Ni med fler hundar - har ni samma raser eller olika?

Har en DSG och kommer skaffa kelpie nästa år är planen.

DSG var fel ras men det har hjälpt mig komma fram till vad jag vill ha. Så på så sätt har det varit lärorikt. Och hade jag inte utvecklats till en träningsnarkoman kanske jag hade varit fullgott nöjd med Betty :)

Men även om jag en dag bara vill ha till sällskap blir det ingen dsg :angel:
 
Jag har två rottisar. Tiken som snart fyller 9 år och en hane som blir två i mars. Jag trivs med rasen, men tyvärr ser det omöjligt ut att hitta en ny lämplig individ när det är dags för en ny..

Att ha två stora, krävande, hundar är lite halvkämpigt som ensamstående heltidsarbetande.. Tiken är en väldigt aktiv pensionär som inte vill ta det lugnt.. hon har motor för två och är väldigt intensiv, självständig och reaktiv i sitt sätt.
Hanen har också mycket motor, men är väldigt vänligt inställd, förig och lyhörd.

För mig lutar det emot ett rasbyte när det är dags för nästa ras, och då schäfer om jag väljer att vara kvar i den gröna världen..
 
Svarar trots att jag bara har en hund hehe...

Idag har jag bara en tollare och det kommer få vara så ett bra tag. Har inte ekonomin för två hundar som det ser ut idag. Men har varit väldigt sugen på en till och då skulle det nog antingen bli en till tollare (fast en typ, lugnare variant än den jag har :angel:) eller så har jag varit inne på typ en lapsk vallhund eller eventuellt en annan spets som får agera mer sällskapshund.:D

Men jag ändrar mig en del, ibland vill jag ha aussie också. Förmodligen skulle det nog ändå bli en till tollare. Allt beror väl lite på syftet för hunden, men jag är absolut inte låst vid en ras.
 
Olika raser. Den enda som varit återkommande är basenjin och den blir det definitivt fler av. Nu har jag även en faraohund. Är lite osäker på vad nästa ras blir faktiskt. Är sugen på någon brukshund. Ibland känner jag att en till faraohund skulle var kul. När faraohunden är asdryg så känns en till basenji som ett bra val. Men just nu lutar det mest åt en draghund :D
 
Olika raser. Den enda som varit återkommande är basenjin och den blir det definitivt fler av. Nu har jag även en faraohund. Är lite osäker på vad nästa ras blir faktiskt. Är sugen på någon brukshund. Ibland känner jag att en till faraohund skulle var kul. När faraohunden är asdryg så känns en till basenji som ett bra val. Men just nu lutar det mest åt en draghund :D
Låter lite som mitt resonemang - jag är sugen på olika raser olika dagar! :angel: Kommer förmodligen alltid ha en av min ursprungsras men är inte bland sugen på något annat - men det snurrar friskt när jag spånar på ras. :D
 
Har bara en just nu men har haft två kelpies och tycker det mest fanns fördelar med att de var av samma ras. den äldre som hade rätt svårt för andra hundar fungerade jättebra med vår andra kelpie, de talade samma "språk". Det blir förhoppningsvis en kelpie till även om jag tror att min nuvarande kelpie skulle klara av att leva med med en annan ras i samma rasgrupp eller nåt inte allt för långt från den. Jag vill träna med mina hundar så de bör såklart vara en ras avlad för arbete oavsett vilken ras.
 
Jag har haft en schäfer, en labbe och nu två kelpies. Första kelpien köptes när de första två fortfarande levde och jag var nöjd med rasen men inte individen så jag köpte en till.

Nu har livet förändrats radikalt med barn och jobb inom ny bransch och det finns varken tid eller ork till någon tävlingsträning. Jag funderar t o m från lite paus från hundar ett tag när de nuvarande dör (de är 9 är nu). Alternativt någon liten sällskapshund, t ex shipperke. Ska jag ha en tävlingshund i framtiden blir det kelpie igen. Eller kanske labbe.
 
Jag har just nu schäfer och sällskapshund. Är ganska velig med vad nästa hund ska bli. Vissa dagar vill jag ha en till schäfer, sen funderar jag även på chodsky pes eller något utanför brukshundvärlden som är piggt men inte så krävande och svårt att lämna bort om det skulle behövas.

Men sen älskar jag schäfern. Lagom brukshund som man kan göra lite vad som med men som ändå är hyfsat lättsam i vardagen. Jag känner mig även trygg med en sådan hund. Vilket faktiskt, för mig, är en ganska viktig aspekt.
 
Jag har just nu schäfer och sällskapshund. Är ganska velig med vad nästa hund ska bli. Vissa dagar vill jag ha en till schäfer, sen funderar jag även på chodsky pes eller något utanför brukshundvärlden som är piggt men inte så krävande och svårt att lämna bort om det skulle behövas.

Är det inte en bruksras? :confused: Såg i vilket fall några på en utställning i höstas och de såg trevliga ut. Lite lagom långhåriga och lite lagom stora. Antar att det är en så pass liten ras att de inte är uppdelade i bruks och show...

För att inte vara helt ot - jag har bara en hund men har periodvis haft nån dröm om två. Dock blir det inom samma rasgrupp (1) isf, jag tilltalas helt enkelt mest av den sortens hundar. Men det ska till en radikal förändring av vardagen för att jag ska kunna ha mer än en hund.
 
Mitt ex hade två staffar som ju också blev mina eftersom vi bodde ihop. Nu har jag en egen staffe. Skulle inte kunna tänka mig någon annan ras. Har tidigare haft en blandis och en dalmatiner samtidigt. De hade sin charm men nej, inte igen. De hade ganska olika behov som ibland blev lite luriga att få ihop.
 
Är det inte en bruksras? :confused: Såg i vilket fall några på en utställning i höstas och de såg trevliga ut. Lite lagom långhåriga och lite lagom stora. Antar att det är en så pass liten ras att de inte är uppdelade i bruks och show...

För att inte vara helt ot - jag har bara en hund men har periodvis haft nån dröm om två. Dock blir det inom samma rasgrupp (1) isf, jag tilltalas helt enkelt mest av den sortens hundar. Men det ska till en radikal förändring av vardagen för att jag ska kunna ha mer än en hund.

Chodsky pes är en bruksras jo, om det var den du menade? :D
Ja jag tycker de verkar trevliga. Men får se hur det blir!
 
Har två Borderterriers. Funderar på om nästa ska bli något annat men har inte hittat vad jag vill ha än. Vill ha en pigg, men inte superkrävande hund som inte är för stor. Kikat lite på Västgöten, var innan lite inne på Podengo Portuges men de kan bli för små och så har de flesta varit lite för reserverade för min smak.
 
Jag har just nu schäfer och sällskapshund. Är ganska velig med vad nästa hund ska bli. Vissa dagar vill jag ha en till schäfer, sen funderar jag även på chodsky pes eller något utanför brukshundvärlden som är piggt men inte så krävande och svårt att lämna bort om det skulle behövas.

Men sen älskar jag schäfern. Lagom brukshund som man kan göra lite vad som med men som ändå är hyfsat lättsam i vardagen. Jag känner mig även trygg med en sådan hund. Vilket faktiskt, för mig, är en ganska viktig aspekt.
Ser två hundar på din bild, gissar på att det är din schäfer och sällskapshunden?
Hur stor viktskillnad är det på dem? Hur upplever du storleksskillnaden i vardagen?
Jag skulle vilja ha en mindre hund men vet inte hur liten jag ”vågar” titta efter, min nuvarande hund väger 55kg.
 
Ser två hundar på din bild, gissar på att det är din schäfer och sällskapshunden?
Hur stor viktskillnad är det på dem? Hur upplever du storleksskillnaden i vardagen?
Jag skulle vilja ha en mindre hund men vet inte hur liten jag ”vågar” titta efter, min nuvarande hund väger 55kg.

Det är faktiskt min fd schäfer (hane 42-43 kg) och min lilla hane (som jag har nu också) på 8,8 kg, ca.

Min nuvarande tik väger 26,5-27 kg.

Sånt där är så svårt att svara på tycker jag och beror på hur den större hunden är.

Jag tycker båda har funkat bra. Men då låter jag sällan mina leka tsm. Men det är inget jag behöver tjata om heller utan de väljer det självmant :)

Vill du ha en lekkamrat till din hund ställer det såklart andra krav än om den bara ska vara ett komplement för dig eller vad man ska säga.

Däremot ska man ju vara medveten om hur lite kraft som behövs vid gruff eller oförsiktig lek om den mindre hunden är väldigt nätt i kroppen. Det fick ju tyvärr jag erfara med min Ninja :cry:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 612
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 865
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 784
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp