hästar varav två araber och jag har stött på lite avundsjuka ochsamt att folk tyckt wow att jag har araber lite lustigt men ändå. Sen det där med att araber är helgalna och sådär har jag hört en del men det finns såklart olika däremot så tror jag överlag att eftersom att ara´ben är en riktigt urhäst eller vad man skall säga så har dom högre överlevnadsinstinkt och därför är tittiga och Vääääldigt uppmärksamma iallafall mina men det finns så klart olika. sen måste jag säga att jag tycker att det är tråkigt att det itne är fler som har araber känns nästan som en ovanlig ras ibland :(
 
Ja tyvärr har du rätt angående grymt oinridna och ohanterade araber. Var ju ganska hög status förut att ha en dyr arab och det var ju inte alltid hästfolk som köpte dem.
Tiderna förändras i alla fall och många ridmänniskor börjar få kläm på deras andvändbarhet. Visst är det en pigg och gladlynt häst och jag hoppas många uppskattar det.
Som någon också skrev här att det verkar vara så mycket urhäst i dom håller jag fullständigt med om. I min flock ligger instinkterna om överlevnad m.m. kvar och det märks tydligt. Så är också ledarstoets stamtavla späckat med ökenfödda araber i mycket nära led vilket jag tycker är lite "fräckt".
 
vad jag fått höra är att araber inte kan hoppa :smirk:
skulle hoppa en arab för några år sedan på ridskolan och alla frågade- ska du hoppa med den där?
Ja det gjorde jag och det gick jätte bra hoppade 1 meters oxrar osv...oj vad de blev förvånade...för han brukade faktiskt vägra ibland hm
 
Jag tycker inte det är något fel på araber. Det är bara att stänga öronen när någon icke-arabägare yttrar sig. Finns ju folk som säger en massa konstiga saker som man inte håller med om. Kolla bara in dessa exempel:

-"Det är gott att äta sniglar"

-"Elvis lever"

-"Judeutrotningen har aldrig existerat"

-"Piercing är snyggt"

-"Fotbollsspelaren Fredrik Ljungberg är sexig"

-"Det var bättre förr"

-"Gud existerar"

-"Filmen Pearl Harbour är bra"

;)
 
Jag är en sån med fördomar om araber! :o De fem jag träffat på har alla varit knepiga. Men som sagt; Fem. Är dags att tänka om, tror jag. Men det är faktiskt världens vackraste ras tycker jag. så smäcker!
 
jag tycker inte att den är något speciell jämfört med alla andra raser, den är varken bättre eller sämre. ska varken höjas till skyarna eller sågas till marken.

ang. temperamentet och arabers påstådda 'tittighet', det är ju en ras som står 'högt i blod' och därmed har mer 'temperament', men det gäller ju även engelska fullblod och korsningar.
att så många ändå har fördomar gentemot araber och deras nervighet kan ha att göra med att de ofta är de mer 'högblodiga' hästar man först kommer i kontakt med på t.ex. ridskolor.
det är betydligt mer vanligt att man på en ridskola har en eller ett par araber eller arabkorsningar än ett renrasigt engelskt fullblod till exempel.
när man ridit ett tag avfärdar man myten om arabers påstådda tittighet eftersom man upptäcker att det finns andra typer av hästar än ridskolornas lugna halvblod och grova ponnyer.
 
Jag har själv ett engelskt fullblod och får ocå höra massa idiotiska saker.. Fullblod e fullblod och kommer för alltid att förbli och det är unika hästar.. Älskar de och skulle aldrig byta bort de. Har handskats med araber oxå och jag ser ingen skillnad på de och på nån annan häst. Förutom möjligen att de e mycket mycket vackra. Lycka till med din häst och försök och ignorera vad alla säger de vet inte vad de pratar om. Kram Zäta
 
Jodå, visst ifrågasätts även halvblodsägare... Eller rättare sagt så ifrågasätts det varför man hatar araber/fjordingar/nordsvenskar/varmblodstravare osv. För självklart har jag ett halvblod bara för att jag hatar fjordingar, inte kan jag väl ha ett halvblod för att jag råkar tycka om min häst som individ?!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
938
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp