Bukefalos 28 år!

Ni glömmer väl inte att titta på Insider ikväll 22.00

Jag är super nöjd med dagens program, men vissa saker finns de alltid som man har en annan åsikt om..
Men som nån skrev, vart ska vi som har blandras hundar me dessa raserna vända oss?
 
Att det bara skulle vara pitbulls som biter är verkligen ledsamt att höra av hundkunnigt (?) folk.
Jag har blivit hundbiten två gånger (förutom av min egen hund en gång..ehum) och det har varit av en tax och en cocker spaniel. :smirk:
Att många småhundar är "bitska" bryr sig ju inga tidningar om, de gör inte samma skada och inte skapar de tidningsrubriker heller... :devil:
 
Såg också insider igår kväll.. Det händer nog olyckor bland alla raser, inte bara pittbull, igår blev min rottis tik attackerad av en golden.. Sen leder väl golden statestiken över bett på barn och vuxna, vad jag har hört..

När skall dom ha program om detta då..

Sen så är faktiskt barn jäkligt grymma mot djur över huvud taget i bland... Är inte alltid hundens fel när det händer olyckor... Men hue skall folk kunna fatta det när media vinklar till det och kallar alla hundar för kamphundar och mördarhundar...

Vi huns ägare får väl börja informera om just våra raser, och kanske släpper fördomarna.. :crazy:
 
Vädra åsikter!

Min första kommentar...suck!
Det stämmer att Pitbull tydligen är ett samlingsnamn för olydiga hundar. Det är tragiskt med flickan men jag kan bara bli arg på föräldrarna, vem lämnar sitt barn utan uppsikt med en främmande hund????
Samma ägaren, vem tar med sin hund till en barnfamilj om den har bitit förr. Ruggigt, ruggigt!!!
Jag vill inte försvara just denna hund som bet nu men jag undrar just vilken hundkunskap mamman besatt då hon även nämnde att hunden bet mot strupen, skulle jag chansa så var det nog inte det den var ute efter. Sen hennes kommentar om att "man vet ju att de är opålitliga", där kommer fördomarna fram som vanligt!
Jag fattar heller inte hur kirurgen kunde komma med kommentarer om dessa sk "kamphundar", vad vet han om dem, är han expert, har han ens träffat någon????

Tyckte att det var bra det som hundföraren sa, samt tjejen på Akitagården. Kan tänka mig att hundföraren även berättade om en Pitbull de provat som polishund som hade väldigt bra mentalitet m.m. men som var för "snäll" så den passade inte som polishund, men detta var inte med i repotaget.
Tyckte även att de var väldigt oklara med vilken hund som gjorde vad utan det kallades för Pitbull och andra liknande. Att nämna dessa 5000 bettincidenter utan att förklara att det gällde ALLA raser var även det mycket klumpigt, det resulterade i att Pitbullen fick ut för i stort sett alla incidenter.
Den sista och mest irreterande faktorn - instruktören. Vilken människa. Hon hade noll koll på läget och slängde ju bara ur sig en massa dynga. Krigsmaskiner? Avlade för att döda hundar? Jo tack, hon vet säkert vad hon pratar om.


Jag tycker att det är jättesynd att de kriminella, äckliga oseriösa människorna skaffar hund överhuvudtaget då det är de som förstör för hunden och för alla seriösa och bra människor. Man måste få kontrollen om Pitbullen då den tack vare media har blivit så åtråvärd i helt fel kretsar. Att försöka förbjuda rasen eller måla upp den som en fruktansvärd mördarhund skrämmer ju knappast de oseriösa, tvärtom, det lockar ju dem som flugor till hundbaj.
Man skulle ha haft kontrollerad avel där det kan utföras mentaltester m.m. så kan det bli lättare att komma åt denna buskavel som försigår, det är ju bl.a genom den och dåliga ägare som man får fram fel sorters hundar.

Man ska även göra skillnad när man talar om sk "kamphundar" och farliga hundar. En kamphund enligt mig är en hund som ursprungligen avlats till kamp mot andra hundar (vare sig jag gillar det eller ej), en hund kan även besitta stor kamplust mot andra hundar och detta gäller många raser.
Pitbullen i sig har ju mycket kamplust i sig även om det egentligen inte är det som är huvuddelen för Pitbull då den använts mest till andra saker som gårdshund m.m. Men dessa hundar är normalt avlade för att inte vara aggressiv mot människor så med bra och traditionsenlig avel så är dessa hundar inte farliga.
Handlar det om äkta Pitbull så är chansen att den skulle attackera eller bita en människa otroligt liten, t.o.m mindre än för en "vanlig" (accepterad) hund. Har man dessutom tidig socialträning redan som valp så är risken väldigt liten att de skadar någon annan hund vid vuxen ålder.


Jag hoppas att man ialla fall har förstått att det är ett hundägar/uppfödarproblem så att man går efter dem och inte hundarna.
 
Många är väldigt anti denna ras och dess korsningar. Vet många som rynkat näsan åt min vän när hon talat om vad hon har för hundar.

Min åsikt i det hela är att det inte är hundens fel utan människans fel att det blir som det blir.

Har träffat två stycken APBT men de var väldigt trevliga kanske beror det på att just ägaren är väldigt kunnig och har många års erfarenheter.

Har tidigare skrivit att det är en trend bland yngre killar att skaffa sig APBT eller en blandras för att de har ett rykte om att vara farliga och det är tufft enligt dom.

Frågan är vad det är för uppfödare som säljer dessa hundar till okunniga människor som kanske aldrig tidigare har någon erfarenhet av någon hundar. Det är skandal!

Och vad jag har förstått är det just blandraser som verkar bli en slit och slängpryl. Den som föder upp verkar inte bry sig vart dom hamnar. Visst det finns säkert dom som säljer blandraser som är noggranna men det finns nog många oseriösa också!
 
också är ju golden en av sveriges vanligaste hundraser, så det är väl inte så himla konstigt att de leder bettstatistiken med tanke på alla golden som finns i barnfamiljer, jag hade med bitit om man fått ett finger i ögat eller om 6-åringen i familjen ska rida på hunden och ha öronen som tyglar...

Finns nog ingen som skulle tillåta barnen göra samma sak med en schäfer eller rottis, för en golden tål ALLT :crazy:

//E
 
usch nej. vågar inte kolla på det :crazy: blir bara deprimerad/börjar gråta :smirk: :cry:
klara inte av sånt :smirk:
 
Ja verkligen. Alltså det blir så dubbelt. För mig känns det inte alls konstigt att hunden högg i den situationen. En av mina hundar går igång på alla "konstiga" beteende. Hon har dock aldrig gått till bett, men hon reagerar med att stelna till och jag vet att hon inte gillar det. Så i det avseendet så tycker inte jag att det var konstigt att hunden högg.

Å andra sidan så gillar jag inte hundar som går igång så lätt. Jag lever som sagt själv med en sådan hund och jag tycker inte att det är lämpligt att det finns sådana hundar.

Sen undrar man ju vart ägaren och pappan var. Flickan var för liten, men som ägare till en hund så måste man faktiskt ha vissa grundkunskaper. Man låter inte en unge fara omkring och pussa på hunden *grr*

Så summan av kardemumman var ju egentligen att hade bara ägaren varit en bättre hundmänniska så skulle det aldrig skett. Eftersom att hunden bitit barn tidigare så skulle den aldrig ens gått in i huset eller så skulle den suttit kopplad vid sin husse och flickan skulle aldrig fått gå fram till den.

(Förresten så är jag tillbaka på Buke nu och kan terrorisera er med mina åsikter :devil:)
 
Kan någon här förklara för mig VARFÖR man vill ha en hund med så dåligt rykte som pittbullterrier? Enligt min teori så är det socialt missanpassade människor som bara MÅSTE vara tvärt emot som skaffar de här hundarna. Människor som bara kan få uppmärksammhet genom att folk glor surt på dem - vill man inte att folk ska ogilla ens hund utan man bara räknar sig som en vanlig hundnisse så skaffar man inte en pittbull. Sedan så tycker jag att det skulle vara intressant att få höra pittbullälskarnas förklaring till varför man bara avlar på hundar som är "kampade" om det nu är så att det inte är meningen att hundarna ska få de egenskaperna.
Sedan så kan man ju inte räknas till annat än djurplågerigillare om man KÖPER hund av de jävlarna som håller på med uppfödningen - oavsett så finns ju kamphundar i stamtavlan! Fy för att sanktionera sådant! :mad:

Sedan så visar ju verkligen alla ni som menar på att hundar som biter barn är helt ok att ni verkligen inte passar för att ha hund i samhället och det ansvaret som det medför.
 
De seriösa som skaffar APBT gör det av samma anledning som du och jag. De vill ha en hund som passar dem och deras syfte och då visade sig APBT vara bäst.
Jämför med Schäfer, Dobermann och Rottweiler. Tidigare hade de raserna ett hysteriskt dåligt rykte, men det var seriöst folk som skaffade dem ändå och inte var det några socialt missanpassade människor.
Du förenklar verkligheten väl mycket.

Man avlar heller inte bara på kampade hundar. De som gör det är ute efter nya kamphundar, men de som verkligen ser till rasens bästa väljer avelsmaterial på andra grunder.
USA har en mer utbredd avel på icke-kampande APBT än vi har här (tyvärr också en mer utbredd kampavel) och jag gissar att de bättre APBT kommer därifrån.

Jag tror heller ingen menar att det är okej att en hund biter, men det kan finnas förklaringar till bettet som gör att man inte kan lasta hunden. En hund är ingen pryl som kan behandlas hur som helst.
Folk som menar på motsatsen kanske passar samhället, men de passar verkligen inte hunden.
 
Nu är du rätt fördomsfull! Verkar som din erfarenhet av APBT är sådant som media målat upp.
Jadzia svarade väldigt bra på ditt inlägg men jag vill ialla fall tillägga mina åsikter då jag själv har en APBT.

APBT har ju varit en mycket folkkär hund under en lång tid speciellt i USA. Att en del använts till hundkamp är både sorgligt och beklagligt men på dig verkar det som om PB´ns enda syfte är hundkamp vilket inte är riktigt sanning. Däremot har hundar som använts till hundkamp haft stor betydelse för PB-aveln mycket för att de visat sig ha bl.a. stor gameness. Att det kan finnas med hundar i stamtavlan som varit med på kamper är ganska ounvikligt då det har varit lagligt en gång i tiden men dagens seriösa uppfödare använder givetvis inte hundar i kamper.

En traditionellt avlad PB är en mycket trevlig, social, tillgiven, människovänlig hund. Den har oftast inga skälltendenser och är väldigt bra med barn. Däremot kan man räkna med att de i regel är väldigt dåliga vakthundar för dem som önskar sådana egenskaper, har hört några fall där det varit inbrott eller inbrottsförsök då PB:arna legat och sovit samt att de brukar välkomna folk med glädje.

Incidenter med PB är sådant som hänt de senaste åren då många icke kunniga, oseriösa ofta kriminella människor införskaffat denna hund som machohund och som kamphund. De har förstört hundarna genom okontrollerad avel och urusel, dålig och många gånger brutal uppfostran av hundarna. PB´n har funnits i Sverige sedan femtiotalet utan att blivit uppmärksammad så jag skyller mycket på media för PB´ns dåliga rykte då det är mycket tack vare dem som den blivit attraktiv hos oseriösa människor. Sedan ska du också tänka på att det man läser om i tidningarna handlar bara om en liten del utav alla PB som finns, ALLA håller inte på med hundkamper eller har en för att det är "tufft" utan de flesta har sådan hund då de är som sådan hund de vill ha.
Än en gång vill jag rekommendera www.Pitbull.se där man kan få bra fakta om APBT samt kunna läsa lite bra artiklar skrivna utav bl.a. polisinspektörer och polishundförare.

Jag är helnöjd med min hund på alla sett o vis. Hon är allt som jag vill ha hos en hund så varför skulle jag INTE skaffa mig en sådan?
 
Jag håller helt med Fraggel. Jag har inte träffat någon APBT, bara Amstaff, men min man har. I båda fallen fanns en stor risk att man skulle bli ihjäldunkad av en överentusiastisk svans! ;).
Problemet med hundarna ligger som alltid hos ägarna. Och uppfödarna. Jag har de senaste åren träffat åtskilliga rottisar som har varit rena skräckexemplaren; veka och snabba att ta till tänderna.( En bra rottis (och jag har träffat åtskilliga) har en pondus och stabilitet som gör att de inte behöver tänka på att bitas utom i extrema situationer! ) Och det har gällt hela kullar och tik - valpar...När sådana hundar hamnar hos folk som antingen jamsar eller ska vara macho går det snett.
Jag har också träffat aggressiva golden, där har det varit felriktad snällhet som varit orsaken.
Ang. den bitna flickan trodde hon, enligt artikeln, att alla hundar var snälla, och skulle krama den. Och annat kan man inte begära av ett litet barn! Det är upp till hundägare och föräldrar att hålla koll!
Jag såg ett inslag på TV som var mycket talande: en (amerikansk) hundpolis som berättade om sitt informationsarbete i skolor och hur snäll hans hund var mot alla klängiga barn. Under tiden satt programledaren och log in i kameran medan han klappade hunden på huvudet. Plötsligt så PANG bet hunden programledaren rätt i ansiktet! Men som hundvan åskådare såg man tydligt att hunden sa ifrån att "nu RÄCKER det" sekunden innan han högg!
 
Ja, det är ju fortfarande ingen som har svarat på det jag egentligen frågat.
1. Varför vill man skaffa en hund med så dåligt rykte? Det finns ju hundar med liknande egenskaper som inte har dåligt rykte. - Här står min tes oemotsag: Man vill få uppmärksamhet och sura miner är bättre än att bli ignorerad.
2. Pittbull avlas fram av kampade hundar, varför vill man sanktionera en sådan vidrig "buissnes"?

Jag är inte fördomsfull. Eftersom att jag bor inne i c Gbg så har jag själv sett vilka typer det är som har pittbull. Antingen kickers, nynassar, muskelknuttar eller feta raggarbrudar. Alla personer med behov av att "synas". Inte en enda har dessutaom haft ordning på hunden utan de går och drar och stretar i banden. Om man kommer i samtal med någon av dem så dröjer det inte länge innan man får höra om alla "kamphundsmästare" som deras hund är stammad efter och huur SNÄLL just deras hund är. Den går bra med barn och allt, just nu bara 1 1/2 år men ändå...

Om de idioterna har skaffat hund av samma anledning som jag så betyder det ju att jag skaffat hund av samma anledning som dem så VARFÖR har då inte jag haft det "goda omdömet" att skaffa pittbull? Jo bara att SE vilka som har de här hundarn gör att jag ALDRIG skulle sälla mig till det kollektivet. Fy.
Att dessutom AKTIVT stödja hundkamper genom att köpa deras hundar - aldrig.
 
Rottweiler och Schäfer har fortfarande dåligt rykte, och vad beror det på... Jo att de som har dem inte har någon ordning på dem plus att de buskavlas och får tråkiga egenskaper.
 
Jag svarade på din fråga, men tydligen missade du det. Alla raser är speciella och ingen är den andra helt lik.
Jag skulle till exempel inte byta ras oavsett hur dåligt rykte min ras får för det finns ingen annan ras som är som Rottweiler fullt ut. Jag kan hitta liknande raser, men ingen som uppfyller alla mina krav och önskningar.
När det gäller APBT så är det svårt att hitta en hund som är arbetsvillig och uthållig som en brukshund, men som saknar skärpa bland övriga raser. Lägg då till att rasen ska sakna jaktinstinkt, vall och vara förig. Jag tror du får svårt att hitta en annan ras som är på det viset. Amstaffen var förvisso på god väg, men är idag avlad för mycket på utställning.

Jag trodde dessutom att vi pratade om seriösa hundägare och inte om drägget som dräller runt i GBG. Många av de hundarna är dessutom blandraser.

Och igen, alla APBT avlas inte fram av kampade hundar. En del gör det tyvärr, men det finns kennlar som vill utveckla APBT och tona ned kamplusten samtidigt som de goda egenskaperna behålls.

Anledningen till att du valde bort APBT kan vara många. Den kanske inte hade passat dig även om den haft gott rykte.
Om jag någon gång tröttnar på Rottweilerns självständiga attityd så ligger både Boxer och APBT nära till hands. Jag skulle dock inte kalla mig vare sig missanpassad eller ute efter upmärksamhet.
Jag vill inte heller sälla mig till drägget, men det kommer jag inte att göra heller. Jag är inte som dem och kommer inte att vara heller oavsett vilken hundras jag köper.

Vidga vyerna och våga se de som arbetar seriöst för ABPT. Alla är inte som drägget i GBG.
 
Samma problem som APBT lider av, men inte vrålas det att Rottweiler och Schäfer är dumma i huvudet och ska förbjudas.
 
Nu har jag bara läst lite här i tråden. Och såg inte programmet själv av den orsaken att jag bara blir föbannad på medias sätt att vinkla det mesta (säger jag som går medieprogrammet :crazy:). Men jag kan berätta en sak som hände en av min mammas bekanta.

Hon jobbar som polis. Och var en kväll tvungen att gå in i en lägenhet där det bodde en missbrukare, som är väldans känd av polisen härikring, och som dom visste hade två APBT.

Dom blir tvugna att slå in dörren för att "typen" vägrar öppna självmant. När dom fått upp dörren lyckas killen smita och rusar ut på gården. Efter springer poliserna...och därefter kommer hundarna. Mammas bekant tar upp sitt tjänstevapen och tänker snabbt: "Jag vill inte skjuta, men blir jag tvungen så gör jag det".
Men när dom andra poliserna lyckats få ner killen på marken och håller honom kvar där medans han bråkar, tränger sej hundarna in emellan, slivkar sin ägare i ansiktet och är allmänt överlyckliga. Det var inga problem alls att få tag på dom sen och ta dom med sej.

Nu ble det här säkert rörigt. Men det jag vill säga är att APBT är inte framavlad till att hugga efter människor utan för att kampa med andra hundar. Och hugger därmed inte en människa om inte något står helt fel till, vilket ofta är ägarens fel.
Om en APBT kommer till en hundmänniska som vet vad den gör, går kurser, uppfostrar den rätt etc så är det en mycket trevlig hund som inte gör en fluga förnär.

Som någon sa innan så var det någon som försökte använda en APBT inom polisen, med det misslyckades pga att den var för "snäll". Det är just det. Att den inte går till "attack" mot en människa. Utan enbart mot hundar, om ens det... Om den nu inte hamnar i fel händer.

Rörigt rörigt blev det. Hoppas ni kan läsa.

/Evelina
 
Jag tycker det känns som om jag talar för döva öron så jag vet inte varför jag svarar men jag måste åtminstone försöka!

1. Vad var det i mitt svar som skilde sig från frågan då? Ska man strunta i att skaffa en PB fastän det är en sådan hund man vill ha just för att fördomsfulla människor som du inte gillar rasen? och ja, jag tycker du är fördomsfull, du dömmer ju bara efter rubriker och hur människorna i ditt kvarter är.
2. En seriös uppfödare använder inte hundar till kamp eller kampande hundar i avel. Hundkamper är förbjudet, det är en illegal verksamhet som oseriösa människor håller på med.

På dig verkar det fortfarande som att Pitbullens enda ändamål har varit/är hundkamp och jag säger än en gång att det är fel. Det är faktiskt bara en liten del som har använts till hundkamp, precis som hos flera andra hundraser.

Din sista kommentar om att bra människor skaffat PB av samma anledning som dåliga människor - Fel!!!!! Dåliga människor vill utnyttja egenskaperna hos PB´n till något som är olagligt, fördömligt och fruktansvärt medans en bra människa vill ha en PB för allt annat bra den är, som jag skrev i mitt tidigare inlägg. De KAN besitta stor kamplust, många gör det. Enligt mig bara det som är PB´ns nackdel men det är något som man kan träna på redan från valpstadiet. De som gör det får som regel aldrig några som helst problem med sina hundar.
 
Såg det inte förrens idag...
Måste bara säga att den såkallade "debatten" var bland det löjligaste jag varit med om. Den där rabiata hundinstruktören och hon från mollies vänner (som jag inte fattar vad hon gjorde där) stod och gapa varanda i käften hela tiden...Ordf i SPF fick knappt en syl i vädret förrens dom började tjafsa :mad:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Karfitsa
·
Tjatter Sambon och jag hade varit i stan, vi körde förbi ortens affär och handlade. När vi sedan satte oss i bilen och han startade den och...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 013
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 771
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp